Øl og musik, en oplevelses tour baseret på~
Fra : ASKF

Dato : 14-09-03 06:12

Jeg har netop afsluttet en fantastisk oplevelse:

En kammerat var på besøg, medbringende en del musik jeg ikke kendte, og
jeg havde til lejligheden indkøbt nogle forskellige øl (vi er begge til
den kraftige og mørke type).

Temaet for vores hygge var altså øl og musik

Udgangspunkt i musikvalget var min indgang til goth-metal. Jeg havde på
forhånd værker med Tristania, The Sins of Thy Beloved, Within Temtation,
Theatre of Tradegy - altså den "lette" genre

Mit ølvalg var af den mørke kraftige slags (Mors Stout fra Refsvinge kan
varmt anbefales som nok Danmarks bedste Stout), og min kammerat havde
medbragt en del musik der passede til denne mørke stemning øldvalget
lagde

Det første vi hørte var Therion : Secret of the Runes

- Jeg var fanget, den passede perfekt til Mors Stout

Vi fortsatte med en Gulden Draak og en THI* Brun (kan ikke huske
stavemåden for den franske Trapist øl) og lyttede til Storm : Nordavind.

Vi tog herefter en ordinær Carls Special til maden, mens vi lyttede til
Tristania.

Deserten var en Chimay (blå), som blev krydret med Borknagar : The Olden
Domain

Vi tog derefter en Carls Porter til Summoning : Let Mortal Heroes Sing
Your Fame (Tribute to LotR)

På dette tidspunkt kom der et par unge tøser forbi (under 20, men
nyindflyttede i mit/vores bofællesskab) og vi kom til at diskutere både
poletik musik, vi skiftede herefter genre til gammelt metal (fra min
vinyl samling på 1200-1500 vinyler *g*), punk og syre-rock gammelt
metal: Dead Kennedies, The Clash, The Smiths, Uriah Heep, Doors, Iron
Maiden, Bulldoser, Slayer mm. (hnm. glemte Man'o'War)

Vi mangler stadig at komme igennem en række forskellige øl og jeg har en
række CDer liggende, hvor jeg må indrømme at jeg ikke har holdt mig
tilbage for at smuglytte på nogle og er blevet meget positivt overrasket
over både When : Psychedelic Wunderbaum og Blind Guardian : Nighte Fall
in Middle-Earth

Er der nogen der har nogle anbefalinger til anden musik jeg bør prøve at
lytte til?

Jeg vil meget gerne opleve at præsentere min kammerat for noget nyt (har
fået ham til at blive hoocked på Einstyrtsende Neubauten) inden for goth
genren? (han er totalt metal freak, men har en skummel fortid som
pop-fyr )
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : Dallemusen

Dato : 14-09-03 08:18

>Vi tog derefter en Carls Porter til Summoning : Let Mortal Heroes Sing
>Your Fame (Tribute to LotR)

Jeg bliver nødt til at spørge hvad du synes om denne sammensætning ?

>Er der nogen der har nogle anbefalinger til anden musik jeg bør prøve at
>lytte til?

Jeres næste tema burde være Jazz og whiskey. Som ingangsvinkel start med det
HELT lette i begge genre, det kunne være Norah Jones og Glen Ord og arbejd
jer derefter hen imod ting som Miles Davis (Bitches Brew) og Laphroaig (wow
var nødt til at hente den ned fra hylden for at stave til det)

Det lød som om i har haft en KANON aften og i har ihvertilfald givet mig
lyst til noget lignende......

Det bliver nok enten en kammerat med Dansk rock fra '70'erne og tossetobak
eller Åge med Dansktop og kaffe og vaniliekranse. Jeg er usikker......

De venligste hilsner

Daniel Nielsen

Fra : ASKF

Dato : 15-09-03 15:40

Dallemusen ytrede sig i <3f641612$0$54795$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
med dette:

>Jeg bliver nødt til at spørge hvad du synes om denne sammensætning ?

Den passede faktisk fint sammen, dog er jeg ikke så glad for portere, så
jeg valgte efter det første glas at drikke resten som half'n'half. Det
tjæreagtige udseende porteren har, passer glimrende til den dystre og
lidt slæbende musik, hvorfor den var med til at lægge stemningen.

> [...]
>jer derefter hen imod ting som Miles Davis (Bitches Brew) og Laphroaig (wow
>var nødt til at hente den ned fra hylden for at stave til det)

Her vil der være et problem, jeg holder godt nok meget af whiskey, men
har ikke råd til at købe de mærker jeg kan lide (er studerende), så det
må vist blive en aften med mange deltagere (hvor alle spytter noget i
bøssen), mht. jazz er jeg ret uerfaren på området, men er begyndt at
holde af den lette del af genren, hvor det dog primært er bossanova der
er faldet i min smag.

