Andet multimedie
bentjuul 3670
rep. af gamle misfarvede dias
Fra : Gert Chrillesen

Dato : 18-09-03 19:59

Jeg har nogle gamle dias, som med tiden er blevet rød-tonede.
Se www.gert.chrillesen.dk/dias.jpg
Er der nogen, der har et smart fif i PSH 7.0 til at reparerer dem med.
Meget gerne så jeg kan lave en macro, da det drejer sig om mange billeder.

Mvh.
Chrille

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 19-09-03 07:12

> [...]
> Er der nogen, der har et smart fif i PSH 7.0 til at reparerer dem med.
> Meget gerne så jeg kan lave en macro, da det drejer sig om mange billeder.

Hej.

Jeg har scannet mange lysbilleder ind, når dias er gamle, bliver de
misfarvet, jeg hentede billedet ind i Corel Draw Photoshop 8.0 gik ind i
farvejustering, når billedet var korrekt, gemte jeg det på harddisken, vår
det næste billede blev hentet ind, huskede programmet den tidligere
indstilling, så var det bare at trykke OK, det var et stort arbejde, fordi
man skal have fat i alle billederne. Jeg kunne scanne 3 billeder ind af
gangen, men kun et i Photopaint.

Kurt
Odense

Fra : KNL DtP

Dato : 19-09-03 09:34

"Gert Chrillesen" <g@xc.xdk> skrev i en meddelelse

> Meget gerne så jeg kan lave en macro, da det drejer sig om mange billeder.

Jeg har lige forsøgt at lavet en hurtig korrektion af billedet - har smidt
den her:

<http://home1.stofanet.dk/lemans/knl/dias-forbedret.jpg>

Rettelserne er lavet vha. Color balance (justeret i højlys, mellemtone og
skygge), Channel mixer og Levels. Der er næsten ikke andet for end at
forsøge sig frem. Når du har fundet en løsning der passer til mange af dine
billeder og du får et resultat der er brugbart, så optager du hele forløbet
som en action og kører den på hele mappen.

Vær dog opmærksom på, at det muligvis vil være bedre at køre actionen
manuelt i måske to trin (giv dem en genvej), så du kan overvåge arbejdet.
For at få det optimale resultat, skal hvert enkelt dias behandles
individuelt - det gælder bare om at automatisere arbejdsprocessen så meget
som overhovedet muligt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : JensenJS

Dato : 19-09-03 15:41

In article <3f6a0058$0$54799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, g@xc.xdk
says...
> [...]
> Er der nogen, der har et smart fif i PSH 7.0 til at reparerer dem med.
> Meget gerne så jeg kan lave en macro, da det drejer sig om mange billeder.

http://www.jensens.homepage.dk/test/image1.jpg
http://www.jensens.homepage.dk/test/image2.jpg

Disse er lavet med Paint Shop Pro
MVH JensenJS