Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Gældsfordring efter (20 år).
Fra : Annelise og Karsten ~

Dato : 01-09-03 10:44

Vi har modtaget en gældsfordring fra en bank som vi aldrig har haft
noget med at gøre, denne bank har fusioneret med andre banker ændret
navn og meget andet, men det hele er, at den bank som vi havde
bankforretning med for over 20 år siden var blevet opkøbt af en anden,
ved ikke hvilken og at vi ikke har hørt fr dem i mellemtiden.
Det er et ret stort beløb som de mener at have tilgode og de er
begyndt med at inddrive renter og retsgebyr først.
Nu er spørgsmålet er dette tiladt vi har læs Lov nr. 274 af 22
december 1908. Lov om Forældelse af visse Fordringer også kaldt
(1908-Loven).
Det kan dog være lidt besværligt at forstå alt hvad der står i denne.
Vi håber at der er nogen der her kan give os en lille vejledning hvad
vi skal gøre.

MvH. Veng

QUIT

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-09-03 14:33

Annelise og Karsten Almlund (slet JRS1T) wrote:

> [...]
> bankforretning med for over 20 år siden var blevet opkøbt af en anden,
> ved ikke hvilken og at vi ikke har hørt fr dem i mellemtiden.

Hvis I ikke har fået en henvendelse fra kreditor indenfor de sidste 20
år før den nys fremsendte fordring, så er gælden forældet. Men vær
opmærksom på, at blot en enkelt henvendelse starter nye 20 år. Skriv et
brev til banken, at I mener, at gælden er forældet i henhold til
1908-loven, og bed banken om dokumentation, hvis den mener, gælden ikke
er forældet. Hører I mere fra banken, kan det være en god ide at
kontakte en advokat.

Hvis du vil have 1908-loven forklaret, kan du få hjælp i

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sandman

Dato : 01-09-03 18:21

On Mon, 01 Sep 2003 15:33:10 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Hvis I ikke har fået en henvendelse fra kreditor indenfor de sidste 20
>år før den nys fremsendte fordring, så er gælden forældet. Men vær
>opmærksom på, at blot en enkelt henvendelse starter nye 20 år.

Korrekt

> [...]
>1908-loven, og bed banken om dokumentation, hvis den mener, gælden ikke
>er forældet. Hører I mere fra banken, kan det være en god ide at

Hvorfor blander du pludselig 1908-loven ind? Du har lige skrevet, at
der er 20 års forældelse.

/Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-09-03 19:59

Sandman wrote:

> Hvorfor blander du pludselig 1908-loven ind? Du har lige skrevet, at
> der er 20 års forældelse.

Vi er ikke i juragruppen, så jeg fandt ikke loven frem, men gik ud fra
det Veng skrev (altså at det var loven fra 1908, der var relevant). Nu
har jeg så slået det op, og kan se, at det er Danske Lov 5-14-4, der er
relevant. Så det er altså Danske Lov 5-14-4, som Veng bør henvise til i
sit brev til banken. Danske Lov kan læses på
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Danske_lov.html.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-09-03 21:57

> [...]
> navn og meget andet, men det hele er, at den bank som vi havde
> bankforretning med for over 20 år siden var blevet opkøbt af en anden,

Hmm, Kim L skriver det fagligt korrekte,
men er I sikker på at I ikke har modtaget noget siden de 20 år ?

De har ændret navn mv,
så bed dem om at dokumentere deres advisering af kravet.

Ups. næ, husker lige end sag..

Skriv til dem, at kravet efter Danske Lov osv er forældet,
og at I derfor mener deres krav er forældet,

den sag jeg husker, gik netop på, at der ved sammenlægning ikke var
tilstrækkelig dokumentation fra afgiverbanken, da det skulle dokumenteres.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Martin Almlund

Dato : 02-09-03 02:31

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.
> Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Vi siger tak for alle svar dette giver os noget at arbejde med også når vi
sidder med en advokat.

MvH. Veng