Udlejers rettigheder hvad nøgler/adgang ti~
Fra : Anders Christensen

Dato : 20-09-03 15:14

Hejsa NG
Jeg bor i lejlighed hvor vi fra vores udlejer indtil flere gange har fået at
vide at de IKKE har en hovednøgle til vores lejligheder, dette har vi blandt
andet også fået på skrift i forbindelse med at håndværkere skulle have
adgang til lejlighederne.

Efter at der så er blevet ansat ny varmemester er det kommet frem at de
altid har haft en hovednøgle, selvom de som ovenfor nævnt har
benægtet dette.

Spørgsmålet er om de uden videre kan låse sig ind i en lejlighed for at se
om en tidligere udført kabelgennemføring er lavet ordentligt.

Grunden til at jeg opdagede at de havde været i lejligheden var:
1. Hoveddøren var ikke låst.
2. Der var flyttet møbler ved kabelgennemføringen.

Varmemesteren har overfor os indrømmet at de har været inde i vores
lejlighed for at kontrollere dette, uden at spørge om lov først, og at det
foregik en formiddag (hvilket altså betyder at min hoveddør har været
uaflåst i 6-7 timer hvilket jeg IKKE var synderligt glad for at komme hjem
til!)
Det har siden vist sig at de har været inde i flere lejligheder hvor de har
glemt at låse efter sig...
Et tænkt spørgsmål: Hvem skulle betale såfremt min lejlighed var blevet tømt
for værdier, eller bare berøvet min laptop og andre dyrere effekter i det
tidsrum døren ikke har været aflåst? Jeg går ud fra at det skulle være
boligforeningen, selvom min bevisbyrde jo nok ville blive tung.

Vi har siden krævet at få skiftet låsen ud, men dette stiller de sig vist
ret afvisende overfor.
-De vil dog gerne kode vores lås om, men om de gør det så deres hovednøgle
ikke passer mere har jeg ikke en jordisk chance for at vurdere

Kan vi få en låsesmed til at udskifte låsen på boligforeningens regning for
at undgå flere ubehagelige episoder, og er dette tilladt når låsen der
sidder nu er en såkaldt "systemlås"? (hvad det så end dækker over)

På forhånd tak

Mvh Anders Christensen

Fra : alexbo

Dato : 20-09-03 16:18

"Anders Christensen" skrev i

> [...]
> at undgå flere ubehagelige episoder, og er dette tilladt når låsen der
> sidder nu er en såkaldt "systemlås"? (hvad det så end dækker over)

Systemlås betyder at låsen er et del af et større system, det er det der
muligør en hovednøgle, det er så også det, der gør det muligt at jeres nøgle
også passer i kælderdøren/opgangsdøren/cykelkælderen o.s.v.

Skift låsen selv, hvis du leder lidt på nettet kan du sikkert finde en
vejledning.

mvh
Alex Christensen

Fra : rasmus

Dato : 20-09-03 17:01

"Anders Christensen" <vladimirr@RØDSPÆTTEvladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Efter at der så er blevet ansat ny varmemester er det kommet frem at de
> altid har haft en hovednøgle, selvom de som ovenfor nævnt har
> benægtet dette.

- om det er ulovligt ved jeg ikke, men det er i al fald ikke god tone at
lyve ...

> Spørgsmålet er om de uden videre kan låse sig ind i en lejlighed for at se
> om en tidligere udført kabelgennemføring er lavet ordentligt.

- det kan de ikke. Udlejer, varmemenster, vicevært el.lign må låse sig ind i
din lejlighed uden din accept hvis det er "nødvendigt". Den præcise
formulering må andre komme med - jeg husker den ikke. I praksis handler det
om, at viceværten/håndværkere skal kunne komme ind i lejligheden hvis et
vandrør er sprunget eller hvis du har glemt at lukke for en vandhane, der
står og drypper ned til underboen ...

> Grunden til at jeg opdagede at de havde været i lejligheden var:
> 1. Hoveddøren var ikke låst.
> 2. Der var flyttet møbler ved kabelgennemføringen.

