'penge under bordet'
Fra : Van Dango

Dato : 16-09-03 12:35

Hej

Jeg har mulighed for at købe en andel i København. Ejerne vil ikke have
penge under bordet,
blot sælge mig deres køleskab og lidt andet grej for en net sum af flere
hundrede tusinde kroner.

Da andelbolig-salget selvsagt er betinget af at jeg osse køber deres
inventar, er det jo nærmest det
samme som at forlange penge under bordet.

Er der nogen mulighed for at 'knalde' dem?

Med Venlig hilsen

Morten

Fra : Annette Skovbon

Dato : 16-09-03 12:53

Du kunne starte med at få det på skrift. Så har du da noget at gå
videre med. En mundtlig aftale ville du aldrig kunne bevise indholdet af.
Vh. Annette

Fra : Nilau

Dato : 16-09-03 14:53

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Du kunne starte med at få det på skrift. Så har du da noget at gå
> videre med. En mundtlig aftale ville du aldrig kunne bevise indholdet af.
> Vh. Annette

Hej...
Tal med andelsboligforeningen og ABF, så skal sælgeren nok fortryde sin
handling! Vi må dette uvæsen til livs!

Nilau.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-03 13:17

Van Dango skrev:

> [...]
>en net sum af flere hundrede tusinde kroner.

>Er der nogen mulighed for at 'knalde' dem?

Snak med andelsforeningen.

--
Bertel

Fra : Van Dango

Dato : 16-09-03 13:27

Men...hvis jeg ikke interesseret i at købe inventar med, vil de ikke sælge
andelen til mig....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-03 13:35

Van Dango skrev:

>Men...hvis jeg ikke interesseret i at købe inventar med, vil de ikke sælge
>andelen til mig....

Jeg er ikke inde i reglerne, men jeg har før læst her i gruppen
at nogen andelsforeninger ser meget strengt på den (og andre)
slags numre.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-09-03 13:57

> Jeg er ikke inde i reglerne, men jeg har før læst her i gruppen
> at nogen andelsforeninger ser meget strengt på den (og andre)
> slags numre.

Det bør de da også gøre, for det er i modstrid med loven:

Andelsboligloven, §5
Stk. 11. Overdragelsen må ikke betinges af, at erhververen indgår anden
retshandel, bortset fra køb af inventar, der er særligt tilpasset eller
installeret i lejligheden. Indgås i forbindelse med overdragelsen nogen
anden retshandel, må erhververens vederlag ikke overstige, hvad
overdragerens ydelse med rimelighed kan betinge.

Der kan altså ikke engang stilles krav om, at køleskab mv. skal indgå i
handlen. At prisen ovenikøbet sættes himmelråbende højt er endnu et brud på
loven.

/Per

Fra : Rune Wold

Dato : 16-09-03 14:55

Per Christoffersen wrote:

[klip]

> Der kan altså ikke engang stilles krav om, at køleskab mv. skal indgå i
> handlen.

Jeg er i princippet enig. Men ligepræcis køleskabe og andre hårde
hvidevare regnes som fast inventar, i det omfang det er indbygget i
køkkenelementer, jf. karnovs note 45 til bestemmelsen (Det er dog efter
min mening endda tvivlsomt, om kravet "indbygget i køkkenelementer"
reelt er udtryk for gældende ret, jf. den retspraksis der har dannet sig
omkring TL § 38).
Dvs. det kan godt betinges at køleskabe skal købes, men dog til en
rimelig pris, jf stk. 12.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : anders majland

Dato : 16-09-03 22:25

> Jeg er i princippet enig. Men ligepræcis køleskabe og andre hårde
> hvidevare regnes som fast inventar, i det omfang det er indbygget i
> køkkenelementer, jf. karnovs note 45 til bestemmelsen

Hvis tolkningen af "indbygget" svarer til den som forsikringsselskaberne
anvender (ved ejerskifteforsikringer) så findes der stort set ikke
indbygningskøleskabe her i landet .... De kølskabe som man "stiller" ind
i et skab og sætter en lge på kalder de ikke indbygningskøleskabe da
selve skavet jo har sider.....

/A

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-09-03 09:14

"Rune Wold" <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> wrote in message
> [...]
> omkring TL § 38).
> Dvs. det kan godt betinges at køleskabe skal købes, men dog til en

Klart nok.
Under de nævnte betingelser er der ingen forskel på køleskabe mv. og andet
inventar.

