kondenseret og fordampet mælk
Fra : Jokum

Dato : 17-09-03 12:35

Kan disse typer mælk overhovedet skaffes herhjemme? Undtagen i
specialforretninger som vi ikke har mange af her i midtjylland.

Fordampet mælk hedder på engelsk evaporated milk, ved ikke om det er korrekt
oversat.

Begge dele skal bruges til en Baileys opskrift jeg fandt på nettet,
spørgsmålet er om fløde kan erstatte nogle af disse?

Måske man endda selv ku fremstille dem? Jeg ku forestille mig at man lod
mælk koge indtil det blev tykt, selvom det ikke lyder særlig appetitlig..

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-09-03 13:07

Jokum skrev:

> Jeg ku forestille mig at man lod mælk koge indtil det blev
> tykt, selvom det ikke lyder særlig appetitlig..

De originale produkter er nu heller ikke særlig appetitlige, synes jeg.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-09-03 14:46

[Jokum | Wed, 17 Sep 2003 13:34:58 +0200]

>Kan disse typer mælk overhovedet skaffes herhjemme? Undtagen i
>specialforretninger som vi ikke har mange af her i midtjylland.

Kig i den typiske indvandre/grønthandler. Mange af dem har også disse
små Néstle dåser der er gule/hvide/blå :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mimi

Dato : 17-09-03 15:31

"Jokum" <jokum@yahoo.com> wrote
> Kan disse typer mælk overhovedet skaffes herhjemme? Undtagen i
> specialforretninger som vi ikke har mange af her i midtjylland.

www.foodfromhome.dk har det, og de kører i hele Jylland. Du kan evt.
forudbestille din vare på nettet, men ellers kan du også bare tage hen og
handle direkte på bagsmækken af vognen - hvis de altså standser i nærheden
af dig.
Mvh Mimi

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 17-09-03 17:24

Hej!

Når du så køber/bruger det, så se på, om det er med eller uden sukker - og i
givet fald, hvor meget der så er i. Den Baileys-opskrift, som jeg bruger,
skriver ikke noget om et eventuelt sukkerindhold, så hvis du både hælder
sukker OG sødet kondenseret mælk i, risikerer du (alt efter egen smag,
naturligvis) at lave det hviiiinende sødt.

I øvrigt må jeg give dig thumbs up for planen - hjemmelavet Bailey smager
VILDT godt.

/Anne

Fra : Mette Jensen

Dato : 17-09-03 18:40

Anne Lindholt Ottosen wrote:

> I øvrigt må jeg give dig thumbs up for planen - hjemmelavet Bailey
> smager VILDT godt.

Kan man få den opskrift? Det lyder da som noget der skal prøves

Med venlig hilsen Mette Jensen

Fra : Jokum

Dato : 17-09-03 21:34

Hej Mette,

Jeg har ikke gemt opskriften, men det var en af de første der kom fra på
google, så hvis du søger på bailey's og condensed evaporated milk sku den
nok dukke op

Jeg har netop lavet denne Kahlua opskrift som findes på
http://www.liqueurweb.com/coffee.htm , som jeg tilgengæld havde alle
ingredienser til selv, jeg kan sige at det lugter herregodt, men har ikke
smagt på det endnu, det skal stå 2-4 uger og brumme for sig selv!

- Jokum

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 17-09-03 22:02

"Mette Jensen" <mette@chimera-mainecoon.dk> wrote in message

> Kan man få den opskrift? Det lyder da som noget der skal prøves

Gerne! Den ligner heller ikke dem, jeg umiddelbart kunne finde på nettet.
Den er fra Classic Liquers, The Art of Making and Cooking with Liquers
(ISBN: 0-914667-11-4) - fås billigt på Amazon. Der er mange spændende sager
i!

2 æg (mit råd: køb de pasteuriserede)
1 1/3 cup "evaporated milk"
1/2 tsk chokoladesirup
1 spsk pure vanilla extract (det er vanilje udtrukket i 35% neutral
spritus - se opskrift på nettet eller køb det færdigt. Vi mener at kunne
smage, at vanilleessens gav en bismag, så pas på med det.)
1/3 tsk lemon extract (det er citronskræk udtrukket i 35% neutral spritus -
se opskrift på nettet eller køb det færdigt)
1/4 tsk instant coffee
3/4 cup sukker
1 3/4 cup irsk whiskey

Put det hele i en blender og blend grundigt - tjek for sukker i bunden af
blenderen. Hæld det på flaske og lad stå i køleskabet en uge, inden det
tages i brug. Kan holde sig i seks måneder i køleskabet. Jeg anbefaler, at
man ladet det stå lige lidt længere. Hold øje med, hvor sødt det bliver -
hvis der er også sukker i mælken, kan det hænde at blive meget sødt.

Jeg ved ikke, om det i praksis betyder noget med de små mængder
smagsstoffer - vi har lavet fire portioner efterhånden og har bare selv lave
det der extracts, så dem bruger vi bare.

God fornøjelse - det er en fryd at have i køleskabet.

/Anne

Fra : Invader Zim

Dato : 18-09-03 00:30

> [...]

> spritus - se opskrift på nettet eller køb det færdigt. Vi mener at
> kunne smage, at vanilleessens gav en bismag, så pas på med det.)

i USA har de en tendens til at bruge et virkelig tyndt vanilie "extract" som
ikke smager af noget som helst (bortset fra kemikalie-agtigt).
jeg foreslår at man enten ligesom Anne laver det selv med ægte vanilie eller
bruger vaniliesukker.
og ja, vanilie "essens" er også noget skidt noget.

-Invader Zim

Fra : Jokum

Dato : 18-09-03 02:09

> [...]
spritus -
> se opskrift på nettet eller køb det færdigt)

Hej Anne, tak for opskriften..

Jeg synes dog den er besværlig. Alt der indeholder æg er besværligt nu om
dage.. Især da man køber blommer og hvide seperat.

fordampet mælk skal man i specialforretning efter.

Så er der chokoladesirup'en... Vil du mene at man kan bruge smeltet
chokolade i god kvalitet istedet? Måske i større mængde hvis sirup er mere
koncentreret?

Vanilla extract. Til min kahlua puttede jeg bare en halv vaniliestang ned i
flasken så blir det jo udtrukket i den uge du siger man skal putte den i
køleskabet.. Der er vel ingen grund til at udtrække det i 35% neutral
spiritus først, eller er der? I så fald, hvor får man fat i 35% neutral
spiritus? Eller det er måske bare vodka?

Citronskræk har jeg aldrig hørt om men ... Mht. til udtræk generelt, så
har jeg læst at udtræk man køber i butikker er fremstillet vha.
"damp-destillation". (Essencer og æteriske olier)... Men at smide skidtet i
et glas vodka er måske den billige (husholdnings) måde at gøre det på?

Instant Coffee er en tynd kop te, jeg ville klart foretrække espresso, eller
bare normal kaffe, men ok nu er det så lidt så det måske ikke gør den store
forskel.

Jeg har kun skotsk whisky, kan det ikke bruges?

Der er ikke nogen specielle rengøringskrav til flaskerne er der, ikke noget
med atamon eller noget? Alkoholen holder det vel kørende.. og det med at
bruge mørke flasker er vel ligemeget sålænge man opbevarer det i et mørkt
skab?

- Jokum

Fra : Tina

Dato : 18-09-03 05:03

Jokum wrote:

> Jeg synes dog den er besværlig. Alt der indeholder æg er besværligt
> nu om dage.. Især da man køber blommer og hvide seperat.

Nej, man kan godt købe helæg også, i de dér bægr, hvor der er seks bægre i
hver "pakke." De ligger på køl i mit lokale supermarked.

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 19-09-03 12:47

> spritus -

> Jeg synes dog den er besværlig. Alt der indeholder æg er besværligt nu om
> dage.. Især da man køber blommer og hvide seperat.

Pjat - føtex har hele æg i bøtter, hvor du kan måle dig frem til 2 dl. Det
er nærmest det nemmeste.

I øvrigt bliver tingene gerne bedre, jo mere indviklet opskriften er. Jeg
læste de opskrifter, google fandt frem, og jeg tvivler på, at de smager
ligeså godt som den, jeg har sendt.

> fordampet mælk skal man i specialforretning efter.

Jeg har bare brugt kondenseret mælk fra nærmeste invandrerbutik.

> Så er der chokoladesirup'en... Vil du mene at man kan bruge smeltet
> chokolade i god kvalitet istedet? Måske i større mængde hvis sirup er mere
> koncentreret?

Nej, jeg ville _ikke_ hælde smeltet chokolade i - bare tanken om, hvad det
kan gøre ved æggene... Du kan købe chokoladesirup i små flasker til 15,- i
ethvert større supermarked.

> [...]
> spiritus først, eller er der? I så fald, hvor får man fat i 35% neutral
> spiritus? Eller det er måske bare vodka?

Ja, jeg brugte bare vodka til at lave vanilla extract med - jeg har ikke
prøvet at hælde en vanillestang ned i.

> Citronskræk har jeg aldrig hørt om men ... Mht. til udtræk generelt,

Æh, ja, det var vist en slfjel.

> har jeg læst at udtræk man køber i butikker er fremstillet vha.
> "damp-destillation". (Essencer og æteriske olier)... Men at smide skidtet
> et glas vodka er måske den billige (husholdnings) måde at gøre det på?

Jeg lavede det efter denne opskrift:
http://www.recipegoldmine.com/season/season50.html

Det er jo amerikansk tradition at bruge de udtræk, så jeg skal ikke gøre mig
klog på, hvad man ellers kan bruge. Jeg holder mig vist egentlig bare til,
at forfatterne i bogen har prøvet længe at lave netop Baileyen, og så har de
nok en grund til at ville have tingene i.

> [...]
eller
> bare normal kaffe, men ok nu er det så lidt så det måske ikke gør den

Det er ikke færdiglavet kaffe, du skal bruge - det er pulverkaffen i tør
format.

> Jeg har kun skotsk whisky, kan det ikke bruges?

Jo, det gjorde vi.

> [...]
> bruge mørke flasker er vel ligemeget sålænge man opbevarer det i et mørkt

Du skal helt klart opbevare det i køleskabet - hele tiden! Ellers risikerer
du at blive ret syg af det pga. æggene. Jeg skoldede flasken først. Bemærk i
øvrigt, at der bliver lidt over en liter.

/Anne

Fra : Jokum

Dato : 19-09-03 23:03

Hej Anne,

Jeg så lige at Urtegaarden har en "Bailey olie". Det lugter af bailey, men
hvor mange af ingredienserne i din opskrift den dækker er svært at sige, så
jeg turde ikke prøve.

Enten køber jeg et destillationsapparat fra
http://www.hjemmeproduktion.dk/destillation.htm eller også putter jeg
citronskal og vaniliestang direkte ned i drikken, og sier det fra når det
skal drikkes.

- Jokum

Fra : Mette Jensen

Dato : 18-09-03 10:56

> [...]

> nettet. Den er fra Classic Liquers, The Art of Making and Cooking
> with Liquers (ISBN: 0-914667-11-4) - fås billigt på Amazon. Der er

Jamen tak for opskriften! Jeg vil prøve mig frem og melde tilbage med
resultatet
Mette Jensen

Fra : Brian Skaarup

Dato : 17-09-03 20:48

On Wed, 17 Sep 2003 13:34:58 +0200, "Jokum" <jokum@yahoo.com> wrote:

>Kan disse typer mælk overhovedet skaffes herhjemme?
Ring evt. til Arla
De har en fabrik i Videbæk (Arinco) som producerer det.
De må da kunne fortælle hvor det kan købes.

Fra : Jokum

Dato : 17-09-03 21:31

> Ring evt. til Arla
> De har en fabrik i Videbæk (Arinco) som producerer det.
> De må da kunne fortælle hvor det kan købes.

Tak, det var da en god ide.

De eksporterer sikkert hele skidtet :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-09-03 19:38

Jokum wrote:

> Tak, det var da en god ide.
>
> De eksporterer sikkert hele skidtet :)

Det må man da håbe! Der er tilstrækkeligt med lousy produkter på markedet i
forvejen.

vh
Jan

Fra : Jokum

Dato : 18-09-03 21:20

> Det må man da håbe! Der er tilstrækkeligt med lousy produkter på markedet
> forvejen.

