Hvorfor koster GPRS penge i abo mens SMS e~
Fra : Henrik J.

Dato : 19-09-03 18:40

Hos Telmore skal man jo snart til at betale penge for GPRS. Hvorfor
egentligt?

Er det ikke bare nogle 0 og 1 taller der flyver igennem luften? Hvis man
ikke skal betale noget abonement for at snakke i telefon og SMS hvorfor skal
man så betale for GPRS? Jeg er godt klar over at priserne ikke bliver
bestemt af omkostningerne de forskellige services koster, men hvor meget
forbrugerne er villige til at betale (udbud/efterspørgsel) men jeg synes nu
stadig at det er lidt underligt at GPRS er så dyrt... Hos CBB er priserne
jo langt lavere men jeg synes nu stadigt at det er lidt vildt at kræve 10
kr. for en MB. Det ligner det rene bondefangeri. Måske bliver "3" endeligt
et selskab der kan skabe lidt ravage på de høje GPRS priser, jeg håber i
hvert fald det bliver billigere, så man ikke hele tiden skal tænke på om man
nu får brugt for mange MB.

--
Henrik

Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-09-03 19:10

"Henrik J." <no@mail.dk> skrev i en meddelelse news:bkff09$7sl$1@sunsite.dk
> Hos Telmore skal man jo snart til at betale penge for GPRS. Hvorfor
> egentligt?

Spørg "Stjæle Danmark Debil"

> [...]
> forbrugerne er villige til at betale (udbud/efterspørgsel) men jeg synes nu
> stadig at det er lidt underligt at GPRS er så dyrt...

Det er fordi at det stadig er muligt at presse de pågældende ågerpriser ud af
erhvervslivet.

> [...]
> hvert fald det bliver billigere, så man ikke hele tiden skal tænke på om man

Det tvivler jeg på. Priserne hos "3" bliver nok temmeligt høje, da forskellige
stater/regeringer har "presset citronen" og afkrævet milliardbeløb for
UMTS-licenserne. De penge skal man jo forsøge at får hjem igen.

Claus

Fra : T|-|0M@$

Dato : 20-09-03 09:02

> [...]
> stater/regeringer har "presset citronen" og afkrævet milliardbeløb for
> UMTS-licenserne. De penge skal man jo forsøge at får hjem igen.

Hvis ikke 3 kan give gode priser er der ingen der skifter. Hvad de har eller
ikke har af udgifter kommer egentligt ikke forbrugeren ved.
3 bliver nødt til (og det ved de uden tvivl godt) at komme med gode priser -
og det er jeg sikker på at de gør.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 20-09-03 22:35

> [...]
> ikke har af udgifter kommer egentligt ikke forbrugeren ved.
> 3 bliver nødt til (og det ved de uden tvivl godt) at komme med gode

3 har faktisk Sveriges billigste samtalepriser, så det skal I nok ikke
bekymre jer om. Det som 3 satser på at tjene penge på, er services; Dvs.
filmklip, rutekort, videotelefoni osv.

/Morten

Fra : Johnny

Dato : 21-09-03 11:19

Morten Nielsen wrote:

> 3 har faktisk Sveriges billigste samtalepriser, så det skal I nok ikke
> bekymre jer om. Det som 3 satser på at tjene penge på, er services; Dvs.
> filmklip, rutekort, videotelefoni osv.
>
> /Morten

Priserne i Danmark er BILLIGE! Ja, "3" har Sveriges billigeste
samtalepriser, men man kan slet ikke sammeligne dem med Danmark. De
danske samtaletakster er meget billigere.

Hos "3" i Sverige kan man f.eks. købe en pakke med 300 minutters
taletid. Det koster kr. 449,- (Svenske Kroner).

Omregnet til DKK giver det en minuttakst på omkring kr. 1,20 pr. minut.

Dertil kommer dog at man får 50 MB data og 100 kr. indholdtjenester med
oven i pakken.

Men så skal man altså også tegne en pakke og ringe mere end
gennemsnittet før det er billigt. Med mit forbrug skulle jeg vælge en af
de mindre pakker og så er minuttaksten lige pludselig omkring 2 kr.
(omregnet til DKK).

http://www.tre.se/templates/SuperPage.aspx?id=5055

Priserne med Telmore, CBB eller Selvhenter er altså en del billigere end
"3" i Sverige.

Og ja, "3" satser på video, men efter hvad jeg har hørt fra rygters
bureau så er det ikke en service som får mange klapsalver. Teknikken
driller meget, og man skal være heldig bare at se et billede, der
bevæger sig...