(Jeg har lidt svært ved at se det indbyggede i almindelige
kølsekabe/opvaskemaskiner mv.
Nedfældede kogeplader er en anden sag, - der er udført en tilpasning af
køkkenet som kan berettige til termen indbygget)

/Per

Fra : Rune Wold

Dato : 17-09-03 15:16

Per Christoffersen wrote:

[klip]

> [...]
> Nedfældede kogeplader er en anden sag, - der er udført en tilpasning af
> køkkenet som kan berettige til termen indbygget)

Jeg tror heller ikke, at kravet "indbygget i køkkenelementer" er udtryk
for gældende ret. Dvs., jeg tror, at karnov kommentaren på dette område
tager fejl >;->.
Ifølge TL § 38 vil hårde hvidevarer af sædvanlig karakter ved
tilslutningen til elnettet blive en del af den faste ejendom på linje
med f.eks. med murstenene.
Jeg mener godt, at formålene og hensynene bag begge bestemmelser kan
bære en sammenligning på dette område.

/Rune Wold

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-09-03 08:36

> Ifølge TL § 38 vil hårde hvidevarer af sædvanlig karakter ved
> tilslutningen til elnettet blive en del af den faste ejendom på linje
> med f.eks. med murstenene.

For nu at blive rigtig detaljeret, så er hårde hvidevarer mange ting.
Nogen (380 V) nonteres ved en fast tilkobling til elnettet, mens andre (feks
køleskabe og 230 V komfurer) kan tilsluttes en almindelig stikprop.

Er der nogen differentiering mellem disse?

> Jeg mener godt, at formålene og hensynene bag begge bestemmelser kan
> bære en sammenligning på dette område.

I det første af de tilfælde, jeg nævner, kan jeg være enig (sælger skal
ellers have fat i en elektriker for at afmontere, og dermed kan man vel tale
om en indbygning)
I de andre tilfælde synes jeg det er ude over enhver sammenhæng med
almindelig sprogbrug. Men derfor kan det da godt være gældende alligevel...

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-09-03 14:38

"Van Dango" <heartcore11@hotmail.com> wrote in

> Men...hvis jeg ikke interesseret i at købe inventar med, vil de
> ikke sælge andelen til mig....

Nogle andelsboligforeninger har regler så de kan fratage andelen hvis
den forsøges solgt med penge under bordet.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-09-03 09:37

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle andelsboligforeninger har regler så de kan fratage andelen hvis
> den forsøges solgt med penge under bordet.

I ABFs standardvedtægter (og i vores) står følgende:

"§ 21

Eksklusion (21.1) I følgende tilfælde kan en andelshaver
ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør af bestyrelsen:

- klip -

E) Såfremt en andelshaver i
forbindelse med overdragelse af andelen betinger sig en større pris end
godkendt af bestyrelsen.

- klip -

(21.2) Efter eksklusion bestemmer
bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og bolig, og der for­holdes som
bestemt i § 17. "

Til van dango: Få et eksemplar af den pågældende forenings vedtægter - og
læs dem. Få troværdige vidner

på at sælger kræver overpris, f.eks. en advokat (han behøver jo ikke gå med
et skilt på maven, vel).

Hvis vedtægterne har eksklusionsbestemmelsen: Gå til bestyrelsen med den
dokumeterede påstand.

- Og så kan det godt være, at bestyrelsen vælger at lukke øjnene - f.eks.
hvis de SELV i sin tid har

betalt penge under bordet, og ikke vil sige farvel til mulighededen for at
hente dem hjem ved salg.

I så fald går du til LLO eller ABF.

Der har tidligere været fantasifulde forslag her i gruppen om skjult kamera,
på skrømt at acceptere

overprisen, etc. - men jeg ved ikke, om de blev prøvet i praksis, ej heller
om de evt. virkede.

Hilsen Inger

Fra : Mikael

Dato : 16-09-03 23:02

"Van Dango" <heartcore11@hotmail.com> wrote in

> Men...hvis jeg ikke interesseret i at købe inventar med, vil de ikke
> sælge andelen til mig....

Så må du sgu da for helvede bare finde noget andet. Hvis du ikke vil betale
prisen som forlanges, og du ikke synes at nettohuslejen er ok for andelen,
så ryst op og køb selv en ejerlejlighed til fuld pris.

Du skal fandeme da ikke have andelslejligheden forærende fordi du har ondt
i røven !
Håber at du redder dig en røvfuld !

Jeg har selv giver kr.250.000 for noget inventar og jeg har fået en lækker
og billig lejlighed. Andelsværdien var kun 80.000 - så en samlet pris på
330.000 og en husleje pr måned på 1700 er meget billigt.

Fra : thomas andersen

Dato : 17-09-03 09:03

> [...]
> så ryst op og køb selv en ejerlejlighed til fuld pris.
>
> Du skal fandeme da ikke have andelslejligheden forærende fordi du har ondt

ja ja små hjerner store ord

> Jeg har selv giver kr.250.000 for noget inventar og jeg har fået en lækker
> og billig lejlighed. Andelsværdien var kun 80.000 - så en samlet pris på
> 330.000 og en husleje pr måned på 1700 er meget billigt.

Så er du sgu da også noget af en klaphat, hvad så når du skal sælge din
andel igen, så bliver du jo nødt til at have 250000 under bordet igen for at
få dine penge hjem, desuden er en huslejde på 1700 for 330000 vel ikke så
billigt igen, jeg har et hus, bevares det er i odense men jeg har en
"husleje" på 4200 på 750000 og jeg kan sølge det til over en million.

Fra : Mikael

Dato : 17-09-03 21:39

"thomas andersen" <thomas.andersen@electrolux.dk> wrote in

> Så er du sgu da også noget af en klaphat, hvad så når du skal sælge
> din andel igen, så bliver du jo nødt til at have 250000 under bordet
> igen for at få dine penge hjem,

Nej, jeg skal have 500.000 under bordet.

> desuden er en huslejde på 1700 for
> 330000 vel ikke så billigt igen, jeg har et hus, bevares det er i
> odense men jeg har en "husleje" på 4200 på 750000 og jeg kan sølge det
> til over en million.

Så er du sgu da også noget af en bonderøv, som ikke fatter at en
andelslejlighed i kbh som min, ville som ejerlejlighed koste 1,7 mill.

Jeg ville have andelslejligheden og valgte at betale, og jeg er godt
tilfreds.

Mikael

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 17-09-03 08:04

Mikael wrote:
> [...]
> lækker og billig lejlighed. Andelsværdien var kun 80.000 - så en
> samlet pris på 330.000 og en husleje pr måned på 1700 er meget

Det er stadigvæk hamrende ulovligt. Og bare fordi at du har betalt 250.000
ud i den blå luft, gør det ikke penge under bordet lovligt.

--
Jacob

Children need encouragement. If a kid gets an answer right, tell him it
was a lucky guess. That way he develops a good, lucky feeling. The
crows seemed to be calling his name, thought Caw.

Fra : Mikael

Dato : 17-09-03 21:40

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote in

> Det er stadigvæk hamrende ulovligt.

Det vil jeg skide på - jeg ville have andelslejligheden.

Mikael

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 19-09-03 13:49

Mikael wrote:
> "Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote in

> Det vil jeg skide på - jeg ville have andelslejligheden.

Jeg vil gerne have en Ferrari. Derfor stjæler jeg sgu da ikke én fordi jeg
kan...

--
Jacob

If you're a horse, and someone gets on you, and falls off, and then
gets right back on you, I think you should buck him off right away.

Fra : Mikael

Dato : 19-09-03 19:35

> Jeg vil gerne have en Ferrari. Derfor stjæler jeg sgu da ikke én fordi
> jeg kan...

Hvor vil du hen med det ævl ?

Hvad har dine kriminelle hensigter med mit køb af en andelslejlighed at
gøre ? og som jeg iøvrigt har betalt markedspris for.

Mikael

Fra : D.u.n.k.

Dato : 20-09-03 06:46

"Mikael" <mikael.frandsen@frandsenweb.> skrev i en meddelelse

> Hvad har dine kriminelle hensigter med mit køb af en andelslejlighed at
> gøre ? og som jeg iøvrigt har betalt markedspris for.

Begrebet markedspris eksisterer ikke for andelsboliger. Her er
prisfastsættelsen regelstyret (lovgivning + foreningsvedtægter). Det er vist
den lille forskel, du ikke helt forstår.

Venligst
Dunk

Fra : Jack

Dato : 17-09-03 08:05

"Mikael" <mikael.frandsen@frandsenweb.> wrote in message news:bk818o$lm2>
> Du skal fandeme da ikke have andelslejligheden forærende fordi du har ondt
> i røven !

Der er jo heller ikke tale om at han får den foræret, han er jo netop villig
til at betale hvad andelen er.

> Håber at du redder dig en røvfuld !

Mon ikke du skulle smutte tilbage til børnehaven.

> Jeg har selv giver kr.250.000 for noget inventar og jeg har fået en lækker
> og billig lejlighed. Andelsværdien var kun 80.000 - så en samlet pris på
> 330.000 og en husleje pr måned på 1700 er meget billigt.

tja, den sidste idiot er ikke født endnu.

