Morfar rejste til USA 1902
Fra : Annelise Brahtz

Dato : 12-09-03 00:25

Jeg prøver stadig at finde spor efter min morfar, men kan ikke komme videre
på grund af manglende engelsk-kundskaber.
Sverre Lagesen Holm, murer, født 03-08-1879 i Oslo (dengang Christiania),
Norge, rejste fra Oslo til England den 12.september 1902, og videre fra
Liverpool den 19.september med dampskibet "Celtic", ankomst New York 29.
september. Dette ifølge "Ellis Island", og passagerlisten. Hans destination
var Philadelphia, og så vidt jeg kan se af passagerlisten skulle han til en
familie eller et firma O.Anderson, 2303 Horvard St.NE, fr.444 Wenona Ave.
Jeg har prøvet at gå ind i "Cyndis list" for at finde en
Phildelphia-kontakt, men kan p.gr.af manglende sprogkundskaber ikke komme
videre.
Morfar har antagelig rodet sig ind i noget over there, (muligvis utroskab?)
for hans søster nægtede senere hen at høre tale om ham, og da hans mor dør i
1913, blev han end ikke nævnt i skiftet efter hende. Min mor kunne/ville
heller aldrig fortælle andet, end at hendes far var rejst til Amerika da hun
var lille. Mormor døde i "Spansken" i 1921, og skiftet efter hende er ifølge
skifteretten i Oslo forsvundet. Andre slægtninge er forlængst døde.

Kan nogen hjælpe mig videre?

Med venlig hilsen
Annelise Brahtz

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-09-03 08:04

"Annelise Brahtz" <abra@ishoejby.dk> skrev Fri, 12 Sep 2003 01:24:34
+0200

> [...]
>1913, blev han end ikke nævnt i skiftet efter hende. Min mor kunne/ville

Det besvarer ganske vist ikke dit spørgsmål, men jeg vil da lige gøre
dig opmærksom på muligheden for at han kan have været rodet ind i
"noget" allerede inden han rejste - og at det evt. kan have været selve
grunden til at han rejste.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : K. Thidemann

Dato : 12-09-03 17:00

On Fri, 12 Sep 2003 01:24:34 +0200, "Annelise Brahtz"
<abra@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
>familie eller et firma O.Anderson, 2303 Horvard St.NE, fr.444 Wenona Ave.

Hej Annelise

Er du sikker på bestemmelsesstedet, for mig at se ser du i den
forkerte linie.
Måske er der andre der kan se efter på
http://www.ellisisland.org/

mvh
Ketty Thidemann

Fra : Inger Buchard

Dato : 12-09-03 17:36

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:05r3mvkhja3fuo2u3c1ac1ulh167otfpr8@4ax.com...

> Hej Annelise
>
> Er du sikker på bestemmelsesstedet, for mig at se ser du i den
> [...]

Ketty har ret i sin tvivl - han er på vej til en uncle; adressen O Anderson
hører sammen med forrige passager. Om Sverre síges, det at han er gift,
sidste opholdsted læser jeg som Xania = Christiania/Oslo; final destination:
Philadelphia, som du selv skriver; men O Anderson er ikke hans mål.

Inger Buchard

Fra : Annelise Brahtz

Dato : 12-09-03 19:40

> Hej Annelise
>
> Er du sikker på bestemmelsesstedet, for mig at se ser du i den
> forkerte linie.
> Måske er der andre der kan se efter på
> http://www.ellisisland.org/

Hej Ketty

Jeg har været lidt i tvivl om linien i passagerlisten, den var jo lidt skæv.
I følge Christiania Politikammers Emigrantprotokol har morfar der forevist
billet med destination Philadelphia, afrejse den 12 september 1902, med
dampskibet "Montebello", og i anmerkning der står:Udreisetilladelse. Senere
har jeg fundet ud af at "Montebello" kun sejlede til Hull, (han er på
passagerlisten der) og at han tog toget over til Liverpool, for at
fortsætte den videre rejse med "Celtic".
Han havde kun 25 dollar da han ankom til NY, men ifølge Oslo Politikammer
altså også en billet helt frem til Philadelphia.
Jeg kan heller ikke forestille mig andet, end at han havde nogen personer
eller familie han skulle reise til, dertil var han altfor uselvstændig.

I 1903 skriver en af hans farbrødre at han ved, at Sverre er i USA - men han
skriver desværre ikke hvor.

Hilsen
Annelise Brahtz

Fra : Tom Stryhn

Dato : 12-09-03 17:37

Hvis det er ham her
Sverre Holm September 29, 1902 Liverpool 0022
så var hans bestemmelsessted til Philadelphia, Pennsylvania
han står opført som gift, og havde 50 kr.

Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 01.09.2003

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 12-09-03 20:33

Annelise Brahtz wrote:
> Jeg prøver stadig at finde spor efter min morfar,
Klippet
Du kan også prøve at skrive til den amerikanske avis Bien.
Se mere på DIS-DK:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=18082&t=18056
--
Hilsen Jeannie Kristensen