Tilbehør til ost
Fra : Marianne Black

Dato : 24-09-03 16:59

Hej gruppe,
Jeg skal lave en buffet til 40 mennesker til et housewarming party her i
weekenden. Jeg slutter af med ost, som jeg har købt i England. Stilton, rød
cheshire samt en cheddar fra Manx. Alle pænt modne, så derfor vil jeg gerne
serverer noget sødt til, og gerne lidt mere avanceret end druer. Synes altid
at akaciehonning er godt til ost, men hvordan? Det skal jo tages fra en
buffet, og helst ikke være noget alt for klistret noget. Det kunne også være
noget tilberedt frugt, fx. kompot. Har også tænkt på noget med figner, som
jo kan fåes i overflod for tiden.
Kan nogen hjælpe med forslag?

Tak.
Marianne

Fra : Padmé Amidala

Dato : 24-09-03 17:48

Hvad med hasselnødder i varm sirup/honning?
Tyttebærmarmelade?
Solbærmarmelade?

VH
Padmé

Fra : slet R1LKK

Dato : 24-09-03 22:45

Hej Marianne
Når jeg laver osteborde plejer jeg at lave
karmeliseret valnødder dertil.
altså sukker i en gryde ( tilsæt evt. honning eller
sirup.) lad det smelte tilsæt vand og vend
valnøddebrud deri. Det er vigtigt at sørge for at
karamelen ikke er for tyk når den senere bliver kold!

Rødløgskompot og æble/ abrikos kompot er også nogle
af mine favoritter.

vh. Kokkeeleven..

Fra : Marianne Black

Dato : 25-09-03 16:15

Hej kokkeelev,

Det lyder rigtig lækkert med de kompotter.
Har du nogen opskrifter?

Tak.
Marianne

Fra : Bovbjerg

Dato : 26-09-03 09:51

Til Stilton ost hører bestemt en god portvin!

m.v.h.
Jens

Fra : christiane

Dato : 27-09-03 00:42

Hej igen!

Jeg håber ikke at jeg svarer for sent da du jo
skriver at det er noget du skal bruge i weekenden.
Det er det med de arbejdstider...
Her er ihvert fald et par opskrifter:

Rødløgskompot.
Smelt sukker ( ca. to kopper)i en gryde og hæld en
halv flaske rødvin der i ( Pas på med det varme
sukker.)

Lad sukkert smelte på ny i rødvinen. Det er ikke
sikkert at alt sukkeret bliver opløst men det er ok.
kom 3 snittede rødløg derned i ( ikke hakkede!!!!!
gerne i små både eller halve ringe da de svinder en
del.)

Lad det simre til væsken er kogt ind og det er
blevet en god konsistens.

Det er altså virkeligt godt til ost selvom det lyder
lidt specielt...

Æble- abrikos kompot.

Jeg vil lige advare om at dette er min egen opskrift
der efter nogens mening er meget forenklet.
Den virker ok og ved mindre det er noget du vil
gemme i ugevis på glas så er der jo ingen grund til
at bruge citronsyre, atamon eller lign.

Halv del æbler/ halv del abrikoser.
du tager tørrede abrikoser koger dem stille og
roligt i en lille gryde og uden for meget vand de
skal bare blødes op. Når de er blødet op køler du
dem ned så du kan hakke dem bagefter. De skal hakkes
groft.

Æblernes udhules og skæres i halve skiver.
De kommes i en gryde ved svagt blus hvor de stille
og roligt kan tilberedes i deres egen saft.

Abrikoserne blandes i og massen "koges" sammen til
kompot smages til med hvad du har lyst til F.eks.
kanel eller stjerneanis. Salt tilsættes til sidst...

Husk at mængderne i begge opskrifter kan variere
meget efter størrelserne på grøntsagerne.
Håber du kan bruge opskrifterne...
Håber ikke der er for mange tastefejl men klokken
nærmer sig 02 00

Hej Hej

Fra : A@L

Dato : 27-09-03 17:35

"Marianne Black" <dmbla@post7.tele.dk> wrote in message

> at akaciehonning er godt til ost, men hvordan?

Akaciehonning blandet med lidt chili-flakes, gør sig glimerende til 'stærke'
oste.