hund nummer to
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-09-03 09:37

Vi overvejer lidt at anskaffe os hund nummer 2. Mest af alt for at
hundene kan nyde godt af hinandens selskab.
Vi har en 9 måneder gammel Engelsk springer spaniel tæve og har
overvejet at anskaffe os endnu en af slagsen.
Hvordan sikrer vi os bedst at de to hun-hunde kommer godt ud af det
med hjinanden?
Hvordan er det bedst at de mødes?
Skal vi have fat i en hvalp eller er det ok at finde en voksen hund?
Hvad skal vi tage til overvejeser ved hund nummer 2?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : corleone

Dato : 24-09-03 13:42

> Vi overvejer lidt at anskaffe os hund nummer 2. Mest af alt for at
> hundene kan nyde godt af hinandens selskab.

God idé !

> [...]
> overvejet at anskaffe os endnu en af slagsen.
> Hvordan sikrer vi os bedst at de to hun-hunde kommer godt ud af det

De skal mødes på neutral grund! Det er altid bedst!

> Skal vi have fat i en hvalp eller er det ok at finde en voksen hund?

Jeg har gode erfaringer med begge dele. Ogå med en race der kan minde lidt
om springer spanielen - nemlig engelske settere...

> Hvad skal vi tage til overvejeser ved hund nummer 2?

Samme som ved nummer 1. (Så ved jeg ikke om jeg behøver at sige mere)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-09-03 14:00

"corleone" <skriv.ikke@til.mig.us> escribió en el mensaje

> God idé !

Ja jeg har nu i et stykke tid prøvet at overtale kærresten og jeg
tror hun er mør

> Jeg har gode erfaringer med begge dele. Ogå med en race der kan
minde lidt
> om springer spanielen - nemlig engelske settere...

Faktisk er det også en race vi er interessede i. En nabo har også to
Irske settere og de er jo også fantastisk smukke hunde.

> Samme som ved nummer 1. (Så ved jeg ikke om jeg behøver at sige
mere)

Jeg tænkte på om det er bedst at have tæve-tæve eller tæve-hanhund,
omend sidstnævnte jo nok er svært når tæven er i løbetid.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : corleone

Dato : 24-09-03 14:51

> Faktisk er det også en race vi er interessede i. En nabo har også to
> Irske settere og de er jo også fantastisk smukke hunde.

en af de flotteste

> Jeg tænkte på om det er bedst at have tæve-tæve eller >tæve-hanhund,
> omend sidstnævnte jo nok er svært når tæven er i >løbetid.

Jeg har mest erfaring med han-han og det har ikke givet nævneværdige
problemer. Tæve-han giver naturligvis de klassiske problemer mht løbetid, og
at handen ofte vil sprive på tæven. Men de kan fint være sammen.

Fra : Pwh

Dato : 24-09-03 15:33

corleone wrote:

> [...]
> problemer. Tæve-han giver naturligvis de klassiske problemer mht
> løbetid, og at handen ofte vil sprive på tæven. Men de kan fint være

Ups, må jeg lige springe ind her.
Jeg går nemlig med precis de samme tanker som Lars om at få
noget selvskab til Tyson (Lab/Schæfer på 1 1/2 år) til næste sommer.
Jeg havde egentligt regnet med at få en tæve og så få hende stereliceret,
jeg troede at det var problematisk at have 2 hanner sammen.
Har de hanner du har haft sammen så været kastreret og har de haft nogen magtkampe.

/Jens

Fra : corleone

Dato : 24-09-03 17:42

> Har de hanner du har haft sammen så været kastreret >og har de haft nogen
magtkampe.

Nej de har ikke været kastreret. Der er naturligvis enkelte kampe (ingen
kommer til skade), men de finder fra første dag ud af hvem der bestemmer.
Magtkampene består som regel af at den ene han prøve at ligge sit hoved hen
over ryggen på den anden - en slags magtdemonstration. Sådan kan de danse
rundt nogle minutter.
Jeg har altid været udsat at mine hanner har skadet hinanden.

Fra : corleone

Dato : 24-09-03 17:44

> Jeg har altid været udsat at mine hanner har skadet >hinanden.

altid = aldrig !!

Fra : Pwh

Dato : 24-09-03 17:52

corleone wrote:

> altid = aldrig !!

Den havde jeg gættet ;)
Har du haft flere forskellige hanner sammen eller er det kun de to du
har nu som du har erfaringer med.
Jeg ville nemlig egentligt helst have en hanhund igen næste gang.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 24-09-03 18:59

On Wed, 24 Sep 2003 18:52:10 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Den havde jeg gættet ;)
>Har du haft flere forskellige hanner sammen eller er det kun de to du
>har nu som du har erfaringer med.
>Jeg ville nemlig egentligt helst have en hanhund igen næste gang.

