Nokia Headsæt - Nokia Cardphone 2.0
Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 19:13

Jeg har her en nokia card phone og en 3330. Jeg har 2 headsæt der virker
fint med 3310'eren (og en DECT/GAP telefon) men ikke sammen med card
phone'en. På det ene headsæt står HDC-9 på stikket.

Nogen der kan fortæller hvilke telefoner card phone'en er headsæt
kompatibel med ?

/A

Fra : JMo.

Dato : 21-09-03 19:48

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote in news:bkkqc0$ssg$1
@sunsite.dk:

> [...]
> phone'en. På det ene headsæt står HDC-9 på stikket.
>
> Nogen der kan fortæller hvilke telefoner card phone'en er headsæt

Du har netop gjort mig ret forviret - så nu vil jeg prøve at ridse op
hvordan det burde være:

Grundlæggende bruger man to typer af headset til mobiltelefoner:
Enten 2,5 mm jack, eller special-stik til specifikke modeller

2,5 mm jack sidder på en del headset, og kan ved hjælp af et adaptor-stik
konverteres til special-stik.
Nogle telefoner har så direkte adgang for 2,5 mm - blandt andet Motorola-
telefoner fra M, V, T og Timeport-serierne, Panasonic GD-92 og fremefter,
Nokia 8810, Nokia CardPhone 2 og Ericsson GC25.
Endvidere bruges dette stik på en del trådløse telefoner - bl.a. fra Doro,
Siemens m.fl.

Special-stik findes på SonyEricsson, Siemens, mange Nokia-serie etc. Blandt
disse Nokia 5110/6110/6150, som bruger et headset der hedder HDC-9. Dette
er et firkantet stik, knap en cm. bredt med en plastik-tap i hver side, og
7 forbindelser i mellem disse.

Med Nokia 3210 introducerede Nokia et special-stik, der lige siden har
givet masser af forvirring. Der er nemlig tale om et 2,5 mm jack-stik, men
med 4 poler, hvor et normalt jack kun har 3.
Dette stik bruges på Nokia 2100, 3210, 3310, 3330, 3410, 3510(i), 3650,
5210, 5510, 6510, 7650, 8210, 8310, 8850, 8890 og 8910(i) (samt naturligvis
dem jeg lige har glemt i farten )
Dette stik er ikke kompatibelt med det almindelige jack - men er et
specielt Nokia-fænoment (jeg har ikke umiddelbart kendskab til nogle andre
mærker det er kompatibelt med.
Det er muligt at tilslutte et almindeligt 2,5 mm headset til en 3310 m.fl.
vha. et adaptor-stik.

Du burde altså ikke kunne få dit 3310-headset til at virke på in trådløse -
men du burde kunne få headset'et fra den trådløse til at virke på
CardPhone'n. Men der burde ikke stå HDC-9 på nogle af dem...

Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 20:30

> Grundlæggende bruger man to typer af headset til mobiltelefoner:
> Enten 2,5 mm jack, eller special-stik til specifikke modeller

Begge mine er 2,5mm med 4 poler.

> Nogle telefoner har så direkte adgang for 2,5 mm - blandt andet
> .... Nokia CardPhone

Ok så jeg skal bare have et 2,5mm med 3 poler som det Claus vil sælge
mig

> Endvidere bruges dette stik på en del trådløse telefoner - bl.a. fra
> Doro, Siemens m.fl.

Min Audioline miniDECT 5000 (smart lille tingest forresten) bruger så
også det 4polede 2,5mm

> Men der burde ikke stå HDC-9 på nogle af dem...

Der er nok en "designer" der har set det på et stik og syntes det så
"smart" ud

Tak for den udførlige forklaring

/A

Fra : JMo.

Dato : 21-09-03 21:00

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote in news:bkku8u$gvk$2
@sunsite.dk:

> Ok så jeg skal bare have et 2,5mm med 3 poler som det Claus vil sælge
> mig

Yep.

> Min Audioline miniDECT 5000 (smart lille tingest forresten) bruger så
> også det 4polede 2,5mm

Hmm. Spøjst!

Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-09-03 20:04

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> phone'en. På det ene headsæt står HDC-9 på stikket.

> Nogen der kan fortæller hvilke telefoner card phone'en er headsæt

Som jeg nævnte i en anden gruppe, har jeg haft succes med et Motorola standard
headsæt, som fungerede fint da jeg havde en Nokia Card Phone 2.0. Jeg kunne dog
ikke regulere lydstyrken inde i softwaren, men om det var fordi jeg anvendte et
"forkert" headsæt eller en softwarefejl, véd jeg ikke.

Claus

Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 20:22

> Som jeg nævnte i en anden gruppe, har jeg haft succes med et Motorola
> standard headsæt

Yep og jeg er også tæt på at købe det - jeg forsøger bare lige at finde
ud af om det er min cardphone der er defekt inden - siden det ikke vil
kendes ved de 2 andre headsæt jeg har prøvet med ....

/A

Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-09-03 20:57

> Yep og jeg er også tæt på at købe det - jeg forsøger bare lige at finde
> ud af om det er min cardphone der er defekt inden - siden det ikke vil
> kendes ved de 2 andre headsæt jeg har prøvet med ....

Mon ikke det skyldes den forskel som beskrives i

UDDRAG:
»Med Nokia 3210 introducerede Nokia et special-stik, der lige siden har
givet masser af forvirring. Der er nemlig tale om et 2,5 mm jack-stik, men
med 4 poler, hvor et normalt jack kun har 3.«

Har dine to headsæt ikke 4 poler, hvor man åbenbart skal anvende et 3-polet til
Nokia Card Phone 2.0?

Claus

Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 22:08

> Har dine to headsæt ikke 4 poler, hvor man åbenbart skal anvende et
> 3-polet til Nokia Card Phone 2.0?

Yep og du har email ...

/A