æ,ø,å og java
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 21-09-03 09:22

Hej alle

Jeg er ved at lave en blog for en klasse (i Folkeskolen)

Bruger iBlog 1.3.1

Links med æ, ø og å optræder forkert.

De templates prg. bruger benytter sig af java - her står et sted:

content="text/html; charset=iso-8859-1

Er det her jeg skal pille?

NB Æ, ø og å optræder tilsyneladende korrekt i alm tekst på siderne - og
jeg har kun checket fra min mac m Safari: Jeg kan få linksene til at
optræde korrekt ved at sætte Textencoding til "Vesteuropæisk Mac OS
Roman" _ men det er jo ikke smart, da meget andet så ser forkert ud...

ideer?

på forhånd tak

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Jesper

Dato : 21-09-03 10:08

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> optræde korrekt ved at sætte Textencoding til "Vesteuropæisk Mac OS
> Roman" _ men det er jo ikke smart, da meget andet så ser forkert ud...

æ, ø og å skal skrives i HTML som:

Æ ;&Aelig;
æ ;&aelig;
Ø ;&Oslash;
ø ;&oslash;
Å ;&Aring;
å ;&aring;

F.eks. K;&aelig;rlig Hilsen
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-09-03 10:26

Jesper <none@inobody.invalid> wrote:

> æ, ø og å skal skrives i HTML som:
>
> Æ ;&Aelig;
> æ ;&aelig;
> Ø ;&Oslash;
> ø ;&oslash;
> Å ;&Aring;
> å ;&aring;
>
> F.eks. K;&aelig;rlig Hilsen

Meeeedmindre man bruger en text editor med iso-8859-1, der rummer de
danske æøå - MacRoman gør det ikke.

Jeg bruger PageSpinner, der kan indstilles til det, og har ikke mere
brug for at kode æ ø å, hvilket er en befrielse.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-09-03 00:35

In dk.edb.mac, David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Jeg bruger PageSpinner, der kan indstilles til det, og har ikke mere
> brug for at kode æ ø å, hvilket er en befrielse.

Eller man kan bruge SubEthaEdit (f.k.a. Hydra).

    <http://www.codingmonkeys.de/subethaedit/>

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-09-03 11:43

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Hej alle
>
> Jeg er ved at lave en blog for en klasse (i Folkeskolen)
>
> Bruger iBlog 1.3.1
>
> Links med æ, ø og å optræder forkert.

Det problem har jeg ikke

> De templates prg. bruger benytter sig af java - her står et sted:
>
> content="text/html; charset=iso-8859-1
>
> Er det her jeg skal pille?

Nope, det er det ikke.
Ka desværre ikke huske hvor du så ska pille,
men nogen ting går galt, når man vælger "copy" ved ftp-overførsel.

Er du opmærksom på:
http://www.ibloggers.net/forum/index.php

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 21-09-03 11:59

> Er du opmærksom på:
> http://www.ibloggers.net/forum/index.php

Først nu

tak

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 21-09-03 11:57

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Links med æ, ø og å optræder forkert.

Jeg måtte manuelt udskifte å med &aring; og æ med noget andet

så undskyld ulejligheden (fra en, der i en (dejlig) læreproces)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-09-03 12:32

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Jeg måtte manuelt udskifte å med &aring; og æ med noget andet

Det ska du altså IKKE med iBlog.
Alle mine tekster æder æ, ø og å uden problemer.
Et vildt skud; det ændres når du har registreret den.

Nu blir jeg sgu nok nødt til at få gang i min iBlog

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 21-09-03 12:51

> Alle mine tekster æder æ, ø og å uden problemer.
> Et vildt skud; det ændres når du har registreret den.

-- har registreret - og nej, det er nok fordi jeg har ændret "Templates"
- så links + tekst bliver på dansk (tror jeg)

De andre æ,ø og å'er går fint igennem (altså de, der er skrevet i selve
bloggen)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-09-03 17:34

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Nu blir jeg sgu nok nødt til at få gang i min iBlog

Jeg kender ikke så meget til iBlog, men hvis i vil bruge blog-værktøj,
hvorfor så ikke bruge MoveableType i stedet? Det er gratis.

<http://moveabletype.org/>

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-09-03 18:13

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg kender ikke så meget til iBlog, men hvis i vil bruge blog-værktøj,
> hvorfor så ikke bruge MoveableType i stedet? Det er gratis.
>
> <http://moveabletype.org/>

Fordi vi allerede har støttet et indisk softwarefirma med 143 kr.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 21-09-03 20:53

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg kender ikke så meget til iBlog, men hvis i vil bruge blog-værktøj,
> hvorfor så ikke bruge MoveableType i stedet? Det er gratis.
>
> <http://moveabletype.org/>

1) fordi vi har betalt de 955 rupees (som Preben også skriver)
2) fordi det er velintegreret m iLife - samt kan bruge cocoaspell
3) fordi vi kender det
4) fordi vi ikke kendte MoveableType

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-09-03 08:40

> [...]

> 1) fordi vi har betalt de 955 rupees (som Preben også skriver)
> 2) fordi det er velintegreret m iLife - samt kan bruge cocoaspell

Hold k... hvor er vi enige (og må være ulidelige at høre på

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-09-03 00:34

In dk.edb.mac, Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:

> Hold k... hvor er vi enige (og må være ulidelige at høre på

Nej, det er nu ikke så galt. Har i kigget på MoveableType? Det er et
meget lækkert stykke software. Ulempen ved iBlog er vel at man er
bundet til sin .mac-konto, eller kan man poste det til hvilken som
helst webserver?

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-09-03 01:36

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Nej, det er nu ikke så galt. Har i kigget på MoveableType?

Jeg havde ikke nået det. Ska nok

>Det er et
> meget lækkert stykke software. Ulempen ved iBlog er vel at man er
> bundet til sin .mac-konto, eller kan man poste det til hvilken som
> helst webserver?

Øh, iBlog har ikke noget med iLife at gøre, selv om det er nærliggende
at tro.
Så servervalg er helt frit. Jeg har slet ingen dot.mac konto.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-09-03 22:10

> [...]

> at tro.
> Så servervalg er helt frit. Jeg har slet ingen dot.mac konto.

Ok, troede det var en .mac-only ting.

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-09-03 00:32

In dk.edb.mac, Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> 1) fordi vi har betalt de 955 rupees (som Preben også skriver)
> 2) fordi det er velintegreret m iLife - samt kan bruge cocoaspell
> 3) fordi vi kender det
> 4) fordi vi ikke kendte MoveableType

Alle udmærkede begrundelser (:

   "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-09-03 15:15

Jeg har mødt et andet æøå-problem. Jeg skulle rundsende en skrivelse,
som jeg havde konverteret til pdf. En af modtagerne meldte tilbage, at
han ikke kunne åbne filen. Det er hans problem. De andre kunne godt.
For at glæde ham i en fart, gik jeg ind i pdf-en, markerede og kopierede
teksten og satte den ind i Mail. Her kom den frem med fejl i æøå.
Hvordan kan det gå til?

Årsagen til at jeg kopierede fra pdf-en og ikke fra det
PageMaker-dokument, den stammede fra, var, at man tilsyneladende ikke
kan overføre med skuffen fra PageMaker under Classic til Mac OS X.
(Er der forresten stadig noget, der hedder skuffen?)

Ove Steen Smidt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-09-03 11:53

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> [...]
>
> Bruger iBlog 1.3.1
>
> Links med æ, ø og å optræder forkert.
>
> De templates prg. bruger benytter sig af java - her står et sted:

Java laver tegnkonvertering når der skrives ud, ud fra dens opfattelse
af hvordan maskinens tegnsæt ser ud. Det lyder som om at dit program
er skrevet på en maskine der har noget ISO-Latin som grundlæggende
tegnsæt, i modsætning til Maccens MacRoman.

Kuren er oftest at sætte en decideret tegnsætangivelse på det kald der
opretter filen til skrivning, så den skriver i ISO-Latin 1. Lav en
fejlmelding til programmørene. Alternativt så er der javaprogrammører
i dk.edb.programmering.java.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 29-09-03 12:41

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
> opretter filen til skrivning, så den skriver i ISO-Latin 1. Lav en
> fejlmelding til programmørene. Alternativt så er der javaprogrammører

Hej Thorbjørn

fint og udførligt svar - klarede problemet ved at skrive "koden" (den
der begynder med &) for æ,ø og å.

tak

venlig hilsen

Martin