Det kan jeg godt anbefale. Vi anskaffede jo en legekammerat til vores
lab-x han-hund og de to går fint i spænd sammen. Nu er hund nr. 2 så
også kastreret, men jeg tror altså ikke, at det har den store
betydning. Bare vær sikker på at de to hunde kan sammen fra starten.
Vores to hunde er nogenlunde jævnaldrende. Der er en forskel på to
måneder, så de er begge lige teen-age - agtige.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 24-09-03 20:30

> [...]
> Vores to hunde er nogenlunde jævnaldrende. Der er en forskel på to
> måneder, så de er begge lige teen-age - agtige.

Min plan var nu at få en hvalp igen så jeg selv kan præge den 100% fra starten,
det har jeg haft utroligt gode erfaringer med mht Tyson.
Så når det evnt bliver aktuelt vil Tyson så værer 2 år, men pt er han helt fantastisk
sammen med hvalpe, vi er lige kommet hjem nede fra Engen hvor han legede fint
sammen med 3 hvalpe på 5-8 mdr. Han er altid sød og rar overfor hvalpe, til tider
vil han bare hellere lege bold sammen med mig og er ligeglad med dem.
Men jeg har aldrig oplevet at han på nogen måde har været agrassiv overfor hvalpe.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 24-09-03 20:48

On Wed, 24 Sep 2003 21:29:43 +0200, "Pwh"

>Min plan var nu at få en hvalp igen så jeg selv kan præge den 100% fra starten,
>det har jeg haft utroligt gode erfaringer med mht Tyson.

Jeg tror heller ikke at Vaks ville have haft problemer med en hvalp,
men han havde mere brug for en makker som han kunne lege og tumle med,
og da han er en ret stor og kraftigt bygget hund, så skulle det helst
være en hund der var bare nogenlunde robust. Hansen er meget mere
spinkelt bygget, men han er lige så legesyg og vild som Vaks (når de
leger), og det var faktisk med dette formål at vi skulle anskaffe hund
nr. 2, så det passede jo perfekt for os. Vi kan simpelthen ikke give
Vaks den stimulation og motion som han har brug for. Det har vi slet
ikke kondition til, men det har Hansen, og vi har fået en langt mere
harmonsik og glad hund ud af det. Ja, faktisk har vi jo fået to, for
Hansen blomstrer også. han var meget kuet da vi fik ham, men det er
bestemt gået af ham.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 24-09-03 20:54

Leyna wrote:

> Jeg tror heller ikke at Vaks ville have haft problemer med en hvalp,
> men han havde mere brug for en makker som han kunne lege og tumle med,

Det er jo egentligt også det der er formålet for mig med at få hund nr 2.
Det kan jo værer at jeg alligevel skulle prøve at kontakte internatet
når tiden nærmer sig. Det er jo også noget af et arbejde at skulle have hvalp igen.
Øv, nu fik du gjort mig forvirret ;)

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 25-09-03 10:34

On Wed, 24 Sep 2003 21:54:01 +0200, "Pwh"
> [...]

>når tiden nærmer sig. Det er jo også noget af et arbejde at skulle have hvalp igen.

Nu ved jeg ikke hvor meget fut der er i Tyson, men Vaks ville lege med
os HELE tiden. Der var simpelthen aldrig ro på ham, og kunne vi ikke
leve op til forventningerne, så blev han insisterende...og temmelig
træls at have med at gøre. Det var ved at blive et problem, men jeg
var temmelig sikker på, at det var fordi hunden kedede sig for meget.
Vi forsøgt at sætte ham sammen med en fuldvoksen hund, men den gad
altså heller ikke Vaks' aktivitetsniveau, så den fandt ham vist også
lidt belastende. Vi var også ude at kigge på hvalpe, og dem var han
ret ligeglad med. Bevares, han gjorde dem da ingenting, men det var jo
små babyer, så dem så han intet legekammerat-potientale i.
Det er et stort arbejde at få en hvalp, men havde det været det der
skulle til. så havde vi valgt det, men Vaks havde brug for en makker
her og nu, som var lige så fjantet som ham selv, og som kunne holde
dampen oppe. Og det skortede da heller ikke på advarsler, fordi jeg
fik en jævnaldrende hund, for min var jo lige i lømmelalderen, og
troede jeg virkelig at det ville blive lettere hvis jeg anskaffede mig
en mere, som OGSÅ vari lømmelalderen...? Lidt betænkelig var jeg da
også, men alle bekymringerne blev fejet væk, da vi så hvor godt de to
gik i spænd sammen, og i dag har vi stort set ingen problemer, hverken
med Vaks eller med Hansen.
En ting jeg ikke helt forstår er hvorfor du vil vente... Det er da nu,
mens han ikke er så gammel, at han har brug for en legekammerat...
Selvfølgelig kan det være at han har lidt andre betingelser end Vaks,
for vi bor ret langt ude på landet, og Vaks mødte sjældent nogen andre
hunde som han kunne lege med, og når der endelig var hundebesøg, så
var han ved at drive alle til vanvid (incl besøgshunden) fordi han
bare havde sådant et enormt energi overskud. Men hvis du har mulighed
for at Tyson kommer ud blandt andre hunde, hvor han kan få løbet
energien af sig, så er det selvfølgelig godt nok.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 25-09-03 20:09

> Nu ved jeg ikke hvor meget fut der er i Tyson, men Vaks ville lege med
> os HELE tiden. Der var simpelthen aldrig ro på ham,

Helt så grelt står det nu ikke til med Tyson, han vil meget gerne lege
mere end jeg gider, men han acepterer pænt når jeg siger at jeg ikke gider.
Men jeg synes at jeg kan se at han småkeder sig til tider, og generelt
er det vel det mest naturlige for hunde at bo flere sammen.

> En ting jeg ikke helt forstår er hvorfor du vil vente... Det er da nu,
> mens han ikke er så gammel, at han har brug for en legekammerat...

Det er simpelthen af praktiske årsager, hvis det skal værer en hvalp
som jeg regner med, er det først fra sommerferien at jeg har mulighed
for at tage 1 mnd fri til at kører den lidt ind.
Hvis jeg fik en hvalp nu skulle den værer alt for meget alene hjemme
mens den var helt lille.
Men min dyrelæge sagde også for 3-4mdr tilbage da jeg spurgte hende om det
samme,
at det var meget muligt at Tyson når han først var blevet 2 år gammel ikke
ville have
den samme energi og behov for at lege med andre. Jeg synes bare ikke at han
har
ændret sig på nogen måde i den retning siden at hun sagde det.
Så derfor hælder jeg til den side at det stadig er en god ide til næste
sommer.

> Men hvis du har mulighed
> for at Tyson kommer ud blandt andre hunde, hvor han kan få løbet
> energien af sig, så er det selvfølgelig godt nok.

Der er skam fine forhold her hvor vi bor i Rødovre (ved Kbh).
Der er en stor Eng hvor vi dagligt 1-2 gange er nede hvor han er sammen med
andre hunde.
Det virker bare på mig som om at han godt kunne bruge noget mere. Jeg må med
skam indrømme
at jeg altså ikke kan afsætte mere end 2-3 timer til at lufte ham på Engen.
Det ville nok passe ham bedre hvis vi blev dernede hele dagen og kun gik
hjem for at spise

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 25-09-03 20:15

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> at det var meget muligt at Tyson når han først var blevet 2 år gammel ikke
> ville have
> den samme energi og behov for at lege med andre

Vores Max bliver 3 om 2 måneder. Han har ikke hørt den med, at så er man
voksen, han kan blive ved og ved og ved.... Ok, han KAN også slappe af når
der ikke sker noget, men er jeg for langsom, kommer han selv og spørger. Når
Molly er i form, så leger de Jyllandsringen gennem hele huset (hun er lige
blevet knæopereret og må ingenting).

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 25-09-03 20:44

Pia J wrote:
> [...]
> selv og spørger. Når Molly er i form, så leger de Jyllandsringen
> gennem hele huset (hun er lige blevet knæopereret og må ingenting).

Hvad er Max for en race ???.
Jeg tror heller ikke på at Tyson bliver for 5 øre mindre legesyg i løbet af det næste år,
han har lige tonset rundt sammen med 8 andre hunde i alle aldre nede på Engen.
Det bedste er faktisk at se hvor god han er sammen med de små hvalpe,
de kan gører alt ved ham og han altid rar ved dem. Der var feks en lille
hvalp på 6mdr der fik hugget hans pind (han elsker pinde) Tyson prøvede
simpelthen alle mulige triks for at få den pind igen, men hvalpen var for hurtig.
Men han prøvede på intet tidspunkt at knurre af, eller skræmme pinden fra hvalpen.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 26-09-03 07:06

> Hvad er Max for en race ???.

Max er en "labweiler" - Molly er ca. magen til Tyson, og jeg forventer
egentlig heller ikke, at hun bliver mindre fjollet.

Du kan se dem her:

http://zoo.fantopia.com/images/maxjuli03b.jpg
http://zoo.fantopia.com/images/mollyjuli03.jpg

samt aktivitetsniveauet

http://zoo.fantopia.com/images/molly191102.jpg
http://zoo.fantopia.com/images/040103d.jpg

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 26-09-03 09:09

Pia J wrote:

> Max er en "labweiler" - Molly er ca. magen til Tyson, og jeg forventer
> egentlig heller ikke, at hun bliver mindre fjollet.

Det er et par dejlige hunde du har der.
Det er faktisk Max der ligner Tyson mest, Tyson er knaldsort og
har kun lang pels i nakken og på halen, hans mor er en sort Schæfer.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 26-09-03 09:39

> har kun lang pels i nakken og på halen, hans mor er en sort Schæfer.

Det er det som er så sjovt - det er Mollys mor nemlig også, og hendes far er
sort lab. De fleste hvalpe i kuldet var også helt sorte. Max derimod har en
gul far, og selvfølgelig brun/sort mor (rott).

Jeg har også set en schæffador som var helt gul men med grå schæfersadel og
flapører der stak ligeud og faldt ned på halvvejen. Så der er mange
varianter!

