Investeringsforeninger.
Fra : dan

Dato : 22-09-03 20:28

Jeg er bekendt med Investeringsforeninger der investere i værdipapirer samt
mulighederne for at investere i fast ejendom.
Men er her i gruppen nogen der er bekendt med investeringsforeninger eller
lign. som investere i virksomheder og/eller opstartsvirksomheder, der
nødvendigvis ikke har at gøre med hardcore IT-udvikling eller biotek ?

Med venlig hilsen

DN

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-09-03 19:58

dan wrote:

> [...]
> lign. som investere i virksomheder og/eller opstartsvirksomheder, der
> nødvendigvis ikke har at gøre med hardcore IT-udvikling eller biotek ?

Jow da, søg pengeninstitutterne, de laver alle slags,
for de vinder selv hver gang..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jacob Riis

Dato : 22-09-03 20:44

"dan" <d.nielsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lign. som investere i virksomheder og/eller opstartsvirksomheder, der
> nødvendigvis ikke har at gøre med hardcore IT-udvikling eller biotek ?

Jeg forstår ikke spørgsmålet. Der findes da flere hundrede foreninger og der
er kun et fåtal der investerer i IT /biotek. Jeg kan godt lide
http://morningstar.dk/ de har en fin oversigt over de forskellige foreninger
og kommer også med fine artikler.

Du skriver "investerer i virksomheder og/eller opstartsvirksomheder"

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dette rigtigt. Men der er da flere
small cap investeringsforeninger. (de investerer i små firmaer) Kig fx på
Nordea Invest Nordic Small Cap http://tinyurl.com/o9fb (link til
Morningstar)

--
Jacob

Fra : Carsten

Dato : 22-09-03 21:30

> [...]
> lign. som investere i virksomheder og/eller opstartsvirksomheder, der
> nødvendigvis ikke har at gøre med hardcore IT-udvikling eller biotek ?

Ved at vælge en investeringsforening så betaler du for at "andre" gør arbejdet !
Dem der er ansat i investeringsforeningerne kører rundt i dyre biler, drikker dyre vine
for dine penge

Jeg gør det selv og har i 2003 tjent "skattefrit" 31.765 kr.
http://www.cse.dk/kf/kf_obligation_kursdata?menu2show=1.3.2.1.&p_stockid=bond.kf.DK0009753469
Jeg skulle handle og ventede og ventede, kom hjem og så kursen, aha jeg vil lige slå
græs og da jeg kom ind så jeg at den var steget 0,1 point OK så trykkede jeg på
"revolveren" og
lavede en salgsstrakshandel, gik så ud i haven og solede mig kom ind nu var kursen faldet
!
Der tjente jeg lige 265 kr skattefrit. Jeg har i 2003 tjent kursgevinst skattefrit
(33.073 minus kurstab 1.308 = 31.765 kr). OK ved værdipapirer er der både kurstab og
kursgevinst
og i sidste ende skal det helst være gevinst ellers er det en dårlig forretning.
Jeg gør alt arbejdet selv via www.skandiabanken.dk de tager 0,1% i kurtage derfor

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-03 18:24

"Carsten" <Cbolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
arbejdet !
> Dem der er ansat i investeringsforeningerne kører rundt i dyre biler,

Argument 1: Det gør din revisor også.... og din tandlæge.... og dine
håndværkere... og... og... og....

Argument 2: Hvis du har en murer til at lave dit badeværelse, er det også
dyrer end hvis du gør-det-selv.... Det er bare ikke sikkert at gør-det-selv
løsningen er bedre.

> Jeg gør det selv og har i 2003 tjent "skattefrit" 31.765 kr.

Afkast skal måles i forhold til den investerede kapital og i forhold til den
risiko du påtager dig....

Beløbet du nævner, kan lige så godt sige, at du er en tumpe til at
investerer (sorry den skarpe udtagelse), hvis du har investeret for kr. 5
mio. og kun opnået tkr. 32.

Endelig er 8-9 måneder en alt for kort periode at vurderer din succes
over... Er det blot held? eller? Man kan godt være heldig i 1 år, men det er
sværer i 10 år, med skiftende konjunkturer.

> [...]
jeg på
> "revolveren" og
> lavede en salgsstrakshandel, gik så ud i haven og solede mig kom ind nu

Tillykke med det.... Uanset hvad er det nu altid dejligt at gøre en god
handel.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-09-03 14:46

diablo de la velocidad wrote:

> arbejdet !
> drikker dyre vine
>
> Argument 1: Det gør din revisor også.... og din tandlæge.... og dine
> håndværkere... og... og... og....

Jow, men vi har desværre ikke en forbundet virksomhed, der hver gang
vi får et ønske om at lave noget, (som vi selv bestemmer),
får en ekstraindtjening, uanset om vores kunde tjener på
denne handel.
Især når den vigtigste syndliggørelse er, at man klarer sig ca som
markedet, men hvem er markedet, andre foreninger med samme formål ?

Mit råd, lav en personlig forening til investering, køb og sælg selv,
eller køb obl.
Prioriteret rækkefølge..

Fra : Stefan

Dato : 27-09-03 21:40

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi får et ønske om at lave noget, (som vi selv bestemmer),
> får en ekstraindtjening, uanset om vores kunde tjener på

Jeg går ud fra at du hentyder til bankerne....?
Nej, du har helt ret - ham som tandlægen køber udstyr af tjener ingen penge,
ligesom huslejen til klinikken KUN går til at dække udgifterne - ikke til at
udlejeren skal tjene på det.....
Hvis jeg køber en liter mælk i Føtex, så tjener både Føtex, mejeriet,
bondemanden, tankbilmanden, skattefar og gud ved hvem. Hvis man ikke kan
lide mælken, så må man bare lade være med at købe den - eller købe sin ejen
ko!

> Især når den vigtigste syndliggørelse er, at man klarer sig ca som
> markedet, men hvem er markedet, andre foreninger med samme formål ?

Sidst jeg slog op i en investeringsbog, var der et ord som hed "benchmark".
Jeg har ALDRIG hørt om en investeringsforening som benchmarkede sig op mod
en anden investeringsforening, så det er noget være vrøvl du skriver.
Der findes et utal af hjemmesider, hvor man kan se alverdens risikonøgletal,
som fortæller om investeringsafdelingens afkast i forhold til dets benchmark
(hov der var den igen). Hvis man så oven i købet er opmærksom på, at bl.a.
skattereglerne i DK ofte gør at inv.afd. ikke har samme bevægfrihed, som
dets benchmark - med deraf følgende risiko for mindre afkast til følge, så
kan enhver med lidt tid og lyst sætte sig ind i tingene - og helt sikkert
tjene penge på det.

> Mit råd, lav en personlig forening til investering, køb og sælg selv,
> eller køb obl.

Hvis det er det man har lyst til, så skal man gøre som du skriver. Jeg gider
bare ikke at skulle holde øje med mine investeringer hver dag for at se, om
jeg nu skal betale handelsomkostninger for at købe og sælge løbende. Det
betaler jeg gerne 0,5 - 1 % for at andre bruger deres dag på at gøre for
mig. Det tror jeg personligt vil give et bedre afkast i længden - og langt
færre mavesår.

Hver sin smag - og jeg kan godt lide mælken i Føtex....
Stefan

Fra : Andy

Dato : 27-09-03 23:25