Ny gulvbelægning får skjolder.
Fra : Martin Christiansen

Dato : 15-09-03 20:01

Hej, NG.

Vi har sidst i august fået lagt en flot, ny gulvbelægning i vores køkken -
vi har haft et gulvfirma til at gøre det. Firmaet har i den forbindelse
udført følgende arbejder:

1) Undergulvsarbejde: Spartling - for gøre gulvet helt jævnt - vistnok med
cement af en slags.

2) Montering af ny belægning (korkfliser med en tynd, beskyttende
vinyloverflade - 3 forskellige farver fliser (råhvid, lysebrun + en lidt
mørkere brun) lagt i et mosaikmønster - ca. kr. 350,-/m3.

Resultatet er blevet rigtig flot, men desværre er nogle af de hvide fliser
nu ved at få nogle tydelige, brune skjolder. Eftersom vi har behandlet
gulvet efter alle forskrifter (ikke vasket gulvet med forkerte
rengøringsmidler mm.) tror vi, at skjolderne kommer nedefra - enten fra
limen, der er brugt, eller fra selve cementspartlingen (dampe?). Gulvfirmaet
lagde gulvet knap et døgn efter, at de havde afsluttet spartlingen
(spartling afsluttet ved middagstid på den første dag, den følgende morgen
startede de med at lægge korkfliserne).

Vi har endnu ikke betalt firmaet - fakturaen forfalder først om en uges tid.
En gang i løbet af de næste par dage har jeg tænkt at gøre dem opmærksomme
på problemet, og jeg tror desværre ikke, at der er nogen vej udenom, at de
må lægge gulvet om - træls for dem og træls for os.

Nu er jeg selvfølgelig bange for, at de *ikke* er indstillet på, at lægge
gulvet om, for der er ret mange penge på spil (ca. kr. 12.500,- for det
hele, incl. materialer). Jeg forestiller mig, at de kunne finde på at sige,
at det er 'normalt' med disse skjolder eller at 'de har fulgt alle
forskifter, så det er der ikke noget at gøre ved'. De kunne måske også finde
på at påstå, at vi har behandlet gulvet forkert (hvad vi ikke har).

Selv hvis de indvilliger i at lægge gulvet om, så kunne de jo komme på andre
tanker (eller lade det 'trække ud'), efter at jeg har betalt.

Jeg vil lige pointere, at jeg overhovedet ingen grund har til at mistænke
dem for at ville løbe fra deres ansvar, men regningen forfalder snart, og
jeg synes jeg det er dumt/naivt ikke at være forberedet på denne mulighed
også.

Spørgsmål:
- Hvordan gør jeg klogest i at forholde mig?
- Har de ret til hele betalingen nu, selv hvis de invilliger i at gøre
arbejdet om?
- Hvis vi bliver ueninge om skyld eller om skadens alvorlighed, og jeg
nægter at betale før gulvet er lagt om, kan de så 'straffe' mig (inkasso,
RKI)?

Hurtige - men velbegrundede - svar bliver modtages med kyshånd!

Mvh.
Martin Christiansen, Århus N

Fra : Rune Wold

Dato : 15-09-03 21:13

Martin Christiansen wrote:

[klip]

> Spørgsmål:
> - Hvordan gør jeg klogest i at forholde mig?

Henvend dig først og fremmest til firmaet og fortæl dem det hele.
Herefter kan du se om din frygt er velbegrundet.

[klip]

> - Har de ret til hele betalingen nu, selv hvis de invilliger i at gøre
> arbejdet om?

De har selvfølgelig ikke ret til hele betalingen, hvis de har lavet
mangelfuldt arbejde.
Er arbejdet mangelfuldt ?

Mit svar afhænger lidt af om dit hus er over ca 25 år gammelt. Det gør
det fordi jeg tror, at der simpelthen ikke er en fugtmembran under
betongulvet, hvilket der som regel ikke er på huse af ældre dato. Det
kan entreprenøren havde været uopmærksom på (hvilket han ikke burde
havde været) inden han lagde flydemørtlen. Hvis der var lagt en
fugtmembran inden flydemørtlen blev lagt ud, ville problemet
sandsynligvis ikke være opstået.
Hvis skjolderne er kommet pga. manglende fugtmembran, så vil arbejde
ikke være udført fagmæssigt korrekt, og der vil derfor være en mangel.
Dine mangelsbeføjelser afhænger af om AB 92 er aftalt.
I så fald har entreprenøren afhjælpningspligt, og du vil i medfør af
samtidighedsgrundsætningen være berettiget til at tilbageholde
entreprisesummen indtil gulvet er mangelfrit.