Molly blev _bl.a._ valgt på grundlag af, hvilke hunde som Max gad lege med
derhjemme og i hundeskoven. Det var helt klart tøser med fut i, og netop den
blanding var han specielt pjattet med. At jeg så også lige faldt for hende
passede jo meget godt! (selvom hendes bror var ekstra lækker - men han var
optaget...) http://fantopia.com/molly/images/120502f.jpg

:Pia

Fra : corleone

Dato : 25-09-03 06:58

> Den havde jeg gættet ;)
> Har du haft flere forskellige hanner sammen eller er det >kun de to du
> har nu som du har erfaringer med.
> Jeg ville nemlig egentligt helst have en hanhund igen >næste gang.

Mine erfaringer er fra:

Engelsk Setter - Engelsk setter
Engelsk Setter - Engelsk setter (Var sq så glad for de første)
Gravhund - Gravhund

Jeg har aldrig kastreret mine hanhunde. Jeg har prøvet en gang at få
steriliseret en tæve. Her var min erfaring som mange andres. Efter en
kastrering/sterilisering så får du ikke den samme hun igen. Du får tit en
meget roligere hund. Det kan lyde positivt for nogle, men jeg vil helst
beholde mine hunde som jeg nu selv har formet dem. Hurtige, ivrige og
livsglade. Dels er det de bedste jagthunde, og så er de lidt sjovere
Lidt irreterende er det dog at de kan finde ud af at åbne køleskabet
(Setterne)

Fra : Pia J

Dato : 25-09-03 07:12

"corleone" <skriv.ikke@til.mig.us> wrote in message
>Efter en
> kastrering/sterilisering så får du ikke den samme hun igen. Du får tit en
> meget roligere hund.

Jeg kan overhovedet ikke mærke forskel på min tæve, som er steriliseret
efter første løbetid af flere forskellige grunde. Hun er en lille snurretop,
pisker rundt og finder på gale streger hvis hun keder sig. Vi fik hende som
hvalp da vores hanhund var 1½ og de æææælsker hinanden, rigtig godt
makkerpar. En normal hanhund rører aldrig en tæve (men kors hvor fik han
ballade, da hun var i løbetid, hun var bare SÅ træt af hans piveri). Dog er
det klart ham som bestemmer det meste.

Jeg har hørt om alle kombinationer som vellykkede, men hvis der er
stridigheder er det tæverne som er mest hensynsløse overfor hinanden, hvis
de ikke er enige om rang. De stopper ikke når den svageste overgiver sig,
men slås for at dræbe. Derfor ville jeg aldrig tage tæve nr. to som ældre
end den første, da man så degraderer den yngste - som egentlig har
førsteret.

Men det er vist ligeså individuelt som med mennesker.

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 25-09-03 00:04

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Faktisk tror jeg også det i nogle situationer er lettere med to hanner .. de
tager måske en kamp en gang i mellem .. men hanhunde har i modsætning til
tæver bidehæmning .. tævernes manglende bidehæming betyder at de .. hvis de
virkelig slåsser så først stopper når den ene er død ...og det kan faktisk
være umuligt at skille dem ad ... jeg skal spare for historier vedr .dette
blot sige at det at have to tæver kan gå utroligt galt ..
hejhils fra Ami

Fra : Leyna

Dato : 25-09-03 10:37

On Thu, 25 Sep 2003 01:03:32 +0200, "Anne-Marie Prange"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrote:

>Faktisk tror jeg også det i nogle situationer er lettere med to hanner .. de
>tager måske en kamp en gang i mellem ..

Jeg har også hørt at det er nemmere med to hannner end med to tæver...
> men hanhunde har i modsætning til
>tæver bidehæmning ..

Æeh... Det mener jeg da ikke er noget kønsbestemt? Det er da noget man
lærer hvalpen fra den er helt lille...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 08:46

On Wed, 24 Sep 2003 16:32:39 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrotd:

> [...]
>jeg troede at det var problematisk at have 2 hanner sammen.
>Har de hanner du har haft sammen så været kastreret og har de haft nogen magtkampe.

,Jeg ville altid vælge en tæve og en han sammen, lidt uaghængigt af
racerne, men du kan være sikker på at hannerne vil få en magtkamp en
dag, det samme med 2 tæver, og der kan det ende endnu mere galt, da de
slås mere intentst. Magtkampen vil måske ikke komme med det samme hvis
den nye er hvalp når den kommer ind i "familien" men hvis/når den
dominerende hund en dag bliver gammel eller syg/svækket, kan den anden
hund prøve at gå op i hirakiet og det er ret naturligt for hunde, men
hvis de 2 hunde så er spæret inde sammen imens du er på job eller væk
fra dem, så er det ikke naturligt længere, for så kan taberen af
slåskampen ikke komme væk, og det kan gå meget galt ! med en han og en
tæve vil de næsten altid leve i fred og ro sammen hele livet. Jeg ved
godt at nogle har 2 hanner sammen men husk også at kigge på racen for
hvis det er labrador er det altså nemmere end hvis det er 2 schæfere
eller ligende. Hvis jeg en dag skal have en hund mere så skal det helt
klart være en af modsat køn, men det er også fordi min race helt
sikkert vil lave en magtkamp på et tidspunkt og så går det meget galt
har hørt historier fra folk der troede at de sagtens kunne have 2
hanner eller tæver sammen og det er ikke rare historier ! og det er
ikke historier som folk syntes at er sjove at fortælle, så derfor vil
du sikkert ikke høre så mange af dem.

Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund
http://home13.inet.tele.dk/kattehad/forhtml.htm

Fra : Pwh

Dato : 25-09-03 15:58

Punish the deed, not the breed wrote:
> [...]
>

> ,Jeg ville altid vælge en tæve og en han sammen, lidt uaghængigt af
> racerne, men du kan være sikker på at hannerne vil få en magtkamp en

Jeg regnede også med at det var det sikreste med en af hvert køn.
Men så bliver man vel nød til at neutralicerer den ene af dem.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 17:05

On Thu, 25 Sep 2003 16:57:54 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrotd:

>Jeg regnede også med at det var det sikreste med en af hvert køn.
>Men så bliver man vel nød til at neutralicerer den ene af dem.
>
>/Jens

,ja jeg har også tænkt på det nogle gange, men tror at jeg ville
sterilisere tæven, da jeg ikke tror at jeg ville kunne leve med mig
selv hvis jeg havde fået nogen til at skære i min hanhunds boller
det lyder måske plat men det er også nemmest at tæven slipper for
løbetiderne for ellers har man alle nabolagets hanhunde hængene efter
den, og så kan man være sikker på at hanhunden vil slås med dem alle
og forsvare sin tæve. Der er faktisk mange ting at tænke over, så jeg
er stadig kun ved tanken

Fra : Jytte

Dato : 25-09-03 17:23

> [...]
> er stadig kun ved tanken
>

> Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund

Det er da meget nemmere at få hanhunden sterilliseret så den ikke kan få
hvalpe. Så har man to normale hunde uden problemer.

Hilsen
Jytte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 17:44

On Thu, 25 Sep 2003 18:22:32 +0200, "Jytte" <vingekatten@mail.dk>
wrotd:

>Det er da meget nemmere at få hanhunden sterilliseret så den ikke kan få
>hvalpe. Så har man to normale hunde uden problemer.
>
>Hilsen
>Jytte

,,hanhunden er da ikke helt normal når den er kastreret vel ? der
vil da også stadig være problemer med tæven når den kommer i løbetid
med andre hanhunde der løber efter den, og så kan der altså være et
problem hvis man samtidig går med en hanhund.

men det kan da godt være at jeg ville tænke anderledes hvis jeg havde
en tæve i forvejen og overvejede at købe en hanhund, men den situation
er jeg ikke i

Fra : Per, Odense

Dato : 25-09-03 18:40

> [...]

> med andre hanhunde der løber efter den, og så kan der altså være et
> problem hvis man samtidig går med en hanhund.

Hej
Lige for at afklare min egen uvidenhed: er der ikke forskel på
kastration og sterilation af hanhunde ( eller mennesker for den sags
skyld), og hvad bruger man egentlig på hunde?

Per Herholdt, Odense

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-09-03 19:44

On Thu, 25 Sep 2003 19:39:42 +0200, "Per, Odense" <Per.dk@mailBox.dk>
wrotd:

> [...]
>kastration og sterilation af hanhunde ( eller mennesker for den sags
>skyld), og hvad bruger man egentlig på hunde?

,,,,,,,,jeg har altid hørt at det hedder kastration når det er
hanhunde, og sterilation når det er tæver, jeg havde hørt nogen
herinde sige at det hed sterilation både på hanner og tæver, så jeg
spurgte sidst jeg var på Landbohøjskolen, og de gav mig ret altså
kastration når det er hanhunde og sterilation når det er tæver.

jeg ved ikke noget om det angående mennesker.

Fra : Pia J

Dato : 25-09-03 20:02

> ,,,,,,,,jeg har altid hørt at det hedder kastration når det er
> hanhunde, og sterilation når det er tæver,

Hvis man fjerner bollerne, ja. Men teoretisk set kan man godt nøjes med at
klippe sædstrengene over, ligesom man gør når mænd steriliseres. Dette
indebærer at man har hele funktionen i behold, men man kan ikke forplante
sig. Det er derfor sjældent interessant at gøre det på hunde, da de ikke har
den samme tankegang og hukommelse, så de er ligeglade om de mister
klokkeværket.

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 09:25

On Thu, 25 Sep 2003 21:02:03 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

> [...]
>sig. Det er derfor sjældent interessant at gøre det på hunde, da de ikke har
>den samme tankegang og hukommelse, så de er ligeglade om de mister

,hmmm jeg er lidt forviret for dyrlægen sagde til mig at det ikke
kunne lade sig gøre, men det er der måske andre grunde til, måske det
er mere kompliseret end normal kastration, eller der er nogle
bivirkninger eller ligende ? for de burde da vide det derinde, måske
er det bare meget få læger der vil gøre det.

Fra : Kurt Becher

Dato : 25-09-03 23:53

> [...]
> spurgte sidst jeg var på Landbohøjskolen, og de gav mig ret altså
> kastration når det er hanhunde og sterilation når det er tæver.

Hejsa

Jeg mener nu, at det hedder kastration på begge køn, hvis man fjerner hhv.
"boller" og livmoder/æggestokke.

Sterilisation er når sædstrengen/æggelederen blokeres, enter ved afbinding
eller overbrænding.

Jeg har både tæve og hanhund og de er begge "kastrerede" (eller hvad det nu
hedder...). De fungerer enormt godt sammen og er i samme gode humør året
rundt. Skønt!!!

MVH

Fra : Jytte

Dato : 25-09-03 19:29

> [...]
> er jeg ikke i
>

> Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund

Hanhunden bliver jo netop ikke kastreret, det er kun sædlederne der bliver
afbrudt. Hanhunden er helt normal hanhund, han kan bare ikke få hvalpe.
Det er et større indgreb at få tæven sterilliseret, men det er jo op til
ejeren hvad han vil.
Det var bare et forslag, jeg har selv en sterilliseret hanhund, men det er
ikke så almindeligt.

Hilsen
Jytte

Fra : Pwh

Dato : 25-09-03 20:06

Jytte wrote:
> [...]
> det er jo op til ejeren hvad han vil.
> Det var bare et forslag, jeg har selv en sterilliseret hanhund, men

Kan du ikke fortælle lidt om det, hvorfor bliver det indgreb ikke brugt ret meget.
En af mine kollegaer (en mand) er selv blevet stereliseret da han syntes at han havde unger nok.
Hvis jeg ikke husker meget galt kan det vist godt laves tilbage igen, det må så også gælde for hunde.

/Jens

Fra : Jytte

Dato : 25-09-03 21:06

Pwh wrote:

> [...]
> syntes at han havde unger nok. Hvis jeg ikke husker meget galt kan
> det vist godt laves tilbage igen, det må så også gælde for hunde.

Folk får jo oftes deres hanhunde kastrerede fordi de tror det hjælper på
uønsket adfærd, det gør en sterillisation jo ikke.
At få det lavet om igen lykkes vist ikke altid. Jeg har aldrig hørt om nogen
der har forsøgt det med en hund.

Det er jo en stor fordel at slippe for tævens løbetider, men indgrebet er jo
større, og jeg har erfaring med at underulden vokser, så tævens pels ser
mærkelig tottet ud.
Men som sagt, det er op til den enkelte hundeejer hvad man foretrækker.

At have to hunde sammen af samme køn, kommer meget an på hvilken race, det
drejer sig om. Nogen kan sagtens enes, og andre kan slet ikke. Der er
selvfølgelig også individuelle forskelle indenfor de forskellige racer.
Men han og tæve ens normalt altid godt og har meget glæde af hinanden.

Hilsen
Jytte

Fra : Pwh

Dato : 25-09-03 21:38

> [...]
> forskellige racer.
> Men han og tæve ens normalt altid godt og har meget glæde af hinanden.

Jeg tror også at jeg skal holde mig til min oprindelige ide om at få en tæve
og så få hende stereliseret, en smule underlig pels på maven kan jeg nok leve med.
Nu når jeg tænker over det er Tyson faktisk også flinkest ved tæverne nede på engen,
det er selvfølgeli fordi han gerne vil bo... dem, men de kan gører hvad som helst ved
ham og finder sig pænt i det. Hanhunde har han et par gange været oppe og toppes med.
Er der forøvrigt ikke noget med at en tæve helst skal have haft den første løbetid
før man får hende stereliseret.

/Jens

Fra : Jytte

Dato : 25-09-03 21:35

Pwh wrote:

> [...]
> toppes med. Er der forøvrigt ikke noget med at en tæve helst skal
> have haft den første løbetid før man får hende stereliseret.

Det sagde man i gamle dage, men det er vist en fordom. Spørg dyrlægen.

Hilsen
Jytte

Fra : Kurt Becher

Dato : 26-09-03 00:00

> Det sagde man i gamle dage, men det er vist en fordom. Spørg dyrlægen.
>
> Hilsen
> Jytte

Hejsa

Det er ikke en fordom!

I modsætning til hannerne, der langsomt øger deres indhold af kønshormon,
mens de vokser op, kommer tævens "modning" realtivt hurtigt, nemlig op til
første løbetid.

Hvis du fjerner æggestokkene før første løbetid "fanger" du således tæven i
unghundestadiet, både mentalt og fysisk, da der ikke vil blive produceret
den fornødne mængde kønshormon.

MVH

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 09:27

On Fri, 26 Sep 2003 00:59:30 +0200, "Kurt Becher"
<kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk> wrotd:

> [...]
>unghundestadiet, både mentalt og fysisk, da der ikke vil blive produceret

,,,,,,,nemlig, jeg har kendt et par stykker med tæver som var
"muskelhunde" korthårede hvor man kan se deres muskler, og de voksede
synligt lige efter løbetiderne "de første 3"

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-09-03 09:26

On Thu, 25 Sep 2003 22:37:30 +0200, "Pwh"
> [...]

