Niels Jordan Andersen skrev:
[og jeg ændrer rækkefølgen]
>*Når folk kommer inden for x km af f.eks. Legoland kommer der en
>radioreklame for Legoland
>*Biludlejningsselskabet laver statistik over hvor bilerne har været og
>kan målrette reklamer mod attraktioner hvor bilerne er stoppet.
De to elementer berører markedsføringsloven:
§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen
ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem
eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast
ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
anmodet om det.
Jeg vil mene at det falder ind under "automatisk opkaldssystem"
og forudsætter således at brugeren selv har bedt om det. I så
fald skal det oplyses før lejeaftalen indgås, og der er basis for
nedslag i prisen hvis det ikke er sket.
Hvis det ikke falder ind under "automatisk opkaldssystem", falder
det i hvert fald ind under stk. 2:
Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en
bestemt fysisk person ved brug af andre midler til
fjernkommunikation med henblik på afsætning [... alt det
med CPR-registret]
for så er det "andre midler til fjernkommunikation". I så fald er
det 'kun' et problem over for kunder der har et notat i
CPR-registreringen.
>*Brugere skal kun afregne for kørte km.
>*Brugere kan leje billigere hvis de ikke kører i "risikoområder" -
>f.eks. områder af Danmark med høj kriminalitet
>*Brugere kan leje billigere hvis de overholder
>hastighedsbegrænsninger.
Jeg kan (med min begrænsede viden) ikke se at der skulle være
lovbestenmmelser der forhindrer at man laver aftaler på det
grundlag. Aftaler skal være fuldt oplyste før de kan indgås.
Om det vil være lovligt at overvåge bilen med GPS (som nogle af
punkterne jo forudsætter) uden at oplyse det, ved jeg ikke.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/