[klip]

> - Hvis vi bliver ueninge om skyld eller om skadens alvorlighed, og jeg
> nægter at betale før gulvet er lagt om, kan de så 'straffe' mig (inkasso,
> RKI)?

NEJ. Hvis du simpelthen ikke mener du er forpligtet, eftersom du har
mangelsindsigelser, da er de nødt til at for dom for deres krav, førend
det kan inddrives. Hvis AB 92 er aftalt, skal der syn og skøn på, og
sagen kan ikke indbringes for domstolene, men skal løses ved voldgift.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-09-03 21:34

Rune Wold <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> skrev :

>Dine mangelsbeføjelser afhænger af om AB 92 er aftalt.

Jeg har ikke set ret mange arbejder i 12.500 kroners klassen , der
arbejder med AB92 .....

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Rune Wold

Dato : 15-09-03 21:51

jan@stevns.net wrote:

[klip]

> arbejder med AB92 .....

I så fald vil stort set samme mangelsbeføjelser alligevel gælde jf.
obligationsrettens almindelige grundsætninger.

/Rune Wold

Fra : Martin Christiansen

Dato : 15-09-03 21:51

"Rune Wold" <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> wrote in message
> Martin Christiansen wrote:
>
> [klip]

> Henvend dig først og fremmest til firmaet og fortæl dem det hele.
> Herefter kan du se om din frygt er velbegrundet.

Det skrev jeg jo klart og tydeligt, at jeg havde i sinde.....

> [klip]

> De har selvfølgelig ikke ret til hele betalingen, hvis de har lavet
> mangelfuldt arbejde.
> Er arbejdet mangelfuldt ?

Arbejdet er gjort rigtigt pænt og i overensstemmelse med aftalen, men
skjolderne må jo opstå fordi:
- en eller flere arbejdsprocedurer ikke har været fulgt
- der er blevet anvendt en 'uheldig' en materialekombination
(cement/lim/korkflise), som reagerer kemisk eller
- der er deciderede fabrikationsfejl ved den leverede gulvbelægning

Jeg forestiller mig den mulighed, at spartlingen ikke har været
tilstrækkeligt 'afdunstet', og at dampene angriber gulvbelægningen nedefra,
men jeg har absolut ingen faglig ekspertise på området.

> [...]
> Hvis skjolderne er kommet pga. manglende fugtmembran, så vil arbejde
> ikke være udført fagmæssigt korrekt, og der vil derfor være en mangel.

Fugt fra det eksisterende gulv er absolut ikke problemet - gulvet er et
trægulv, og nedenunder er der en tør kælder med oliefyr. Vi har aldrig haft
fugtproblemer i kælder eller køkken - det hele er knastørt. Huset er i
øvrigt fra 1917.

> [...]
> samtidighedsgrundsætningen være berettiget til at tilbageholde
> entreprisesummen indtil gulvet er mangelfrit.

AB92 omhandler da vist kun arbejder i større målestok - typisk imellem
erhvervsdrivende (=underentrepriser og totalentrepriser).

> [klip]

> NEJ. Hvis du simpelthen ikke mener du er forpligtet, eftersom du har
> mangelsindsigelser, da er de nødt til at for dom for deres krav, førend
> det kan inddrives.

Se det lyder jo betryggende.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-09-03 21:23

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> skrev :

>Spørgsmål:
> - Hvordan gør jeg klogest i at forholde mig?

>Hurtige - men velbegrundede - svar bliver modtages med kyshånd!

Det bedste du kan gøre er at gøre dem opmærksomme på problemet, og så
tage den derfra.

(Du kan jo sagtens have alle mulige forestillinger om alt muligt, men
dem har du jo ligesom ikke noget at bruge til endnu)

Fra : Martin Christiansen

Dato : 15-09-03 21:55

<jan@stevns.net> wrote in message

> (Du kan jo sagtens have alle mulige forestillinger om alt muligt, men
> dem har du jo ligesom ikke noget at bruge til endnu)

Nej - men det kan pludselig få så hurtigt, at der ikke bliver tilstrækkelig
tid til at indhente gode svar her fra NG, førend jeg bliver nødt til at
agere (f.eks. vælge ikke at betale).

Hvis det glædelige og rimelige skulle ske, at de erkender fejlen, så har jeg
*stadig* ikke lyst til at betale, før fejlen er rettet - de (eller chefen)
kunne jo efterfølgende komme på andre tanker.... Det drejer sig simpelt hen
om at have fat i den lange ende, indtil man mener, man har fået udbedret
alle fejl og mangler.

--Martin