Andet multimedie
bentjuul 3670
Målfaste digitale tegninger
Fra : Arne Skriver

Dato : 15-09-03 11:26

Hejsa

Jeg mener at vide at der ikke findes teknologi til at indscanne tegninger
(over et hus fx) og samtidig bevare målfastheden. Det er ikke alle der er
enige med mig heri. Derfor vil jeg gerne høre jeres mening.

Arne Skriver

Fra : kjaer

Dato : 15-09-03 23:42

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (over et hus fx) og samtidig bevare målfastheden. Det er ikke alle der er
> enige med mig heri. Derfor vil jeg gerne høre jeres mening.

Det må være noget med cad-programmer. Jeg ved at der findes et program der
hedder "scan2cad"

Fra : P.C.

Dato : 17-09-03 15:45

Hi

> [...]
> (over et hus fx) og samtidig bevare målfastheden. Det er ikke alle der er
> enige med mig heri. Derfor vil jeg gerne høre jeres mening.

Profesionelle CAD programmer tilbyder rutiner til at kallibrere digitizer, skærm
og printer/plotter og sikkert også scanner, elers bør softwaren til scanneren
tilbyde en callibrering.
.. Men generelt arbejder man faktisk i skala en til en i de fleste CAD progammer,
så når du indskanner en tegning der allerede er skaleret , vil du altså arbejde
med en tegning der givet allerede ikke er 1:1 og du skal altså så når du sætter
det indskannede grafik ind, finde punkter du kan skalere tegningen efter , og
mål på tegningen, som kan hjælpe med at sætte et stykke grafik ind i det rigtige
mål forhold.
Eh, -------- det kan jo hjælpe at placere forskellige ting på tegningen som kan
hjælpe på dette, før den bliver scannet, men ligegyldigt hvad, må du jo
alligevel dobbelt checke at tegningen er rigtigt skaleret når den er inde og du
bør jo især være opmærksom på at en af de fejl du kunne komme ud for, er at X og
Y skala forholdet _kan_ være forkert, altså at X er rigtigt nok, men at Y er
forkert.
P.C.

Fra : Souly

Dato : 17-09-03 17:59

> [...]
> (over et hus fx) og samtidig bevare målfastheden. Det er ikke alle der er
> enige med mig heri. Derfor vil jeg gerne høre jeres mening.

Det kommer i høj grad an på på hva du mener med målfast . Scanner du fra et
papir tryk i f.eks. A0 kan du godt regne med at alt hved der hedder
målfasthed er taget til Afrika før du overhovdet har tændt scanneren.. sagt
på en anden måde scanneren kan godt problemmet ligge i større grad i hva der
scannes .. .. ??

morten