Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
danske brugere af dslr sigma sd9?
Fra : ole thofte

Dato : 13-09-03 02:24

Sigma SD9, digitalt spejlreflekskamera, med den berømte Fovleon X3F chip har
en langsomt voksende gruppe særdeles entutiastiske tilhængere (amatører som
proffer) på www.dpreview.com - se under sigma forum. Dette på trods af at
der er gået et år siden det blev lanceret og der er ikke nogen ny model på
trapperne. Kameraet lader til at være blevet ignoreret i Danmark? Prisen for
kamerahuset hos den danske importør ligger på ca 17.000 kr, men den kan også
fås, fx via shopman.dk for ca 11.000. Dertil kommer så alt udstyret...men
prislejet ligner Canon 10D...eller lidt under. Kameraet har fået
anbefalingen 'recommended' på Dpreview, men at dømme efter samplefotos er
det i stand til at tage billeder med en enestående skarphed og opløsning - i
visse tilfælde på højde med de bedste. Tilhængerne opfatter billeder fra
Canons dSLR'er som 'soft' i sammenligning.
Se fx http://www.pbase.com/sigmasd9/root.

Der har været argumenteret imod kameraet, fordi der kun kan anvendes Sigma
objektiver. Det ser nu ud til, at der kan fås adaptorer, så andre fabrikater
kan anvendes.

Mit spørgsmål er om nogen i denne gruppe har erfaring med dette kamera?

vh ole thofte

Fra : ole thofte

Dato : 14-09-03 00:24

"ole thofte" skrev:
snip
Kameraet lader til at være blevet ignoreret i Danmark?
> Mit spørgsmål er om nogen i denne gruppe har erfaring med dette kamera?

Og svarer selv :
Det lader til at dette kamera fortsat bliver ignoreret i DK på trods af
åbenlyse kvaliteter. Hvorfor mon?

vh ole thofte

Fra : Jan

Dato : 14-09-03 08:54

"ole thofte" <ole.thofte@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "ole thofte" skrev:
> snip
> Kameraet lader til at være blevet ignoreret i Danmark?

Det er ikke kun i DK, uden at kende salgstallene vil jeg tro at der ikke er
solgt mange på verdensplan.
Hvis du f.eks. læser på dpreview.com under "Readers opinion/reviews" er der
"kun" 22 indlæg siden 28/2-03, hvorimod Canon 10D siden 21/3-03 har 141
indlæg.

> Det lader til at dette kamera fortsat bliver ignoreret i DK på trods af
> åbenlyse kvaliteter. Hvorfor mon?

Jeg kender ikke kameraet udover jeg har læst testen i dpreview, men jeg
husker der gik lang tid (et år) fra Sigma annoncerede om at noget stort var
under opsejling til det endelig var på gaden, åbenbart havde folk ikke
tålmodighed til at vente og købte Canon/Nikon i stedet.
En anden væsentlig faktor er at mange har objektiver og andet tilbehør til
netop Canon/Nikon og vælger af indlysende grunde at fortsætte med det
eksisterende udstyr.
Muligvis klinger Brand'et Sigma lidt af noget sekunda vare, f.eks. køber
mange Sigma objektiver og flash, når der ikke er råd til den originale vare.

Jan

Fra : ole thofte

Dato : 14-09-03 13:42

"Jan" skrev:
> [...]
> Muligvis klinger Brand'et Sigma lidt af noget sekunda vare, f.eks. køber
> mange Sigma objektiver og flash, når der ikke er råd til den originale

Hej Jan, tak for dit svar!
Du har nok ret i de anførte begrundelser, der måske nok ikke gælder på samme
måde for førstegangskøbere af SLR-udstyr. Det er nok også rigtigt, at dette
kamera har sine begrænsninger og ikke vil kunne levere brugbare billeder i
situationer hvor feks Canon 10D kan, fx nattebilleder, sportsbegivenheder
eller under dårlige belysningsforhold. Det fremgår dog af Sigmaforumet på
www.dpreview.com , at entutiasterne har fundet måder at udvide kameraets
anvendelsesområder. Fx ved at underbelyse eller overbelyse og senerere rette
raw-filerne op i den medfølgende software. Der er også efterhånden fundet
måder at rette op på en uheldig farvebalence på visse fotos; det sidste var
blandt kritikpunkterne i anmeldelsen i Dpreview.
Men det der undrer mig er, at når billederne som kommer ud af SD9 er så helt
enestående skarpe og detaillerede i forhold til stort set alle
konkurrenterne med Bayer-chips, at dette forhold ikke vækker interesse
blandt danske fotointeresserede. - Analogt til hifi-verdenen ville et
apparat, der gav en fremragende lyd få sine begejstrede tilhængere, selv om
det var dyrt og lidt besværligt at håndtere; jfr visse rørforstærkere med få
watts, men gode lydegenskaber.
Som neutral iagttager må jeg gang på gang erkende at disse billeder, selv
med forholdsvist billige objektiver som Sigmas 50 mm Makro (ca 2300 kr)
gengiver ultrafine detailler i fx fjer, hår, på bygningsværker mv. Det kan
være et problem ved nærgående portrætter, at hver lille rynke og bums bliver
så nådesløst afsløret.
- Jeg har endnu ikke selv investeret i Sigma SD9, men det skyldes snarere en
vis tøven omkring en evt mark2-udgave. Det lader nu til at trække ud, og det
er jo heller ikke sikkert at kameraet overlever. Til gengæld vil
Foveonchippen sikkert blive brugt af andre firmaer.

vh ole thofte

Fra : Jacob

Dato : 17-09-03 11:51

Du kan prøve at kontakte Steve Chong (www.stevechong.com)
info@stevechong.com. Efter vaklen mellem Canon 10D og Sigma SD9 valgte han
sidstnævnte, bl.a. ud fra argumentet om bedre skarphed.

Jacob
www.jacobleedgaard.com

Fra : ole thofte

Dato : 17-09-03 23:03

"Jacob" skrev

> Du kan prøve at kontakte Steve Chong (www.stevechong.com)
> info@stevechong.com. Efter vaklen mellem Canon 10D og Sigma SD9 valgte han
> sidstnævnte, bl.a. ud fra argumentet om bedre skarphed.

Hej Jacob,
ideen er god, selv om jeg har fulgt hans overvejelser i Sigmaforumet, men
måske ville det være bedre at finde en deltager i Sigmaforum tættere på, fx
Carl Rytterfalk, som bor i Malmö og i øvrigt har nogle dejlige billeder
liggende på http://www.pbase.com/sigmasd9/user_home.
Jeg tror nok, jeg havde håbet, at der var nogle Sigmabrugere i
Københavnsområdet, som evt. kunne pumpes for erfaringer, men der er der nok
ikke! Især kunne jeg tænke mig at se print af billederne, da skærmbillederne
efter sigende ikke yder kameraet fuld retfærdighed.

vh ole thofte