At presse et barn til at "afsløre" ting ?
Fra : Voldsmanden

Dato : 13-09-03 02:33

Hej gruppe !

Hvordan defineres retsligt hvis et barn på grund af pression udfører eller
siger ting det ellers ikke havde til hensigt at gøre ?

Det drejer sig om "min" voldssag, hvor det er blevet klart for mig, at min
søn først efter pression fra lærer samt socialrådgiver og hvor han følte sig
presset blandt andet pga følgende : "Hvis ikke du siger det til politiet
bliver det meget værre.." har afgivet forklaring til politiet.
En forklaring han ellers ikke ville have givet.

Med andre ord : Er det tilladt for socialmyndigheder - eller andre iøvrigt -
med psykologisk våben i hånd (mund..) at "overtale" mindreårige til
handlinger de ellers ikke ville have foretaget ?

/Voldsmanden.

Fra : Grethe Nielsen

Dato : 13-09-03 08:25

"Voldsmanden" skrev i en meddelelse...
> [...]
> bliver det meget værre.." har afgivet forklaring til politiet.
> En forklaring han ellers ikke ville have givet.

Klart for dig hvordan? Har du snakket med skolen/socialrådgiver,
således at du også har hørt deres version af det passerede?

--
Hilsen Grethe

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-09-03 08:35

"Grethe Nielsen" <grethe@hotmail.com> skrev Sat, 13 Sep 2003 09:25:18
+0200

>Klart for dig hvordan? Har du snakket med skolen/socialrådgiver,
>således at du også har hørt deres version af det passerede?

Har skolen/socialrådgiver forinden snakket med faderen således at de
også har hørt hans version af det passerede.?

Hvordan kan skolen/socialrådgiver overhovedet have en 'deres version af
det passerede' - og sætte hele maskineriet igang - når de hverken kender
familien eller den pågældende elev særlig godt.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Voldsmanden

Dato : 13-09-03 10:02

"Grethe Nielsen" <grethe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Klart for dig hvordan? Har du snakket med skolen/socialrådgiver,
> således at du også har hørt deres version af det passerede?
>

> --
> Hilsen Grethe

Hej !

Det jeg skriver er, at det er blevet klart for mig at min søn har følt sig
presset til at afgive en forklaring han ellers ikke ville have afgivet.
Jeg har ikke snakket med skolen/socialrådgiveren om deres mening om hvad min
søn følte.
Derimod har jeg fra den afhørende betjent fået indtryk af samme forhold.

Mit spørgsmål går derfor på, om det er tilladt / lovligt for sociale
myndigheder (eller andre) at presse mindreårige til at sige eller gøre ting
de ellers ikke ville have gjort.
Meget gerne med henvisning til konkret lovgivning.

/Voldsmanden.

Fra : Mari

Dato : 13-09-03 16:42

"Voldsmanden" <temmelig@hemmelig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med psykologisk våben i hånd (mund..) at "overtale" mindreårige til
> handlinger de ellers ikke ville have foretaget ?

Omvendt....... Er det tilladt en XXXXforælder at "overtale" mindreårige
til ikke at udtale sig om XXXX, når barnet over for socialmyndigheder
eller andre viser tegn på, at der har passeret XXXX i hjemmet?

Psykologisk våben.??....... siger din søn noget, som ikke er sandt, når
han
taler med disse instanser? Hvis ja, så afdækkes det i retten - og
ellers
er det rigtigt at det kun bliver værre - hvis ikke der gribes ind, så
XXXXforælderen bliver gjort begribeligt at det er et andet menneske, der
undgælder for XXXX.

Hvis et barn udsættes for XXXX overgreb - så har naboer, skole,
fritidshjem mv.
indberetningspligt og SKAL tage action for at varetage barnets tarv.

Myndighedsloven : http://www.retsinfo.dk

Børn er 99,9% loyale over for deres forældre, medmindre de svigtes i en
lang række tilfælde........ og det kan forhale varetagelsen af barnets
tarv.
Dét er, hvad man har fortalt din søn, når man fortæller ham at der er
brug for
hjælp i hjemmet, så det ikke bliver værre - man pådutter ham ikke at
angive/anmelde. Men andre ord man pålægger ham ikke noget ansvar
som følge af at han er blevet udsat for XXXX i hjemmet.

Så.......... hvis sagen drejer sig om, at du har begået et overgreb på
din søn,
og du vender det om, så du anklager personer/myndigheder for at fritte
din søn.
så har du dermed lagt ansvaret over på din søn, så det ender med at være
hans skyld at du skal i retten. Beskyt ham - og vær taknemlig for at han
får
hjælp til at få en barnmdom, som han har krav på - uden XXXX.
Og få så den hjælp DU skal have - så du ikke udsætter din søn for XXXX.

Og - ja, man må gerne udfritte børn, så de fortæller noget, der vil gå
udover den grænse de ellers selv sætter for deres loyalitet. Og de lider
alle
helvedes kvaler bagefter - FORDI den afslørede XXXXforælder gør
ophævelser.

http://www.sitecenter.dk/ungeraadgivningen-vanloese/voldmodbrn/

Men........... som sagt ovenfor, er der ikke noget at indberette - så
er det
jo dét din søn fortæller, når han fortæller om det - ik'?

/Mari (som har været i selvsamme situation)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-09-03 19:21

OT: Dette indlæg indeholder ikke ret meget juridisk, men jeg går ikke ud fra, at
e-mail adressen kan bruges.

Voldsmanden wrote:

> [...]
> bliver det meget værre.." har afgivet forklaring til politiet.
> En forklaring han ellers ikke ville have givet.

Jeg forstår godt, at en masse tanker vælter rundt i hovedet på dig nu, men pas
på du ikke scorer et kæmpe selvmål!

Hvis du "angriber" læreren, tvinger du hende til at vise, at hendes (kraftige)
reaktion var nødvendig - og det bedste bevis vil være at få dig stemplet som
voldelig forældre!
Du kan altså meget hurtigt presse hende til at finde alle de tegn (begrundede
eller ubegrundede) på, at din søn bliver mishandlet og ikke trives, som hun
overhovedet kan finde antydningen til. - Og man kan finde antydningen til meget
selv om der måske ikke ligger noget reelt bag.

Prøv at vende sagen. Hun er en ny lærer, der opdager, at en af hendes elever
pludselig har det skidt. Vær glad for det! Tag så en samtale, hvor du fortæller
hende, at du er glad for hendes opmærksomhed for din søns velbefindende, men at
du finder hendes reaktion unødvendigt omfattende i dette tilfælde. Sig også, at
du og din søn har et godt forhold nu, og spørg om han ikke trives og ser ud til
at have det godt i skolen?

Når du og læreren er blevet enige, kan I tage et møde med socialrådgiveren som
gerne skulle ende med, at hun også kan se, at det var et enkeltstående tilfælde
- og at tingene er normaliseret.

Umiddelbart tror jeg heller ikke politiet vil gøre meget mere ved sagen, men
hvis de vil gå videre, bør en fælles indstilling fra lærer og socialforvaltning
få dem til at stoppe sagen.

- Og mon I så ikke snart kan se tilbage på en sag, som alle har lært af...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Voldsmanden

Dato : 13-09-03 20:08

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> OT: Dette indlæg indeholder ikke ret meget juridisk, men jeg går ikke ud
fra, at
> e-mail adressen kan bruges.
[snip]
> - Og mon I så ikke snart kan se tilbage på en sag, som alle har lært
af...

> M.v.h.
>
> Jonathan

Hej !

Jo - du har fuldstændig ret !

Jeg håber bestemt også at netop det bliver udkommet, og at stormen i
vandglasset lægger sig.
Og eftersom de fleste fortæller, at sagen er blæst op til noget der virker
urealistisk bør det vel også være udkommet.
Som du er inde på avler tryk modtryk - og jeg har ingen grund til andet end
at gøre præcis som du forelægger det.

Mine vigtigste handlinger pt indebærer omsorg for familien og især far-søn
forholdet.
Men hvis ikke stormen lægger sig, vil jeg gerne være så forberedt som
muligt, for at kunne vurdere om jeg/familien skal dukke nakken og modtage
"stemplet" eller der er mulighed for at "stritte imod".
Derfor mine (desperate ?) spørgsmål...

Men jeg er fuldstændig enig med dig !

/Voldsmanden.

Fra : Kim

Dato : 14-10-03 23:49

> Mine vigtigste handlinger pt indebærer omsorg for familien og især far-søn
> forholdet.

Jeg har længe tænkt på at svare dig... Du har fat i den lange ende det
vigtigste er din familie og dit forhold til din søn - tænk eventuelt over
hvad der hjælper ham bedst, at blive i "mudderkastningsfeltet" eller rykke
over til "løsningsfeltet".

Jeg synes også, at Jonathan har nogle gode pointer - Tag den med ro, søg
nogle kompromiser, din(e) fejl bliver ikke mindre ved at finde fejl hos "de
andre". Det er i din bedste interesse at få forklaret din historie ærligt og
åbent til primært sagsbehandleren. Jeg kan ikke udtale mig om hvad politiet
vil gøre, men jeg er af den overbevisning at "systemet" hellere vil have
fremadrettede løsninger end straf for fortidige gerninger.

Skal jeg give gode råd om hvordan du fortæller åbent og ærligt, så ville jeg
udelade "han opfører sig bedre nu" (underforstået efter at have fået en
flad) (Sagsbehandler tror sjældent på at børn får det bedre af at blive
slået) men muligvis fortælle at i efterfølgende er kommet til at tale bedre
sammen (Jeg mener at du har udtalt dette tidligere!?!).

Og selvfølgelig kan der i sagen findes punkter hvor der kunne have været
handlet mere hensigtsmæssigt, men det vigtigste er ikke hvem gjorde hvad,
men hvem gør hvad.

Håber at mine holdninger kan være med til at skabe din egen vej igennem
"uføret"

/Kim

Fra : Voldsmanden

Dato : 15-10-03 01:37

"Kim" <borsenFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men hvem gør hvad.
>
> Håber at mine holdninger kan være med til at skabe din egen vej igennem

Hej Kim !

Denne sag er efterhånden blevet en meget stor belastning for familien.
Vi har fået en rædselsfuld behandling af socialrådgiveren og forvaltningen.
Socialrådgiveren skældte min søn ud og råbte ad ham, fordi han ikke var enig
med hende !
Hun har fortalt mig at hvis jeg har noget udestående med hende, så kan jeg
jo bare klage.

Og jeg *har* altså fra start antaget en ydmyg tone overfor det hele !
Jeg er godt klar over, at jeg har trådt over en linie jeg ikke skulle, da
jeg gav min søn den lussing !

Men problemet er, at hun er ganske grøn i faget, og når hendes -
antageligt - erfarne leder overfor mig udtrykker at "når man gør sådan noget
må man bare tage sin straf".
Så er det altså svært for en uerfaren i faget at tænke klart.
Sagen har været på det stadie hvor både jeg og min kone har skrevet gentagne
gange til kommunens socialdirektør, hvorefter der svares at alt er i
skønneste orden og helt i tråd med kommunens retningslinier.
De spørgsmål vi stiller svares der desværre ikke på.
Eksempelvis om det er korrekt handlemåde at presse en dreng på den måde, de
gjorde.
Hvordan kommunens retningslinier er kan vi heller ikke få oplyst.

Efter jeg gjorde dem opmærskomme på at de havde overtrådt forvaltningsloven
§16 ved ikke at udlevere sagens akter indenfor gyldig frist, fik vi endelig
disse tilsendt. Ligesom resten af sagens håndtering afslørede også de en
klodset og uerfaren sagshåndtering. Tænk - socialrådgiveren giver mig deri
bevis for hendes lovovertrædelser ifb. klagebehandling !
Desuden er hendes notater fejldaterede, ufuldkomne og direkte i modstrid med
faktuelle hændelser.

Jeg var ærligt talt på vej - meget meget langt ned på et tidspunkt !
Alt hvad jeg har fundet på internettet, min søns skandaløse møde med
socialrådgiveren og ikke mindst de objektive synspunkter jeg har fået her i
gruppen gav mig kræfter til at fortsat at tænke klart !
Det er jeg *meget* taknemmelig for ! Havde jeg ikke haft disse muligheder,
var jeg sgu nok indlagt på en afdeling man helst ikke taler om - det er for
pinligt !

Mit seneste tiltag er kontakt til kommunens borgmester.

Jeg har haft kontakt til en advokat, jeg er blevet anbefalet af en tidligere
socialrådgiver.
Lige nu skriver jeg på en forklaring af hele forløbet, som jeg vil overrække
advokaten i morgen.

Hvis ikke kommunen finder "den røde tråd" i alt dette, så overvejer jeg
meget seriøst at foretage politianmeldelse.
Det er enestående så mange paragraffer der efter min mening er overtrådt
undervejs !
Serviceloven §32, forvaltningsloven §§3+25, personoplysningsloven §§5+6+28
og muligvis straffeloven §244 !

Jeg er desværre kommet til den konklusion, at det intet nytter at være ydmyg
!
Man har valgt at betragte mig som en voldsforbryder - og har tilsyneladende
ingen problemer med at kaste sten, uagtet man selv bor i et glashus.

Jeg er 100% enig med dig ! Det vigtigste er, hvem der gør hvad !
Og jeg vil have, at kommunen erkender, at man har handlet overilet og
uhensigtsmæssigt.

Det vil absolut ikke være morsomt at foranstalte en sag mod kommunen, men
ærligt talt - så kan kommunens øvrige borgere altså ikke være tjent med,
hvis en sådan sagshåndtering skal have lov til at gentages !

PS : Efter 5 uger har jeg endnu ikke hørt hvad politiets anklager mener om
sagen....

/Voldsmanden.