legitimation ved salg af spiritus til unge~
Fra : sn67

Dato : 14-09-03 20:10

Jeg har uden held stillet nedennævnte spørgsmål i dk.erhverv, så nu prøver
jeg hos de rigtige eksperter:

Hvor kan jeg finde den offícielle tekst til loven om salg af spiritus til
unge?? Er det overhovedet en "rigtig" lov. Jeg har søgt på Retsinfo.dk, men
kan ikke finde noget der.
Det jeg specifikt leder efter er, hvilken form for legitimation der er
"lovlig". (Skal man forlange billedlegitimation f.eks?)

Mvh
Susanne Nielsen

Fra : Rune Wold

Dato : 14-09-03 21:46

sn67 wrote:

[klip]

> Er det overhovedet en "rigtig" lov. Jeg har søgt på Retsinfo.dk, men
> kan ikke finde noget der.

Ved detailsalg gælder følgende lov

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A19980041130

som er en ændringslov til følgende

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19940009730-REGL

Ved restaurationer gælder følgende

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030016329-REGL

Se § 29

[klip]

> Det jeg specifikt leder efter er, hvilken form for legitimation der er
> "lovlig". (Skal man forlange billedlegitimation f.eks?)

Så vidt jeg kan se, nævner lovene ikke noget specifikt om, hvordan du
skal sikre dig at vedkommende er over 18. Men overtrædelse af § 2 a i
alkoholloven samt restaurationslovens § 29 kan straffes med bøde,
allerede når der foreligger uagtsomhed.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : sn67

Dato : 14-09-03 22:25

> [...]
> skal sikre dig at vedkommende er over 18. Men overtrædelse af § 2 a i
> alkoholloven samt restaurationslovens § 29 kan straffes med bøde,

Dvs. hvis man skulle være sikker på at overholde loven 100%, så skal man
forlange billedlegitimation. Med mindre altså at man kender personen godt
nok til at vide at vedkommende er den han/hun giver sig ud for.

For restauranters vedkommende er det vel ret let, idet de fleste over 18 år
har enten kørekort eller dankort, - men hvad med os i detail-ledet?
Her er aldersgrænsen 15 år, og hvem på den alder har billedlegitimation?
Normalt godtager jeg sygesikringsbevis, men det er jo i realiteten alt for
nemt at snyde med. Hvis det er en person jeg ikke kender, ved jeg jo ikke om
navnet passer.

/Susanne Nielsen