/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
GPS overvågning af udlejningsbiler
Fra : Niels Jordan Anderse~


Dato : 17-09-03 09:18

JEG ER IKKE INTERESSERET I MENINGER!
Spørgsmålet er stillet med baggrund i en diskussion.

Tænkt eksempel:

Et biludlejningsselskab udlejer biler med GPS.
Dette anvendes til:

*Når folk kommer inden for x km af f.eks. Legoland kommer der en
radioreklame for Legoland
*Brugere skal kun afregne for kørte km.
*Brugere kan leje billigere hvis de ikke kører i "risikoområder" -
f.eks. områder af Danmark med høj kriminalitet
*Brugere kan leje billigere hvis de overholder
hastighedsbegrænsninger.
*Biludlejningsselskabet laver statistik over hvor bilerne har været og
kan målrette reklamer mod attraktioner hvor bilerne er stoppet.

Er dette lovligt hvis:
Lejeren ikke er bekendt ved det ved udlejningen?
Lejeren er bekendt med det ved udlejningen?
Udlejeren har en monopollignende situation og lejeren er bekendt med
det ved udlejningen?
....

Niels

 
 
Bertel Lund Hansen (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-09-03 11:05

Niels Jordan Andersen skrev:

[og jeg ændrer rækkefølgen]

>*Når folk kommer inden for x km af f.eks. Legoland kommer der en
>radioreklame for Legoland

>*Biludlejningsselskabet laver statistik over hvor bilerne har været og
>kan målrette reklamer mod attraktioner hvor bilerne er stoppet.

De to elementer berører markedsføringsloven:

§ 6 a.   En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen
   ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem
   eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast
   ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
   tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
   anmodet om det.

Jeg vil mene at det falder ind under "automatisk opkaldssystem"
og forudsætter således at brugeren selv har bedt om det. I så
fald skal det oplyses før lejeaftalen indgås, og der er basis for
nedslag i prisen hvis det ikke er sket.

Hvis det ikke falder ind under "automatisk opkaldssystem", falder
det i hvert fald ind under stk. 2:

Stk. 2.   En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en
   bestemt fysisk person ved brug af andre midler til
   fjernkommunikation med henblik på afsætning [... alt det
   med CPR-registret]

for så er det "andre midler til fjernkommunikation". I så fald er
det 'kun' et problem over for kunder der har et notat i
CPR-registreringen.

>*Brugere skal kun afregne for kørte km.
>*Brugere kan leje billigere hvis de ikke kører i "risikoområder" -
>f.eks. områder af Danmark med høj kriminalitet
>*Brugere kan leje billigere hvis de overholder
>hastighedsbegrænsninger.

Jeg kan (med min begrænsede viden) ikke se at der skulle være
lovbestenmmelser der forhindrer at man laver aftaler på det
grundlag. Aftaler skal være fuldt oplyste før de kan indgås.

Om det vil være lovligt at overvåge bilen med GPS (som nogle af
punkterne jo forudsætter) uden at oplyse det, ved jeg ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

TGD (17-09-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 17-09-03 11:58


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> De to elementer berører markedsføringsloven:
>
> § 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen
> ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem
> eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast
> ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
> tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
> anmodet om det.
>
> Jeg vil mene at det falder ind under "automatisk opkaldssystem"
> og forudsætter således at brugeren selv har bedt om det. I så
> fald skal det oplyses før lejeaftalen indgås, og der er basis for
> nedslag i prisen hvis det ikke er sket.

Ny problemstilling:

Hjemmesider på nettet (danske) der laver en profil af dig ved at se hvad du
laver og kliker på dataen bliver brugt for at visse netop den reklame der
stemmer overens med den samlede data, fra min synsvinkel er den og samme
ting som NJAs eks.

(Skrevet helt uden kommaer da det vist er blevet "lovligt" eller tager jeg
fejl med den komma regel?)



Uffe Kousgaard (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 17-09-03 13:47

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:snbgmv8dbh1p90pjrsviroovi6nvv7k1sm@news.stofanet.dk...
> Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en
> bestemt fysisk person ved brug af andre midler til
> fjernkommunikation med henblik på afsætning [... alt det
> med CPR-registret]

Er det en bestemt fysisk person? Den, der udøver fjernkommunikationen aner
jo ikke, hvem der sidder i bilen.



Bertel Lund Hansen (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-09-03 14:02

Uffe Kousgaard skrev:

>> Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en
>> bestemt fysisk person ved brug af andre midler til
>> fjernkommunikation med henblik på afsætning [... alt det
>> med CPR-registret]

>Er det en bestemt fysisk person? Den, der udøver fjernkommunikationen aner
>jo ikke, hvem der sidder i bilen.

Godt spørgsmål.

Udlejeren ved hvem der sidder i bilen, og han kører det apparatur
der skræddersyr reklamer til bilen (efter hvor den kører). Så er
der en vis baggrund for at hævde at det er rettet til lejeren.

En anden person kan i princippet ikke låne vognen hvis ikke
vedkommende er skrevet på lejekontrakten.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408824
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste