Kan ASCII filer bruges til link?
Fra : Søren Blom

Dato : 08-04-01 22:23

hej

Nu må I ikke grine, men jeg er helt grøn i PHP, så det hele siger måske sig
selv.

Men kan man putte menubaren fra http://blom.dk og http://sandbakken.dk i en
ASCII fil?

VH

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Henrik Petersen

Dato : 08-04-01 23:29

> Nu må I ikke grine, men jeg er helt grøn i PHP, så det hele
> siger måske sig selv.
>
> Men kan man putte menubaren fra http://blom.dk og
> http://sandbakken.dk i en ASCII fil?

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener... men manglende
viden har jo aldrig forhindret folk i at svare. Så det vil jeg også gøre

Du kan f.eks. gemme din menu i en fil, som hedder "menu.inc.php". Du kan så
inkludere den på alle dine sider med:

<?php
require("menu.inc.php");
?>

En anden lidt smartere mulighed er at lade selve menuen være den side alle
siderne kaldes igennem. Du kan så f.eks. menuen "index.php" og lade den
indeholde noget i retning af dette:

Menutekst blah blah blah...

<?php
$site .= "inc.php";
if file_exists("$site") {
require("$site");
} else {
require("deafult.inc.php");
}
?>

Bund blah blah blah...

Kalder du så index-siden med følgende syntax "index.php?site=galleri", så
vil ovennnævnte inkludere "galleri.inc.php", hvis den eksisterer. Ellers
inkluderes i stedet "default.inc.php".

Hvis det ikke er det du mener, så må du lige uddybe det lidt mere!

Henrik Petersen

Fjern Otto Leisner programmet fra min e-mailadresse,
hvis du vil sende e-mail til mig!

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 09-04-01 12:36

On Mon, 9 Apr 2001 00:28:55 +0200, "Henrik Petersen"
<hp@HOPLAhp-site.dk> wrote:

> [...]
>vil ovennnævnte inkludere "galleri.inc.php", hvis den eksisterer. Ellers

Der er flere grunde til at ovenstående er en dårlig idé.

1) "index.php?site=http://www.andetdomaene.dk/farligfil" vil hente
farligfilinc.php fra andetdomaene.dk, og den kan så indeholde diverse
sjove ting der kan bruges til at udøve sabotage på siden med. Dette
kan dog løses ved først og fremmest at tjekke at URL'en ikke henviser
til en anden server.

2) Flere søgemaskiner indexerer ikke dynamiske URL's, dvs. f.eks.
"index.php?site=blabla". Dette kan dog også løses ved at bruge f.eks.
"index.php/blabla" og så lade PHP kigge på $QUERY_STRING.

mvh Andreas

Fra : Ghashûl

Dato : 09-04-01 13:25

On Mon, 09 Apr 2001 11:36:22 GMT, usenetnospam@nau.dk (Andreas Kleist
Svendsen) wrote:

> [...]
>sjove ting der kan bruges til at udøve sabotage på siden med. Dette
>kan dog løses ved først og fremmest at tjekke at URL'en ikke henviser

Jeg bruger:

<?
if (file_exists("/home/bruhn/inc/_$page.inc.php")) {
include ("/home/bruhn/inc/_$page.inc.php");
} else {
include ("/home/bruhn/inc/404.php");
}
?>

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-04-01 06:09

> Men kan man putte menubaren fra http://blom.dk og http://sandbakken.dk i
en
> ASCII fil?

Lidt kryptisk spørgsmål...
Links laver man med html, og html kan man gemme i ASCII-format.

Hvis ikke du angiver hvilket format din html er gemt med er standarden en
eller anden ISO-variant, men den ligger meget tæt op ad ASCII. Hvis du
gemmer specialtegn som æ, ø og å som &aelig;, &oslash; og &aring; skulle der
ikke være forskel.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Søren Blom

Dato : 09-04-01 13:03

Tak for jeres svar, tror nok jeg er blevet lidt klogere, men lidt har vel
også ret

Men det som jeg gerne vil opnå, er at på en og anden facon, så får min
menubar som jeg bruger på http://blom.dk lagt i en fil eller noget andet
smart, så jeg kun behøver at rette eet sted, når menubaren skal rettes. som
det er nu, så skal jeg rette på hver enkel side.
Det samme vil jeg også gerne kunne opnå på http://sandbakken.dk

På begge domæner er der understøttelse for MySQL udover PHP, men jeg er
lysegrøn i begge dele.

Det er forresten HTML 3.2 der bruges på mine site.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 09-04-01 13:27

On Mon, 9 Apr 2001 14:03:04 +0200, "Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote:

> [...]
>lysegrøn i begge dele.
>
>Det er forresten HTML 3.2 der bruges på mine site.

Kopier menu koden ind i menukode.inc (evt. .inc.php hvis der ligger
scripts i)

Der hvor menukoden var før indsætter du <?require ("menukode.inc");?>

Håber du kan bruge det til noget.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 09-04-01 13:31

> [...]

>smart, så jeg kun behøver at rette eet sted, når menubaren skal rettes. som
>det er nu, så skal jeg rette på hver enkel side.

Du kan lave en fil der f.eks. hedder "menubar.inc", den kan så f.eks.
ligge i roden på din side. Dvs. "/menubar.inc".

På hver side hvor menuen skal bruges indsætter du så:
<?
require("/menubar.inc");
?>

Menubar kan være en ren HTML-fil eller HTML med PHP. Alt hvad der står
i filen vil blive fortolket præcis som hvis det stod direkte der hvor
du kalder require.

mvh Andreas

Fra : Søren Blom

Dato : 09-04-01 13:34

Noget specielt program jeg skal lave menubar.inc filen i?

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Ghashûl

Dato : 09-04-01 13:38

On Mon, 9 Apr 2001 14:33:49 +0200, "Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote:

>Noget specielt program jeg skal lave menubar.inc filen i?

Nope, notepad er fint.
Eller et hvilket som helst program der gemmer i plaintext. (altså ikke
f.x. word)

Fra : Søren Blom

Dato : 09-04-01 14:12

FEDT nok, det virker som det skal, tak for hjælpen gutter.

--
Søren Blom
soren@blom.dk