Referenceliste - har de krav på det ?
Fra : 003

Dato : 25-09-03 10:57

Jeg har en referenceliste på nettet, over hvilke virksomheder jeg har
lavet noget for.

Jeg er nu blevet kontaktet af en af virksomhederne, som vil fjernes
fra denne liste, ellers lover de bål og brand. Og det kan jo være
hyggeligt nok hvis man har snobrød, spøg til side.

Mit spørgsmål er nu, har de rent juridisk krav på dette ??

Ved godt der så er et andet aspekt, som hedder noget med almindelig
god skik. Men det ligger tonen i deres henvendelse ikke rigtig op til.

På forhånd tak.

Fra : Rikke & Tomas Sørens~

Dato : 25-09-03 12:12

Hvis du forventer at kunden skulle handle med det en anden gang er det nok
en god ide, set fra den forretningsmæssige side. Du skal også tænke på det
ry, du risikere hvis du uden videre sætter alle virksomheder der har handlet
med dig som referenceliste.

Et godt råd, spørg virksomheden om lov, inden du skriver dem på din
referenceliste. Jeg ville overveje meget hvilke steder min virksomhed skulle
referere til, da det også har noget med min virksomhed at føre.

Tomas

Fra : 003

Dato : 25-09-03 12:39

Hej Thomas,

Tak for dit svar. Normalt ville jeg aldrig have et problem med sådan
henvendelser, men det er mere måden det er sket på.

Derfor er jeg mere interesseret i det juriske omkring det. Altså om de
har krav på at få det fjernet.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-09-03 13:07

003 wrote:
> [...]
>
> Derfor er jeg mere interesseret i det juriske omkring det.
> Altså om de har krav på at få det fjernet.

Måske er jeg lidt langsom i opfattelsen, men hvad er ideen i at
have et firma på sin referenceliste der ikke ønsker at være der?
Hvis de optræder i strid med egen vilje, får man formodentlig
ikke særlig gode referencer, hvis de bliver kontaktet.

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : 003

Dato : 25-09-03 13:47

Helt enig, men er stadigvæk kun interesseret i det juridiske.

Fra : David T. Metz

Dato : 25-09-03 13:45

003 kalligraferede, i news:3ie5nv0i76hl0q32u9vdb204rah3q1n8fp@4ax.com

> [...]
>
> Ved godt der så er et andet aspekt, som hedder noget med almindelig
> god skik. Men det ligger tonen i deres henvendelse ikke rigtig op til.

Det sidste er svært at forholde sig til. Men der er et par ting man skal
tænke på ved referencelister:

1) Afslører man noget om en virksomhed ved at reklamere med at man har
arbejdet for dem?

Et scenarie jeg selv kender til er en stor kendt it-virksomhed, der sender
konsulenter ud til kunder som de ikke selv har ansat (de er hyret som
freelancere). Freelancerne må ikke anvende virksomheden som reference da det
afslører at virksomheden benytter fremmed arbejdskraft til egne ydelser.
Tilsvarende gør sig gældende ved "call-centre" der varetager
telefonbetjening af kunder for tredjepart.

I ovst. tilfælde fremgår det af de indgåede aftaler at man ikke må afsløre
forholdet over for andre. Men det kunne også være omfattet af "god
markedsføringsskik".

2) Benytter man en virksomheds kendetegn som led i egen markedsføring?

Man slider måske på andres varemærke - igen på kanten af god skik.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : 003

Dato : 25-09-03 13:52

Hej David,

Jeg har ingen aftale om at jeg må eller ikke må, have dem på en
referenceliste. Samt jeg benytter ikke virksomheden som led i en
dirkete markedsføring.

Som jeg læser dit indlæg, så er det dårlig skik ikke at opfylde
virksomhedens ønske, hvilket jeg er helt enig i. Men det er ikke
ulovligt ??

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-09-03 14:04

"003" <003___remove___@email.dk> wrote in message
> Hej David,
>
> Jeg har ingen aftale om at jeg må eller ikke må, have dem på en
> referenceliste. Samt jeg benytter ikke virksomheden som led i en
> dirkete markedsføring.

Referencelisten er en del af din markedsføring, hvis den kommer nye eller
eksisterende kunder til kendskab, som en del af din præsentation af
virksomheden. Markedsføring er ikke begrænset til annoncer mv.

> Som jeg læser dit indlæg, så er det dårlig skik ikke at opfylde
> virksomhedens ønske, hvilket jeg er helt enig i. Men det er ikke
> ulovligt ??

Hvis det er i strid med god markedsføringsskik, så er det også ulovligt. Det
står simpelthen i Markedsføringslovens §1.

/per

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-09-03 20:00

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
-SNIP-

> Hvis det er i strid med god markedsføringsskik, så er det også ulovligt.
Det
> står simpelthen i Markedsføringslovens §1.

Siger du så at det er ulovligt eller hvad? Tror det er det, spørgeren gerne
vil vide...

§ 1. Loven gælder i privat erhvervsvirksomhed og offentlig virksomhed, som
kan sidestilles hermed. Der må i sådan virksomhed ikke foretages handlinger,
som strider mod god markedsføringsskik.

Hvis spørgeren på sin hjemmeside, ikke miskrediterer referenten kan man vel
næppe kalde det i strid med §1 eller hvad? (Kan man kalde det
"sammenlignelig reklame", jvf. § 2a?)