- de skal selvfølgelig låse efter sig, og mig bekendt må man ikke flytte
rundt på møblerne sådan uden at stille dem tilbage. Men det er sådan set
underordnet, for de måtte slet ikke gå derind (så vidt jeg husker er der en
eller anden undtagelse; noget med at hvis der er begrundet mistanke om
ulovlige installationer (el, vand eller bærende vægge) som udlejer flere
gange har ønsket at kigge på, kan de vist få en slags dommerkendelse ...)

> Vi har siden krævet at få skiftet låsen ud, men dette stiller de sig vist
> ret afvisende overfor.

- det gør ingen forskel i forhold til hvornår de må og ikke må gå ind i
lejligheden, men du kan jo argumentere med, at da de ikke har kunnet finde
ud af at låse efter sig, skal der en låsesmed til for at låse op (og i
bagefter)

ras

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-03 17:40

rasmus wrote:

> [...]
> vandrør er sprunget eller hvis du har glemt at lukke for en vandhane, der

Det er nødret du tænker på. Nødret tilsidesætter de almindelige
forbud/påbud som gælder på det givne område.

Tilgengæld skal der som du nævner ret voldsomme ting til før man kan
tale om nødret.
Og selv under situationer hvor det er nødvendig at bruge nødret, så må
man altså ikke noget som er proportionelt i forhold til den fare som
lurer.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Citatteknik, signatur...hvad er nu det for noget?
Læs mere på http://www.usenet.dk/netikette

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 20-09-03 17:18

> [...]
> at undgå flere ubehagelige episoder, og er dette tilladt når låsen der
> sidder nu er en såkaldt "systemlås"? (hvad det så end dækker over)

Læs tråden fra den 26-08-2003 19:07, som behandler samme problemstilling

Allan Bach

Fra : Rune Wold

Dato : 20-09-03 18:03

"Anders Christensen" <vladimirr@RØDSPÆTTEvladimirr.dk> wrote in message
> [...]

[klip]

> Spørgsmålet er om de uden videre kan låse sig ind i en lejlighed for at se
> om en tidligere udført kabelgennemføring er lavet ordentligt.

Se følgende links

især denne:
http://www.lfo.dk/Blade/blad0301.htm
Søg på nøgler

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/744.html
http://www.aarhus-onsdag.dk/jurist-arkiv2000.htm
http://www.dklf.dk/brevkasse/_brevkasse/000008ad.htm

Se desuden tråden af 7-09-2003 13:24

/Rune Wold

Fra : Henning

Dato : 20-09-03 18:52

>Kan vi få en låsesmed til at udskifte låsen på boligforeningens regning for
>at undgå flere ubehagelige episoder, og er dette tilladt når låsen der
>sidder nu er en såkaldt "systemlås"? (hvad det så end dækker over)

Gør det nemmeste; tag en skruetrækker i hånden og pil den gamle
cylinder ud. Læg den til side, til du flytter og køb en ny med nye
nøgler. Koster ikke mere end et par hundrede, og du er ude over alle
problemer. Det kan godt være det ikke er den rigtige, men du er fri
for slåskampen...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-09-03 19:35

> [...]
> nøgler. Koster ikke mere end et par hundrede, og du er ude over alle
> problemer. Det kan godt være det ikke er den rigtige, men du er fri

Hvad så hvis det er udlejeren der står for vedligeholdelse af låse og
nøgler? Det kan der jo godt stå i vedligeholdelsesreglementet. Så må man vel
ikke pille ved låsen uden at få lov af udlejer?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 20-09-03 20:19

"Martin Sørensen" skrev

> [...]
vel
> ikke pille ved låsen uden at få lov af udlejer?

Det udlejer kan kræve er, at der sidder en systemlås i ved fraflytning, og
Henning foreslog jo også at gemme den gamle lås, så sætter man den tilbage.

Du kan sætte alle de låse i du vil, det er forøvrigt meget almindeligt med
en ekstra lås, om ikke andet så for at få tyven til at vælge nabodøren.

mvh
Alex Christensen