Kopiering af DVD film
Fra : Jesper Juul

Dato : 24-09-03 20:53

Er det lovligt at kopiere dvd film ligesom med cd'ere. I følge
kulturministeriet er det ulovligt at kopiere dem hvis der er kopispærring
på, og det er der på stort set samtlige dvd film, men ?

Jesper Juul

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-09-03 21:21

> Er det lovligt at kopiere dvd film ligesom med cd'ere. I følge
> kulturministeriet er det ulovligt at kopiere dem hvis der er
> kopispærring på, og det er der på stort set samtlige dvd film, men ?

Hvilken slags kopispærring er der på DVD'er? Jeg har kopieret flere styks,
men har aldrig stødt på nogen kopispærring.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Kofoed

Dato : 25-09-03 07:06

On Wednesday 24 September 2003 22:20, Martin Sørensen wrote:

> Hvilken slags kopispærring er der på DVD'er? Jeg har kopieret flere styks,
> men har aldrig stødt på nogen kopispærring.

Teknisk set ER der kopispærring på. Det hedder CSS - Content Scrambling
System. Men da filmbranchen besluttede sig for at ville godkende alle
afspillere af medierne, og da dette er/var en temmelig langsommelig proces,
som mange legitime købere af DVD'er ikke fandt rimelig, fandt nogen
heldigvis ud af at de-scramble indholdet uden en gyldig afspiller. Ellers
ville man sikkert heller ikke i dag kunne se sine DVD'er på Linux eller
tage backup af dem.

DVD'er er bare endnu et område, hvor rettighedshavere vil flytte basale
rettigheder væk fra forbrugerne og over til dem selv. I fremtiden kommer du
sikkert ikke til at købe dine film eller din musik, men i stedet køber du
en licens, der giver dig ret til at afspille mediet X antal gange. Hvis det
står til underholdningsindustrien. Om forbrugerne så er en flok får og bare
følger efter hyrden, det vil tiden vise.

--
Martin Kofoed

Fra : Morten DH

Dato : 26-09-03 15:13

"Martin Kofoed" <inzide@hot.mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bare
> følger efter hyrden, det vil tiden vise.

Den prøvede de allerede i DVD'en barndom - DIVX hed det (ikke at forveksle
med komprimeringsformatet af næsten samme navn). Det led en hurtigere død
end den berømte snebold i helvede og var lige ved at hive hovedinvestoreren
Circuit City med sig i graven...

Desværre blev man ikke klog af skade og i grådighedens navn er bl.a. Di$ney
på vej med en ny variant der destruerer sig selv efter afspilning... intet
under at der opstår pirater

Nåh men det er jo altsammen OT - sorry...

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-03 10:13

Martin Sørensen wrote:

> Hvilken slags kopispærring er der på DVD'er? Jeg har kopieret flere
> styks, men har aldrig stødt på nogen kopispærring.

B.la CSS og Macrovision.

Jesper Juul

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-09-03 17:14

On Wed, 24 Sep 2003 22:20:51 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@FJERNlaxity.dk> wrote:

>Hvilken slags kopispærring er der på DVD'er? Jeg har kopieret flere styks,
>men har aldrig stødt på nogen kopispærring.

nej det har jeg nu heller ikke :)
der har været lidt knas med info filen men så tager man bare vob
fileren hver for sig ....og konvatere dem til mpg ...så for man også
nogen index mærker hvad egentlig er rart nok !

nå men til sagen jeg tror ikke det er forbudt at backe en dvd op til
eget brug - hvorfor skulle det være det ?
det er jo praktisk man kan have en masse divx på sin bærbare når man
skal nogen steder i forhold til hvad dvd film fylder i bagagen ..

så længe man ikke distruburere dem og det slet ikke med henblik på
profit ...
--
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : DWM

Dato : 25-09-03 23:28

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> nej det har jeg nu heller ikke :)

Kopier du filerne manuelt over på harddisken eller
bruger du et program? Ja, du behøves egenligt ikke
svare på det. Jeg kender svaret. ;)

Hvorfor bruger du et program til det?

Det kunne vel ikke være fordi at det ikke kan lade
sig gøre at kopiere dem manuelt over?
Hvorfor kan man mon ikke det...

> nå men til sagen jeg tror ikke det er forbudt at backe en dvd op til
> eget brug - hvorfor skulle det være det ?

Det er ulovligt. Det kan du også se i flere poster under
denne tråd.

> det er jo praktisk man kan have en masse divx på sin bærbare når man
> skal nogen steder i forhold til hvad dvd film fylder i bagagen ..

Det kan godt være at det er praktisk men det er stadig
ikke lovligt at bryde en kopibeskyttelse medmindre at
man f. eks bruger Linux (mht dvdfilm).

> så længe man ikke distruburere dem og det slet ikke med henblik på
> profit ...

Profit eller ej så mister filmselskaberne mange penge på det.
Men det er da tvivlsomt om der ligefrem kunne blive en
sag ud af at man personligt laver en backupkopi til sig
selv.

/Kenneth Iversen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 26-09-03 08:45

In <3f736c25$0$83040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> "DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> writes:

> [...]

>Kopier du filerne manuelt over på harddisken eller
>bruger du et program? Ja, du behøves egenligt ikke

Manualt ?
Det giver ikke mening, da windows i sig selv ogsaa er et program.

/Martin

Fra : DWM

Dato : 26-09-03 09:53

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Manualt ?
> Det giver ikke mening, da windows i sig selv ogsaa er et program.

Du ved hvad jeg mener men du vil måske ikke svare
på mit spørgsmål?

/Kenneth Iversen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-09-03 17:56

> Kopier du filerne manuelt over på harddisken eller
> bruger du et program? Ja, du behøves egenligt ikke
> svare på det. Jeg kender svaret. ;)

Ofte kan man kopiere en DVD over på harddisken blot ved at gøre det
'manuelt' i Windows.

> Hvorfor bruger du et program til det?

Det behøver man som sagt kun at gøre med ca. 50% af film.

> Det kunne vel ikke være fordi at det ikke kan lade
> sig gøre at kopiere dem manuelt over?
> Hvorfor kan man mon ikke det...

De sidste er krypterede, men når det er lovligt at dekryptere en DVD og der
findes et hav af programmer der kan gøre det, så anser jeg det ikke som en
kopibeskyttelse. Beskyttelsen er ca. så god som en bankboks-dør der står på
klem.

> Det er ulovligt. Det kan du også se i flere poster under
> denne tråd.

Det kan jeg ikke se?
Det fremgår at det er ulovligt at kopiere EDB-programmer, men hvis man blot
kopierer selve filmen, så er der ikke noget galt i det.

> Profit eller ej så mister filmselskaberne mange penge på det.

Hvordan kan et filmselskab lige miste penge på at man konverterer sine
DVD-film til divx for at man kan se dem på sin bærbar? Jeg konverterer også
mine købe-CD'er til mp3 for at jeg kan tage dem med mig og høre i min
bærbare mp3-afspiller. De mp3'er er der ikke andre der får. Mister
rettighedshaverne så også penge på det?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : DWM

Dato : 26-09-03 20:10

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse
> Ofte kan man kopiere en DVD over på harddisken blot ved at gøre det
> 'manuelt' i Windows.

Jeg har indtil videre her i dag prøvet med 5 film. Det kunne
ikke lade sig gøre. Så min erfaring, omend hvor lille den er,
er ikke den samme som din.

> [...]
> kopibeskyttelse. Beskyttelsen er ca. så god som en bankboks-dør der står på

Derfor er det stadig en beskyttelse og ulovligt at kopiere filmen
iht den danske lovgivning angående tekniske foranstaltninger.
Programmer som kan dekryptere er i sig selv også ulovlige.

> Det kan jeg ikke se?

Der er henvist til hvor du kan læse om ophavsloven ang tekniske
foranstaltninger?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030016429-REGL
Kapitel 6 a

Kulturministeriet´s fortolkning af loven:
http://www.kum.dk/sw5335.asp

Forbrugerrådet´s fortolkning:
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad058/

> Det fremgår at det er ulovligt at kopiere EDB-programmer, men hvis man blot
> kopierer selve filmen, så er der ikke noget galt i det.

Pjat.

> [...]
> mine købe-CD'er til mp3 for at jeg kan tage dem med mig og høre i min
> bærbare mp3-afspiller. De mp3'er er der ikke andre der får. Mister

Hvis MP3´erne bliver solgt gennem nettet, som der er så meget
snak om de alle vil til, så må man jo sige ja. Ellers nej.

"så længe man ikke distruburere dem og det slet ikke med henblik på profit ..."

Jeg læser ovenstående citat som om om at det måske kunne undskyldes
at man giver dem til andre så længe man ikke tog penge for det.

/Kenneth Iversen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-03 22:55

Jesper Juul skrev:

>Er det lovligt at kopiere dvd film ligesom med cd'ere.

Det er forbudt at kopiere edb-programmer. Hvis der ligger sådan
nogen på en dvd (og det gør der), og man kopierer rub og stub, er
det således ulovligt. Hvis man derimod kun kopierer den rene
film, er det lovligt.

Om der er nogen der vil hænge sig i sådan en petitesse, ved jeg
ikke.

Man skal selv lave sin egen kopi af en film, og man må ikke
benytte offentligt udstyr dertil.

--
Bertel

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 25-09-03 07:42

> Det er forbudt at kopiere edb-programmer. Hvis der ligger sådan

Så vidt jeg husker må man godt lave en backup til eget brug. Er det lavet
om?

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 08:35

Martin Sorensen[2840] skrev:

>Så vidt jeg husker må man godt lave en backup til eget brug. Er det lavet
>om?

Nej, det er ganske rigtigt tilladt. Hvis du har en dvd og ønsker
at tage en backup, vil det kunne forsvares efter § 36 i loven om
ophavsret. Men når der blot tales om kopiering af dvd'er,
omfatter det også dem som man ikke ejer, og hvis man tager backup
af dem, skal den (programdelen) destrueres når man afleverer
dvd'en igen.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 25-09-03 12:33

Bertel Lund Hansen kalligraferede, i

> Nej, det er ganske rigtigt tilladt. Hvis du har en dvd og ønsker
> at tage en backup, vil det kunne forsvares efter § 36 i loven om
> ophavsret.

Man kommer i konflikt med § 75c

> Men når der blot tales om kopiering af dvd'er,
> omfatter det også dem som man ikke ejer, og hvis man tager backup
> af dem, skal den (programdelen) destrueres når man afleverer
> dvd'en igen.

Hvad? Tænker du på de "midlertidige" der er tilladt for at skaffe sig adgang
til indholdet (jvf. § 11a)? Eller er det "softwaren" alene du taler om?

Alle "kommercielle" dvd-film er krypterede,

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 13:26

David T. Metz skrev:

>Man kommer i konflikt med § 75c

Nej, det mener jeg ikke. Den handler om noget der kan skade
sælgerens forretning. § 36 handler om det der er nødvendigt for
at kunne benytte en vare man har brugsret til.

>Hvad? Tænker du på de "midlertidige" der er tilladt for at skaffe sig adgang
>til indholdet (jvf. § 11a)? Eller er det "softwaren" alene du taler om?

Jeg taler om at backup af et købeprogram kun er lovligt hvis man
har brugsretten til en original. Hvis den er lånt, og man
afleverer den igen, har man ikke længere lov til at beholde
kopien.

--
Bertel

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-03 10:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke.
>
> Man skal selv lave sin egen kopi af en film, og man må ikke

Men når det nu er ulovligt at bryde en kopispærring?

Jesper Juul

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 25-09-03 10:26

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Men når det nu er ulovligt at bryde en kopispærring?

Det er det vist ikke.

Her er en mail jeg sendte til kulturministeriet:

"I forbindelse med en debat i en dansk nyhedsgruppe (www.usenet.dk) er
spørgsmålet om kopiering af kopisikrede CD'er kommet op.

Der har været et link til http://www.kum.dk/sw5386.asp Hvor der står det
er lovligt at omgå en kopisikring, for at afspille en CD/DVD, men at det
er ulovligt at omgå en kopisikring for at lave en kopi. Problemet er at
det er nødvendigt at lave en kopi for at omgå kopibeskyttelsen, da mange
drev (både anlæg og computere) ikke kan læse/vise de kopisikrede
medier.

Så mit spørgsmål er:
Er det lovligt at lave en kopi af et kopisikret CD/DVD for at afspille
dette eks. på en computer?"

Her er svaret (24.09.2003):
"I en e-mail af 8. september 2003 har du spurgt, om det er lovligt at
lave en
kopi af en kopisikret cd/dvd for at afspille dette eksemplar på en
computer.

Det følger af ophavsretslovens § 75 c, at det er forbudt at omgå
effektive
tekniske foranstaltninger såsom kopispærringer. Reglerne beskytter alene
tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller
begrænse
ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat
fremførelse af et
værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der
forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk -
typisk
afspilning og afvikling af cd'er, dvd'er osv. i privatsfæren - omfattes
dermed
ikke af beskyttelsen.

I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for
eksempelvis
at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd, vil dette ikke være
omfattet af forbuddet. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en
kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi."

Læg mærket til "ophavsretslig relevant handling", som ikke dækker
"privat fremførelse"

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-03 11:55

Soeren Nielsen wrote:
> [...]
> bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi."
>

> Læg mærket til "ophavsretslig relevant handling", som ikke dækker

Jep, men de skriver også "Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en
kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi." og så er man jo lige
vidt.

Jesper Juul

Fra : David T. Metz

Dato : 25-09-03 12:38

--
"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det vist ikke.

Jo, hvis formålet er at beholde kopien. Det fremgår af det link du henviser
til i din mail. Kum svarer iøvrigt med stort set samme ordlyd som på linket.

> Læg mærket til "ophavsretslig relevant handling", som ikke dækker
> "privat fremførelse"

"Fremførelse" er i dette tilfælde "visning" af filmen og til den handling må
man gerne omgå beskyttelsen og fremstille en *midlertidig* kopi, dvs. man må
ikke beholde kopien.

David

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-03 12:49

David T. Metz wrote:

> "Fremførelse" er i dette tilfælde "visning" af filmen og til den
> handling må man gerne omgå beskyttelsen og fremstille en
> *midlertidig* kopi, dvs. man må ikke beholde kopien.

Jep, det synes jeg efterhånden også det tyder på, man skal så slette kopien
efter man har set den, f.eks. på sin Linux computer

Jesper Juul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 12:54

Soeren Nielsen skrev:

>Det er det vist ikke.

Jo, hvis det sker med henblik på at skaffe sig en 'løs' kopi.
Hvis man derimod har brugsret til en original og ikke kan
afspille den direkte, vil det være tilladt at fremstille en kopi
der kan afspilles - også hvis man derved bryder en sikring.

>Her er en mail jeg sendte til kulturministeriet:

Ja, og det er det der står i den. Den slutter f.eks.:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 12:52

Jesper Juul skrev:

>Men når det nu er ulovligt at bryde en kopispærring?

Det er lovligt at kopiere dvd ligesom det er lovligt at kopiere
cd'er - altså forbudt hvis det kræver omgåelse osv.

--
Bertel

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-03 13:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er lovligt at kopiere dvd ligesom det er lovligt at kopiere
> cd'er - altså forbudt hvis det kræver omgåelse osv.

Jep, og det gør alle kommercielle dvd film desværre.

Jesper Juul

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-09-03 15:11

> Jep, og det gør alle kommercielle dvd film desværre.

Hvis du tænker på CSS, så er det absolut ikke alle DVD'er der er
regionskodede. De fleste danske film jeg har haft fat i, har faktisk ikke
været krypterede.

Jeg har flere gange kopieret DVD'er jeg har lånt, hvis jeg ikke lige kunne
nå at se dem inden de skulle afleveres tilbage. Selv mange amerikanske film
(i R2) benytter ikke regionskodning.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-09-03 15:23

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> kunne nå at se dem inden de skulle afleveres tilbage. Selv mange
> amerikanske film (i R2) benytter ikke regionskodning.

Ok tak for info, men de benytter vel Macrovision som også er en
kopibeskyttelse?

Jesper Juul

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-09-03 15:28

> Ok tak for info, men de benytter vel Macrovision som også er en
> kopibeskyttelse?

Jo, det tror jeg nok, men det kan jeg ikke umiddelbart se. Macrovision skal
blot hindre en analog kopi, og det er vel ikke så ofte at folk ønsker at
kopiere DVD'er på denne måde, medmindre de overspiller til VHS.
Jeg ved ikke om regionskodning er dyrt eller besværligt at lave siden de
ikke bruger det på alle udgivelser.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : David T. Metz

Dato : 25-09-03 16:24

Martin Sørensen kalligraferede, i
> Jeg ved ikke om regionskodning er dyrt eller
> besværligt at lave siden de ikke bruger det på alle udgivelser.

Siden du skriver det så direkte: regionskoder har *intet* med
kopibeskyttelse at gøre.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-09-03 17:00

> Siden du skriver det så direkte: regionskoder har *intet* med
> kopibeskyttelse at gøre.

Jo, det kan ske at det ikke er den oprindelige mening med regionskodningen,
men i praksis er det ret svært at kopiere en DVD medmindre man kan
dekryptere filsystemet på DVD'en. Oprindeligt var det ikke meningen af
menigmand skulle kunne dekryptere en DVD andet en gennem en decideret
afspiller, så derfor var det også en kopibeskyttelse.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : David T. Metz

Dato : 25-09-03 17:38

> [...]
> det ikke meningen af menigmand skulle kunne dekryptere en DVD andet
> en gennem en decideret afspiller, så derfor var det også en

Jeg er ked af at sige det, men det er noget vrøvl:
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.10

Regionskoden er en byte på pladen. (Lidt anderledes med RCE hvor alle
regionskoder er slået til, men det er stadig ikke kopibeskyttelse - det er
et forsøg på at begrænse afspilningsmuligheder til bestemte afspillere - som
lovligt må omgås lige så meget man lyster)

Det er korrekt at man oprindeligt ikke skulle kunne dekryptere indholdet,
men det handler om CSS-kodningen - der ikke har en dyt at gøre med
regionskoden.

David
XFUT: dk.teknik.tv+video
(Mit bedste bud på en relevant gruppe at diskutere det i)
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 25-09-03 16:23

> Hvis du tænker på CSS, så er det absolut ikke alle DVD'er der er
> regionskodede.

Det er OT i gruppen, men du blander åbenbart nogle ting sammen.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-03 16:25

Jesper Juul skrev:

>Jep, og det gør alle kommercielle dvd film desværre.

Hov hov. Er regionskoderne en kopisikring?

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 25-09-03 16:25

> Hov hov. Er regionskoderne en kopisikring?

Nej - og man må altid bryde regionskoderne.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"