Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale billedformater...?
Fra : Magnus

Dato : 14-09-03 20:32

Med et olympus E-10 fotografere jeg fodboldkampe og der er det godt at
kameraet kan tage flere billeder efter hinanen og at det er hurtigt til at
gemme billederne.

Jeg har altid taget i det som hedder SQ (1280x960) og komprimering 1:8 da
det er den laveste standard opløsning på kameraet og det derfor burde være
den som hurtigst bliver gemt.

MEN.. så prøvede jeg at tage tid og det tager ca. 8 sekunder at gemme et SQ
billed mens et billed i HQ 2240x1680 komprimering 1:8 og en filstørrelsen på
ca. 1 MB modsat SQ's 340 KB.

HQ er kun 5 sekunder om at gemme et billed i støre opløsning og som fylder
mere hvordan kan det være...?

/Magnus

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-09-03 21:18

"Magnus" skrev
> HQ er kun 5 sekunder om at gemme et billed i støre opløsning og som
fylder
> mere hvordan kan det være...?

Fordi skrivehastigheden ikke er flaskehalsen på dit kamera.
Uanset opløsningen bruger dit kamera jo alle sine pixels, ellers
ville du bare få et udsnit af motivet.
Kameraets indbyggede processor skal først omregne, komprimere
og siden lagre de små filer, hvorimod de store fiser igennem
"næsten" uden brug af processorkraft.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply