God jazz
Fra : Thomas

Dato : 17-09-03 08:19

Min smag inden for jazz stopper stort set ved Benny Goodman.

Meget af det moderne jazz lyder jo som musikalsk onani, som en
kritiker engang bramfrit udtalte, men der må da også være nutidige
jazzmusikere, der tager tråden op fra Benny Goodman & Co, uden at gå
over i Miles Davis-grøften.

Kan I anbefale gode moderne jazzmusikere.

VH

Thomas

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 17-09-03 10:51

Thomas wrote:
> [...]
> over i Miles Davis-grøften.
>
> Kan I anbefale gode moderne jazzmusikere.

Hvad forstår du ved Miles Davis-grøften ?
Jeg fornemmer noget negativt....det kan da ikke passe vel ?

Volds

Fra : Dallemusen

Dato : 17-09-03 14:43

> Hvad forstår du ved Miles Davis-grøften ?
> Jeg fornemmer noget negativt....det kan da ikke passe vel ?
>
> Volds
Forhåbentlig ikke.

Fra : Thomas

Dato : 17-09-03 19:05

"Karsten Enevoldsen" <volds@mail.dk> wrote in message news:<3f682f28$0$54830$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Hvad forstår du ved Miles Davis-grøften ?
> Jeg fornemmer noget negativt....det kan da ikke passe vel ?

Jeg er bange for, at du har ret i din fornemmelse. Sorry.

VH

Thomas

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-09-03 22:41

Thomas <th63@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a6b0eee6.0309162318.638fa286@posting.google.com...
> Min smag inden for jazz stopper stort set ved Benny Goodman.

SV: Forstår dig godt

> Kan I anbefale gode moderne jazzmusikere.

SV: Det kan jeg sagtens. Du vil have gedigen uforfalsket traditionel jazz
uden omsvøb, hvis jeg har forstået dig ret.

Et af medlemmerne i det Morsingboske dansktoporkester "Tonight" Rene Nørskov
spiller også i jazzorkestret "Bogeyman Band". Det er så traditionelt et
jazzorkester som noget kan være. Lige så traditionelt et dansktoporkester
som "Tonight" er.
Men altså; DET HAR INTET MED DANSKTOP AT GØRE. Ups undskyld, jeg kom til
at råbe. Det var bare lige for at gøre det helt klart. Det er ægte jazz. Jeg
har lige sat deres nyeste cd på maskinen og det pumper derudad med trompet.
Uha hvor det kører. De spiller bl.a. musik af Duke Ellington og Henry
Mancini.
Hvis jeg skal nævne nogle numre fra cd-en kan jeg nævne:"in the mood",
"Dont get around much anymore", og "Opus one". Jov-jov.
Jeg har købt cd-en hos "Expert Radio" i Nykøbing Mors. de har den i
hvert fald. Men ellers kan du spørge folkene på landets dominerende
bookingbureau "Musikcentret" i Thisted. jeg kender ikke helt
ejer-forholdene, men bureauet ejes af folk som har at høre med "Tonight",
"Kandis" og "Bogeyman Band", så de kan i hvert fald hjælpe dig. Hvis de
altså vil.

Hilsen Åge

Fra : Dallemusen

Dato : 18-09-03 07:35

"Thomas" <th63@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Min smag inden for jazz stopper stort set ved Benny Goodman.
Det er vel nærmest hvad jeg kalder Bigband musik. Så hvis det er stilen du
godt kan lide er det det du skal lede efter. Der vil jeg foreslå at du
lytter til Harry Connick Jr. (Det er overdrevet bigband).
> Meget af det moderne jazz lyder jo som musikalsk onani, som en
> kritiker engang bramfrit udtalte,
Onani = selvtilfredsstillelse? Yep den køber jeg sjovere at deltage i en at
høre på c",)
men der må da også være nutidige
> jazzmusikere, der tager tråden op fra Benny Goodman & Co, uden at gå
> over i Miles Davis-grøften.
>
> Kan I anbefale gode moderne jazzmusikere.

Hvis du vil have nogle lettilgængelige kunstnere tager jeg lige frit fra
leveren. De er ikke allesammen moderne eller nutidige, men IMHO rigtig fede
at have i CD racket:
Ella Fitzgerald
Nat King og Natalie Cole
Norah Jones (Ikke helt Jazz, men bebsen lugter lidt af det)
Diana Krall (se ovenstående)

Ovre i den lidt mere "spicy" genre kan nævnes
MILES DAVIS (I know, men man kommer altså ikke uden om ham)
Bill Evans (Dem begge to)
Oscar Peterson
Duke Ellington
Marian Mcpartland
Nina Simone

Af Danske lettilgængelige jazz kunstnere kunne vel nævnes:
Sanne Salomonsen (Med Chris Minh Doky kvartet tingen)
Doky Brothers
Utallige trad Jazz Bands af forskellige kvalitet
Cæcilie Norby (jeg synes specielt godt om de to produceret af Niels Lan
Doky)

Der er naturligvis utallige andre som jeg har glemt fordi jeg ikke har sovet
i nat, men jeg er helt sikker på at andre vil irettesætte mine fejl og
mangler med hård hånd.

De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-09-03 19:25

Thomas wrote:

> [...]
> over i Miles Davis-grøften.
>
> Kan I anbefale gode moderne jazzmusikere.

Miles Davis har både lavet meget tilgængelige ting (Kind Of Blue f.eks.)
og meget utilgængelige ting (Bitches Brew f.eks.).

Jeg kan varmt anbefale John Coltrane's "Ballads". Dejlig plade i
tilgængelige ende.

Herbie Hancocks "Maiden Voyage" er også glimrende.

Jim Hall's "Concierto" ligeså. Også meget tilgængeligt.

/David