Hvad koster det mig, hvis jeg skal købe en~
Fra : Kasper Okkels

Dato : 17-09-03 19:24

....end enten http://www.proff.dk/vis.asp?varenr=47113 eller
http://www.proff.dk/vis.asp?varenr=47117? Mit arbejde har forhandlet sig til
en - tror jeg - ganske fornuftig pris på disse to computere, men jeg havde
egentligt regnet med, at jeg selv skulle ud og samle stumper sammen. Jeg
regner med, at 2.2GhZ'eren koster under 3000,- og 2.6GhZ'eren lander et sted
mellem 4000 og 5000 kroner. Jeg kunne dog godt tænke mig svar på nogle
spørgsmål:

Er ovenstående computere noget bras, som jeg ikke bør røre?
Kan jeg, for de samme penge, få en bedre computer et andet sted?
Er det mon muligt selv at købe stumperne ind billigere?
Kan det egentligt overhovedet svare sig for en 'almindelig' PC-bruger at
begynde at samle en computer selv?

Jeg synes i øvrigt, at jeg savner informationer om hvilket bundkort, der
sidder i computerne. Nu er jeg ikke den store bundkort-haj, så kan man
udlede det ud af chipset-typen? Eller har det overhovedet betydning?

Håber på lidt hjælp,
Kasper

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-09-03 21:00

"Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> skrev i en
meddelelse news:3f68a676$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> [...]
> 5000 kroner. Jeg kunne dog godt tænke mig svar på nogle spørgsmål:
>
> Er ovenstående computere noget bras, som jeg ikke bør røre?

Det er celeron, som vel er den mindst ydende processor på markedet.

Den lille model har ikke selvstændigt grafikkort, og kun 256MB ram,
hvoraf en del går tli grafikkortet.
Den store model har et grafikkort (FX 5200) som kan købes fra 498,-

den lille har en 40GB harddisk som kan koste fra 425,-
den store har 80GB harddisk som koster fra 579,-

Celeron 2.6GHz incl køler koster fra 745,-
Celeron 2.2GHZ incl køler koster fra 590,-

Celeron 2.2GHz:
Det ser ud til det er et ECS P4S5ADX (sis645DX og 5PCI både SC og
DDR-ram ) www.edbpriser.dk pris for bundkort 469,-
Dens ram kan koste fra 325,-

Kabinet ca. 425,- (incl strømforsyning)

En Meget billig mus koster kun 17,- (sytten kroner)
Et billigt tastatur koster kun 49,-

> [...]
> Kan det egentligt overhovedet svare sig for en 'almindelig'
> PC-bruger at begynde at samle en computer selv?

Det mener jeg det kan, for man kan så selv bestemme hvad der skal i
maskinen. Blandt andet er tastaturet og musen ofte elendig, og så skal
der jo købes nyt. Hvad med højtalere? skal du bruge dem?

> [...]
> bundkort, der sidder i computerne. Nu er jeg ikke den store
> bundkort-haj, så kan man udlede det ud af chipset-typen?

Der er forskel på et billigt bundkort og et dyrt, ellers ville ingen jo
købe de dyre bundkort.

Der er ikke en af de maskiner jeg ville købe. Det er typiske "Nu skal vi
lave et godt tilbud, og så skidt med ydelsen"-tilbud

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-09-03 21:15

> "Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> skrev i en
> meddelelse news:3f68a676$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

Det er jo faktisk umuligt at svare på, eftersom du intet skriver om, hvad
den skal bruges til. Er det f.eks. til spil, er den lille ikke egnet efter
mine begreber.
En god billig allround pc kan du bl.a. få hos www.bjtrading.dk hvis du ser
på deres ugetilbud, som koster ca. 3500 kr.
Jeg har været "mellemmand" på mange pc.er fra bjtrading, og alle har
fungeret upåklageligt. Det er ikke det ypperste, for det får man ikke til
den pris, men de kan både bruges til spil og til alle mulige andre opgaver.
Jeg har i øvrigt intet med nævnte firma at gøre.

Kurt

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 17-09-03 21:17

Soeren Nielsen wrote:
> Der er ikke en af de maskiner jeg ville købe. Det er typiske "Nu skal
> vi lave et godt tilbud, og så skidt med ydelsen"-tilbud

Enig. Jeg ville hellere bygge een selv. Så har man også fornøjelsen ved det
Så bliver det også gjort præcis som man vil have, med kabelføring mv...

--
Martin K

Fra : colorrit

Dato : 17-09-03 23:35

Specielt billigt er det ikke - næsten alle computer forretninger har
"tilbud" på celeron 2,2 eller amd 2400 computerer til lige under 3000,-..
Typisk er det med et meget billigt bundkort - enten ASRock eller ECS som
koster omkring 400,- kr, integreret grafikkort, billig mus og tastatur.
Ca. samle selv/forretning samler priser :
eksempelvis
ASUS A7V8X bundkort omkring 650,-
AMD 2400 kr. 650,-
256 mb 2700 DDR ram kr. 400,-
Seagate 80 gb harddisk kr. 600,-
Lite on brænder kr. 200,-
floppy drev kr.150,-
Kabinet kr. 400,-
Grafikkort 64MB DDR /GeForce4 MX440 kr 450,-
En rimelig god computer for 3500,-

Fra : Kasper Okkels

Dato : 19-09-03 07:27

"colorrit" <colorrit@hotmail.com> wrote in message news:<3f68e1ae$0$48891$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> Specielt billigt er det ikke - næsten alle computer forretninger har
> "tilbud" på celeron 2,2 eller amd 2400 computerer til lige under 3000,-..

Tak til alle for svarene. Det var meget brugbart!

Jeg skal ikke bruge computeren til at spille på, så jeg har det helt
fint med ikke at betale for den ypperligste ydelse. Jeg har dog nogle
hjemmelavede programmer, der er ret CPU-krævende, men jeg går ikke ud
fra, at der rent CPU-hastighedsmæssigt er den store forskel på en
Celeron 2.6 GhZ og en P4 2.6 GhZ. Eller tager jeg fejl?

Kan jeg i øvrigt smertefrit skifte processoren ud med en P4 3.xx GhZ,
når en sådan om et år kommer ned i latterligt lave priser? Eller er
man bundet til Celeron, hvis man én gang er hoppet med på den vogn?

/Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 13:43

>hjemmelavede programmer, der er ret CPU-krævende, men jeg går ikke ud
>fra, at der rent CPU-hastighedsmæssigt er den store forskel på en
>Celeron 2.6 GhZ og en P4 2.6 GhZ. Eller tager jeg fejl?
Lidt måske, der er forskel på deres chace ram.
Men hvis du kun er interreseret i cpu'ens rå regnekraft så kig på
min side der er et simpelt testprogram og resultater fra en del
cpu typer, eks. ligger min XP 2600 næsten i top, og det kan jeg
tydeligt måle i mit Strata3D proggy, min førhenværende P4 son godtnok
var 300MHz langsommerer var ca.60% langsommere til den samme scene.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/