TDC, adressebeskyttelse og hemmeligt numme~
Fra : Henrik

Dato : 12-09-03 22:20

Hej

Jeg har hemmeligt nummer på min fastnettelefon hos TDC og adressebeskyttelse
ved folkeregisteret og Post Danmark. Derudover har jeg en mobiltelefon hos
Sonofon, som ved en fejl (og uden jeg vidste det) ikke er blevet oprette med
hemmeligt nummer.

Nu opdager jeg så ved en tilfældighed at TDC bringer mit navn, adresse og
sonofonmobilnummer på deres hjemmeside, og det hele dukker desværre op når
man søger på mit navn, og bringer derved min familie og jeg i en meget
ubehagelig situation.

Jeg ringer herefter til TDC (repræsenteret ved TDC Forlag) og beder dem
fjerne oplysningerne fra deres hjemmeside øjeblikkeligt, med dette vil TDC
ikke og begrunder det med at mine adresseoplysninger automatisk bliver
uploadet til deres server fra Sonofon, og at de derfor ikke, men derimod
Sonofon derfor har ansvar for at oplysningerne kommer ud til offentligheden,
på trods af at TDC er ejer af det domæne hvorpå oplysningerne fremgår.

TDC oplyser at jeg skal meddele Sonofon at jeg ønsker hemmeligt nummer,
hvorefter mine personoplysninger vil forsvinde fra TDC's hjemmesdie, næste
gang databasene krydschekkes med Sonofons.

Jeg blev herefter desværre lidt ophidset idet jeg ikke mener at det kan være
rigtigt, at jeg ikke på forlangen kan få mine personlige data fjernet en
hjemmeside ved henvendelse til dennes ejer. Står der ikke noget om den slags
i registerloven el. lign.?

Mvh

Henrik

Fra : D.u.n.k.

Dato : 13-09-03 06:34

"Henrik" <henrik@josephsen.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> rigtigt, at jeg ikke på forlangen kan få mine personlige data fjernet en
> hjemmeside ved henvendelse til dennes ejer. Står der ikke noget om den

Hold nu op - det kan da ikke være så forfærdeligt at stå i telefonbogen
sammen med 2-3 millioner andre.
Det er jo ikke TDC, som har begået en fejl - det er jo enten dig selv eller
Sonofon, så slap af og ret fejlen der, hvor den ligger.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : vmx

Dato : 13-09-03 06:56

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> skrev i en meddelelse

> "Henrik" <henrik@josephsen.nu> skrev i en meddelelse
>

> Hold nu op - det kan da ikke være så forfærdeligt at stå i telefonbogen
> sammen med 2-3 millioner andre.

nå..(!)

det er måske derfor du underskriver dine indlæg
med "De Underligste Nørdede Kommentarer" ?

Der kan være mange gode og tungtvejende grunde
til netop ikke at kunne findes i hverken telefonbøger
eller andre opslagsværker, eksempelvis familiære
problemer; chikane fra ekskæresten / ekssamleveren
kan være meget belastende, også for børnene.

Mvh
Robert
www.vmaxxers.net - Vmaxxer #977 - Planet Claire
has pink air, All the trees are red, No one ever dies there,
No one has a head... www.sexmate.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-09-03 08:18

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev Sat, 13 Sep 2003 07:56:25
+0200

>Der kan være mange gode og tungtvejende grunde
>til netop ikke at kunne findes i hverken telefonbøger
>eller andre opslagsværker, eksempelvis familiære

Ja og så vælger man naturligvis at få hemmeligt nummer. Det har vor ven
her imidlertid selv glemt - og så er den ikke længere.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 13-09-03 07:08

D.u.n.k. wrote:

> Hold nu op - det kan da ikke være så forfærdeligt at stå i telefonbogen
> sammen med 2-3 millioner andre.

Er du nu helt sikker på det, Dunk ?