Fra : Nilau

Dato : 17-09-03 08:11

> [...]
> og billig lejlighed. Andelsværdien var kun 80.000 - så en samlet pris på
> 330.000 og en husleje pr måned på 1700 er meget billigt.

Til Mikael...

Ville du "for Helvede" da ikke hellere have haft din lejlighed til 80.000
kroner???

Synes du selv at din tone passer til denne gruppe?? La' dog være med at gøre
dig selv til grin...

Nilau.

Fra : Nilau

Dato : 17-09-03 08:18

> [...]
> og billig lejlighed. Andelsværdien var kun 80.000 - så en samlet pris på
> 330.000 og en husleje pr måned på 1700 er meget billigt.

Havde du selv de 250.000 kroner som du forærede sælgeren under bordet?
Eller afdrager du dem særskilt til banken? Eller var det nogen penge, som du
havde
franarret andre, eller måske stjålet?

N.

Fra : SpookiePower

Dato : 17-09-03 13:05

> Jeg har selv giver kr.250.000 for noget inventar og jeg har fået en lækker
> og billig lejlighed. Andelsværdien var kun 80.000 - så en samlet pris på
> 330.000 og en husleje pr måned på 1700 er meget billigt.

Når du en gang sælger din lejlighed, så skal du sikkert have dine penge
igen, for
du skal da ikke tabe på lejligheden..vel ? Og sådan køre det i en uendelig
skrue.

Fra : Mikael

Dato : 17-09-03 21:43

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> wrote in

> Når du en gang sælger din lejlighed, så skal du sikkert have dine
> penge igen, for
> du skal da ikke tabe på lejligheden..vel ?

Ja da. Jeg skal 500.000 pt men prisen stiger fortsat. Jeg har helt
uopfordret fået bud på 400.000 under bordet. Andelen er i mellemtiden
steget til 160.000 = ialt 560.000 kontant

> Og sådan køre det i en
> uendelig skrue.

Ja og det bliver det forhåbentligt ved med

Mikael

Fra : Tim Christensen

Dato : 17-09-03 14:25

Mikael wrote:

> Jeg har selv giver kr.250.000 for noget inventar og jeg har fået en lækker
> og billig lejlighed. Andelsværdien var kun 80.000 - så en samlet pris på
> 330.000 og en husleje pr måned på 1700 er meget billigt.

Bare fordi at du er blevet tøret for 250.000,- af de kriminelle du har
købt din lejlighed af betyder jo ikke at alle skal være lige så dumme
som du var.

Mvh

Tim

Fra : NL

Dato : 17-09-03 14:53

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse

> Bare fordi at du er blevet tøret for 250.000,- af de kriminelle du har
> købt din lejlighed af betyder jo ikke at alle skal være lige så dumme
> [...]

H Ø R T !
Godt sagt, Tim!

N.

Fra : Mikael

Dato : 17-09-03 21:45

Tim Christensen <icecone@eson.dk> wrote in

> Bare fordi at du er blevet tøret for 250.000,-

Jeg er skam ikke blevet tørret. Har allerede 1 år efter fået budt 400.000
men skal have 500.000 sort under bordet

Mikael

Fra : Robert Andersen

Dato : 18-09-03 10:43

> Jeg er skam ikke blevet tørret. Har allerede 1 år efter fået budt 400.000
> men skal have 500.000 sort under bordet
>
> Mikael

Så må man da håbe at når du sælger din andel, at alt vedr. penge under
bordet bliver optaget på bånd af sælger som derefter går til
andelsboligforeningen /anlægger civilt søgsmål og får dig knaldet.

klovn

/Robert

Fra : Mikael

Dato : 18-09-03 10:57

"Robert Andersen" <rob_the_smurf@remove.hotmail.com> wrote in

> Så må man da håbe at når du sælger din andel, at alt vedr. penge under
> bordet bliver optaget på bånd af sælger som derefter går til
> andelsboligforeningen /anlægger civilt søgsmål og får dig knaldet.

Så vil jeg have tilbageført handelen, og køber må flytte igen, for vi har
jo indgået en aftale, som køber ikke har overholdt

Mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-03 16:14

Mikael wrote:

[klip]

> Så vil jeg have tilbageført handelen, og køber må flytte igen, for vi har
> jo indgået en aftale, som køber ikke har overholdt

Hvis du ikke ved noget om jura, kan du så i det mindste ikke gøre
ligesom Dunk og prøv at se tingene i en fornuftbaseret synsvinkel.
Enhvert fornuftigt menneske (ikke dig) ved jo, at aftalevilkår som
strider imod loven, ikke skal respekteres af medkontrahenten, selvom han
kender indholdet af disse vilkår. Dvs., at du, i hvert fald ikke med
retsmaskineriets hjælp, vil kunne få handlen tilbageført.

