Computer brændt af?
Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 14-09-03 11:16

Hej NG

En af mine venner har en pc hvor hans lillebror havde stillet
strømforsyningen på fra 230 (eller 220?) volt og over på 115 volt (altså de
danske og amerikanske stikkontaks-spæninger).
Da min ven så startede puteren op kom der et grønt glimt fra
strømforsyningen og computeren ville selvfølgelig ikke starte.
Spørgsmålet er så: Hvad er det værste der kan være sket? Er det hele
computeren der er brændt af eller kun strømforsyning?
På forhånd tak :)

Simon

Fra : Niels

Dato : 14-09-03 11:33

Hej!

Det er sikkert "kun" nødvendigt at udskifte strømforsyningen, idet det lyder
som om den er brændt af. Hvis det ikke hjælper så har du sikkert svaret på
om computeren er brændt af eller ej - men mon dog...

M.v.h.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 11:58

Simon Skarum-Kristoffersen wrote:

> En af mine venner har en pc hvor hans lillebror havde stillet
> strømforsyningen på fra 230 (eller 220?) volt og over på 115 volt (altså de
> danske og amerikanske stikkontaks-spæninger).

Sæt ham til at lave _al_ rengøring i huset resten af den tid han bor
hjemme..

> [...]
> Spørgsmålet er så: Hvad er det værste der kan være sket? Er det hele
> computeren der er brændt af eller kun strømforsyning?

Som minimum strømforsyningen(PSU'en), men det hele kan godt være stået af.
Regn med at det næsten svarer til hvis lynet var slået ned i nærheden.

Hver enkelt stump bør testes i en anden pc.
Især harddisken (som alle data ligger på,) bør testes for sig.
Tag så vidt muligt en back-up vha. en anden pc, inden den tages i
(vedvarende) brug igen.

Bundkortet er jo ikke lige sådan at teste separat, det kan i værste fald
være så defekt at det brænder alle processorer af som man sætter i det.
I det helt ekstreme tilfælde futter det også andre PSU'er af..

Tilsvarende kan processoren være brændt af på en sådan måde, at den
brænder alle de bundkort af som den sættes i.

Drevene kan være brændt af, men næppe så de kan brænde en anden PSU af.
Der skulle ikke være nogen risiko ved at teste dem i en anden.
Ligeledes med AGP- og PCI-kort og RAM.

Den sikre måde:
Aflevér til en forhandler som tester hvad der er stået af, og hvad der
stadig virker.

Den usikre måde:
Tag alt ud, undtagen bundkort, grafikkort, processor og RAM.
Køb en ny PSU, sæt den i og tænd.
Hvis den starter normalt (den kan naturligvis ikke komme længere end til
Bios uden harddisk), så er der gode chancer for at resten også virker.

Hvis den ikke starter -> aflevér til forhandler, minus de dele som I véd
virker.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-09-03 15:29

In dk.edb.hardware, "Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> <"Jens
C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net>> says...
> Regn med at det næsten svarer til hvis lynet var slået ned i nærheden.

Faktisk langtfra.

Der sidder nogle VDR' i indgangen af PSU'en. De er garanteret væk.
Dernæst er lytter, sikringer og kobberbaner i indgangen også væk. Det er
alt.

Skift PSU'en.

> Hver enkelt stump bør testes i en anden pc.

Nej. PSU'en er død, men elektronikken bagved virker fint. PSU'en er
bygget til at beskytte det bagvedliggende for spændingsfejl.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 22:08

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.hardware, "Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> <"Jens
> C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net>> says...

> Faktisk langtfra.

Ok, indrømmet - det var en dårlig sammenligning jeg lige kom på i farten.

> Nej. PSU'en er død, men elektronikken bagved virker fint. PSU'en er
> bygget til at beskytte det bagvedliggende for spændingsfejl.

Er det en standard, som _alle_ PSU'er følger? - jeg tvivler på at de
billigste af slagsen har den slags finesser.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-09-03 08:32

In dk.edb.hardware, "Jens C. Hansen [Odense]" <jch©greylion·dk> <"Jens
C. Hansen [Odense]" <jch©greylion·dk>> says...
> Er det en standard, som _alle_ PSU'er følger? - jeg tvivler på at de
> billigste af slagsen har den slags finesser.

Alle har VDR'er i indgangen. Foruden at beskytte mod overspængen
udglatter de også ved opstart. Hvis ikke de var der, ville switchkredsen
gå i selvsving, pga. ustabil forsyning -> ustabil belastning -> ustabil
indgangsspænding -> ustabil forsyning -> ustabil ...

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 14:25

> [...]
> Spørgsmålet er så: Hvad er det værste der kan være sket? Er det hele
> computeren der er brændt af eller kun strømforsyning?

Normalt er det kun sikringen i strømforsyningen der ryger.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 14:44

Jeppe Vestergaard wrote:

> Normalt er det kun sikringen i strømforsyningen der ryger.

Et grønt glimt tyder på at der er noget kobber der er brændt over -
sikringer er da normalt ikke lavet af kobber?

Fra : Kasper

Dato : 14-09-03 15:28

Hey..

