bøde
Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 17:34

Hej - jeg skal nok forsøge at fatte mig i korthed, selvom det bli'r svært

Jeg har en god ven der har fået en bøde af politiet og agter at troppe op i
retten for at brokke sig. Eller hvad man nu gør...
Sagen er som følger;
Han var ude at cykle, og kørte forbi en skole (i en lille landsby på
landet). Overfor skolen var netop blevet anlagt en cykelsti på ca. 100 - 150
meter, da der er ret megen trafik om morgenen, når børnene skal i skole.
Fair nok. Den gode Kristian valgte at fortsætte på vejbanen, i det;

1) han skulle "den anden vej"

2) der ingen trafik var

3) der sikkert var større risiko for at blive påkørt ved at krydse vejen,
køre 150 meter på cykelsti, og så krydse tilbage igen

4) var en masse sten på stien, da den var nyanlagt. Det var der ikke på
vejen - og han var af sted på sin nye 30.000 kroners cykel (og så er der jo
ikke flere penge til at betale bøden for!)

Han får så bøden (500 kroner, eller hvad de nu ligger på) og agter at "tale
sin egen sag" når den skal for retten. Har han mulighed for få "bøden
omstødt"?

vh

AS (og ganske sikkert osse hans cyklekammerat Kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-09-03 17:41

"Anders Svendsen" <AS> skrev i en meddelelse
> 1) han skulle "den anden vej"

Er cykelstien ikke to-sporet?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 18:05

> Er cykelstien ikke to-sporet?

Jooo - men den var på anden side af vejen. Og var blot 150 meter. Og der var
ingen trafik - den var jo anlagt for at hjælpe skolebørnene. Og der var jo
alle disse sten. Men ingen formildende omstændigheder??

AS

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-09-03 18:07

> Jooo

Okay... Kunne jo være, at den ikke var 2-sporet...

Fra : Per

Dato : 17-09-03 18:26

.. Men ingen formildende omstændigheder??

Der er ikke noget der hedder formildende omstændigheder i færdselsloven -
enten er loven overtrådt eller ikke overtrådt.

Færdselsloven er sort/hvid - - der er heller ikke noget med forsæt og
uagtsomhed.

Din ven kan være heldig at få en advarsel i retten. En advarsel er dog at
betragte som en straf (rent restligt) får han en advarsel er han altså dømt
skyldig i forholdet - han skal dog ikke betale nogen bøde.

Mvh. Per!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-03 19:51

Per skrev:

>Der er ikke noget der hedder formildende omstændigheder i færdselsloven -
>enten er loven overtrådt eller ikke overtrådt.

Er det rigtigt?

Hvis der holdt tre damptromler med 40 meters mellemrum midt på
cykelstien, vil man så stadig få en bøde for ikke at benytte den?
Hvad med 100 damptromler parkeret helt tæt?

Mon ikke du tager fejl?

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 17-09-03 20:13

> [...]
> cykelstien, vil man så stadig få en bøde for ikke at benytte den?
> Hvad med 100 damptromler parkeret helt tæt?

Nej - jeg tager ikke fejl.

Så må man stige af cyklen og trække den - eller lade være at køre den vej.
Jeg ved godt det er en teoretisk diskussion, men sådan er det.

I virkeligheden er der ikke en der ville gøre noget ved det.

Det er iøvrigt også kun når det går galt (uheld), at det kommer på tale.

Du må f.eks. ikke trække en motorcykel på fortorvet, hvis du ikke har
kørekort, da du derved fører Mc´en. Det kan teoretisk udløse en bøde på jeg
mener det er 5000,- for at føre et køretøj hvortil du ikke har erhvervet
kørekort.

Jeg tvivler dog på, at du vil blive skrevet for ovennævnte - laver du
derimod et færdselsuheld under manøvren, så vil du med stor sandsynlighed
blive sigtet for kørsel uden førerret.

Men igen - i tvivlstilfælde er FL sort/hvid - desværre

Mvh. Per!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-09-03 20:15

> [...]
> kørekort, da du derved fører Mc´en. Det kan teoretisk udløse en bøde
> på jeg mener det er 5000,- for at føre et køretøj hvortil du ikke har

Og man skal også have styrthjelm på, når man trækker den.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : bem

Dato : 17-09-03 20:52

Martin Sørensen wrote:
> Og man skal også have styrthjelm på, når man trækker den.

Nixen bixen:

§ 81. Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15
år, skal *under kørsel* anvende fastspændt styrthjelm

/Bo

Fra : Kolonorma

Dato : 17-09-03 21:37

Og når du trækker maskinen kører den sådan set også i det hjulene drejer
rundt! Jeg ved de tlyder til grin men jeg skal selv i rette for dette om
kort tid hvor jeg vil brokke mig højlydt. Jeg trak en knallert uden
styrthjelm og motor slukket - men fik en bøde for det!!!

