Andet multimedie
Farveprofil i Photoshop
Fra : Kim Larsen

Dato : 15-09-03 00:16

Hej i gruppen

Jeg mener emnet for lang tid siden har været oppe at vende her i gruppen,
men jeg husker ikke udfaldet, så jeg bringer emnet op igen.
Jeg er en af den der "leger" med min Photoshop, så nu fik jeg lyst til at
forsøge mig med en farveprofil som min skærm også bruger. Det skulle
eftersigende være brugbart hvis man bruger samme farveprofil til Photoshop,
skærm og ens printer, jeg kan bare ikke i min Photoshop 7.0 finde den
farveprofil jeg bruger til skærmen og min printer.
Sådan som jeg har forstået det, er det sådan at hvis jeg bruger samme
farveprofil alle 3 steder, så får jeg det jeg ser på min skærm på papir når
jeg printer, og den ide tiltaler mig.
Men som sagt, så kan jeg ikke se den farveprofil som jeg vil benytte i
Photoshop, jeg mener jeg havde den inde da jeg brugte Photoshop 6.0, men der
er jo sket en del i mellemtiden, så det kan være jeg skal et helt andet sted
hen og finde den end som i colorsettings.
Er der en der kunne løfte sløret så jeg kunne komme videre i min "leg" ?
Der er måske også dem der måske vil fraråde mig i at gøre disse ændringer,
alt har interesse, bare jeg får et bedre resultat af mine udskrifter.

Kim Larsen

Fra : Thomas²°°³

Dato : 15-09-03 07:45

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan som jeg har forstået det, er det sådan at hvis jeg bruger samme
> farveprofil alle 3 steder, så får jeg det jeg ser på min skærm på papir
når
> jeg printer, og den ide tiltaler mig.

Det kommer an på hvilken printer du har, hvor gammel din skærm er, hvilken
kvalitet den har osv. Det bedste du kan gøre for små penge er at kalibere
din skærm med en "edderkop" (en kalibrator til at kalibrere skærmen med).
Jeg ved faktisk ikke om du også kan bruge den til din printer (om den kan
måle noget på et testprint).

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-09-03 08:17

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved faktisk ikke om du også kan bruge den til din printer (om den kan

Min printer lige nu er en HP 890C, den kan godt bruge samme farveprofil som
skærmen, mit reelle problem er at få samme farveprofil ind i photoshop 7.0.
Jeg mener jeg havde den inde i 6.0, men husker det ikke, da det er noget
siden jeg havde de planer sidst.
Hvad er en "edderkop", har du et link til noget jeg kan læse ?

Kim Larsen

Fra : Thomas²°°³

Dato : 15-09-03 11:00

> [...]
7.0.
> Jeg mener jeg havde den inde i 6.0, men husker det ikke, da det er noget

Hvis du lægger din icc profil samme sted, som dine andre icc profiler
ligger, så burde du også kunne vælge den i Photoshop.

> Hvad er en "edderkop", har du et link til noget jeg kan læse ?

En "edderkop" er en ting som man sætter på skærmen, og den måler så skærmens
gengivelse af farverne, og danner så en profil, som man bruger på sin skærm.

http://www.i1color.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-03 07:55

Mon, 15 Sep 2003 01:16:26 +0200, skrev Kim Larsen:

>Jeg er en af dem der "leger" med min Photoshop, så

Gulp, hvor mange er der da der leger med din Photoshop?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-09-03 08:20

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> Gulp, hvor mange er der da der leger med din Photoshop?
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> (Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Ja, ok, det var en trykfejl, det er jo kun mig der roder med min Photoshop

Kim Larsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-09-03 11:33

Kim Larsen skrev:

> Sådan som jeg har forstået det, er det sådan at hvis jeg bruger
> samme farveprofil alle 3 steder, så får jeg det jeg ser på min
> skærm på papir når jeg printer, og den ide tiltaler mig.

Planen er at du skal bruge en farveprofil som beskriver hver enkelt
enhed. Altså ikke en enkelt farveprofil som både beskriver din skærm
og din printer, men derimod en profil til hver enkelt enhed som
beskriver hvilke farver enheden kan gengive og hvordan den gengiver
dem.

> [...]
> Photoshop 6.0, men der er jo sket en del i mellemtiden, så det kan
> være jeg skal et helt andet sted hen og finde den end som i

Photoshop henter farveprofilen til skærmen fra Adobe Gamma som du
kan finde inde i Kontrolpanelet i Windows. Adobe Gamma kan du bruge
til at lave en farveprofil som så nogenlunde beskriver din skærm,
men det kan aldrig bliver bedre end nogenlunde sålænge at du kun
bruger dine øjne til at justere med og det er det eneste du kan
gøre med Adobe Gamma. Skal det være mere præcist så kan man købe
programmer som vha. en "blæksprutte"(*) kan kalibrere og derefter
profilere din skærm.

(*) Som typisk består af enten et såkaldt colorimeter eller et
spectrofotometer.

Her er nogle stykker af slagsen:
<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=eyeone>
<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=squid>
<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=spyder>

Hvis du gerne vil vide hvilken monitorprofil Photoshop bruger så kig
inde i farveindstillingerne (Shift + Ctrl + K).
Undet punktet Working Spaces > RGB burde du kunne finde 'Monitor RGB'
på listen og udfor det punkt står navnet på monitorprofilen.

Monitorprofilen har intet med din printer at gøre. For at kunne lave
et print som så nogenlunde matcher det du ser på skærmen så kræver
det også at du har en farveprofil som beskriver din printer.

Madsen.