Se følgende lov

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010065229-REGL

Specielt lovens § 16, stk. 3

| Stk. 3. Er overdragelsen sket i strid med §§ 5 eller 11, kan |
| erhververen kræve prisen nedsat og en eventuelt erlagt overpris
|       | tilbagebetalt. Kravet om tilbagebetaling forældes 6 måneder fra
det|    | tidspunkt, hvor erhververen kendte eller burde have kendt sit
krav.| | Forældelse afbrydes ved sagsanlæg.             |

/Rune Wold

Fra : NL

Dato : 18-09-03 16:48

> [...]
>
> Så vil jeg have tilbageført handelen, og køber må flytte igen, for vi har
> jo indgået en aftale, som køber ikke har overholdt

He-he....du er vist temmelig indskrænket! Og i hvert fald dybt usympatisk.

NL

Fra : Jonas Hansen

Dato : 16-09-03 13:56

"Van Dango" <heartcore11@hotmail.com> wrote:

> Er der nogen mulighed for at 'knalde' dem?

Kig lidt på lejelovens § 6.

Mvh
Jonas

Fra : Henning

Dato : 16-09-03 14:00

On Tue, 16 Sep 2003 13:34:36 +0200, "Van Dango"
> [...]

>inventar, er det jo nærmest det
>samme som at forlange penge under bordet.
>
>Er der nogen mulighed for at 'knalde' dem?

Kontakt bestyrelsen for foreningen, du har ikke pligt til at købe
løsøre. Kontakt evt. www.abf-rep.dk
(For din egen skyld skal du få ovennævnte på skrift, inden du
foretager dig yderligere.)

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-09-03 01:44

"Van Dango" <heartcore11@hotmail.com> skrev Tue, 16 Sep 2003 13:34:36
+0200

>Da andelbolig-salget selvsagt er betinget af at jeg osse køber deres
>inventar, er det jo nærmest det
>samme som at forlange penge under bordet.

Det *er* det samme.

Men det er til gengæld også den helt normale fremgangsmåde, uanset at
det er hamrende ulovligt. Take it or leave it.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-09-03 09:19

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men det er til gengæld også den helt normale fremgangsmåde, uanset at
> det er hamrende ulovligt. Take it or leave it.

Det er måske almindeligt forekommende at det gøres på den måde, men normalt
vil jeg ikke sige det er.
Jeg har været involveret i handler i fire forskellige andelsforeninger uden
at se det gennemført (Forsøgt jo, men ikke gennemført).

Det er i øvrigt ikke take it or leave it. Retstilstanden kan bringes på
plads, hvis man gider gøre en indsats (for sig selv og andre). De fleste
gider ikke, men tænker bare at lade overprisen gå videre til den næste
køber.

/Per

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-09-03 01:10

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev Wed, 17 Sep 2003 10:18:58
+0200

>Det er i øvrigt ikke take it or leave it. Retstilstanden kan bringes på
>plads, hvis man gider gøre en indsats (for sig selv og andre). De fleste

Selvfølgelig kan retstilstanden bringes på plads. Det kan gøre på een a'
to måder.

a.
Man afslår fra at betale ekstra, og får så ikke lejligheden.

b.
Man kan betale de ekstra penge, og efterfølgende kræve at få den tilbage
igen med henvisning til gældende lovgivning. Det kræver dels at man er
villig til at indgå en handel under falske forudsætninger, og dels at
man efterfølgende kan bevise sammenhængen uden at afsløre sine egne
falske forudsætninger.

>gider ikke, men tænker bare at lade overprisen gå videre til den næste
>køber.

Pointen er jo netop at der ikke er tale om en overpris, men at
andelslejligheder reelt skal sælges til en underpris. Og så er det altså
at folk begynder at blive ret så opfindsomme.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-09-03 08:21

> Pointen er jo netop at der ikke er tale om en overpris, men at
> andelslejligheder reelt skal sælges til en underpris. Og så er det altså
> at folk begynder at blive ret så opfindsomme.

Det er vist din personlige vurdering, der ikke baserer sig på juraen i
sagen...

/Per

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-09-03 12:58

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev Thu, 18 Sep 2003 09:20:51
+0200

>Det er vist din personlige vurdering, der ikke baserer sig på juraen i
>sagen...

