Tilting af skærmen?
Fra : (Andreas Næsby Rasmu~

Dato : 13-09-03 21:30

Hejsan,

I mangel af et fjernsyn surfer jeg for tiden meget liggende med den
bærbare ved siden af - det besværliggør dog betydeligt læsningen, så jeg
tænkte på om der ikke fandtes et prog. til OS X der drejer skærmen 90
grader... Mener at huske der fandtes noget lignende til os9 engang.

?

anr

--
"When you think about it - mud is nothing but wet dirt."
- Homer Simpson

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-03 21:58

Andreas Næsby Rasmussen <anr@NOTPARTmacvaerk.dtu.dk> wrote:

> [...]
> tænkte på om der ikke fandtes et prog. til OS X der drejer skærmen 90
> grader... Mener at huske der fandtes noget lignende til os9 engang.

Hvorfor stiller du den ikke bare på højkant? Med ca. 90 grader mellem
skærm og tastatur, balancerer den helt fint. Og så giver det meget bedre
køling.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Andreas Næsby Rasmu~

Dato : 14-09-03 07:16

> Hvorfor stiller du den ikke bare på højkant? Med ca. 90 grader mellem
> skærm og tastatur, balancerer den helt fint. Og så giver det meget bedre
> køling.

Hmm, ja det er selvfølgelig ikke den mest elegante løsning, og så skal
jeg jo også forbinde en extern mus Men det er nu mest det, at jeg
ikke stoler alt for meget på de led som PowerBookens skærm sidder fast
med... Håbede bare på en software løsning.

anr

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-03 09:09

> [...]
> ikke stoler alt for meget på de led som PowerBookens skærm sidder fast
> med... Håbede bare på en software løsning.

Det var på en måde ment lidt i spøg. Hvis jeg en sjælden gang har
computeren med i seng, så vipper jeg den da bare efter behov og holder
den med hånden. Men det er selvfølgelig bedst, hvis der er en hel del
tekst at læse, så man ikke skal betjene knapperne alt for tit. Jeg har
lidt svært ved at forestille mig, at du ligger så længe, at du virkelig
har behov for at dreje skærmbilledet. Hvis jeg ligger på den ene side,
så begynder min arm at sove efter relativt kort tid, og så skal jeg
dreje mig om på siden. Men sådan har du det måske ikke.
Hvis man drejer skærmbilledet, giver det et meget højt og smalt
billede. Det må være for smalt til mange hjemmesider. Men det har du vel
regnet ud. Hvorfor kan du egentlig ikke betjene pegepladen, når
computeren står på højkant? Det er selvfølgelig ikke helt let, men det
er vel heller ikke helt let at ligge i sengen og betjene computeren. Jeg
ved ikke, om du har computeren på et bord ved siden af sengen. Den skal
i hvert fald helst stå på et hårdt underlag, så der er en millimeter
luft eller to til køling under computeren. Stiller man den i sengen
eller på et andet blødt underlag, bliver den meget varm.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Andreas Næsby Rasmu~

Dato : 15-09-03 20:25

> [...]
> så begynder min arm at sove efter relativt kort tid, og så skal jeg
> dreje mig om på siden. Men sådan har du det måske ikke.

Hehe - ja jeg ved godt det virker lidt skummelt, men det er når jeg er
hjemme hos forældrene har jeg ikke noget fjernsyn, så jeg læser nogle
nyhedsgrupper/newsites/webcomics før jeg lægger mig til at sove.
Og ja, jeg har den selvfølgelig på en stol ved til højre af sengen -
hvilket også forklarer at piletasterne er lidt svære at ramme hvis den
står på højkant.

> [...]
> luft eller to til køling under computeren. Stiller man den i sengen
> eller på et andet blødt underlag, bliver den meget varm.

Til den slags tekst er bredden jo lidt underordnet - faktisk ville man
jo kunne have mere på skærmen af gangen.

Ja, nu er det heldigvis 550'eren, jeg tror jeg skal takke for at det
ikke er 667'eren for den er da vist endnu varmere - eller den nu 12"

Nå men det er nu heller ikke noget problem - kunne bare være nogen
kendte et sådan.

anr

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-03 21:58

> [...]

> hjemme hos forældrene har jeg ikke noget fjernsyn, så jeg læser nogle
> nyhedsgrupper/newsites/webcomics før jeg lægger mig til at sove.

I dag koster et fjernsyn jo ingenting. Du kan sikkert få et lille et til
mindre end kr. 1.000,-. Og det er i farver, men fjernbetjening og
tekst-tv. Ting, der for få år siden var luksus.

> Og ja, jeg har den selvfølgelig på en stol ved til højre af sengen -
> hvilket også forklarer at piletasterne er lidt svære at ramme hvis den
> står på højkant.

Hvad med at tage nogle puder i ryggen og så sidde med computeren i
skødet? Hvis du lader kanten af computerens sider hvile på lårene,
kommer der køleluft op til bunden mellem lårene, og computeren burde
ikke blive for varm.

> Nå men det er nu heller ikke noget problem - kunne bare være nogen
> kendte et sådan.

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det. Jeg kender selvfølgelig langt
fra alt, men der er jo heller ikke andre, der har meldt sig.
--
Henrik Münster
Esbjerg