Eneste område hvorpå "3" er billig er på deres data del. Her koster det
kun 4,5 Svenske kroner at overføre 1 MB data.

--
Mvh. Johnny
Telefoner:S/E T310, Siemens S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : No1

Dato : 19-09-03 21:10

> Hos Telmore skal man jo snart til at betale penge for GPRS. Hvorfor
> egentligt?
>
> Er det ikke bare nogle 0 og 1 taller der flyver igennem luften? Hvis man

Det kan man godt sige, men det er ikke gratis for teleselskaberne. Folk
skal have support til at sætte GPRS op. Teleselskaberne skal have penge
for at drive et netværk af sendemaster og infrastruktur ud til
internettet osv.

Hvis du spørger om det koster mere om du henter 1 eller 2 MB, så er det
rigtigt at det ikke gør så stor forskel for teleselskaberne. Bortset fra
kapaciteten. Hvis kapaciteten ikke er gearet til at alle bruger det som
om det var stort set gratis, så vil det betyde dårligere kvalitet for
dem der gerne vil betale for det.

Som det har været fremme med SMS, hvor folk har klaget over priserne, så
koster det jo heller ikke 50 øre pr. "ekstra" sendt SMS, men det koster
meget at drive den infrastruktur der gør det muligt at sende bare en
enkelt SMS. Det er lidt det samme her.

Teleselskaberne, ligesom andre firmaer, opkræver jo i teorien den pris
de tror vil gøre at de kan tjene så mange penge som muligt. Og indtil
videre har erhvervslivet gerne ville betale for GPRS, som har været en
forholdsvis lille niche. I starten var normal mobiltelefoni jo også dyrt.

Jeg håber også det bliver billigere.

Fra : T|-|0M@$

Dato : 20-09-03 09:01

"Henrik J." <no@mail.dk> wrote in message news:bkff09$7sl$1@sunsite.dk...
> Hos Telmore skal man jo snart til at betale penge for GPRS. Hvorfor
> egentligt?

Det er da et uforholdsmæssigt godt spørgsmål. Der er udgifter ved det -
naturligvis. Ligesom der er udgifter ved udsendelse af SIM-kort. Men Telmore
har valgt af have et simpelt abonnement uden "dummebøder". Men det gælder
tilsyneladende ikke GPRS abonnement. Hvorfor???

> [...]
skal
> man så betale for GPRS? Jeg er godt klar over at priserne ikke bliver

Med digital telefoni (hvad GSM er) er alt bare "0 og 1 taller der flyver
igennem luften". Men som sagt, - du skal ikke betale abonnement hos
Telmore, - heller ikke selvom de har udgifter med det (gyngerne og
karussellen). Det gælder bare ikke GPRS (endnu)

/Thomas

Fra : Johnny

Dato : 20-09-03 18:43

Henrik J. wrote:
> [...]
> hvert fald det bliver billigere, så man ikke hele tiden skal tænke på om man

Man skal se det lidt i forhold til hvor meget en samtale, SMS og GPRS
session tager af plads på et netværk.

En samtale optager 1 timelot, og denne timeslot er optaget under hele
samtalen.

En sms bruger også 1 timeslot mens den sendes - men det tager kun kort tid.

GPRS fylder f.eks. mellem 1-5 timeslots (afhængig af kapacitet,
telefonen og teleselskabets opsætning).

Lidt forenklet og på dansk kan det forklares sådan her:
Hvor en samtale altså taget 1 timeslot tager GPRS f.eks. 5 timeslots.
Der kan altså være 5 samtaler på en sendemast på samme plads som 1 GPRS
session. Så mens du surfer på nettet fylder det 5 gange så meget som een
samtale på netværket. Det betyder, at der skal sættes flere master op,
og at netværket skal kunne transportere mere data. DERFOR KOSTER GPRS PENGE!

At 10 kr. stadigvæk er for meget er så en anden sag, men selskaber som
f.eks. Sonofon tilbyder jo abonnementer, hvor du kan få prisen helt ned
til omkring 5 kr. pr. mb, hvis du er villig til at tegne en pakke med et
vidst forbrug hver måned...

Jeg tror ikke du skal se "3" som det nye vidunder selskab. "3" har
betalt mange penge for deres nye netværk og licens, så de skal have
nogle penge i kassen. I de andre lande (som "3" har netværk i) har "3"
været meget agressive med priserne. Problemet er bare, at Danmark i
forvejen har ekstremt lave priser....