Jeg mener ikke jeg har givet udtryk for nogen vurdering (og ihvertfald
langt mindre end du selv gjorde i den sætning jeg svarede på).

Jeg konstaterer bare at hvis den lovlige pris er kunstig lav i forhold
til hvad udbud og efterspørgsel betinger så vil den slags problemer
opstå.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-09-03 13:20

> [...]
> >
> Jeg mener ikke jeg har givet udtryk for nogen vurdering (og ihvertfald
> langt mindre end du selv gjorde i den sætning jeg svarede på).

Juridisk set er priserne på andelslejligheder fastsat til et max.
At man herefter kan tale om at de sælges til underpris må basere sig på en
personlig og/eller politisk vurdering.

Min påstand om at man kan bringe prisen på en andelslejlighed i
overensstemmelse med retstilstanden er ikke en vurdering, - det baserer sig
på, at det rent faktisk er set gjort (anvisninger herpå er også givet i
denne tråd).
Men at jeg siger at det ikke sker, fordi køber ikke gider, er min
vurdering, - det vil jeg godt medgive. Og den er endda personlig

/Per

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-09-03 19:20

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev Thu, 18 Sep 2003 14:19:44
+0200

>Juridisk set er priserne på andelslejligheder fastsat til et max.
>At man herefter kan tale om at de sælges til underpris må basere sig på en
>personlig og/eller politisk vurdering.

Vel ikke mere politisk end når du snakker om en overpris.

Den rigtige pris på en vare er nu engang den pris sælger og køber kan
blive enige om. Hvis der så er en lov der fastsætter en mindre pris,
javel så det jo også fint nok - men det er og bliver en underpris.

Man kan ligeså godt kalde tingene ved deres rette navn.

> [...]
>Men at jeg siger at det ikke sker, fordi køber ikke gider, er min
>vurdering, - det vil jeg godt medgive. Og den er endda personlig

Ja der er så din personlige mening. Andre vil jo nok mene, at hvis man
indgår en sådan handel med det formål efterfølgende at 'knalde' sælgeren
og få en del af sine penge tilbage igen - så er det køber og ikke sælger
der er uhæderlig.

Køber burde staks fra starten have gjort opmærksom på at han ikke ville
handle på de betingelser, så var problemet slet ikke opstået.

Fra : Mikael

Dato : 18-09-03 10:53

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in

> Pointen er jo netop at der ikke er tale om en overpris, men at
> andelslejligheder reelt skal sælges til en underpris.

Ja det er netop pointen. Prisen inkl penge under bordet er den reelle
markedspris

Hvis en køber prøver tiltuske sig andelslejligheden og snyde sælgeren ved
forsøge alle mulige finurligheder med det formål at få raget den til sig
til andelsværdien alene, så kan det være at køber også gør sig skyldig i
noget juridisk (ved ikke hvad - jeg er ikke jurist), og så kan sælger jo
ophæve handelen og køberen skal flytte igen og have sine penge tilbage.

Og så sælger andelshaveren jo bare til en anden som ikke laver ballade og
forsøger fusk, men holder sig til aftalen.

Penge under bordet gælder iøvrigt mange bolighandeler, og er en fornuftig
måde at handle på. Der er jo ingen der tvinger hverken køber eller sælger
til at handle med hindanden.

Når jeg engang om 10 år måske skal sælge min andelslejlighed, forventer jeg
at få 1 mill under bordet, fordi den ville have en værdi på over 2 mill
hvis den var ejerlejlighed, og andelen er næppe til den tid steget
tilsvarende.

Der findes masser af mennesker, f.eks udlandsdanskere, som typisk kan lægge
mange millioner kontant, så der er købere nok

Min andelslejlighed har ikke bopælspligt, så den er en rigtig guldmine

Så til dem som påstår at jeg har været dum ved at betale 330.000 kontant
(250.000 under bordet), de skulle proppe janteloven op i røven og tage
deres nervemedicin

Mvh Michael

Fra : bem

Dato : 18-09-03 11:02

Mikael wrote:

> (ved ikke hvad - jeg er ikke jurist),

NÅH! Surprise, surprise..

/Bo

Fra : Søren Kongstad

Dato : 18-09-03 11:02

Hej Mikael

Det er nogen meget spændende anekdoter du kan.

Bemærk hvad gruppens navn er: dk.videnskab.jura

Her er et uddrag fra fundatsen

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

Inden du råber censur, eller tankepoliti, så vil jeg påpege at du nu mange
gange har bragt din personlige holdning på banen, og vedbliver med at
kritisere andre for at prøve at følge loven. Det er altså mere mængden af
irrelevante indlæg, end deres irrelevans jeg reagerer på.

Dine indlæg hører helt klart ikke ind i denne gruppe, og jeg opfordrer dig
til at fortsætte snakken på dk.snak (FUT), eller dk.politik

Søren

Fra : Mikael

Dato : 18-09-03 11:11

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> wrote in

> Bemærk hvad gruppens navn er: dk.videnskab.jura

Du har fuldkommen ret. Mine udtalelser er ikke juridiske. Jeg stopper
hermed diskussionen.

EOD

Mvh Michael

Fra : D.u.n.k.

Dato : 18-09-03 17:28

> [...]
> noget juridisk (ved ikke hvad - jeg er ikke jurist), og så kan sælger jo
> ophæve handelen og køberen skal flytte igen og have sine penge tilbage.

Jeg har svært ved at se, hvordan du ensidigt vil ophæve en indgået handel -
specielt hvor køber allerede har overtaget lejligheden. Det skal der vist
juridisk bistand til at afgøre - og så vil du stå i en alvorlig pine, for
hvem vil hjælpe dig til en ulovlig betaling ?

Venlig hilsen
Dunk

Fra : SpookiePower

Dato : 17-09-03 13:08

Jeg er selv formand i en andelsboligforening. Når der sælges
en lejlighed her, skal sælger oplyse alle de ting han/hun tager
penge for, samt hvor meget de enkelte ting koster. Hvis der
så er skrevet et køleskab til pris 100.000kr kunne det godt være
at jeg ville stille nogle spørgsmål til sælger. Får du ikke en
salgsopstilling af sælger ?

Fra : Karsten

Dato : 17-09-03 14:33

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så er skrevet et køleskab til pris 100.000kr kunne det godt være
> at jeg ville stille nogle spørgsmål til sælger. Får du ikke en

Har selv været i bestyrelsen til en andelsboligforening. Efter min
overbevisning var der bestyrelsesansvar på alt salg, og hvis extra ting med
vores viden blev solgt til overpris, fik vi at vide at vi kunne risikere at
skulle dække extrabeløbet. Dette selvfølgelig med henvisning til at det var
åbenlys penge under bordet. Jeg forstår derfor ikke hvis bestyrelsen
accepterer køleskab mv. til 100.000 da de kan hæfte for det.

Karsten

Fra : SpookiePower

Dato : 17-09-03 15:33

"Karsten" <laed@mig.vare> skrev i en meddelelse

<SNIP>

> Jeg forstår derfor ikke hvis bestyrelsen
> accepterer køleskab mv. til 100.000 da de kan hæfte for det.
>
> Karsten

Det er også det jeg syntes lyder mærkeligt. For der burde stå opført
i en salgsopstilling, prisen på de enkelte ting. Men som jeg forstår sagen
så køres der ikke med en udspecificering af salget.

Fra : Van Dango

Dato : 17-09-03 22:27

Hej Korrekt

Købet af inventar figurerer ingen steder, men er blot en 'aftale' mellem jeg
og sælger.

Fra : GSJ

Dato : 17-09-03 22:43

"Van Dango" <heartcore11@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Korrekt
>
> Købet af inventar figurerer ingen steder, men er blot en 'aftale' mellem
> [...]

Velkommen til voksenverdenen.
Betal hvis du vil have lejligheden.

God fornøjelse -
Gorrm

Fra : Karsten

Dato : 18-09-03 07:31

> Velkommen til voksenverdenen.
> Betal hvis du vil have lejligheden.

suk - jeg troede det kun var børn der troede at man ikke behøvede at
overholde loven. Da jeg studerede var der en i Aalborg som også var kreativ
ved salg af andels bolig, men han kom til at betale de sorte penge tilbage.
Selvfølgelig pev han over hvor uretfærdig det var og uha hvor havde jeg ikke
ondt af ham.

Min kommentar var såmænd bare at hvis bestyrelsen godkender et salg af et
køleskab til 100.000 eller 500.000 for den sags skyld (mao. hvis de er
vidende om det), jamen...så kan de risikere at de _personligt_ skal dække de
penge hvis køber klager. Så kan de jo være velkommen til den virkelige
verden, hvor der gælder visse regler. Men hvis bestyrelsen tør eller har for
mange penge, er de da velkommen

Karsten

Fra : Mikael

Dato : 18-09-03 11:04

"Karsten" <laed@mig.vare> wrote in

> Min kommentar var såmænd bare at hvis bestyrelsen godkender et salg af
> et køleskab til 100.000 eller 500.000 for den sags skyld

Hvorfor være så dum at sælge et køleskab til overpris, når man bare kan
sælge noget til en reel værdi - f.eks et indbygget antikt skab med indlagt
guld, og som er vurderet af auktionhuset svarende til pengene under bordet.