Mvh
Bjarne B Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-09-03 08:05

"Henrik" <henrik@josephsen.nu> skrev Fri, 12 Sep 2003 23:20:17 +0200

> [...]
>Sonofon, som ved en fejl (og uden jeg vidste det) ikke er blevet oprette med

Det er jo nu engang det normale, hvis du ikke selv beder om andet.

>TDC oplyser at jeg skal meddele Sonofon at jeg ønsker hemmeligt nummer,
>hvorefter mine personoplysninger vil forsvinde fra TDC's hjemmesdie, næste
>gang databasene krydschekkes med Sonofons.

Hvordan havde du eller tænkt dig det skulle foregå.?

Fra : Jette

Dato : 13-09-03 10:33

"Henrik" <henrik@josephsen.nu> wrote in

Hej Henrik

> [...]
> jeg en mobiltelefon hos Sonofon, som ved en fejl (og uden jeg vidste
> det) ikke er blevet oprette med hemmeligt nummer.

Dette sker meget tit hos teleselskaberne, men du har vel også fået at
vide at du er den første det er sket for, ikke

> [...]
> og sonofonmobilnummer på deres hjemmeside, og det hele dukker desværre
> op når man søger på mit navn, og bringer derved min familie og jeg i

Ja det er ganske grusomt at det kan ske. Jeg har selv prøvet dette, og
måtte flytte af samme årsag.

> [...]
> oplysningerne kommer ud til offentligheden, på trods af at TDC er ejer
> af det domæne hvorpå oplysningerne fremgår.

TDC SKAL fjerne oplysningerne hvis du har beskyttet adresse hos
folkeregisteret, uanset hvem kilden er !

> TDC oplyser at jeg skal meddele Sonofon at jeg ønsker hemmeligt
> nummer, hvorefter mine personoplysninger vil forsvinde fra TDC's
> hjemmesdie, næste gang databasene krydschekkes med Sonofons.

Dette er også korrekt. Det er kilden som er ansvarlig.

> [...]
> fjernet en hjemmeside ved henvendelse til dennes ejer. Står der ikke
> noget om den slags i registerloven el. lign.?

Du kan kræve dine personoplysninger fjernet omgående da det er brud
persondataloven. Du skal kontakte TDC´s juridiske afd. ved at sende
(faxe) dem et påkrav om fjernelse STRAKS, og 5 min efter ringer du til
dem og optager samtalen, og du spørger om de vil respektere dit påkrav !

Herefter klager du til datatilsynet samt til IT- og Telestyrelsen med to
uafhængige klager. Til datatilsynet klages over persondataloven og til
telestyrelsen klager du dels over Sonofon men også over alle de selskaber
som ikke vil efterkomme dit påkrav om fjernelse af dataoplysninger.

Jeg har selv en sag kørende om netop det samme. De er adskillige år om at
behandle sagerne, og kommer ud for at nogle vil opretholde dine
oplysninger indtil afgørelse foreligger. Dette er helt uacceptabelt og
jeg måtte selv flytte af samme grund.

Såfremt du kan bevise at du bad om udeladt telefonnummer, så kan du
stævne selskabet og gøre dine tab til flytning og genhusning gældende. Du
får en ordrebekræftelse når du opretter et telnr, og her fremgår om det
skal være alm, hemmeligt eller udeladt. Jeg selv havde denne
dokumentation på at jeg havde bestilt udeladt nr. og min advokat er ved
at udtage stævning mod televirksomheden, da jeg har tabt adskillige
hundrede tusinder ved flytningen.

Du skal sikre dig beviser. Gå ind på søgemaskinerne og søg på dit navn og
telnr. og gem søgesiderne til retten. Du skal vide at du ALDRIG slipper
væk fra internetdatabaserne når du først er havnet i dem. Så du må nok
også sælge dit hus og flytte ligesom mig.