Jeg syntes derudover vi mangler en vigtig oplysning om hvad begrundelsen er
for at virksomheden ønsker sig fjernet på reference-listen. Har du
(spørgeren) en kommentar til dette, så er det nok lettere at besvare
spørgsmålet...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : 003

Dato : 25-09-03 21:17

> Siger du så at det er ulovligt eller hvad? Tror det er det, spørgeren gerne
> vil vide...

Korrekt... det er det jeg gerne vil vide.

> Jeg syntes derudover vi mangler en vigtig oplysning om hvad begrundelsen er
> for at virksomheden ønsker sig fjernet på reference-listen.

Det handler om udvikling af websites. Virksomheden har fået nogen
andre til at lave version 2 af deres oprindelige site, hvor jeg har
udviklet version 1. Dele af version 1 findes dog stadigvæk i version
2. Jeg gør klart opmærksom på min liste at der er tale om version 1
(også inde deres henvendelse).

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 26-09-03 09:32

003 wrote:
-SNIP-
> [...]
> udviklet version 1. Dele af version 1 findes dog stadigvæk i version
> 2. Jeg gør klart opmærksom på min liste at der er tale om version 1

Hvis det er korrekt, at du klart og tydeligt gør opmærksom på dette, så kan
jeg ikke se at skulle være ulovligt at referere til dem da du jo på ingen
måde lyver eller miskrediterer firmaet iøvrigt (referenten opfatter jo så
åbenbart sagen på en anden måde - måske noget med at du "uberettiget"
udnytter deres firmanavn eller hvad ved jeg?)...

Såfremt, at du på din hjemmeside blot refererer til en tidligere kunde, du i
firmaet har haft, og iøvrigt ikke injurierer eller lyver om fakta, så kan du
nok tage henvendelsen helt stille og roligt (hvis du har lyst).

Der findes web-sider som hedder noget med www.lorte-(firmanavn).dk og disse
er jo heller ikke ulovlige, såfremt der ikke står løgn eller injurier på
dem... Ovenstående eksempler, ikke i strid med Markedsføringslovens § 1
(evt. andre love).

Rent ujuridisk kunne du jo også spørge firmaet præcist hvorfor de lige
præcist syntes du skulle fjerne dem fra din reference-liste og hvad de har
tænkt sig at gøre, hvis du ikke fjerner dem (sandsynligvis intet). Hvis du
også mere præcist kan få at vide om de henholder sig til brud på
Markedsføringslovens § 1, evt. andre love, så kan du jo skrive det i gruppen
og lade juristerne herinde komme med deres syn på sagen...

Men mon ikke de bare prøver at "true" dig? Jeg tror ikke de gider at gå
videre med sagen...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : 003

Dato : 26-09-03 10:33

Hej Martin,

Tak for dit syn på sagen. Umiddelbart kan jeg heller ikke selv se det
ulovlige i det. Og da jeg ikke helt synes om den tone der var i deres
henvendelse, ville jeg gerne være lidt mere sikker i min sag.

Jeg fjerner naturligvis deres reference, da det ikke mening at have en
utilfreds kunde på sin liste. Men vil gøre dem opmærksom på at det
ikke er fordi de har lovet mig bål og brand, men af god skik at den
bliver fjernet.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-09-03 10:45

> [...]
> utilfreds kunde på sin liste. Men vil gøre dem opmærksom på at det
> ikke er fordi de har lovet mig bål og brand, men af god skik at den

BTW:
I vores forretningsbetingelser står der, at vi har lov til at bruge kundens
navn ifbm. markedsføring og på referencelisten.
Så er diskussionen klaret en gang for alle.
Hvis nogen vil fritages fra dette, så vil vi højst sandsynligt acceptere
det, men nu har vi altså tilladelsen som udgangspunkt fra alle kunder.

/Per

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 27-09-03 08:37

003 wrote:
> [...]
> ulovlige i det. Og da jeg ikke helt synes om den tone der var i deres
> henvendelse, ville jeg gerne være lidt mere sikker i min sag.

Men jeg er ikke jurist eller iøvrigt uddannet indenfor den slags, så jeg
garanterer ikke at min argurmentation er korrekt (men plejer at overlade det
til andre at rette mig, hvis jeg tager fejl)...

> [...]
> utilfreds kunde på sin liste. Men vil gøre dem opmærksom på at det
> ikke er fordi de har lovet mig bål og brand, men af god skik at den

Lyder ihvertfald fornuftigt for alle parter, men jeg kan ikke se hvorfor du
ikke skulle kunne have dem på din liste hvis du har lyst... Der findes jo så
mange, som truer med "bål og brand" uden nødvendigvis at have noget at have
det i.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-09-03 07:54

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> -SNIP-

> Det
>
> Siger du så at det er ulovligt eller hvad? Tror det er det, spørgeren

Det siger jeg så ikke noget om...

David har været inde på at det muligvis er i strid med god
markedsføringsskik at anvende referencer mod deres vilje.
Jeg pointerer bare, at hvis den udlægning er korrekt, så vil det betyde, at
det er ulovligt.

Det øverste citerede afsnit fra tråden i denne meddelelse viser hvorfor jeg
synes, at denne pointering var vigtig.

Den oprindelige spørger erklærer sig jo enig i, at det er dårlig skik, så
konklusionen på det, må han selv drage.

/Per