Madmoder
Fra : Thomas

Dato : 17-09-03 08:16

Kender I nogle bøger, der fortæller om madmoder gennem tiderne.
Almindelige kogebøger sigter jo efter at være aktuelle, men jeg synes
det kunne være interessant at læse om hvordan folks smag har udviklet
sig gennem tiden. Når man læser gamle kogebøger af f.x. Elisabeth
David eller Kirsten Hüttemeier fornemmer man en vis udvikling i brugen
af råvarer og den slags, men det er jo stadig meget tilfældigt.

I 1950´erne startede jo f.x dybfrostbølgen, og man lavede desserter
som Baked Alaska.

I 1970´erne blev det rejecocktail, wienerschnitzler og store bøffer.
Desuden var der det nye franske køkken.

Så i 1980´erne blev det sushi og pasta, der blev moderne.

Men jeg vil gerne have en meget mere detaljeret beskrivelse af emnet.

VH

Thomas

Fra : D. R. Sijm

Dato : 17-09-03 13:59

"Thomas" <th63@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> David eller Kirsten Hüttemeier fornemmer man en vis udvikling i brugen
> af råvarer og den slags, men det er jo stadig meget tilfældigt.

"Det danske landkøkken" forordet er meget fyldigt og beskriver en ca 100
årig køkkenhistorisk udvikling

"grøntsager - en køkkenhistorie" Else-Marie Boyhus. En forfatter der
generelt kan søges på indenfor din interesse.

Med Venlig Hilsen

Dyveke

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-09-03 14:44

[Thomas | 17 Sep 2003 00:16:16 -0700]

>Kender I nogle bøger, der fortæller om madmoder gennem tiderne.

Nej desværre, for det er faktisk ret spændende.

Også fordi visse perioder kunne være sjove at eksperimentere med igen?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-09-03 15:54

Jeg har en bog der hedder Køkkenbogen, foreningen af danske
husholdningslærerinder fra 1967. Den er oprindelig fra 1943 men er så kommet
i en "ny" udgave i 1967. Den må du da godt købe for et symbolsk beløb.

Hilsen Linda