Endeligt skal du vide at der findes mange psykisk syge i dette forum.
Kendetegnet ved denne sygdom, er at de beskylder dig for at lide af
sygdommen fordi du ikke vil have dine oplysninger offentliggjort, fordi
du måske ligesom jeg selv har måttet vidne i retten mod nogle kriminelle
som har truet dig på livet mv. Mit råd er at du skal ignorere disse
psykisk syge i denne her gruppe, og holde fast i det reelle problem.

Håber det kan støtte dig at du absolut ikke er alene om oplevelsen. Hos
krak.dk oplevede man flere tilfælde dagligt, og her er man meget venlig
og fjerne oplysningerne omgående uanset hvem kilden er.

Mit råd til dig er: Find dig absolut IKKE i det. Gå til direktørerne,
politiet, Datatilsynet, Telestyrelsen, forbrugerrådet, anlæg retssag osv

Hilsen Jette

Fra : D.u.n.k.

Dato : 13-09-03 11:16

"Jette" <jette2620@hotmail.comx> skrev i en meddelelse
> "Henrik" <henrik@josephsen.nu> wrote in
>
> Mit råd til dig er: Find dig absolut IKKE i det. Gå til direktørerne,
> politiet, Datatilsynet, Telestyrelsen, forbrugerrådet, anlæg retssag osv

Køl dog lidt ned - det er da ren hysteri, at man ikke kan stå i em
almindelig telefonbog. Man bliver da ikke mere betydningsfuld af at have
hemmligt nummer, som alligevel e kendt af alle, som skal bruge det.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Casper Bang

Dato : 13-09-03 11:23

> [...]
> almindelig telefonbog. Man bliver da ikke mere betydningsfuld af at have
> hemmligt nummer, som alligevel e kendt af alle, som skal bruge det.

Er du dum Dunk?

Hvis du havde læst Jettes indlæg, ville du vide at det var fordi hun har
vidnet i en retsag, og så vidt jeg forstod er blevet truet.
Derfor er det da YDERST relevant ikke at stå i en telefonbog. Man kan nemt
forestille sig at Henrik har samme problem.

Men mon ikke en henvisning til en paragraf eller to til TDC's juridiske
afdeling kan få dem på andre tanker? De er jo bare dovne, og finder det nok
lettere at fjerne oplysningerne, end at gå igennem en retssag...

Fra : D.u.n.k.

Dato : 13-09-03 13:53

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse

> Er du dum Dunk?

Nej - jeg har stadig ikke hørt et fornuftigt argument for at Henrik skulle
have problemer med at stå i en ganske almindelig telefonbog.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 13-09-03 14:35

D.u.n.k. skrev:

> Nej - jeg har stadig ikke hørt et fornuftigt argument for at Henrik
> skulle have problemer med at stå i en ganske almindelig telefonbog.

Du har fået en række gode grunde til at en person ikke vil optages i
telefonbøger og andre opslagsværker. Henriks aktuelle grund er
irrelevant og rager næppe dig.

--
Jørgen Hansen

Fra : D.u.n.k.

Dato : 13-09-03 15:21

"Jørgen Hansen" <jaha@post1.teleXX.dk> skrev i en meddelelse

> Du har fået en række gode grunde til at en person ikke vil optages i
> telefonbøger og andre opslagsværker. Henriks aktuelle grund er
> irrelevant og rager næppe dig.

Så - så Jørgen - små slag.
Selvfølgelig rager Henriks grund ikke mig, men han har trods alts selv valgt
at føre sig frem her - bare fordi han selv har glemt at sætte et lille kryds
i en formular, da han 'købte' sit abonnement hos Sonofon.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 13-09-03 15:38

D.u.n.k. skrev:

> [...]
> selv valgt at føre sig frem her - bare fordi han selv har glemt at
> sætte et lille kryds i en formular, da han 'købte' sit abonnement hos

Jeg ved ikke hvor du har det fra, at Henrik skulle have undladt at
anmode om hemmeligt nummer.

--
Jørgen Hansen

Fra : D.u.n.k.

Dato : 13-09-03 16:04

> D.u.n.k. skrev:
>
> Jeg ved ikke hvor du har det fra, at Henrik skulle have undladt at
> anmode om hemmeligt nummer.

Havde han sat markeringen korrekt, ville nummeret og adressen jo ikke være
dukket op i telefonbogen - vel ?

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 13-09-03 16:14

D.u.n.k. wrote:

> Havde han sat markeringen korrekt, ville nummeret og adressen jo
> ikke være dukket op i telefonbogen - vel ?

Firmaer er slet ikke ufejlbarlige, så fejlen kan lige så vel ligge hos
dem, som hos Henrik.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : J.K.Arning

Dato : 13-09-03 16:30

"D.u.n.k." <slet091255@iname.com> wrote in message

[Snip]

> Havde han sat markeringen korrekt, ville nummeret og adressen jo ikke være
> dukket op i telefonbogen - vel ?

Jeg lægger ud med at beklage følgende udtalelse men
den er på sin plads ..

"D.u.n.k" .. du er da ualmindeligt tungnem ..

Følgende refererer til Jettes indlæg som du selv ( igen ? ) kan læse
igennem længere oppe/nede i tråden og din konklusion der står til at
læse her ovenfor.

Jette skriver at hun har været / er i samme situation som henrik der
har fået personlige oplysninger som adresse og telefonnummer afsløret
på en internetside .. Jette har hvilket fremgår tydeligt af hvad hun skriver
været ude for at bestille et telefonnummer hvor hun beder om udeladt
nummer men hvor dette alligevel ikke er sket ..

Citat Jette :

******
[...]

Hvis du læser citatet igennem ( i tilfælde du ikke gider finde frem til
Jettes oprindelige indlæg ) vil du se at hun skriver at hun kan dokumentere
at have bestilt udeladt nummer men at teleselskabet ikke leverede dette ..

Hvordan hænger det sammen med din oven- / nedenstående udtalelse ..

Citat D.u.n.k.:

******
> Havde han sat markeringen korrekt, ville nummeret og adressen jo ikke være
> dukket op i telefonbogen - vel ?
******

forklar D.u.n.k. .. forklar .. jeg glæder mig ..

Regards

Fra : ole thofte

Dato : 13-09-03 17:40

"J.K.Arning" <skrev

> [...]
>
> ******
> ******
>
> forklar D.u.n.k. .. forklar .. jeg glæder mig ..

Bravo for en usædvanlig klar fremstilling af 'diskussionsforløbet'. Så er
det D.u.n.k.'s tur.
vh ole thofte

Fra : Jane

Dato : 14-09-03 21:39

D.u.n.k. skrev i <news:3f63328a$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Havde han sat markeringen korrekt, ville nummeret og adressen jo ikke
> være dukket op i telefonbogen - vel ?

Jeg kan da fortælle dig at jeg lige har bedt om nyt hemmeligt nummer
og i min ordrebekræftelse har de sørme "glemt" at det skal være
hemmeligt - faktisk har de endda givet mig en "gratis service" om at
de næste tre måneder vil alle der ringer til det gamle nummer få op-
lyst det nye - åbenbart skal teleselskaber have den slags information
ind flere gange før de kan lære det.
Fordi bestillingen foregik mundtligt kan jeg ikke "bevise" jeg har
bestilt hemmeligt nummer, men jeg kan da i det mindste nå at rette
fejlen før de aktiverer nummeret (ellers ville jeg sørme ikke betale
450 ekstra for at få et nyt nummer).

Jeg kan se Henrik skriver "som ved en fejl (og uden jeg vidste det)
ikke er blevet oprette med hemmeligt nummer" det kunne godt være at
Sonofon har lavet samme nummer som TDC er ved at prøve at lave med
mig.