Jeg foretrækker imidlertid at høre jazz live, da det faktisk er
stemningen der tiltrækker mig, mere end musikken. Når jeg hører en jazz
indspilning får jeg ofte fornemmelsen af at det mere går ud på teknik
end følelse, men det er vist en udbredt holdning blandt os blues-freaks.

> [...]
>
>Det bliver nok enten en kammerat med Dansk rock fra '70'erne og tossetobak
>eller Åge med Dansktop og kaffe og vaniliekranse. Jeg er usikker......

Jeg vil klart anbefale den danske 70'er rock, fremfor Dansktop musikken,
men det skyldes nok at jeg konstant blev belemret med mine forældres
musiksmag i min barndom (dansktop og tysk schlager).

Fra : lhs

Dato : 14-09-03 21:30

Hejsa

Lyder misundelsesværdigt

hvad i mangler er en Laibach aften, og jeg har lige opdaget SIDDHARTA, eller
måske Joachim Witt & Peter Heppner sådan noget rigtigt gammeleuropæisk,
halvkomunistisk, gothisk rock men fedt er det.

Skål

Lars HS

Fra : lhs

Dato : 14-09-03 21:33

Ps.

der er noget russisk (baltisk) øl lager, porter alm. pils på markedet, selv
en god (russisk) honning øl der ville passe fint til en aften med anbefalede
musik.
Lars HS

Fra : ASKF

Dato : 15-09-03 14:59

lhs ytrede sig i <bk2jar$1vdi$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk> med dette:

> [...]
>en god (russisk) honning øl der ville passe fint til en aften med anbefalede

Min lokale øl-pusher har anbefalet mig noget russisk øl, men han var
løbet tør for det i forige uge, ellers havde det også været med på
programmet (jeg får en mail når han næste gang får en sending hjem).

Fra : lhs

Dato : 18-09-03 22:13

Hej

Har lige afprøvet Joachim Witt og hans bayreuth 1 cd med russisk honningøl
(igen) http://eng.baltika.ru:8101/ og det er et absolut must for øl/musik
glade mennesker. Men som sagt laibach i Vega om 14 dage kan også
anbefales...

Hej
LHS

Fra : ASKF

Dato : 15-09-03 14:55

lhs ytrede sig i <bk2j5k$1v63$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk> med dette:

>Lyder misundelsesværdigt

Ja, vi også allerede blevet spurgt af to andre om ikke de kan være med
næste gang

>hvad i mangler er en Laibach aften, og jeg har lige opdaget SIDDHARTA, eller
>måske Joachim Witt & Peter Heppner sådan noget rigtigt gammeleuropæisk,
>halvkomunistisk, gothisk rock men fedt er det.

Det lyder som noget jeg skal have checket, der er lavet rigtig meget
russisk gotisk rock, men desværre er det meste ret ukendt uden for
Rusland.
De slaviske sprog egner sig ret godt til den mørke og dystre tone der
kendetegner genren, så hvis det ellers lyder godt gør det ikke så meget
at jeg ikke forstår teksten.

Fra : Invader Zim

Dato : 15-09-03 19:25

ASKF wrote:

> [...]
> (har fået ham til at blive hoocked på Einstyrtsende Neubauten) inden
> for goth genren? (han er totalt metal freak, men har en skummel

hejsa, check min liste i tråden
"Ukendte" bands/musik I mener andre burde høre?"
og check også www.club-metropolis.dk :)

-Invader Zim

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-09-03 10:26

ASKF <nospam@askf.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vnp7mvk6m4frmh7pnp6me9hh88cgmk8fnl@4ax.com...

> Temaet for vores hygge var altså øl og musik
_______

OKTOBERFEST

Hvorfor ikke prøve de virkelige slager-ølfester "En oktoberfest". Det er dem
som er så populære i Tyskland og de er nu også blevet et kanonhit i Danmark.
I den den vestlige del. Skive, Holstebro, Herning, Viborg, Esbjerg og
ålborg. Her havde man sidste år disse "oktoberfester". Der deltog over 1000
personer hver gang.

Ingredienserne er:

ØL ØL og mere ØL

og

Tysk slagermusik af et live-orkester, ¨så øl og tysk slagermusik flyder i
lige store strømme. Og tysk slagermusik er jo altid godt.

Hilsen Åge