Hvorfor så dyrt at ringe TIL mobil ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-09-03 21:10

Hvorfor er det lige det er så dyrt at ringe TIL en mobiltelefon fra
fastnet ? - det kan da umuligt være så meget dyrere at ringe til
telefonen i forhold til prisen for at ringe fra den...

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Georg

Dato : 21-09-03 23:19

Et meget interessant spørgsmål, som du sikkert ikke er den eneste der har
tænkt over. Priserne på telefoniområdet, afspejler umiddelbart ikke
omkostningerne ved at drive nettene. For 15 år siden under
monopolteledanmark, kostede et samtaleminut (landstakst) 70 øre. Idag koster
det 25 øre. I 1992, da Sonofon og TDC åbnede gsm nettene, kostede det hos
TDC 2,80 Kr i dagtimerne og 1,40 i aftentiden. Sonofon var, ligesom idag,
lidt billigere, jeg mener det var 2,56 Kr i dagtimerne. Viderestilling
kostede heller ikke noget pr. viderestillet minut. Idag koster
viderestilling vist 0,70 Kr. pr. minut. De senere måneder, er
lavprisselskabernes agressive prisnedsættelser blot eksempler på
fortjenesten ved minutterne. Men...der er ingen tvivl om, at 4 udbydere i DK
er for mange. Da et landsdækkende gsm net koster ca. 3-4 mia. give or take,
er der altså infrastruktur for ca. 10 mia der kunne spares ved netop at have
een udbyder. Men havde vi kun 1 udbyder, så var det ikke billigere
alligevel, da man jo blev nødt til at betale det de forlangte, så
konkurrence er alfa og omega. Jeg tror, indenfor 5 år, har vi meget lave
priser på mobiltelefoni (under 30 øre/min) og Orange er historie i Dk. Man
kan sige, at antallet af samtaleminutter samlet set, ikke stiger ret meget.
Fastnettet går mere i retning af adsl forbindelser (som tdc tjener meget
stort på, fik jeg oplyst af en ericsson mand) og derved er der skabt nye
forretningsområder. Men så længe folk bare betaler, ja så er der jo ingen
grund til at sætte priserne ned.

Fra : T|-|0M@$

Dato : 22-09-03 08:44

> Et meget interessant spørgsmål, som du sikkert ikke er den eneste der har
> tænkt over. Priserne på telefoniområdet, afspejler umiddelbart ikke
> omkostningerne ved at drive nettene. For 15 år siden under

Nej. Det er meget ofte som med gyngerne og karusellen. Et ekstremt tydeligt
eksempel på dette er Telia Express. Hvis du har Telia Express kan du sende
gratis SMS'er - også til andre udbydere. Men der er en termineringsafgift på
omkring 20 øre. Telia taber altså penge hver gang du sender en SMS til et
andet selskab. Men, men, men - med et abo. på 120 kr. og en tendens til at
venner vælger samme selskab - så er det nok ikke underskud alligevel.
Derudover har de heller ikke de laveste minutpriser i Dk, og med en tendens
til at folk der ringer meget SMS'er meget (og modsat) så kunne det da godt
gå hen og blive en forretning for Telia (var det ikke det havde de nok også
lukket det. Ingen selskaber (heller ikke Telia) gør noget for "sjov", det
skulle naturligvis gerne være penge i det).

> monopolteledanmark, kostede et samtaleminut (landstakst) 70 øre. Idag
koster
> det 25 øre. I 1992, da Sonofon og TDC åbnede gsm nettene, kostede det hos

Men der er også sket meget i mellemtiden. Meget af elektronikken er blevet
meget billigere og centralerne er blevet moderniseret.

> [...]
> priser på mobiltelefoni (under 30 øre/min) og Orange er historie i Dk. Man

Jeg tror du har ret mht prisen. Jeg tror endda det går hurtigere end det du
spår der. Et par år så er forskellen på prisen fra (og sandsynligvis også
til) fastnet og mobil meget lille - sandsynligvis nul.

> kan sige, at antallet af samtaleminutter samlet set, ikke stiger ret
meget.

Nu er tallene fra telestyrrelsen ikke kommet endnu, - men faktisk er der en
tendens til at det samlede minuttal (mobil+fastnet tilsammen) er faldende.
Og det gælder overraskende nok både indland for sig og udland for sig (og
dermed naturligvis også samlet set). Men der flyttes minutter fra fastnet
til mobil. Dog ikke volsomt. Antallet af indlandsminutter forbrugt på
mobilnettet vokser med en 5-10% pr. halvår. Antallet af udlandsminutter fra
mobil er så nogen lunde konstant.

> [...]
> forretningsområder. Men så længe folk bare betaler, ja så er der jo ingen

Og sådan vil det også gå på mobilnettet. De "gamle" services bliver
billigere men der kommer nye til. Se f.eks. på 3 i de lande de er begyndt i.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 22-09-03 16:38

Hej

"T|-|0M@$" <nospam@nospam.dk> wrote:

[Klip]
>Og sådan vil det også gå på mobilnettet. De "gamle" services bliver
>billigere men der kommer nye til. Se f.eks. på 3 i de lande de er begyndt i.
[klap]

Og netop omkring 3, kan man idag læse i diverse medier at prisen for at
ringe til/fra/mellem 3's net, og TDC's net. bliver kr. 1,75 - Og
sandelig også at det skulle virke fra den 3 November.

Lidt mere her:

TDC AFSLØRER HEMMELIGE 3-PLANER
Mobilselskabet 3 kan måske snart gå i luften
http://www.mediawatch.dk/enews.asp?art=15133

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : T|-|0M@$

Dato : 23-09-03 15:22

> [...]
> ringe til/fra/mellem 3's net, og TDC's net. bliver kr. 1,75 - Og
> sandelig også at det skulle virke fra den 3 November.

Jeg tror de har misforstået det. Jeg er meget overbevist om at det alene er
prisen FRA fastnet TIL mobil som de kender og skal oplyse. Den anden del er
jo noget som mobilselskaber selv bestemmer. Og de 1,75 er "standard" (samme
pris som opkald til Sonofon's net og vidst nok også Telia's - prisen til
TDC's eget net og vidst nok også Orange er en smule lavere med 1,60)

/Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-09-03 09:02

Henrik,

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message
> Hvorfor er det lige det er så dyrt at ringe TIL en mobiltelefon fra
> fastnet ? - det kan da umuligt være så meget dyrere at ringe til
> telefonen i forhold til prisen for at ringe fra den...

Fordi der kun er ringe konkurrence / interesse fra forbrugerne af telefoni
på det område. De fleste fokuserer jo på hvad det koster at ringe op. Derfor
holder teleselskaberne - naturligt nok - prisen for opkald til mobil fra
fastnet på så højt et leje som muligt.

** Lars

Fra : Esben

Dato : 22-09-03 11:21

Priserne må da gå ned, jeg kender et par stykker der har fravalgt
fastnetabonnementet ved tele dk. og udelukkende har mobil nu hvor de ikke
betaler for abb., den forskel der er mht.lidt højere minutpriser kan sagtens
betale den pris som du skal give for abbonnementet, jeg tror at flere og
flere vælger den løsning i fremtiden, men så må teleselskaberne jo finde sig
i at folket flygter pga deres enorme grådighed med abbonnement priserne for
jeg personlig syntes at de er meget høje her i danmark. Nogen der kender
priser fra andre lande i nærheden af dk?
Esben