Jane

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-09-03 12:23

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in

> [...]
> ind flere gange før de kan lære det.
> Fordi bestillingen foregik mundtligt kan jeg ikke "bevise" jeg har

Jeg har oplevet præcis det samme for nogle år siden, og kunne heller intet
bevise.

For nylig bestilte jeg også nyt nummer, men gjorde dette skriftligt pr fax
til kundeservice. Jeg tale samtidig med dem at faxen rullede ud, og de
bekræftede indholdet. Jeg havde beordret udeladt nummer i min fax og modtog
en skriftlig bekræftelse herpå. Nogle uger senere bestilte jeg ADSL, og så
ophævede de mit udeladte nummer og offentliggjorde både navn, nummer og
adresse - UDEN at bede om skriftlig accept.

Er der noget at sige til at der er krig i denne verden

Hilsener Jørn

Fra : Bullshit

Dato : 13-09-03 13:37

> Køl dog lidt ned - det er da ren hysteri, at man ikke kan stå i em
> almindelig telefonbog.
> Dunk

Der var jo en af de psykisk syge, og som endda er så svagt begavet at han
intet forstår af situationen. Hvor er det irriterende at sådanne fjolser
svarer på så alvorlige indlæg, som der her er tale.

Tag dine piller "dunk", og hold dig herfra inden det går galt for dig.

Fra : D.u.n.k.

Dato : 13-09-03 13:51

"Bullshit" <bullshit@bullshit.ass> skrev i en meddelelse

> Der var jo en af de psykisk syge, og som endda er så svagt begavet at han
> intet forstår af situationen. Hvor er det irriterende at sådanne fjolser
> svarer på så alvorlige indlæg, som der her er tale.

Du må være en af de sølle stakler, som end ikke kan finde ud af at udtrykke
dig på dansk om noget, du absolut intet ved om.

> Tag dine piller "dunk", og hold dig herfra inden det går galt for dig.

Jeg spiser ikke andre piller end vitaminpiller - og jeg opholder mig - og
mener - hvad der passer mig - kære ven.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Henrik

Dato : 15-09-03 20:57

"Jette" <jette2620@hotmail.comx> skrev i en meddelelse
> "Henrik" <henrik@josephsen.nu> wrote in
>
> Hej Henrik

Klip

Super svar ! Tak.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-09-03 09:04

> [...]
> uploadet til deres server fra Sonofon, og at de derfor ikke, men derimod
> Sonofon derfor har ansvar for at oplysningerne kommer ud til

Korrekt. Du kan prøve at søge efter §34 data (har ikke lige selv IP på
nuværende tidspunkt)

Fra : Anders S....

Dato : 14-09-03 12:46

TDC
> offentligheden,

Det lyder rigtig at TDC ikke vil fjerne oplysningerne.
TDC kan fjerne oplysningerne fra deres database, men næste gang sonofon
uploader opdateringer er oplysningerne der igen, så derfor kontakt Sonofon,
det er dem der skal rette fejlen eller hvad det nu er!

MVH
Anders...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-09-03 08:25

"Anders S...." <ankr@ducks-corner-fjerndette.dk> wrote in message
> [...]
Sonofon,
> det er dem der skal rette fejlen eller hvad det nu er!

Din begrundelse er teknisk og ikke juridisk.
At TDC Forlag vil have et tilbagevendende problem, hvis ikke Sonofon får
videregivet data korrekt er en sag mellem de to parter.

/Per

Fra : Søren

Dato : 19-09-03 12:32

> Din begrundelse er teknisk og ikke juridisk.
> At TDC Forlag vil have et tilbagevendende problem, hvis ikke Sonofon får
> videregivet data korrekt er en sag mellem de to parter.

Rent juridisk overholder teledanmark vel også deres forretningsbetingelser
vedr. hemmeligt nummer.
At Henrik så ikke læser forretningsbetingelserne igennem ved Sonofon, hvori
der står at Sonofon er forpligtet til at udleverer kunde adresser og
telefonnummer, på deres kunder, hvis ikke kunden har bedt om hemmeligt
nummer, er vel Henrik's egen fejl.

