Krav på renter
Fra : Morten Snedker

Dato : 18-09-03 17:35

Jeg prøver lige igen, om der skulle være hjælp at hente.

I følge Lejelovens §46 har min udlejer 3 måneder fra han modtager
opgørelse fra vandværket, til jeg skal modtage vandregnskabet.

Jeg ved fra vandværket at det er udsendt medio april.
Jeg betaler vand á conto, og betaler _udelukkende_ for forbrug.

Jeg har ikke modtaget nogen opgørelse for hverken 2001 eller 2002.
Samtdig ved jeg, at jeg har penge til gode.

Mit spørgsmål er: kan jeg gøre krav på renter for den periode, hvor
jeg burde have modtaget? Hvis ja, hvordan ser regnestykket ud?

mvh & på forhånd tak,

/Snedker
---
Svar venligst under det citerede
Klip og udelad, hvad du ikke besvarer

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 18:13

Morten Snedker wrote:

[klip]

> Mit spørgsmål er: kan jeg gøre krav på renter for den periode, hvor
> jeg burde have modtaget? Hvis ja, hvordan ser regnestykket ud?

Ifølge rentelovens § 3 kan du kræve renter af en fordring fra
forfaldsdagen, hvis denne er fastsat i forvejen. Lejelovens § 46 må
antages at fastsatte forfaldsdagen i forvejen i rentelovens forstand.
Dvs. 3 måneder fra modtagelsen. Forudsat, at du har X kr. tilgode, vil
dette krav kunne forrentes fra denne dag at regne. Rentelovens § 5, stk.
1 fastslår, at renten skal fastsættes til diskontoen + 7 %, i sidste
halvår var dette sammenlagt 9,95 %.
Husk renteloven giver ikke hjemmel til rentes rente.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Morten Snedker

Dato : 18-09-03 18:36

On Thu, 18 Sep 2003 19:13:07 +0200, "Rune Wold" <"Rune Wold"> wrote:

> [...]
>halvår var dette sammenlagt 9,95 %.
>Husk renteloven giver ikke hjemmel til rentes rente.

Okay - jeg beder lige om en smule mere hjælp så:

Lad os antage at udlejeren skylder os 1000 kroner for 2001. Han har 3
måneder fra modtagelse af oversigt fra vandværket, hvilket er medio
april + 3 måneder...lad os runde op og sige, at jeg skulle have
modtaget 2001 opgørelsen pr. 1. august 2002. Hvor meget skylder han
mig så (hvor tit tilskrives der renter...pr. måned) ?
---

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 20:41

Morten Snedker wrote:

[klip]

> [...]
> modtaget 2001 opgørelsen pr. 1. august 2002. Hvor meget skylder han
> mig så (hvor tit tilskrives der renter...pr. måned) ?

Der er tale om en årlig rente jf. rentelovens § 5.
Dvs. ift. dit eksempel vil der vel nu være tilskrevet ca. 100 kr i rente.

morarenten har udviklet sig således det sidste års tid.

2002-08-01 til 2002-12-31: 10,55%
2003-01-01 til 2003-06-30: 9,95%

Da man ifølge renteloven ikke kan kræve rentes rente, må beregningen vel
foretages således:

De første 6 måneder:

1000*(0,1055/12)*6 = 52,75

1000*(0.0995/12)*7 = 49,75

tilskrevne renter
pr. 2003-06-30 = 102,50 kr.

Jeg kender ikke morarentesatsen fra 2003-06-30 (afhænger af
nationalbankens officielle udlånsrente (diskonto))

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 20:46

Rune Wold wrote:

[klip]

> 1000*(0.0995/12)*7 = 49,75

Ift. produktet skal den ene faktor være 6 (undskyld).

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 20:48

Rune Wold wrote:

[klip]

> 1000*(0.0995/12)*7 = 49,75

Der skal stå 6

/Rune Wold

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-09-03 20:55

Rune Wold wrote:

> ..... Rentelovens § 5, stk.
> 1 fastslår, at renten skal fastsættes til diskontoen + 7 %, i sidste
> halvår var dette sammenlagt 9,95 %.

Pssst, næsten rigtig.

Det er nationalbankens udlånsrente. Ikke diskontoen.

----------
§ 5. Renten efter forfaldsdagen fastsættes til en årlig rente, der
svarer til den fastsatte referencesats med et tillæg på 7 pct. Som
referencesats anses i denne lov den officielle udlånsrente, som
Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli
det pågældende år.

Stk. 2. Justitsministeren kan hvert andet år efter forhandling med
Danmarks Nationalbank og Økonomi- og Erhvervsministeriet ændre renten,
dog således at det i stk. 1 nævnte tillæg ikke kan fastsættes til mindre
end 7 pct.
----------

Og udlånsrenten er pt. 2,15% + 7 pct, tja det giver - som jeg personlig
vil fortolke det - 9,15%*.
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/side/Officielle_Rentesatser!OpenDocument

*: Hvis man skulle være rigtig strid, så vil jeg faktisk mene, at der
kunne forståes som 7% af 2,15 som er tillægget. Altså renten man kan
kræve er 2,3005%....Men det er vel ikke det der menes med ////et tillæg
på 7%////. Eller er det?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Citatteknik, signatur...hvad er nu det for noget?
Læs mere på http://www.usenet.dk/netikette

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-09-03 18:11

Morten Snedker wrote:

> [...]
>
> Mit spørgsmål er: kan jeg gøre krav på renter for den periode, hvor
> jeg burde have modtaget? Hvis ja, hvordan ser regnestykket ud?

Tja, du skal have fat på Renteloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020074329-REGL

Og siden du ikke har aftalt noget med din udlejer om nogen renter eller
andet, så har du altså kun renteloven at gå ud fra.

For det første skal du gøre ham bekendt at han skylder dig penge.
Du skal give ham en bestemt frist (forfaldsdato) til at finde det beløb
du har tilgode. Personlig vil jeg mene, at en måned er tilstrækkelig for
en udlejer at rode papirerne igennem og finde ud hvad han skylder dig.
Indtil denne frist (forfaldsdato) har du ikke mulighed for at kræve
renter.
Derudover skal du gøre ham opmærksom på konsekvenserne ved ikke at
betale hvad han skylder. Du skal fortælle ham om der påløber renter jf.
rentelovens §5 (dvs. pt. 9,15% p.a.), samt han vil modtage en ny
opkrævning efter forfaldsdatoen.
Og du skal fortælle ham, hvad det er for beløb du mener, at du har
tilgode. Da du selv kender dit forbrug og du hos vandværket kan få
oplyst prisen pr kubikmeter, så burde du kunne regne ud, hvor mange
penge det drejer sig ca. om

Du har nok ikke mulighed for at kræve rykkergebyret som renteloven åbner
mulighed for i §9. I princippet mener man nemlig at tid man bruger i
fritiden ikke kan koster noget. Så desværre.

Tager jeg fejl i mine betragtninger, så hører jeg da gerne nærmere om,
hvordan sagen ellers skal håndteres.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-09-03 18:56

"Morten Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver lige igen, om der skulle være hjælp at hente.

> I følge Lejelovens §46 har min udlejer 3 måneder fra han modtager
> opgørelse fra vandværket, til jeg skal modtage vandregnskabet.

Er der ikke noget med, at hvis man ikke inden en bestemt frist ikke har modtaget
et regnskab, så har man ret til at ophøre med at betale det månedlige a conto
beløb, indtil man får et regnskab. Jeg mener at have læst noget om det "et eller
andet sted", men det gælder måske kun varmeregnskabet?

Claus