>Er der forøvrigt ikke noget med at en tæve helst skal have haft den første løbetid

,,,efter anden løbetid har jeg hørt, så der vil gå 2 løbetider hvor
man har problemerne tæven vokser nemlig muskelmasse omkring de
første 2 nogle mener 3 løbetider, og der sker sikkert andet hormonalt
som jeg ikke ved noget om

Fra : Pwh

Dato : 25-09-03 20:02

Jytte wrote:

> Det er da meget nemmere at få hanhunden sterilliseret så den ikke kan
> få hvalpe. Så har man to normale hunde uden problemer.
>
> Hilsen
> Jytte

Der er jeg mest enig med Punish ud fra de betragtninger at jeg ville værer
meget ked af hvis Tyson ændrede væsen og jeg har også flere gange oplevet
at ikke kastrede hanhunde reagerer forkert på kastrede hanhunde.
Jeg synes også at det må værer irrerterede at man 2 gange om året har problemer
når man skal lufte en tæve der er i løbetid.
Så jeg synes da at man slår 2 fluer med et smæk ved at stereliserer tæven.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-03 22:17

> [...]
> når man skal lufte en tæve der er i løbetid.
> Så jeg synes da at man slår 2 fluer med et smæk ved at stereliserer tæven.

Jeg tror ikke, at du skal bekymre dig, så meget om, at Tyson ændrer væsen,
især ikke når han er så gammel.
Derudover er det ikke sikkert, at en kasteration bliver nødvendig. Giv
hundene en chance først. Jeg har oplevet hanhunde, som er bedste venner.
Tæver og hanhunde, som overhovedet ikke enes osv Det hele kommer an på de
enkelte hundes kemi og temparement.

Så vil jeg lige ha`lov og dele dette, da emnet vidst ikke er helt OT:

Buffy er / har jo været syg med hjernebetændelse. Vi havde overvejet en hund
nummer to, men holdt os tilbage, fordi vi ikke ville gøre Buffy jaloux.
Da hun blev syg mistede hun totalt glæden ved livet og var ligeglad med os.
Vi brugte meget tid og energi på, at live hende op, men lige lidt hjalp det.
Vi vidste heller ikke, om hun vil få et tilbagefald eller overleve. Kort
fortalt, så besluttede vi, at nu var en god tid, at anskaffe hund nr. 2. Den
kunne måske vise hende glæden ved livet + at vi kunne føle glæden, ved at
have en rask, livsglad hund igen.

Vi har nu haft Daffy i ca. 3 uger og Buffy bliver mere og mere sig selv for
hver dag. Først var det kun Daffy, der kunne gøre hende glad og legesyg og
få hende til, at lorgre, men nu er vi også blevet spændende igen. Hun ligger
hos os i sofaen og sengen igen. Før vil hun helst ligge i haven eller
gangen. Hun er blevet renlig om natten igen og hendes hale er højt løftet, i
stedet for nede hele tiden. Hun kan snart komme, når vi kalder igen.

Vi tror, at Daffy har vist hende, glæden ved livet igen. Buffy har så vist
Daffy, at vand er sjovt og ikke farligt, at pinde kan hentes tilbage igen og
når vi træner ham i Bliv, kigger hun rigtig bebrejdende på ham, hvis han
prøver, at luske efter os.

Så efter vores mening, har Daffy hjulpet Buffy tilbage. Hun er der ikke helt
endnu, men uden ham, vil der have gået meget længere tid.
To hunde vil altid, tage ved lære af hinanden. Både det gode, men også de
dårlige vaner.

Det blev vidst lidt lang, sorry. Jeg er bare så glad, for begge hunde og
trængte lige til, at dele

Mvh. www.tjekmig.dk Tjek vores hunde her !

Fra : Pwh

Dato : 26-09-03 09:14

Buffy wrote:
> [...]
> venner. Tæver og hanhunde, som overhovedet ikke enes osv Det hele
> kommer an på de enkelte hundes kemi og temparement.

Jeg bliver vel nød til at neutralicerer den ene af dem hvis jeg ikke
skal starte en hvalpefabrik.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 26-09-03 09:45

> Jeg bliver vel nød til at neutralicerer den ene af dem hvis jeg ikke
> skal starte en hvalpefabrik.

Det er under alle omstændigheder synd for en tæve at få hvalpe ved første
løbetid. Du kan enten vælge at sende ham i pension i et par uger eller købe
ørepropper og en solid dørlås til midt i huset, så du kan holde dem adskilt.
Der går 5 sekunder, hvor du ikke kigger, så hænger han der. Han vil være
totalt anstrengende og frustreret de 3 uger det varer.

Molly blev fikset midt mellem løbetid 1 og 2 og virker meget harmonisk og
upåvirket i sit sind, hun er heller ikke blevet tykkere eller har ændret
pels af det. Hun havde nogen betændelsesproblemer inden, som gik over ved
den første hormonpåvirkning, til gengæld blev hun ret deprimeret under og
efter løbetiden, så sammenlagt med et par andre overvejelser, blev det hende
der kom under kniven.

