Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af 24x36mm film
Fra : Chono H.

Dato : 10-09-03 12:16

hey der..jeg skal til frankring og tage billeder af et skate arrangement.
Normalt beskæftiger jeg mig ikke så meget
med objekter i bevægelse og derfor er min viden med valg af film med højere
lysfølsomhed begrænset.

Som sagt, jegskal tage billeder af skatere på rampe, inkl mennesker der
svæver / flyver i luften, vejret er sol, og lyset er nok noget hårdt, og
nogle lækre kotraster er at forvente. jeg vil gerne have nogle labre skarpe
billeder, men samtidig vil jeg gerne undgå mine billeder bliver for kornet
ved høj ISO.. hvor ligger den gyldne middelvej..skarpe billeder jeg kan tage
med ultra lav lukketid og høj blænde, således billederne ikke flyder ud,
samtidig vil jeg gerne have nogle klare billeder..

Fra : Chono H.

Dato : 10-09-03 12:19

skal lige siges at udstyret jeg tager billederne med er et NIKON F100 med
24-85 mm 2.8-4 zoom objektiv

Fra : Jeppesen

Dato : 10-09-03 12:35

"Chono H." <demo@mohawk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med ultra lav lukketid og høj blænde, således billederne ikke flyder ud,
> samtidig vil jeg gerne have nogle klare billeder..

Det oplagte svar er vel iso200 - de nyere iso200 (ex. Fuji Superia) kan
næsten ikke skelnes fra deres tilsvarende iso100 i relation til opløsning.
En anden fordel (og i andre tilfælde ulempe) er, at du med højere iso opnår
en lidt lavere kontrast - hvilket i skarp sol er en fordel, idet du så kan
opnå tegning i både lys og skygge.

Mvh Kim

Fra : Chono H.

Dato : 10-09-03 12:41

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> wrote in message
> [...]
opnår
> en lidt lavere kontrast - hvilket i skarp sol er en fordel, idet du så kan

lækkert tip med lavere kontrast i højere ISO..
Ok, jeg havde kig på Kodkas High definition 200ISO, men jeg er sq bange for
det ikke er nok.. skal fange skatere der kommer blæsende gennem luften, ..
havde tænk på evt Kodak Tmax 400. er sq ærgeligt at komme hjem med billeder
der ikke er blevet gode :p

Skal siges, jeg skal både skyde S/H og farve.. havde tænk Fuji i farve, og
kodak i S/H

Fra : Chono H.

Dato : 10-09-03 12:57

lige en detalje..højere ISO = Højere kontrast

Fra : Jeppesen

Dato : 10-09-03 14:14

> [...]
> det ikke er nok.. skal fange skatere der kommer blæsende gennem luften, ..
> havde tænk på evt Kodak Tmax 400. er sq ærgeligt at komme hjem med

Kodak Tmax400 er en dejlig SH film - men hvis du vil opnå en lidt billigere
fremkaldelse (eller rettere kopiering) kan jeg anbefale T400CN - den
fremkaldes nemlig i C41 (ligesom alm. farvenegativ) og så er prisen den
samme som for farvebilleder. Den er også superskarp - har selv et par A3
forstørrelse fra T400CN - og man kan ikke se et gryn.

Nogle anbefaler Ilford XP2 Super (også iso400 og C41 SH-film) istedet for
T400CN - men jeg har netop fået lavet 2 A3 forstørrelser fra XP2 - og de er
altså ikke helt så skarpe set med mine øjne.

> Skal siges, jeg skal både skyde S/H og farve.. havde tænk Fuji i farve, og
> kodak i S/H

Fuji Superia 400 er en ganske god film - og skal du ikke op i noget større
end A4 er der ingen problemer - jeg har ikke selv prøvet den i A3, men jeg
kan på scanninger sagtens se der er tale om en iso400 - omend det er en af
de bedre.

Skulle du komme afsted med en iso200 og det viser sig at det burde have
været iso400 kan du jo eksponerer dem som om de var iso400 - og så gøre
fotohandleren opmærksom på det når du afleverer filmene - fremkaldelsen
bliver dog ca. dobbelt så dyr og du får noget ekstra kontrast - men det er
bedre end ingen billeder.

Mvh Kim

Fra : Chono H.

Dato : 11-09-03 00:46

ender med kodak Royal supra 400 til farver, og t-max 400 til s/h medmindre
lab sigernoget andet i morgen..supermange tak for de lækre tips,.,. havde
lidt tænkt den ilford tanke
super tak

Fra : Rune [8000]

Dato : 10-09-03 13:13

> [...]
> med ultra lav lukketid og høj blænde, således billederne ikke flyder ud,
> samtidig vil jeg gerne have nogle klare billeder..

Hej
jeg har lidt erfaring med BMX fotografering der jo stort set er samme deal.

Jeg har udemærkede erfaringer med Fuji Reala 100 når du er tæt på og kan
bruge din blitz. En krafitig blitz og gerne et par slaver er MEGET udbredt i
skateboard/BMX fotografering. en kraftig blitz og en hurtig flash sync er
uundværgeligt for skarpe billder i denne genre...
Men hvis du kun har det nævnte objektiv ville jeg måske gå efter en 400
ASA - for så kommer du vel til at tage dine billder fra afstand uden blitz.

Hvis du har mulighed for at medbring fiskeøje eller kraftig vidvinkle vil
jeg opfordre dig til dette - og så komme lidt tættere på actionen. evt. op
på dækket af rampen.

Du kan se nogle af mine BMX/skate/MTB billder her hvis du skulle have lyst..
http://imv.au.dk/~runelau/pics.htm

Nårh ja.. og så et rigtig godt link til info omking denne slag
fotografering: http://www.skateboardphotography.com/ i deres forum er der
nogle rigtig hårde fyre som sikkert gerne vil svare på dine mere tekniske
spørgsmål. :0)

God fornøjelse og post gerne et par af dine billeder når du kommer hjem..
mvh
RUne

Fra : Chono H.

Dato : 10-09-03 13:27

"Rune [8000]" <rba@NOSPAMoncable.dk> wrote in message
> [...]
> spørgsmål. :0)
>
> God fornøjelse og post gerne et par af dine billeder når du kommer hjem..

Super.. har flere objektiver fra 35 til 200mm men vil hellere bruge zoom
objektivet fordi der er autofokus, og det er ulra nice når jeg skal skyde
bla.andet Airs, fordi nikon banditten kan fokusere super hurtigt, frem for
jeg skal spaase af på fokus zoom objekivet går fra 24mm til 85mm, og
det er faktisk rigtigt godt, så behøves ikke rigtigt de andre objektiver..
nu er det uden for, så skyder det nok med en ROYAL SUPRA 400 Film.. ved ikke
lige hvordan lyset bliver, ellers må jeg ned på en 200..

tak for de labre links, tjekker dit stuff ud

Fra : Michael Holm

Dato : 10-09-03 19:26

Jeg var på Fisketorvet i københavn i weekenden og fotografere X-Lifes
skateboard konkurrence. Jeg har lagt nogle skud på mit gallery,
http://www.gizwiz.dk/gallery/albums.php
Klik Michaels pictures, så X-Life. Billederne er taget med mellem ISO 100 og
800. Jeg ville getne have lidt bevægelses uskarphed, så jeg køret blænde
9.5, ISO 100 på de fleste af billederne, med fill-in flash. (vi var i
skygge) Klik på billedet for en større version. Når du kigger på et af de
større billeder, kan du se ISO, exponeringstid og brændvidde ved at klikke
på "photo properties" i øverste højre hjørne. De fleste billeder er
underexponeret 1.5 blænde, i forhold til hvad kameraet mente var godt. Jeg
har ikke justeret billederne manuelt, så nogle af dem kan se lidt mørke ud.

Jeg bruget et 19-35mm objektiv, som på mit digital kamera bliver til et
30-56mm. Jeg var oppe på rampen, og lå som oftest ned, med kameraet ud over
rampen, så jeg fik copingen med i billedet (Metal stangen øverst på rampen)
Jeg ville gerne have haft et kortere objektiv (15mm?), og kameraet på en
stang, så jeg kunne komme ud over copingen, oppefra for at gøre højden
synligere.

Hvis du kan, så planlæg skuddet sammen med skateren, så han kan gøre det
samme flere gange. Så kan du få den ordentlig i kassen. Og brug manual
focus, for du når ikke at gøre noget somhelst når musikken spiller.

Håber det kan inspirere lidt. Måske kan du lære af mine fejl

--Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 10-09-03 19:29

Forresten er det en god ide at tage derud nogle timer før, så du lærer
skaterne lidt at kende, så vil de ofte gerne posere for dig, og gentage de
samme tricks. Tag evt. en kasse kiledvand eller cola med. (ikke pepsi) og en
joint, hvis du er til dan slags. De fleste skatere er. Hvis du er der i god
tid, har du også tid til at finde de gode vinkler, og prøve forskellige
objektiver.
Jeg gjorde den fejl at jeg ikke flyttede mig under konkurrencen, så alle
mine billeder ligner hinanden. Det ville måske heller ikke være så velset
hvis en fotograf koppede ned af rampen midt under konkurrencen.

--M

Fra : Chono H.

Dato : 11-09-03 14:46

hehe..tingen er det er kvindernes X-treme sport i Nice jeg skal ned og
skyde. Så piben og colaen hjælper mig nok ikke..måske et par Min Pony
mags..hehe..men labre tips..takker..hvade tænkt at teste Autofocus på F10
banditten, og se om det works.. men ender nok med manuel, so anoying at den
fejler fokus når det gælder, eller går i selvsving og ikke knipser :P

Fra : Chono H.

Dato : 11-09-03 14:47

arhh F100, i say..

Fra : Jeppesen

Dato : 11-09-03 15:35

> [...]
den
> fejler fokus når det gælder, eller går i selvsving og ikke knipser :P

Arhj..... vi er da gået helt galt af hinanden - en autofokus der fejler
eller går i selvsving - så kan det ikke være Nikon F100 du taler om - måske
taler du om Minolta F100 ! Hmmmm....men det er jo digitalt og så skal du
slet ikke bruge film

Mvh Kim

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-09-03 20:44

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> wrote in

> Hvis du kan, så planlæg skuddet sammen med skateren, så han kan gøre det
> samme flere gange. Så kan du få den ordentlig i kassen.

Enig. Det er også derfor at det er nemmest at fotografere "gode" skatere, for
de skater konsistent og det er nemmere at forudsige hvor de er på vej hen
(hvis du ikke allerede har aftalt det med dem)

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth