Edb-forsikring....
Fra : Martin Berentzen

Dato : 14-09-03 19:57

HEJ!

Hvordan er holdningen til edb-forsikring herinde? Jeg tænker især til min
nyerhvervede bærbar... er det det værd?

--
Mvh Martin Berentzen
Fjern venligst NOSPAM i emailadr... tak..

Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-09-03 20:27

"Martin Berentzen" <berentzen@NOSPAMstofanet.dk> wrote in

> Hvordan er holdningen til edb-forsikring herinde? Jeg tænker især til min
> nyerhvervede bærbar... er det det værd?

Reservedele til bærbare er generelt dyre. Især skærm og bundkort er meget
dyrt at skifte. Så hvis du får en defekt på enten skærm eller bundkort, så
kan du uden forsikringen se frem til en udgift på ca. 5000kr.

Min kæreste har selv prøvet det med bundkortet - 6000kr ville det koste at
skifte det - hun havde ingen forsikring, så øv for hende. (Jeg kunne godt
selv have monteret det, så den reelle pris var ca. 5500 for bundkortet)

Om "det er det værd" er jo så kun tilfældet hvis der rent faktisk går noget
galt med den bærbare i garantiperioden og hvad det er der går galt - men
hvis det er en maskine du er afhængig af i din dagligdag og gerne vil være
sikker på ikke lige pludselig at få en uforudset udgift, så vil det nok
være en god ide med forsikringen.

Derudover ville jeg personligt nok ikke købe en forsikring til en bærbar
hvis pris er 6000 eller derunder, men derover ville jeg afgjort vælge at
forsikre den (alt afhængigt af forsikringens pris selvfølgelig).

Flemming

Fra : Martin Berentzen

Dato : 14-09-03 20:58

> Derudover ville jeg personligt nok ikke købe en forsikring til en bærbar
> hvis pris er 6000 eller derunder, men derover ville jeg afgjort vælge at
> forsikre den (alt afhængigt af forsikringens pris selvfølgelig).

Jeg har givet 14000 kr. for den.. så det kan godt være det er en god ide...
men hvis jeg fx taber den på gulvet, må jeg vel også være dækket ind under
min egen forsikring (altså indbo...) eller hva?

Fra : Kristian Andersen

Dato : 14-09-03 21:18

> [...]
> men hvis jeg fx taber den på gulvet, må jeg vel også være dækket ind under
> min egen forsikring (altså indbo...) eller hva?

Det er vist et spørgsmål om det er et "hændeligt uheld" eller . . .

Spørgsmålet var oppe i DR programmet Kontant

http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=119628

--
Kristian

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 14-09-03 23:32

"Flemming Joensson" <flemming@fjerndette.joensson.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis pris er 6000 eller derunder, men derover ville jeg afgjort vælge at
> forsikre den (alt afhængigt af forsikringens pris selvfølgelig).

Vi må da formode at en PC købt idag har 2 års reklamations ret, i denne
periode burde en reperation være dækket med mindre den skyldes en skade.

Sker skaden efter 2 år, så ville jeg aldrig ofre så meget på en bærbar, da
dens samlede værdi sikkert er mindre, og man ville kunne købe en ny og
større for marginalt mere.

Skal maskinen repareres inden for de 2 år, og det skyldes at man har tabt
maskinen, er det selvfølgelig en anden sag, jeg mener derfor man skal kigge
på sin brug af maskinen. Står den på det samme skrivebord altid, er risikoen
jo væsentlig mindre end hvis man altid har sin bærbare med sig.

Men det kommer så sandelig også an på hvad forsikringen koster, og hvad den
dækker.

Min holdning er at mange års forsikring på en bærbar er spild, da den er
værdiløs efter 3 år.

En forsikring er kun på sin plads hvis man dagligt slæber rundt på sin
bærbare fra det en møde til det andet, eller den ene lektion til den næste.

Rune
(der dagligt i 8 år har slæbt rundt på en bærbar uden at skade/miste den)

Fra : BTH [2600]

Dato : 15-09-03 00:37

Flemming Joensson wrote:
> [...]
> koste at skifte det - hun havde ingen forsikring, så øv for hende.
> (Jeg kunne godt selv have monteret det, så den reelle pris var ca.

Misforstår jeg eller skulle de kun have 500kr. for at skifte mobo i en
bærbar ?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-09-03 21:27

"BTH [2600]" <juiceREDIGERE@juice.dk> wrote in

> Misforstår jeg eller skulle de kun have 500kr. for at skifte mobo i en
> bærbar ?

Sådan ca. ja. Tallene er ca. 1½ år gamle, og en del af betalingen var at de
fik de dele der blev skiftet. Så ca. 500kr (plus moms) var den pris de
ville have for at skifte bundkortet. Jeg synes også den del af det lød
vældig billigt, men resten var alt for dyrt i forhold til maskinens værdi -
så vi solgte den som stumper.

Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 21:32

Martin Berentzen skrev:

> HEJ!
>
> Hvordan er holdningen til edb-forsikring herinde? Jeg tænker især til
> min nyerhvervede bærbar... er det det værd?

Prøv at spørge i den ng som forbruger
spørgsmål diskuteres i:

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Kasper

Dato : 15-09-03 06:28

Hey...

er der ikke nogle der har brugt en forsikring til noget ?? fået nyt batteri
ellet etc ?

--
Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Rado

Dato : 15-09-03 19:28

On Mon, 15 Sep 2003 07:28:10 +0200, "Kasper" <repzak@hotmail.com>
wrote:

>Hey...
>
>er der ikke nogle der har brugt en forsikring til noget ?? fået nyt batteri
>ellet etc ?

Fik engang 6000 (næsten fuld nypris) udbetalt kontant til ny maskine,
da bundkortet på den gamle (vist 2½ år på det tidspunkt) stod af (blev
anset for totalskade).

Har også fået 2 nye fjernbetjenninger á 800 til TV (forsikring kostede
vist 600 for 6 år), samt flere reparationer af videomaskiner samt
tuner, dækket af forsikring.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein