Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 28-135 USM vs.Sigma 28-70 2,8 EX DF
Fra : Jack

Dato : 05-09-03 16:59

Først tak for hjælpen.
Jeg har ved flere lejkligheder spurgt jer om ovennævnte.

Nu har jeg så skiftet min canon ud med sigma.

Jeg var lidt bekymret for skiftet pga. diverse anmeldelser, de fleste
klagede over:
1: Uskarp især ved bl.2,8 - 5,6
2: Langsomt og larmene autofocus
3: Sidder løst i bajonetfatningen

Jeg har nu skudt tilstrækkeligt med billeder til jeg gerne giver min mening
til kende.

1: På standard 13x18 kan jeg over hovedet ikke se forskel. Jeg tog et
billede i sollys af en rød murstensvæg ved samtlige blænder - først bildte
jeg mig selv ind, at jeg kunne se forskel - at 2,8 var mere sløret. Men
efter at have blandet billederne kan jeg overhovedet ikke se forskel.
2: Jeg kan ikke registrerer nogen forskel i hastighed i forhold til
28-135'erens USM, men den er mere støjene - men der er altså ikke tale om
larm....
3: Det eksemplar jeg har sidder fint i fatningen - faktisk sidder min 28-135
mere løst!!

Alt i alt glæder jeg mig. Jeg kan allerede mærke at den store blændeåbning
skaber nye nuligheder, og jeg opgiver hellere end gerne "Image Stabiliser"
til fordel for bl. 2,8.
Desuden virker den mere robust end Canon'en, zoomet går måske en anelse
stramt - eller også var det bare løst på Canon'en.
Eneste klage jeg indtil videre har er, at linsen bevæger sig ud og ind når
der fokuseres. Men jeg er allerede ved at vende mig til det.
Skulle jeg anbefale den ene af de to - ja så bliver det Sigma'en især når
prisen tages med i betragtning - 2400kr. inkl forsendelse og UV
filter!(Japan Photo tager ca. 6K!!!)