Fra : bem

Dato : 17-09-03 22:05

Kolonorma wrote:
> [...]
> for dette om kort tid hvor jeg vil brokke mig højlydt. Jeg trak en
> knallert uden styrthjelm og motor slukket - men fik en bøde for det!!!

Var det ikke dig, der tidligere havde et indlæg, hvor du fik en bøde, fordi
du efter eget udsagn sad på knallerten, som ved et uheld trillede en halv
meter med slukket motor, mens du røg en cigaret uden styrthjelm (altså dig
der ikke havde styrthjelm på - ikke cigaretten) ?

/Bo

Fra : Kolonorma

Dato : 17-09-03 22:29

jo da. - og skal i retten med det den 25.

Fra : bem

Dato : 17-09-03 22:42

Kolonorma wrote:

> jo da. - og skal i retten med det den 25.

Så er det jo også en helt anden situation. Hvis man sidder på kanllerten og
den ruller, og det til overflod foregår på vejen, så har du efter min
overbevisning ikke nogen som helst chance for at vinde den sag. For så fører
du ikke alene knallerten, så *kører* du også på den, og skal dermed bæer
fastspændt styrthjelm.
Trækker man derimod, så fører man godt nok knallerten, men man *kører* ikke,
og derfor er der ikke noget krav om styrthjelm, jf. FÆL §81.

/Bo

Fra : Kolonorma

Dato : 17-09-03 23:52

Måske ikke - men jeg kan påfører "samfundet" og "retssystemet" så mange
udgifter som muligt ved at trække så meget i de forskellige tove jeg nu
kan...

Fra : bem

Dato : 18-09-03 06:49

Kolonorma wrote:
> Måske ikke - men jeg kan påfører "samfundet" og "retssystemet" så
> mange udgifter som muligt ved at trække så meget i de forskellige
> tove jeg nu kan...

Ja, det er jo din ret. Men lad os endelig høre resultatet af retssagen.

/Bo

Fra : D.u.n.k.

Dato : 18-09-03 16:47

"Kolonorma" <migogliva4everbestfriends@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Måske ikke - men jeg kan påfører "samfundet" og "retssystemet" så mange
> udgifter som muligt ved at trække så meget i de forskellige tove jeg nu
> kan...

Det er da en ekstrem barnlig holdning. Det er da spild af både dine og vore
ressourcer. Retsvæsenet som du ønsker at straffe er da hamrende ligeglade -
de får deres gode betaling uanset de hører på dit vrøvl eller mine
'guldkorn'.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-09-03 17:20

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ressourcer. Retsvæsenet som du ønsker at straffe er da hamrende ligeglade -
> de får deres gode betaling uanset de hører på dit vrøvl eller mine

De eneste han straffer er os alle...
Vi skal jo alle betale for retsvæsenet...

Fra : Kolonorma

Dato : 17-09-03 22:30

Det ser ike ud til at det er afgørende om man sidder på den - men om den
bevæger sig...

Fra : Kolonorma

Dato : 17-09-03 21:38

Kørsel er således så snart den bevæger sig... Man kan så tænke om man mon
også skal have styrthjelm på hvis man "fører" en motorcykel ved hjælp af en
trailer som er - eller ikke er - hægtet på en bil...?

Fra : Kolonorma

Dato : 17-09-03 21:42

Det er således ikke "under kørsel" men "føreren" du skal hæfte dig ved i den
paragraf... Du er fører - og det er "under kørsel" så snart den bevæger sig
og du får den til det.

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-09-03 14:53

Kolonorma skrev:

> [...]
den
> paragraf... Du er fører - og det er "under kørsel" så snart den bevæger

Nej - hvis man trækker en knallert er man at betragte som gående jf. § 11 og
skal derfor ikke have hjelm på.

--
Reino

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-09-03 01:53

Per wrote:
> [...]
> mener det er 5000,- for at føre et køretøj hvortil du ikke har erhvervet

Æhm .. det kommer an på om man trækker den ved at sidde på den og
skubbe med benene ..

Hvis man trækker den ganske normalt skulle det svjv ikke være
ulovligt.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Per

Dato : 18-09-03 08:53

> Æhm .. det kommer an på om man trækker den ved at sidde på den og
> skubbe med benene ..
>
> Hvis man trækker den ganske normalt skulle det svjv ikke være
> ulovligt.

Nej - det er fortsat ikke tilladt at trække den, da du dermed fører Mc´en.
Det samme gælder biler, hvis du skubber en bil og styrer igennem sideruden,
ja så fører du bilen.

Endvidere kan det nævnes at hvis du sidder på passagersædet i en bil og der
sidder en på førersædet og beder dig om at tage fat i rattet og du overtager
styringen, ja så er det dig der er føreren af bilen.

Mvh. Per!

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 18-09-03 09:35

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> [...]

overtager
> styringen, ja så er det dig der er føreren af bilen.

Øhmm ... har du belæg for den påstand, for den lyder godt nok langt ude ?
Men selvfølgelig, jeg skal da ikke komme og sige at det ikke er sandt, så
godt kende jeg ej heller vore love .), men den synes mig lidt langt ude ?

Mvh

Bo Jensen

Fra : Per

Dato : 18-09-03 09:59

"Bo Bach Jensen" <bachy@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt kende jeg ej heller vore love .), men den synes mig lidt langt ude ?

Ja jeg ved godt det lyder langt ude - jeg refererer blot til hvad jeg lærte
om i færdselslære, civilret og strafferet i sin tid.

Der har været afgørelser på ovennævnte påstande - jeg mener jeg har læst om
det i den kommenterede færdselslov.

Jeg prøver om jeg kan finde noget på nettet.

Mvh. Per!

Fra : Max[DK]

Dato : 19-09-03 06:54

> Der har været afgørelser på ovennævnte påstande - jeg mener jeg har læst
om
> det i den kommenterede færdselslov.
>
> Jeg prøver om jeg kan finde noget på nettet.

Er det ikke noget med at når du sætter nøglen i tændingen må det også være
fordi du har tænkt dig at bruge det, derved fører...? det synes jeg at have
hørt engang....

/Max

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-03 12:35

> Æhm .. det kommer an på om man trækker den ved at sidde på den og
> skubbe med benene ..
> Hvis man trækker den ganske normalt skulle det svjv ikke være
> ulovligt.

Jeg fik at vide til mc-teori at man ikke måtte trække en motorcykel uden at
have mc-kørekort og hjelm på. Hvis der i et område er indkørsel forbudt for
mc'er, må man heller ikke stige af og trække mc'en ind i området.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : bem

Dato : 18-09-03 15:24

Martin Sørensen wrote:

> Jeg fik at vide til mc-teori at man ikke måtte trække en motorcykel
> uden at have mc-kørekort og hjelm på.

Ja, men det passer altså ikke, det med hjelmen.

/Bo

Fra : Kolonorma

Dato : 18-09-03 21:16

Jo det gør! Har selv fået bøde for det...! Er du fører og 2-hjuleren er i
bevægelse så skal der hjelm på... sån er det..!

Fra : bem

Dato : 18-09-03 22:45

Kolonorma wrote:
> Jo det gør! Har selv fået bøde for det...! Er du fører og 2-hjuleren
> er i bevægelse så skal der hjelm på... sån er det..!

Du sad jo på den knallert der trillede hen ad vejen, mand. Det har du jo
selv udførligt beskrevet i en tidligere tråd. Lad nu være med at blive ved!
Og hvis du selv insisterer på, at reglen er sådan, at man skal have en bøde
bare man er i nærheden af en knallert og ikke har styrthjelm på, hvorfor i
alverden går du så i retten med din sag, hvor du oven i købet sidder på
knallerten???

/Bo

Fra : Kolonorma

Dato : 18-09-03 23:38

> Du sad jo på den knallert der trillede hen ad vejen, mand. JA, men jeg
fortalte politimanden at jeg ikke mente jeg skulle have hjlem på når motor
var slukket og at jeg i "realiteten" ikke kørte nogen vejne - hvorpå han
fortlate mig om jeg så trak den skulle jeg ha den hjelm på - og forsikring
m.v.

Det har du jo
> [...]

> alverden går du så i retten med din sag, hvor du oven i købet sidder på

For at "samfundet" ikke skal - efter mine øjne - tjene penge på den slags
bøder som er ren penge-ind-kradseri og intet med færdselssikkerhed har at
gøre. Jeg vil gå i retten, jeg bede om udsættelser, jeg vil bede om
afdragsordninger, jeg vil bede om henstand, om nedsættlelse af beløbet pga
"særlig lav indkomst", og når første girokort kommer vil jeg afvente en
rykker (da politiet ikke har rykkergebyrer), ved næste afdrag vil jeg
afvente endnu en rykker osv osv osv. Lige indtil det på den måde er
sandsynligt at der er er blevet brugt mere end de 500 kr i div lønninger
papir frimærke tryksværte konvolutter admisnistration, således at samfundet
ikke får noget ud af det. Det er til grin at give sådan en bøde.

Fra : Søren

Dato : 19-09-03 11:57

Du mener altså at jeg skal betalt fordi du ikke kan finde ud af at holde en
knallert i ro ?

/Søren

Fra : Kolonorma

Dato : 19-09-03 20:28

JA , DESVÆRRE.

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-09-03 21:01

"Kolonorma" <migogliva4everbestfriends@hotmail.com> wrote:

>JA , DESVÆRRE.

"Ja" til hvad?

Kan I toppostere ikke selv se, at det er helt umuligt at vide,
hvilken del af et flere skaermfulde langt indlaeg, I kommenterer?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-09-03 14:44

bem skrev:

> Ja, men det passer altså ikke, det med hjelmen.

Jo, det gør. Hvis man trækker en motorcykel skal man have hjelm på - det
følger modsætningsvis af § 11.

--
Reino

Fra : bem

Dato : 19-09-03 15:34

Reino Andersen wrote:

> Jo, det gør. Hvis man trækker en motorcykel skal man have hjelm på -
> det følger modsætningsvis af § 11.

Er der (nyere) retspraksis for det? Årsagen til, at motorcykel ikke er nævnt
som gående i §11, kunne jo også være, at man ikke ønsker at en person, der
trækker med en motorcykel, skal kunne færdes alle steder hvor gående må
færdes. Det er f.eks. ikke hensigtsmæssigt at komme trækkende ned ad strøget
i myldretiden med en stor mc. Det behøver jo ikke at betyde, at man også
skal have hjelm på, selv om man ikke kører. Hvorfor skulle man ellers
overhovedet nævne "under kørsel" i §81 for så vidt angår motorcykel? Man
kunne nøjes med at konstatere, at førere af motorcykler skal have hjelm på,
hvilket også ville indebære, at man skal have hjelm på, inden man starter en
mc, uanset om den står på støttebenet, fordi men allerede på det tidspunkt
regnes som fører.

/Bo

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-09-03 15:44

bem skrev:

> Er der (nyere) retspraksis for det?

Det ved jeg ikke, men det er altså sådan, at man skal have hjelm på, hvilket
også fremgår af den kommenterede færdselslov.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-09-03 14:49

Per skrev:

> Der er ikke noget der hedder formildende omstændigheder i færdselsloven -
> enten er loven overtrådt eller ikke overtrådt.

Jo, der kan godt være tale om formildende omstændigheder.

> Færdselsloven er sort/hvid - - der er heller ikke noget med forsæt og
> uagtsomhed.

Som med alle andre særlove kræves der uagtsomhed.

--
Reino

Fra : Per

Dato : 19-09-03 17:37

"Reino Andersen" <fornavn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, der kan godt være tale om formildende omstændigheder.

Deri er jeg ikke enig - har du nogen eksempler. Jeg går ikke ud fra, at
du tænker på nødret/nødværge.

Hvordan kan der være formidlende omstændigheder ved f.eks. at køre for
stærkt?.

Mvh. Per!

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-09-03 17:53

Per skrev:

> Deri er jeg ikke enig - har du nogen eksempler.

Hvis en bilist under et venstresving påkører en cyklist, kan det være en
formildende omstændighed, hvis cyklisten kørte med høj hastighed (og på en
racercykel).

> Hvordan kan der være formidlende omstændigheder ved f.eks. at køre for
> stærkt?.

UfR 1988, side 209 (V.L)

Uanset at T havde ført personbil med en hastighed, der var mere end dobbelt
så høj som tilladt, skete der - henset til at kørslen fandt sted om natten
uden anden trafik på en lige vejstrækning uden for bymæssig bebyggelse og
uden sideveje - ikke betinget frakendelse af føreretten.

--
Reino

Fra : Per

Dato : 19-09-03 18:42

> [...]
> uden anden trafik på en lige vejstrækning uden for bymæssig bebyggelse og
> uden sideveje - ikke betinget frakendelse af føreretten.

Ok - det er på den måde du mener altså mht. frakendelser. Det jeg taler om
er bøden.

Billisten der svinger til venstre vil blive straffet enten ved en bøde eller
en advarsel blot fordi han har overtrådt fl.

Det samme gælder T - han har med (næsten) 100% sikkerhed fået en bøde for
hastighedsovertrædelsen.

FL. § 126 er jo en slags gummi§ - den skal fortolkes.

Mvh. Per!

Fra : Per

Dato : 19-09-03 19:03

> [...]
> uden anden trafik på en lige vejstrækning uden for bymæssig bebyggelse og
> uden sideveje - ikke betinget frakendelse af føreretten.

Glemte lige at skrive, at en frakendelse ikke er at betragte som straf
men som en sanktion!

Selvom det nok vil føles som en straf alligevel

Per!