Hmm mærkelig indstilling.. Jeg synes nærmest at alle produkter herhjemme er
strømlinede.. Det er ikke til at få noget "out of the ordinary" længere.

Jeg skal ikke drikke den kondenserede mælk.. den har bare tilfældigvis de
egenskaber der skal til for at lave en baileys..

og baileys er vel ikke er lousy produkt?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-09-03 17:10

Jokum wrote:

> Hmm mærkelig indstilling.. Jeg synes nærmest at alle produkter
> herhjemme er strømlinede.. Det er ikke til at få noget "out of the
> ordinary" længere.

Kondenseret /er/ IMHO en udpræget sekundavare - men det betyder jo ikke at
der ikke er nogle, der synes godt om det. Mine unger syntes også at
standardkødpølse var godt - uanset det ud fra nærmest enhver betragtning er
elendig kvalitet.

> Jeg skal ikke drikke den kondenserede mælk.. den har bare
> tilfældigvis de egenskaber der skal til for at lave en baileys..

Lur mig om ikke man kan opnå samme egenskaber ud fra frisk mælk

> og baileys er vel ikke er lousy produkt?

Næh - jeg synes blot personligt at det er et ulækkert, sødt fluidium, hvis
primære egenskab er at lokke alkohol i folk, der ikke kan lide smagen af
sprut!

vh
Jan

Fra : Jokum

Dato : 18-09-03 12:42

> Ring evt. til Arla
> De har en fabrik i Videbæk (Arinco) som producerer det.
> De må da kunne fortælle hvor det kan købes.

Jeg ringede til Arla forbrugerservice,

Arinco i videbæk er vistnok europas største fabrik til producering af
fordampet mælk og mælkepulver, men ikke en eneste dåse bliver sendt på det
danske marked. De eksporterer alt..

Underligt at bo en snes kilometer fra den største fabrik, og så kan man ikke
få fingre i en lille dåse selv.

De henviste også til invandrerbutikker. (Understøtter de mon parallelimport?
Den eneste invandrerbutik jeg kender i nærheden har fået en sur smiley
fra fødevaredirektoratet, så der er jeg stoppet med at handle..

Fra : Michael_Therkildsen

Dato : 19-04-04 15:30

Er der nogen som ved om jeg kan bruge "CHOKOLADE KAFFESIRUP" til
Chokolade Sirup eller må det ikke være den til kaffe?

http://www.kandu.dk/

Fra : Jokum

Dato : 19-09-03 01:18

Har fundet kondenseret mælk (med sukker)

I Kvickly og Irma (nogle gange Netto) har de skummetmælkspulver.. Jeg har
fundet ud af at skummetmælkspulver er fordampet mælk som er blevet spray
tørret. Det vil sige fordampet mælk minus vand.

Hvis man så tilsætter vand til pulver får man så ikke fordampet mælk ?

Fra : -V-

Dato : 19-09-03 12:39

Jokum wrote:
> [...]
> har fundet ud af at skummetmælkspulver er fordampet mælk som er
> blevet spray tørret. Det vil sige fordampet mælk minus vand.

Jeg må efter al denne diskussion rette en lille fejl: det hedder retteligt
'inddampet' mælk, og ikke 'fordampet'.
Spraytørring foregår ved at man i en varm centrifuge med lav eller ingen
fugt, sprøjter mælken ud gennem en dyse, således at vandet i mælken
lynhurtigt fordamper.

Ved inddampning bliver mælken sådan set bare inddampet ved kogning, typisk
under ændrede trykforhold.

Ved spraytørring er tørstofindholdet teoretisk set 100% (selvom der typisk
er nogle få % hårdt bundet vand i produktet), mens det ved kondenseret mælk
ikke er helt så højt.

Spraytørring er temmeligt dyrt, men til gengæld meget skånsom overfor
mælken, og spraytørret mælk bevarer de sensoriske kvaliteter langt bedre end
kondenseret mælk, som typisk har en lidt brændt, harsk smag.

> Hvis man så tilsætter vand til pulver får man så ikke fordampet mælk ?

Pointen er her, at du ved at tilsætte vand til spraytørret mælk får 'alm.
mælk.'.

-V-