Er det prisforskellen værd?
Fra : Rune Enggaard Lausen

Dato : 18-09-03 09:54

Hej NG!

Jeg skal til at investere i en ny maskine, og har kig på nogle Athlon
XP-maskiner, mere specifikt "High Performance PC'er" fra Proconsult i
Odense (http://proconsult.dk/katalog/m_pc/s_pc-high/).

Jeg overvejer at købe en 2800+ eller 3000+. Prisforskellen er 700 kr, og
maskinerne er identiske, bortset fra processorhastigheden.

Nu er det så, jeg spørger: Er merydelsen på 3000+'eren 700 kr. værd, når
maskinen er til all-round-brug (inkl. softwareudvikling)? Skulle jeg
hellere stoppe fx noget mere ram i en 2800+'er?

På forhånd tak for svar!

MVH

   Rune Lausen

P.S.: Ja, jeg ved godt, at jeg sikkert kan få lignende maskiner til en
lavere pris hos diverse postordrefirmaer, men jeg har det altså bedst
med at handle i en "rigtig" butik, når det gælder PC-hardware.

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-09-03 10:27

On 18 Sep 2003 10:54:14 +0200, Rune Enggaard Lausen
<news@enggaard-lausenWRITETHEDOTHEREdk> wrote:
!

> [...]
>maskinen er til all-round-brug (inkl. softwareudvikling)? Skulle jeg
>hellere stoppe fx noget mere ram i en 2800+'er?

Nej.

Kan du ikke få den som 2500+ og spare lidt mere.

Når du så har maskinen hjemme beder du den bare om at køre som 3000+

--
Jens callto://jensep

I wasn't driving too fast, I was flying too low.

Fra : Rune Enggaard Lausen

Dato : 18-09-03 10:38

Jens Petersen wrote:

> Kan du ikke få den som 2500+ og spare lidt mere.
>
> Når du så har maskinen hjemme beder du den bare om at køre som 3000+

Hæ hæ, nu er jeg lidt (okay, meget af en kylling, hvad angår OC,
men det er også rigtig længe siden, jeg selv har købt hardware.

Har AMD ikke generelt haft problemer med at blive OC'et? Eller var det
kun K6-serien?

MVH

   Rune

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-09-03 10:52

On 18 Sep 2003 11:38:07 +0200, Rune Enggaard Lausen
> [...]

>men det er også rigtig længe siden, jeg selv har købt hardware.
>
>Har AMD ikke generelt haft problemer med at blive OC'et? Eller var det

K6 III 400 fik jeg op på 450 og så var det slut.

De seneste to generationer har nærmest tigget om at få lov

Og hvis der er det samme hardware i en 2500+ så er der virkelig meget
at spare.

Kører selv med en Barton 2500+ der efter fem minutter røg på på 3000+

--
Jens callto://jensep

Crazy is such a strong word,I prefer mentally over stimulated.

Fra : Leony

Dato : 18-09-03 13:12

"Rune Enggaard Lausen" <news@enggaard-lausenWRITETHEDOTHEREdk> skrev i
en meddelelse news:3f6972b5@news.wineasy.se

> Nu er det så, jeg spørger: Er merydelsen på 3000+'eren 700 kr. værd,
> når maskinen er til all-round-brug (inkl. softwareudvikling)? Skulle
> jeg hellere stoppe fx noget mere ram i en 2800+'er?

Du får ca. 100 MHz mere for 700 kr. Uanset hvad du bruger din maskine
til, så vil du ikke kunne mærke dette i praksis.

Personligt synes jeg at 512 MB RAM er nok.
Jeg ville nok hellere kigge efter et ordentligt tastatur/mus sæt.
Evt et par højttalere, så du kan få musik til arbejdet (med mindre du
kører lyden over anlæg).

> P.S.: Ja, jeg ved godt, at jeg sikkert kan få lignende maskiner til en
> lavere pris hos diverse postordrefirmaer, men jeg har det altså bedst
> med at handle i en "rigtig" butik, når det gælder PC-hardware.

Enig
ProConsult har jeg altid syntes godt om.
Faktisk synes jeg tit, at de er næsten lige så billige, som de billigste
hos edbpriser.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Rune Enggaard Lausen

Dato : 18-09-03 13:19

Leony wrote:

> Du får ca. 100 MHz mere for 700 kr. Uanset hvad du bruger din maskine
> til, så vil du ikke kunne mærke dette i praksis.

Det var også det, jeg tænkte...

> Personligt synes jeg at 512 MB RAM er nok.
> Jeg ville nok hellere kigge efter et ordentligt tastatur/mus sæt.
> Evt et par højttalere, så du kan få musik til arbejdet (med mindre du
> kører lyden over anlæg).

Faktisk har jeg tænkt mig at købe den uden tastatur og mus. Jeg har
allerede nogle glimrende af slagsen. Hvad højttalere angår er jeg også
wældig tilfreds med mine nuværende Altec Lansing med sub

Fra : Rune Enggaard Lausen

Dato : 18-09-03 13:23

(Kom lige til at ramme sendeknappen lidt for hurtigt)

Leony wrote:

> ProConsult har jeg altid syntes godt om. Faktisk synes jeg tit, at de
> er næsten lige så billige, som de billigste hos edbpriser.

Enig. Merprisen er i hvert fald negligibel, taget i betragtning hvor
meget besvær det er at sende ting frem og tilbage, hvis der er problemer.

En anden god ting ved deres PCer er, at de næsten altid bruger kendte
mærkevarer som indmad. Det gør det alt andet lige nemmere at få hjælp
rundt omkring

Tak for svaret!

MVH

   Rune