Bacon
Fra : Martin Sand.

Dato : 24-09-03 22:39

Hejsa

Laver Tulip kun én slags bacon? Jeg synes altid det er en tarvelig omgang
fedt jeg får fat i, når jeg køber bacon.
Kender I nogle gode bacon-produkter?

MVH Martin

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-03 23:22

Martin Sand. skrev:

> Kender I nogle gode bacon-produkter?

Prøv med back-bacon eller tørsaltet bacon.

// Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-03 23:26

> Laver Tulip kun én slags bacon? Jeg synes altid det er en tarvelig omgang
> fedt jeg får fat i, når jeg køber bacon.
> Kender I nogle gode bacon-produkter?

Jeg er begyndt at købe kalkunbacon i stedet. Jeg synes at det stort set
smager lige så godt, men der er kun ca. 2% fedt i. Det kan købes i de større
varehuse som Bilka osv.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Heidi

Dato : 25-09-03 05:56

Martin Sand. wrote:
> Hejsa
>
> Laver Tulip kun én slags bacon? Jeg synes altid det er en tarvelig
> omgang fedt jeg får fat i, når jeg køber bacon.
> Kender I nogle gode bacon-produkter?

Vi er begyndt at købe et mærke der hedder Dybbøl i Fakta.
Der kan man sagtens være heldig at finde nogle pakker, hvor
der faktisk er mere kød end fedt i. (Eller det ser i hvert fald
sådan ud...)
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-09-03 07:10

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Laver Tulip kun én slags bacon? Jeg synes altid det er en tarvelig
> omgang fedt jeg får fat i, når jeg køber bacon.
> Kender I nogle gode bacon-produkter?

Prøv din slagter. Der er en del af de bedre slagtere der laver bacon selv.
Den bacon min slagter laver er selvfølgeligt lavet af den samme slags kød -
fedtfri bacon har IMHO ikke ret meget med bacon at gøre - og jeg kan faktisk
bede om en fed eller en mager bacon alt efter hvad den skal bruges til.
Desuden er den tørsaltet - hvilket man tydeligt ser, når man steger den.
Prisen for denne hjemmelavede er vel omkring 50% dyrere end
industriproduktet og meget, meget bedre.
Et interessant alternativ er kalvebacon.

vh
Jan

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 25-09-03 09:27

In article <3f7284d6$0$83065$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote:

> "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Prisen for denne hjemmelavede er vel omkring 50% dyrere end
> industriproduktet og meget, meget bedre.
> Et interessant alternativ er kalvebacon.

Taler I begge om skiveskåret bacon?
Hos slagteren i mit lokale supermarked har de altid røget bacon i hele
stykker. kiloprisen er det halve af det skiveskårne. Det er ikke svært
at skære i skiver med en skarp kniv, og så smager det efter min mening
bedre, plus man bestemmer selv om det skal være tern eller skiver og
hvor store de skal være. Det er også godt kogt helt til gule ærter eller
grønlangkål.

Jeg kan forestille mig at en "rigtig" slagter tager mere for den slags
baconstykker end supermarkedsslagteren, men der må da stadig være et
godt stykke vej op til prisen på Tulips forarbejdede produkter.

-Lasse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-09-03 15:45

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote in message

> Taler I begge om skiveskåret bacon?

Jeg kan jo kun tale for mig selv - og ja, jeg beder slagteren om at skære et
stykke bacon (typisk på omkring et kg.) op i skiver. Det tager han så vidt
jeg husker en femmer for.

> Hos slagteren i mit lokale supermarked har de altid røget bacon i hele
> stykker. kiloprisen er det halve af det skiveskårne. Det er ikke svært

Nu handlede mit indlæg ikke om forskellen mellem stykker og skiver - den
handlede om hjemmesaltet og hjemmerøget bacon.
Vandpumpet industribacon er vandpumpet bacon uanset om det er i stykker
eller ej. Jeg tror den afgørende forskel er om der er brugt tørsaltning
eller ej og om det er røget i en rygeovn eller ved behandling med trætjære
eller hvad mine fordomme får mig til at tro at man bruger i industrien.

Principielt er det heller ikke et problem at ting bliver lavet industrielt -
jeg er overbevist om at man sagtens kan lave gode produkter i industrien -
ja ligefrem fremragende - men det forudsætter at man faktisk VIL det - eller
nok rettere at kunderne efterspørger det. Se blot på Parmaskinke - det er i
høj grad et industriprodukt (ovenikøbet efter hvad jeg har ladet mig
fortælle lavet af skinker fra danske grise) der samtidigt er at topkvalitet.

Det er jo nok et rigtigt 'hønen eller ægget'spørgsmål:
Laver industrien noget møj, fordi kunderne kun vil betale for møj eller
køber kunderne møj, fordi industrien har lært dem at sætte pris på møjet.
Se blot, hvor meget Jensen's rædsomme whiskysovs fylder i landskabet. Når
man ser at så mange kunder faktisk betaler ret meget for dette elendige
fluidium, må man jo antage at de rent faktisk kan lide det - uanset at det
efter min opfattelse er elendigt. Og - da det nu er smag, det handler om -
så er det måske i virkeligheden godt og blot et problem for mine smagsløg.

vh
Jan

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 26-09-03 12:38

In article <3f72fd7e$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> [...]

> Nu handlede mit indlæg ikke om forskellen mellem stykker og skiver - den
> handlede om hjemmesaltet og hjemmerøget bacon.

Min pointe var sådan set at man også kan få et bedre produkt *billigere*
end industriproduktet. Jeg skal ikke kunne sige hvor meget vand der er
pumpet i de hele baconstykker, men mit indtryk er, at det
supermarkedsslagteren sælger som hjemmerøget, ikke er specielt pumpet.
Smagsmæssigt er det mindst lige så godt som det Tulip sælger som
tørsaltet i skiver, selv om det måske ikke er så godt som din slagters.

-Lasse

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-09-03 08:40

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> writes:

> Laver Tulip kun én slags bacon? Jeg synes altid det er en tarvelig omgang
> fedt jeg får fat i, når jeg køber bacon.
> Kender I nogle gode bacon-produkter?

Vi bruger altid det fra Daily, som ligger ved siden af Tulips i
køledisken hos Føtex. Det plejer at være fint og hvis det er i tern er
det mere røget filet end det er bacon. Det er meget fedtfattigt. Og så
er det billigere.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Bovbjerg

Dato : 26-09-03 09:50

Jeg hørte en dag en udsendelse i radioen - jeg tror den hed "En arbejdsplads
i Danmark". Det var fra et af de store slagterier. Vedkommende som blev
interwievet fortalte netop om bacon, at man lavede to pakninger Tulip og
Daily, fordi at lavprisvarehusene vil have det sådan (Daily er jo en del
billigere). Det interessante er , at det er den samme bacon der puttes i.

m.v.h.
Jens

Fra : www.ttdown.com

Dato : 26-09-03 22:39

On Fri, 26 Sep 2003 10:49:37 +0200, "Bovbjerg"
<"j.bovbjerg@*exkl*.mail.dk"> wrote:

> [...]
>billigere). Det interessante er , at det er den samme bacon der puttes i.

Det lyder realistisk. Jeg kendte en på MD (nu: Arla) som blev bedt om
at skifte bægre på Feta-maskinen midtvejs i produktionen. De skulle jo
sørge for både at lave luksus- og discountudgaven MAO: Samme
produkt, anden pris (og emballage).