Rettigheder til billeder på nettet... JURA~
Fra : sunsite.dk

Dato : 17-09-03 11:59

hejsa!

vi er ved at lave en asp løsning på nettet.. og vil gerne høre om
nogle juridiske spørgsmål....

lad mig forklare om løsningen.. Den kan findes på
www.starlook.dk . Men er slet ikke færdig..
Den går ud på at folk der ligner kendte mennesker (eks. brad pitt), uploader
deres eget billede af dem selv og
så vil andre brugere stemme på om man ligner den kendte.. Derfor som man kan
se på www.starlook, vil
det være dejligt og smart for brugerne, hvis de kan se et billede af Brad
Pitt og andre kendte, så man kan
se dem når man skal stemme om personen ligner den kendte..

Spørgsmålet er så ... Hvis brugerne uploader et billede også af den
kendte... Er det så lovligt?..
Da jeg vil mene at det så er brugerens ansvar (hvis jeg altså skriver det
under nogle regler på siden)..
Så er det brugeren der oploader billedet af de kendtes ansvar... eller hvad?

Jeg har selv taget ca. 15 billeder af mig og kendte personer.. Dermed er JEG
fotografen.. Disse er vel lovlige at putte på..
Derved vil jeg klippe billederne ud af de kendte på de billeder, og
formindske dem...
SKAL DEN KENDTE OGSÅ GIVE SAMTYKKE?????.. jeg sagde jo ikke at billederne
(eller vidste heller ikke),
at de kunne bruges til sådan formål..

Må jeg overhovedet bruge de kendtes navn?...

Synes det er en rimelig uskadelig løsning.. men skal lige have det juridiske
på plads..

mvh Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-03 12:56

sunsite.dk skrev:

>vi er ved at lave en asp løsning på nettet..

Vær venlig at nøjes med én tråd om den samme sag.

--
Bertel