Jeg tror heller ikke på at det er andet end psu'en der er brændt af....

så vidt jeg husker er det spændingen over lytterne der bliver for høj og de
explodere.. evt sammen med første del af psu'en... men udgange er sikkert
beskuttet så tror ikke der er sket mere

Mvh Kasper

Tjek Elektronik Chatten på -> http://www.angelfire.com/alt/elektronik/

Fra : Leony

Dato : 15-09-03 12:43

"Simon Skarum-Kristoffersen" <simon@skarum.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Spørgsmålet er så: Hvad er det værste der kan være sket? Er det hele
> computeren der er brændt af eller kun strømforsyning?

Den ene gang (man laver kun sådan et nummer en gang) jeg har lavet det
lille nummer med 110 volt, var det kun strømforsyningen der røg.
Alle de dele der sad i computeren kører endnu.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-09-03 16:36

On Mon, 15 Sep 2003 13:42:55 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Den ene gang (man laver kun sådan et nummer en gang) jeg har lavet det
>lille nummer med 110 volt, var det kun strømforsyningen der røg.

Jeg har tit tænkt på, og nu vil jeg spørge dig: hvad håbede du at opnå
ved at sætte den til 110V? Dobbelt hastighed?

--
Jens

Bees aren't that busy, they just can't buzz any slower.

Fra : Leony

Dato : 16-09-03 12:47

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har tit tænkt på, og nu vil jeg spørge dig: hvad håbede du at opnå
> ved at sætte den til 110V? Dobbelt hastighed?

Ikke dobbelt hastighed. Computere har det ligesom blæsere, jo mere strøm
des hurtigere kører de. Derfor skal man helst køre sin computer ved 380
volt. Troede det var almindeligt kendt.

Det var såmænd et anfald af tåbelighed.
Computeren kunne ikke starte, synes jeg havde prøvet alt.
I et øjebliks desperation fik jeg tanken at måske stod omskifteren
forkert og så........

1/10 sekund senere var jeg en erfaring rigere og 300 kr fattigere.
Sådan kan det gå.

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-09-03 15:56

On Tue, 16 Sep 2003 13:47:07 +0200, "Leony"

> [...]
>forkert og så........
>
>1/10 sekund senere var jeg en erfaring rigere og 300 kr fattigere.

Tja, min nevø gjorde det med en kassetteradio en dag han kedede sig

--
Jens

Disclaimer: I do know what you're talking about. I'm just joking.

Fra : Rado

Dato : 17-09-03 00:48

> [...]

>Ikke dobbelt hastighed. Computere har det ligesom blæsere, jo mere strøm
>des hurtigere kører de. Derfor skal man helst køre sin computer ved 380

Hvis den står på 110 volt vil den da også i teorien give dobbelt så
meget strøm fra sig som ellers, hvis du giver den 220 volt...

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jens Petersen

Dato : 17-09-03 09:26

On Wed, 17 Sep 2003 01:48:03 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

>Hvis den står på 110 volt vil den da også i teorien give dobbelt så
>meget strøm fra sig som ellers, hvis du giver den 220 volt...

Ifølge hvilken teori?

Hvis det var et 110 volt varmelegme der blev sat til 220 volt ville
det trække dobbelt så mange ampere og varme fire gange så meget,
indtil det bliver for varmt og kortslutter eller afbrydes.

Hvis det er en elektronikdims der udsættes for det samme vil den i
teorien sige bang og skyde en grøn gnist ud af bagsiden.

--
Jens

NO! It's MY keyboard! Get AWAY! Get your OWN!

Fra : Rado

Dato : 17-09-03 22:15

On Wed, 17 Sep 2003 10:25:30 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> [...]
>det trække dobbelt så mange ampere og varme fire gange så meget,
>indtil det bliver for varmt og kortslutter eller afbrydes.

Det er ikke et varmelegeme, men en trafo. Dvs. dobbelt ind på den ene
vikling, dobbelt ud på den anden, sådan cirka, alt andet lige. Giver
den f.ex. 6 volt ud med 110 ind, vil den give ca. 12 volt ud med 220
ind. Så længe det varer, for normalt vil den hurtigt brænde af hvis
den er sat til 110 volt, fordi modstanden i 110 volts viklingen er det
halve af 220 volts viklingen, så amperestrømmen bliver for stærk ved
220 volt.

Det er også derfor at der er en omskifter fra 110 til 220. Faktisk
kunne man godt give trafoen 110 volt på 220 volt primærviklingen uden
problemer, men her sker der lige det omvendte: du får kun den halve
spænding ud på trafoens sekundærvikling i forhold til med 220 volt, og
det duer ikke rigtig. Derfor er der hvis den også skal være 110 volt
kompatibel et udtag på midten af 220 volt viklingen, så man kun bruger
det halve antal vindinger til 110 volt. Halverer du antallet af
vindinger på primærsiden, fordobles spændingen på sekundærsiden, og
dermed kan du få den samme spænding ud med den halve spænding ind. Og
så passer pengene.

Fra : Jens Petersen

Dato : 17-09-03 23:07

On Wed, 17 Sep 2003 23:14:52 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>vindinger på primærsiden, fordobles spændingen på sekundærsiden, og
>dermed kan du få den samme spænding ud med den halve spænding ind. Og

Det er ikke en almindelig trafo der anvendes i en PC-PSU som emnet går
på.

Opbygningen kan du sikkert finde omtalt på
http://www.howstuffworks.com/

Nogle PSUer er i øvrigt lavet så de bare skal forsynes med 100-250v,
så finder den selv ud af resten.

--
Jens callto://jensep

All that glitters has a high refractive index.