Mac + PC
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-03 14:34

Hej

Hvordan er det nu, man lettest forbinder en Mac direkte med en PC? - via
Ethernet formentlig?

Mac'en er en PM 7600/120 med 96mb RAM og OS 9.1, samt Keyspan USB kort.
PC'en er en ældre ca. 350mhz model med Windows 95sr2. Ingen netkort
endnu... mere har jeg desværre ikke fået at vide fra ham. (Jeg har
anbefalet ham at købe et billigt netkort til PC'en i fx. Bilka).

Er der ikke noget med, at Win95sr2 er AppleTalk kompatibelt?, så han kan
bruge et alm. cross-over kabel? - eller skal han have noget specielt
software?

Han vil gerne kunne bruge den MSO 98, han har på Mac'en + den
WordPerfect, der ligger på PC'en sammen med WordPerfect 3.5e på Mac'en,
og vil gerne kunne køre det hele fra Mac'en, da den har en 17" skærm,
mens der kun er en 14" med til PC'en, - og så også kunne bruge printeren
- Stylewriter II - til at udskrive fra på PC'en, men det har jeg sagt
godt kan blive lidt problematisk.

Hvordan sætter han det lettest op?

På vegne af Erik Madsen
mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-09-03 17:09

> Er der ikke noget med, at Win95sr2 er AppleTalk kompatibelt?, så han kan
> bruge et alm. cross-over kabel? - eller skal han have noget specielt
> software?

AppleTalk-understøttelse findes kun i serversystemerne (NT/2000).

Med de nævnte konfigurationer er vi ovre i noget ftp (hvor den ene
maskine er server) eller null-modem (hvis det bliver uden netværkskort)

Det kan være der findes bedre løsninger, som jeg ikke kender, men jeg
har efterhånden lidt svært ved at huske hvad man gjorde før OS X

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-09-03 02:49

> [...]
>
> Er der ikke noget med, at Win95sr2 er AppleTalk kompatibelt?, så han kan
> bruge et alm. cross-over kabel? - eller skal han have noget specielt

PC'en kan _ikke_ snakke æblesnak. Et forslag er at installere pcmaclan
på pc'eren så den _kan_ snakke æblesnak. Muligvis kan man så også få
adgang til stylewriteren hvis denne er delt fra mac'ens side. Skal de to
maskiner forbindes direkte skal man bruge et krydset kabel.

> [...]
> mens der kun er en 14" med til PC'en, - og så også kunne bruge printeren
> - Stylewriter II - til at udskrive fra på PC'en, men det har jeg sagt

Mht programmerne er det bare om at finde et format de begge kan læse og
åbne. WP er dog vist mest kendt for _ikke_ at være særlig kombatibel med
noget som helst... Muligvis man skal investere i en ældre brugt maclink
plus til mac'en...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-09-03 15:03

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> adgang til stylewriteren hvis denne er delt fra mac'ens side. Skal de to
> maskiner forbindes direkte skal man bruge et krydset kabel.

DAVE / PCMacLAN løsningen véd jeg godt, men han har ikke ret mange
'lommepenge' at gøre godt med, så jeg håbede at kunne finde en brugbar
løsning, uden at han skulle hen og købe dyrt software.... Og ja, maskinerne
skal forbindes direkte uden switch/hub. - Og selvfølgelig skal printeren stå
som 'shared', ellers er der jo ingen forbindelse..

> [...]
> åbne. WP er dog vist mest kendt for _ikke_ at være særlig kombatibel med
> noget som helst... Muligvis man skal investere i en ældre brugt maclink

WordPerfect 3.5e til Mac åbner og læser alle DOS versioner samt Windows ver.
op til og med WordPerfect 8. - Det samme gør MSO 98 + MSO 95/97 til Windows.
- Det bliver ikke her, 'hurdlen' vil komme, - nok nærmere, hvis han vil
forsøge at udskrive fra WordPerfect på PC'en, da man jo i PC versionen skal
ind i WPfct for at definere den ønskede printer. WPfct understøtter kun
ImageWriter, LW 320 og, LW NTxx og via Laserwriter 8 softwaren.

Jeg har lige snakket med én, der måske har en gl. PCMacLAN liggende, der kan
bruges, så det vil jeg lige prøve først...