Efter handelen tager sælger sit skab, og hvis køber så anlægger sag, så vil
sælger gøre krav på at få skabet igen - og det har han jo ikke mere

Der er mange metoder til at sikre sig mod købere som vil snyde sælger

Den bedste jeg har hørt om, består af rockertæsk og dummebøder

Mvh Michael

Fra : Mikael

Dato : 17-09-03 23:23

"Van Dango" <heartcore11@hotmail.com> wrote in

> Købet af inventar figurerer ingen steder, men er blot en 'aftale'
> mellem jeg og sælger.

Nå, så du troede du kunne komme rendende med kontrakter som skulle
underskrives under overværelse af to advokater. Lad være med at
undervurdere dine medmennesker.
Du har allerede mistet muligheden for at købe den andelslejlighed, for man
lugter hurtigt at du er ude på at rage lejligheden til dig til en
urealistisk underpris.

Jeg kender iøvrigt tre i min omgangskreds som også har handlet deres
andelsbolig med penge under bordet. Både sælger og køber har været
tilfredse, så hvad har du ondt i røven over ?

Mvh Mikael

Fra : Mikael

Dato : 17-09-03 21:51

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> wrote in news:bk9ird$2qtt$1
@news.cybercity.dk:

> Hvis der
> så er skrevet et køleskab til pris 100.000kr kunne det godt være
> at jeg ville stille nogle spørgsmål til sælger.

I mit tilfælde købte jeg ægte tæpper som var vurderet af eksperter med
attest og alt det fine. Værdien af tæpperne var reel, men efter handelen
tog sælger bare sine tæpper tilbage

I dette tilfælde kan du ikke gøre en skid - æv bæv

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 22:50

Mikael wrote:

[klip]

> Mikael

Efter at have læst dette sammen med dine øvrige indlæg er jeg sikker på,
at der findes en betegnelse indenfor den kliniske psykologi, der smukt
kan anvendes på den sygdom, du fejler.
Jeg er dog ikke psykolog, og bør derfor ikke udtale om dette område,
ligesom du tydeligvis ikke er bekendt med juraen, og iøvrigt burde holde
dig langt væk fra denne NG.

/Rune Wold

Fra : Mikael

Dato : 17-09-03 23:11

"Rune Wold" <"Rune Wold"> wrote in news:3f68d6b3$0$7225$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> Efter at have læst dette sammen med dine øvrige indlæg er jeg sikker på,
> at der findes en betegnelse indenfor den kliniske psykologi, der smukt
> kan anvendes på den sygdom, du fejler.

Ja den sygdom du har, den hedder paranoia og personlighedsspaltning. Det er
iøvrigt kendetegnende for syge mennesker at de ikke vil anerkende det, og
påstulerer at det er alle andre end dem selv der er syge.

> Jeg er dog ikke psykolog,

Nej men psykopat måske ?

> ligesom du tydeligvis ikke er bekendt med juraen

Jeg har aldrig nævnt noget om jura - og det rager mig da også noget så
grusomt. Hold dig til tråden, fister løgsovs

God bedring - og husk din medicin

Fra : NL

Dato : 18-09-03 16:53

"Rune Wold" <"Rune Wold"> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er dog ikke psykolog, og bør derfor ikke udtale om dette område,
> ligesom du tydeligvis ikke er bekendt med juraen, og iøvrigt burde holde

Kære Rune...

Jeg er sikker på at du har ret!

mvh.
NL

Fra : begga

Dato : 07-10-03 11:30

"Van Dango" skrev d. 16-09-03 12:35 dette indlæg :
> [...]
> inventar, er det jo nærmest det
> samme som at forlange penge under bordet.
>
> Er der nogen mulighed for at 'knalde' dem?

Så vidt jeg ved er den eneste mulighed at acceptere handlen, og derefter
kunne dokumentere de ulovlige penge under bordet. Sælger er naturligvis
bekendt med at fremgangsmåden er ulovlig og vil derfor springe fra
handlen, hvis du forsøger at få det på skrift. Derfor må du optage det
på bånd enten ved personlig samtale eller pr telefon. ABF har en hotline
man kan ringe til , der bl.a rådgiver i den her slags spørgsmål. At
kontakte bestyrelsen er ikke den sikre vej i første omgang, da de måske
stiltiende accepterer den slags handler.
M.v.h Begga

http://www.kandu.dk/