Okseklump
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-09-03 20:21

Hej

Jeg har lige købt en 2,6 kg okseklump til 45 kroner kiloet. (Favorit
Langenæs, hvis nogen skulle være interesseret.)

Så den skal skæres til:

Benløse fugle
Gullash
Grydesteg
Venøsteaks
Alm. bøf

Men hvad mere? Nogle gode forslag?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Brian Møller

Dato : 16-09-03 09:45

> Jeg har lige købt en 2,6 kg okseklump til 45 kroner kiloet. (Favorit
> Langenæs, hvis nogen skulle være interesseret.)
> [...]

Jeg vil anbefale panerede og upanerede schnitzler ala dem man kan få
serveret i f.eks. Tyskland.
Du skærer en klump ud på det antal gram som den skal have. Ca. 150-160 gram
hvis den skal paneres og selvf. mere hvis den ikke skal paneres.
og du skal skære den sådan godt tykke. feks. 5x5x3 (eksempel mål) cm og så
skærer du en pose op i den ene side og i bunden, lægger kødklumpen på den
ene side af posen og folder den anden side ned over. Så banker du den ud med
en hånd (det gør lidt ondt) eller en kødhammer uden tænder / hakker. Nå den
så er tilpas stor / tynd (5 mm) så er den klar.
Sådan har jeg lært det af et par tyskere og en østrigsk-fætter at lave
schnitzel.

Husk at man serverer ikke sovs / sauce til en paneret schnitzel da
paneringen og saucen vil klumpe eller noget lign. tillgemed er der jo sauce
(læs: fedt-stof) i paneringen.
Husk også at komme godt med fedtstof på panden når de skal steges, da man
iflg. mine "læremestre" ikke tør-steger sådanne dejlige madretter.

Mvh

Brian