MMS+Gprs
Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-09-03 19:11

Hej alle

Nu spørger jeg måske dumt, men kræver det at have GPRS for at sender MMSer??

Jeg har Telmore og har egentlig ikke behov for GPRS når gratis perioden
udløber, men det ville jo være surt ik at konne sende mmser...

På forhånd tak

Lasse J

Fra : David Holm

Dato : 14-09-03 21:35

> Nu spørger jeg måske dumt, men kræver det at have GPRS for at sender
> MMSer??
Nej. MMSer sendes via GPRS men kræver ikke GPRS abonnement. Ligeledes kan
man også sende SMS via GPRS uden abonnement

mvh

David

Fra : Jimmy

Dato : 14-09-03 23:18

"David Holm" <wormie_fjerndette@alberg.dk> wrote in message

> Nej. MMSer sendes via GPRS

Er du sikker på, at MMS ikke blot et almindelige SMS, med en UDH?
Altså, hvad baserer du din påstand på?

Mvh
Jimmy

Fra : Max[DK]

Dato : 15-09-03 06:14

> Er du sikker på, at MMS ikke blot et almindelige SMS, med en UDH?
> Altså, hvad baserer du din påstand på?

sikkert at man skal have en seperat mms konto hvor man også har en speciel
profil til mms'en...dvs. at man ikke bruger samme konto som gprs kontoen...

/MAx

Fra : Jimmy

Dato : 15-09-03 14:08

"Max[DK]" <maxses@S-NOT_hotmail.com> wrote in message

> sikkert at man skal have en seperat mms konto hvor man også har en speciel
> profil til mms'en...dvs. at man ikke bruger samme konto som gprs
kontoen...

Har ingen anelse om hvad du mener, men MMS er teknisk set ikke andet end x
antal normale SMS med Concatenation bit sat i User Data Headeren.

Mvh
Jimmy

Fra : JHF

Dato : 16-09-03 14:13

Nix, det er EMS! MMS er baseret på TCP/IP eller WAP!

Jimmy <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in article
<jQi9b.109$wm1.2@news.get2net.dk>...

Fra : David Holm

Dato : 15-09-03 14:59

> sikkert at man skal have en seperat mms konto hvor man også har en
> speciel profil til mms'en...dvs. at man ikke bruger samme konto som
> gprs kontoen...
Lige præcis... Man kan ikke sende MMS uden at have denne konto.

mvh

David

Fra : Jimmy

Dato : 15-09-03 15:17

> Lige præcis... Man kan ikke sende MMS uden at have denne konto.

Dette mener jeg er forkert jævnfør tidligere beskrevet.

Hvad baserer du din påstand på?

/Jimmy

Fra : Jensb

Dato : 15-09-03 16:43

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "David Holm" <wormie_fjerndette@alberg.dk> wrote in message

> Dette mener jeg er forkert jævnfør tidligere beskrevet.
>
> Hvad baserer du din påstand på?
>
> /Jimmy

MMS sendes gennem en WAP profil ved brug af den tilslutningsmulighed der er
angivet under WAP profilen.

Når man tilmelder sig MMS hos udbyderne, og får tilsendt opsætningen, bliver
der automatisk oprettet en GPRS konto specielt til MMS. Og der bliver
oprettet en MMS WAP profil som benytter denne MMS-GPRS konto. Og telefonen
bliver endvidere sat op til at benytte den nu opsatte MMS WAP profil.

Den MMS GPRS konto der bliver oprettet, kan KUN bruges til MMS. Den er
gratis, og man betaler ikke for datatrafikken på denne konto, men derimod
udelukkende den gældende enhedspris for hver MMS.

Teoretisk set er det muligvis muligt at benyttet en normal WAP profil, hvor
man betaler minuttakst (altså uden GPRS). Jeg har dog ikke forsøgt, og det
kommer vel også an på om der kan skabes adgang fra udbyderens normale WAP
dial-in til deres MMS server. Teoretisk burde det ikke være et problem, men
om det virker i praksis ved jeg ikke. Eftersom man gratis får GPRS til MMS,
så vil det normalt ikke være nogen fornuft i ikke at bruge denne mulighed,
da det er langt hurtigere, og man iøvrigt jo ellers ville komme til at
betale både enhedspris samt minutpris for den tid man er opkoblet. Og da en
MMS kan være op til 100 KB, og normal CSD wap hastighed er 9,6 Kbit/s, så
vil det altså rundt regnet tage 1½ minut at sende sådan en MMS.

Men MMS kan ikke sendes på samme måde som en almindelig SMS.

Fra : Jimmy

Dato : 15-09-03 18:01

"Jensb" <ikkenogetspam@tilmig.dk> wrote in message

> Men MMS kan ikke sendes på samme måde som en almindelig SMS.

Blander jeg det sammen med EMS?

Mvh
Jimmy

Fra : Jensb

Dato : 15-09-03 20:27

> Blander jeg det sammen med EMS?
>
> Mvh
> Jimmy

Ja, det er nok der problemet ligger. EMS kan nemlig sendes præcis som var
det en normal SMS.

Jens