16 år og vidne i retsal ?
Fra : Andersen

Dato : 18-09-03 14:27

Hej her i jura gruppen
jeg ved ikke om i kan hjælpe, men jeg håber

Historie

Min datter befinder sig på et sted hvor der er slåskamp
den ene bliver smidt igennem en rude hun ved hvem der gjorder det
politiet kommer udspørger hende hun siger hun kender dem der gjorde det
giver så deres navne til politiet

Har ikke underskevet politiraporten

Igår fik hun så besked på at møde som vidne i retten mod de to banditter
hun er imidlertid ikke intereseret i at møde dem i retten da de er
suporterer for en
rockergruppe

1 kan retten tvinge min datter til at vidne hun er 16 år

2 kan jeg som hendes far nægte hende at vidne

3 kan hun på nogen måde undgå vidneskanken

håber en eller anden kan hjælpe

Med venlig hilsen
Andersen

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 18-09-03 15:19

"Andersen" <anita.andersen_slet@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Så
>
> 1 kan retten tvinge min datter til at vidne hun er 16 år

> Ja det kan de der er dog nogle forbehold
Retsplejeloven kapitel 18
§ 168. Enhver har med de i loven fastsatte undtagelser pligt til at afgive
forklaring for retten som vidne.

§ 171. En parts nærmeste har ikke pligt til at afgive forklaring som vidne.

Stk. 2. Pligt til at afgive forklaring foreligger ej heller, såfremt
forklaringen antages at ville

1) udsætte vidnet selv for straf eller tab af velfærd eller

2) udsætte hans nærmeste for straf eller tab af velfærd eller

3) påføre vidnet selv eller hans nærmeste anden væsentlig skade.

Fra : Andersen

Dato : 18-09-03 16:55

"> >

> [...]
> forklaringen antages at ville
>
> 1) udsætte vidnet selv for straf eller tab af velfærd eller

Omkring tab af velfærd hvad menes med det
er tab af velfærd

at der vil være steder hun ikke kan færdes (for hvis hun møder dem kunne
hun jo få tæsk eller det der er værer)
jeg mener også som far at jeg skal passe på mine ejendele (der kunne jo nemt
ske noget med mit hus bil ovs.)
for ikke at tale om utrykheden i flere uger efter retsmødet

Andersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-09-03 18:05

> [...]
nemt
> ske noget med mit hus bil ovs.)
> for ikke at tale om utrykheden i flere uger efter retsmødet

Jeg og min søn var i den samme situation, da han havde fået nogen på lampen
af en lokal "sheik", som via sine supportere truede min søn med alskens
ulykker, hvis vi fastholdt politianmeldelsen.
Vi var stærkt i tvivl, og SSP-læreren lagde ikke skjul på, at HAN ikke havde
turdet.

Men vi blev enige om, at hvis vi trak anmeldelsen tilbage, ville det være et
signal om, at "her er der frit slag" - og det var det sidste, vi ønskede.
Vi fastholdt anmeldelsen, gutten fik en måned eller to samt en utvetydig
melding om, at hvis der skete min søn noget, ville det være direkte ind
igen. Det gjorde, at sønnike i et stykke tid formentlig var det sikreste
unge menneske i byen - og den eneste hævn, vi oplevede, var en finger, hver
gang vi mødte nogen af familien.

Men der var da et års tid, hvor vi bad naboerne om at holde ekstra øje med
huset, hvis vi var i byen, og ringe omgående til politiet, hvis de bemærkede
noget mistænkeligt.
Og jeg er klar over, at det kræver et vist mod.

Hilsen Inger

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 18-09-03 18:18

"Andersen" <anita.andersen_slet@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "> >

> vidne.

> Omkring tab af velfærd hvad menes med det
> er tab af velfærd
Der kunne f.eks. være (Det som du selv skrev) at hun blev konfronteret med
gerningsmændende efter retsmødet

Fra : Peter G C

Dato : 18-09-03 18:42

In news:3f69d571$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Andersen <anita.andersen_slet@tdcadsl.dk> typed:

[klip]

> [...]
> jo nemt ske noget med mit hus bil ovs.)
> for ikke at tale om utrykheden i flere uger efter retsmødet

Som anført er der ikke meget at gøre.

Det du kan gøre at tage kontakt først til politiet og forklar sagens alvor.
Politiet/anklagemyndigheden vil fastholde indkaldelsen men forklare
problemet i retten. Ellers møder du jo op med din datter og forklarer
dommeren problemstillingen - så skal han/hun nok hjælpe jer videre.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : TGD

Dato : 18-09-03 18:35

"Andersen" <anita.andersen_slet@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Så
>
> 1 kan retten tvinge min datter til at vidne hun er 16 år

Ja.

> 2 kan jeg som hendes far nægte hende at vidne

Ja men dommeren hører nok ikke på dig.

> 3 kan hun på nogen måde undgå vidneskanken

Nej... Men løsningen kunne være hukommelsestab...

Set udfor statistik skal hun ikke være bange for represalier, at true vidner
er en grov forseelse der bliver slået ned på.

<KLIP>