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 26-09-03 11:16

Pia J wrote:

> [...]
> kan holde dem adskilt. Der går 5 sekunder, hvor du ikke kigger, så
> hænger han der. Han vil være totalt anstrengende og frustreret de 3

Jeg tror ikke at jeg ville kunne få over mit hjerte at sende Tyson på pension,
men hvis jeg allerede begynder at plage min Far nu kan han måske værer der
under den første løbetid. Det vil ikke værer realistisk at holde dem adskildt
her i huset i 3 uger. Nu spørger jeg af total uvidenhed, kan man ikke under
den første løbetid give tæven piller eller indsprøjtninger så hun ikke kan blive drægtig.
Så ville der vel i princippet ikke ske noget ved at Tyson hoppede på hende,
tværtimod kunne han vel få en del fornøjelse af det ;)

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 26-09-03 11:31

> [...]
hende,
> tværtimod kunne han vel få en del fornøjelse af det ;)

De hormonmidler man giver til tæver er meget skrappe og kan skade dem ret
meget. De fungerer i øvrigt på den måde at de forlænger løbetiden og skal
gives hurtigt efter parring. Du får ikke din dyrlæge til at uddele
fortrydelsessprøjter dagligt i en uge! Desuden er din tæve måske kun 7 mdr.
når hun får sin løbetid, dvs. hendes hofter kan altså ikke klare at have 40
kg hængende på ryggen 25 gange om dagen i et par uger. De par gange Max
forsøgte på Molly (men hun havde cykelshorts på!!), da faldt hun helt sammen
i bagparten og satte sig ned, hun kunne ikke bære ham. Hun var 10 mdr.

Det vil være nemmere at kemisk kastrere Tyson, så han ikke kan noget - det
varer vist ½ år, så du kunne gøre det når tæven er 6 mdr. så er du rimelig
garderet. Det er i øvrigt også en måde at teste, hvordan hunden ville være
som kastrat. Ellers er din far en god ide. Den første uge kan hun som regel
ikke blive drægtig, og hanhunden er rimelig nem at holde væk - en tennisbold
var rigeligt her i huset de første 2 uger, men SÅ blev hun højløbsk, og
selvom hun ikke var interesseret i parring, så kunne han med det samme dufte
at hun var klar og befandt sig de næste 5 dage i en hormonrus - der var bare
INGEN kontakt, blikket var fuldstændig tomt. Deres drifter er enormt høje
når først de kommer i gang.

Tæven kan godt blive lidt usikker og meget pylret/kælen første gang, hun
fatter ikke helt, hvad der foregår. Så det er ikke den måned man skal være
væk 12 timer om dagen og til fest i weekenden.

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 26-09-03 13:30

Pia J wrote:

> ! Desuden er din tæve
> måske kun 7 mdr. når hun får sin løbetid, dvs. hendes hofter kan
> altså ikke klare at have 40 kg hængende på ryggen 25 gange om dagen i
> et par uger.

Nej for satan, det tænkte jeg slet ikke på.

> Det vil være nemmere at kemisk kastrere Tyson, så han ikke kan noget
> - det varer vist ½ år, så du kunne gøre det når tæven er 6 mdr. så er
> du rimelig garderet.

Se det lyder jo som en god plan, den må jeg vende med dyrelægen.

> Tæven kan godt blive lidt usikker og meget pylret/kælen første gang,
> hun fatter ikke helt, hvad der foregår. Så det er ikke den måned man
> skal være væk 12 timer om dagen og til fest i weekenden.

Der er efterhånden mange år siden at jeg festede i weekenderne,
men hun bliver nød til at finde sig i at jeg har 3 lange arbejdsdage og så 4 dage fri.
Det var måske også en ide at parkerer hende hos min Far de 3 uger hun er i løbetid.
Det er sgu godt at min Far ikke læser med her i gruppen så han kan se
hvad vi er ved at planlægge med hans tid. Men han har selv talt om at få hund når han skal på
pension om et par år, så kan han jo benytte lejligheden til at prøve det i en længere periode.

/Jens

/Jens

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 24-09-03 23:53

> [...]
>
> Jeg tænkte på om det er bedst at have tæve-tæve eller tæve-hanhund,
> omend sidstnævnte jo nok er svært når tæven er i løbetid.

Hej Lars

Netop overvejelser omkring køn synes jeg nok er værd at gøre sig .... jeg
har haft 2 cockertæve kun med en aldersforskel på to mdr.. det gik helt uden
gnidninger af nogen art .. jeg har så haft to tæver igen et par år .. det
gik mindre godt .. men jeg tror det er almindelig opfattelse at der kan
opstå problemer med 2 tæver/2 hanhunde .. og jeg vil derfor anbefale at man
har en hund hver køn .. de problemer det kan give i løbetider er intet mod
de problemer det i værste fald kan give at have 2 af samme køn
hejhils fra Ami

Fra : Mari

Dato : 26-09-03 19:33

> Hvordan sikrer vi os bedst at de to hun-hunde kommer godt ud af det
> med hjinanden?

Det sikrer du bedst ved at vente med at anskaffe nummer to til
nummer eet er voksen og psykisk færdigudviklet.
Dvs. når den er mellem 2½ og 3 år.

/Mari