Fra : Henrik J.

Dato : 20-09-03 20:00

"Johnny" <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> samtale på netværket. Det betyder, at der skal sættes flere master op,
> og at netværket skal kunne transportere mere data. DERFOR KOSTER GPRS

Jeg mener at GPRS blot bruger den overskydende kapacitet så det burde jo
næsten være billigere. Men det er det jo sikkert også. 1 MB koster 20 kr. og
1 minuts taletid koster lidt under 1 kr. Jeg ved ikke hvor meget en
telefonsamtale fylder men jeg kunne godt forestille at man kan snakke længe
for 1 MB. Måske er der nogen her i gruppen der ved mere besked omkring
teknikken.

Man kan nogen gange se at GPRS bliver meget langsom hvor den så bruger
mindre antal timeslots end normalt. Men du har jo nok alligevel ret i at
GPRS koster penge idet de bliver nødt til udbygge infrastrukturen.

> [...]
> f.eks. Sonofon tilbyder jo abonnementer, hvor du kan få prisen helt ned
> til omkring 5 kr. pr. mb, hvis du er villig til at tegne en pakke med et

Jeg kunne ikke lige finde noget på Sonofons side, men jeg tror ikke det er
noget for mig, det kommer garanteret til at koste en herregård. Jeg bruger
blot en smule GPRS når jeg er på vej til eller fra arbejde hvor jeg så har
tid til at kigge på lidt nyheder mens jeg sidder i toget.

> [...]
> nogle penge i kassen. I de andre lande (som "3" har netværk i) har "3"
> været meget agressive med priserne. Problemet er bare, at Danmark i

Nu er jeg altid lidt af en optimist så jeg tror stadig at 3 vil komme nogen
gode priser. Jeg synes også jeg har læst at de er aggressive med priserne i
England og Sverige. Om de nu har givet 100 mio eller 1 mia så bliver de
nødt til at komme med nogle interessante priser. Hvis de ikke får succes
bliver de jo nødt til at lukke og hele investeringen er tabt.

Men nu er det nok ikke GPRS der vil fokusere på men nogle 3G services. Nu er
jeg egentligt godt tilfreds for GPRS selvom det da godt måtte foregå lidt
hurtigere og være mere stabilt (jeg oplever af og til at forbindelsen ryger)
Men jeg er lidt i tvivl om hvordan man med en 3G telefon skal benytte fx TV2
tekstTV. Jeg kunne forestille mig at der skal opbygge nogle nye nyhedssites
kun til 3G og disse findes ikke. Jeg må vel vente og se hvad fremtiden
bringer. Det er jo blot lidt tidsfordriv jeg bruger GPRS til så hvis jeg
betale alt for meget for det må jeg vel tage en og med i stedet I
mellemtiden vil jeg lukke for mit GPRS hos Telmore inden de begynder at
kræve abonement for tjenesten.

--
Henrik

Fra : Johnny

Dato : 20-09-03 20:33

Henrik J. wrote:

> [...]
> for 1 MB. Måske er der nogen her i gruppen der ved mere besked omkring

Ja, GPRS bruger kun den overskydende kapacitet (afhængig af udbyderens
opsætning).

Nu prøver du at sammenligne en samtale med en data session. Det er ikke
sådan lige til, men vi prøver.

En normal GSM telefon kan ringe op til en internetudbyder (bruger 1
timeslot), og det går derud af med 9600 eller 14400 bps. Det giver en
effektiv overførsel i teorien på mellem 1,2-1,8 KB/S. Det vil altså i
teorien tage lidt mere end 9 minutter at overføre 1 MB. I praksis vil
det dog tage længere, fordi der skal retransmiteres og svingende dækning
osv...

Eksempel:
9 minutter x kr. 0,85 (Telmores priser) = 7,65 + opkaldsafgift

Det er vel at mærke i teorien! I praksis vil det tage længere tid og
koste mere. Og med GPRS kan du hente data hurtigere, og du er altid
online - så er GPRS alligevel ikke så dyrt.

> [...]
> blot en smule GPRS når jeg er på vej til eller fra arbejde hvor jeg så har
> tid til at kigge på lidt nyheder mens jeg sidder i toget.

Prøv
http://www.sonofon.dk/service_og_produkter/vis_artikel.asp?P_ARTIKEL=38260

Hvis jeg husker rigtigt, så tilbyder nogle af de andre teleselskaber
også ligende løsninger.