Nybegynder i slægtsforskning...
Fra : Thomas (8260)

Dato : 16-09-03 09:59

Hejsa

Hvordan kommer jeg igang?
Jeg kan jo nedskrive og opsøge alt information på mine nulevende
slægtningen rimelig nemt. Men hvad så?

Findes der en guide til at komme igang? (på nettet altså)

Jeg har bemærket at der findes edb-programmer til at holde styr på
dataene, men findes der et godt til Mac?

På forhånd tak

Thomas

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 16-09-03 10:22

> Jeg har bemærket at der findes edb-programmer til at holde styr

> dataene, men findes der et godt til Mac?
>
> På forhånd tak
>
> Thomas

Hej Thomas

På denne adresse:
http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp
findes der en liste med henvisninger til
slægtsforskningsprogrammer. Heraf er listet 5 stk. til Mac.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund

Fra : Tom Stryhn

Dato : 16-09-03 10:44

Prøv at se på

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/

På sporet af slægten

med hensyn til slægtsprogrammer til MAC er der f.eks

http://www.leisterpro.com/

Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 01.09.2003

Fra : Kai Mandrup

Dato : 16-09-03 11:12

- og det kan kraftigt anbefales at anvende et edb-program til formålet;
uden vil det meget hurtigt blive vanskeligt at holde orden og organisering i
alle de indsamlede data. Der er mange eksempler på at man er hold op igen,
simpelthen fordi man ikke kunne overskue dataene.

"Thomas (8260)" <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> skrev i en
meddelelse news:bk6jbd$goq$1@sunsite.dk...

Fra : Thomas (8260)

Dato : 16-09-03 13:37

Takker mange gange!!!

Thomas

Fra : Erik Hemming Johanse~

Dato : 16-09-03 20:03

Hej Thomas

Jeg kan da lige give dig en adresse mere: http://www.sa.dk/default.htm fra
denne side er der link til Landsarkiverne i Danmark.

Mvh. Erik

Checked by Norton AntiVirus system.

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 16-09-03 23:53

"Thomas (8260)" <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote in message news:<bk6jbd$goq$1@sunsite.dk>...
> Jeg har bemærket at der findes edb-programmer til at holde styr på
> dataene, men findes der et godt til Mac?

Det i min erfaring *klart* bedste til Mac er GEDitCOM, som virker både
til MacOS 8-9 og MacOS X. Det koster 49.99 USD. Du kan hente en
version på hjemmeside www.geditcom.com som kan læse gedcom-filer
(gedcom er det standardiserede format til slægtsforskningsdata). Hvis
du vil redigere og oprette må du punge ud (du køber en
registreringskode som du indtaster, og det er såmænd det), men jeg
synes det er pengene værd!

Den umiddelbart største fordel er at programmet følger GEDCOM 5.5
standarden til fulde, så alle filer du producerer vil være fejlfri (en
skam man ikke kan sige det om særligt mange
slægtsforskningsprogrammer, men nok om det).

Du kan ligeledes sætte brugerfladen op som du selv har lyst, dog
kræver det nogen erfaring med programmering. Det gør nu ikke meget,
for de skabeloner der følger med er ganske fremragende.

mvh
Mikkel Eide Eriksen