Nvidia fusker (igen)
Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 17-09-03 10:49

http://www.anandtech.com/#20525

Nu må de sgu snart styre sig, man tør jo snart ikke tro på noget der
kommer fra Nvidia

Mvh

Bruno

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-09-03 11:34

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.anandtech.com/#20525
>
> Nu må de sgu snart styre sig, man tør jo snart ikke tro på noget der
> kommer fra Nvidia
>
> Mvh
>
> Bruno

Tja, det er jo også en måde at fortælle at man har tabt kapløbet, eller
halter gevaldigt bagud. Jeg bliver endnu mere glad for mit 9700 Pro baserede
kort når jeg læser sådan noget.

Kim Larsen

Fra : phg1

Dato : 17-09-03 15:15

"iddqdATworldonline.dk" skrev d. 17-09-03 10:49 dette indlæg :
> http://www.anandtech.com/#20525
>
> Nu må de sgu snart styre sig, man tør jo snart ikke tro på noget der
> kommer fra Nvidia
>
> Mvh
>
> Bruno

ja ja ikke for at tage nvidia i forsvar
mvh poul men ati skal skam ikke spille hellige de er også taget i snyd
for et stykke tid siden.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-09-03 15:43

> ja ja ikke for at tage nvidia i forsvar
> mvh poul men ati skal skam ikke spille hellige de er også taget i snyd
> for et stykke tid siden.

> http://www.kandu.dk/

Men de er så åbenbart stoppet, håber jeg

Kim Larsen

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 17-09-03 18:01

"phg1" <phg1.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> ja ja ikke for at tage nvidia i forsvar
> mvh poul men ati skal skam ikke spille hellige de er også taget i snyd
> for et stykke tid siden.

Men Nvidias tilfælde er helt helt ekstremt.

I de nye 51.xx (som i øvrigt ikke er tilgængelige, andet end for pressen,
dvs diverse sites) drivere, som Nvidia har påstået skal gøre op med deres
dårlige Dx9 performance, har man således skåret ned på billedkvaliteten.
Dette er gjort for at få lukket noget af hullet til ATI i diverse bechmarks.

Bare ærgerligt der var nogle der opdagede det. 2 screenshots afslørede det
hele. Et taget fra 44.xx driverne og så et fra 51.xx. Forskellen var primært
i lys, contrast, skarphed og farveægthed.

Tilbage står jeg med spørgsmålet: Hvor dumme tror de pressen (firingsquad,
anandtech osv) er ?

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : SA

Dato : 20-09-03 13:18

> [...]
> i lys, contrast, skarphed og farveægthed.
>
> Tilbage står jeg med spørgsmålet: Hvor dumme tror de pressen (firingsquad,

Tjah teknisk set skal de vælge om de vil konvertere dx9's 24 bit til FX's 16
eller 32 bit.
De vælger så det første, da det af indlysende grunde giver bedre
performance. Personligt vil jeg også have 40-50 fps i 16 bit end 20 fps i 32
!
Så snyd og snyd, de prøver vel bare at hjælpe deres kunder med at få deres
hardware til at fungere med spillene.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 20-09-03 14:04

"SA" <soren@lerskov-andersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> !
> Så snyd og snyd, de prøver vel bare at hjælpe deres kunder med at få deres

Klart. Men hvorfor -som forbruger- vælge en skrabet middelvej? Jeg tror ikke
der er ret mange med teknisk indsigt, der vil vælge et Geforce grafikkort
til et dx9 spil som f.eks HL2 eller Doom. Det er trods alt de færreste som
vil betale MERE for dårligere performance og dårligere billedkvalitet. I
mine øjne er der kun en spiller på GPU markedet nu. Gæt selv hvem det er.

Fra : SA

Dato : 20-09-03 14:54

> [...]
> mine øjne er der kun en spiller på GPU markedet nu. Gæt selv hvem det er.

Jamen Morten, jeg kunne ikke være mere enig.
nvidia har lavet et teknisk knockout på sig selv og jeg taler udelukkende om
at de mange mennesker der allerede har købt FX kort nok vil foretrække at
deres spil trods alt kører, og så undvære lidt på kvaliteten.

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 20-09-03 14:51

"SA" <soren@lerskov-andersen.dk> wrote in message

> [...]
> !
> Så snyd og snyd, de prøver vel bare at hjælpe deres kunder med at få deres

De gør andet end det. Ser man på nogle af de screenshots der er blevet vist
af f.eks. Halo betaen, Tomb Raider AoD og Aquamark3 med de nye 51.75 drivere
ses det jo straks, at billedet er meget uskarpt i forhold til de tidligere
Detonator drivere og ATI Radeon 9xxx kortene. Dette kan ikke kun forklares
med, at der køres FP16 fremfor FP24 (DX9 standard), men tyder snarere på at
driverene automatisk kører bilinear filtering. Dette er naturligvis snyd,
såfremt dette overrider de indstilinger brugeren selv foretager i
kontrolpanelet.
---
Anders

Fra : SA

Dato : 20-09-03 17:15

> [...]
> driverene automatisk kører bilinear filtering. Dette er naturligvis snyd,
> såfremt dette overrider de indstilinger brugeren selv foretager i

Jeg synes altså stadigvæk det er legitimt når grunden er at få sparket
framerate'n op på noget som er spil-bart.
Man kan se det fra to synsvinkler: I forbindelse med benchmarking hvor man
altså sammenligner "bananer og pærer" fordi Radeon kører med langt bedre
billedekvalitet.
Eller man kan se det fra deres kunders side, hvor de i det mindste kan
spille de nye spil med deres dyrt indkøbte kort.

Jeg vælger det sidste synspunkt, og tager blot den lavere billedkvalitet til
efterretning. Det er jo så at sige kun snyd, så længe ingen ved det :)

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 20-09-03 17:48

> [...]
>
> Jeg synes altså stadigvæk det er legitimt når grunden er at få sparket
> framerate'n op på noget som er spil-bart.

Måske, men så skal Nvidia jo melde klart ud, at den bedre ydlese skyldes, at
der er skruet ned for detaljeringsgraden. Under alle omstændigheder er det
helt uacceptablet at lave en driver der _automatisk_ vælger en lavere
detaljeringsgrad uagtet hvad der vælges i kontrolpanelet.

> Man kan se det fra to synsvinkler: I forbindelse med benchmarking hvor man
> altså sammenligner "bananer og pærer" fordi Radeon kører med langt bedre
> billedekvalitet.

Jamen benchmarking giver jo ingen mening, hvis et kort kører 100% af scenen
og et andet kun kører 60% eller 70%

> [...]
til
> efterretning. Det er jo så at sige kun snyd, så længe ingen ved det :)

De kan da bare indbygge en funktion i Detonator driveren, hvor brugeren selv
kan vælge præcisionsgraden for Pixel Shader 2.0, dvs. FP32, FP16, FP12 og
FX12 (for GFX 5800).
---
Anders

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 17-09-03 18:53

> http://www.anandtech.com/#20525
>
> Nu må de sgu snart styre sig, man tør jo snart ikke tro på noget der
> kommer fra Nvidia

Der er fordi de har brugt IDSPISPOPD =)

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"