Hvem oplyser adressen her ? Det er ikke TDC
http://www.krak.dk/
http://www.909.dk
http://www.eniro.dk/

/Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-09-03 12:38

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message

> Rent juridisk overholder teledanmark vel også deres forretningsbetingelser
> vedr. hemmeligt nummer.

TeleDanmarks forretningsbetingelser vedr. hemmeligt nummer er uinteressante
i den her forbindelse.

Det drejer sig om forholdet mellem TDC Forlag som databehandler og Henrik
som registreret.

/Per

Fra : Søren

Dato : 19-09-03 12:44

> Det drejer sig om forholdet mellem TDC Forlag som databehandler og Henrik
> som registreret.

TDC Forlag er vel i dette tilfælde datamodtager fra Sonofon og ikke
databehandleren.

Fejlen liger hos Sonofon og det er der der den skal rettes.

/Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-09-03 12:59

Henrik

> TDC Forlag er vel i dette tilfælde datamodtager fra Sonofon og ikke
> databehandleren.

De er også selvstændig databehandler og har dermed ansvar og forplitigelser
iflg. lovgivningen.

/Per

Fra : Søren

Dato : 19-09-03 13:07

> De er også selvstændig databehandler og har dermed ansvar og
forplitigelser
> iflg. lovgivningen.

Så skal Henrik jo også igang med
http://www.krak.dk/
http://www.909.dk
http://www.eniro.dk/

Plus mange andre. jubii.dk f.eks

Han skal jo gå til kilden af problemet...Og det er i dette tilfælde Sonofon.

Ellers kommer hans adresse og telefonnummer op igen og igen og igen og
i.............. Måned efter måned efter m................

/Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-09-03 13:48

> forplitigelser
>
> Så skal Henrik jo også igang med
> http://www.krak.dk/
> http://www.909.dk
> http://www.eniro.dk/
>
> Plus mange andre. jubii.dk f.eks

De har ihvertfald samme forpligtigelser.

> Han skal jo gå til kilden af problemet...Og det er i dette tilfælde
Sonofon.

Det er selvfølgelig den nemmeste praktiske løsning på problemet.
Men diskussionen startede med at TDC Forlag ikke ville erkende deres ansvar,
og det er den problematik jeg har belyst med lovbestemmelserne på området.

> Ellers kommer hans adresse og telefonnummer op igen og igen og igen og
> i.............. Måned efter måned efter m................

Kun hvis de forskellige databehandlere ikke lever op til deres ansvar

/Per

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 14-09-03 13:42

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Korrekt. Du kan prøve at søge efter §34 data

Så vidt jeg forstår loven og bekendtgørelsen skal TDC umiddelbart
foretage sletningen i sit system og må ikke afvente en rettelse fra
Sonofon.

Lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet Nr. 418, § 34:

Stk. 6. En slutbruger kan hos udbydere heraf kræve at blive optaget i
alle almene, offentligt tilgængelige nummeroplysningsdatabaser
og -registre. Udbydere af nummeroplysningsdatabaser og -registre skal
efter anmodning fra en slutbruger give adgang til at kontrollere
oplysninger om slutbrugerens egne nummeroplysningsdata hos den
pågældende udbyder af nummeroplysningsdatabasen og -registret. Udbydere
som nævnt skal herunder give slutbrugere adgang til at kræve rettelser
heri eller sletning af data.

Bekendtgørelse om nummeroplysningsdatabaser

§ 9. Datasælgere og datakøbere skal foretage rettelser eller ændringer i
en slutbrugers nummeroplysningsdata umiddelbart efter slutbrugerens
henvendelse om rettelse eller ændring heri.

Stk. 2. Datasælger og datakøber er hver især ansvarlig for de rettelser
og ændringer, der foretages i henhold til stk. 1.

--
Jørgen Hansen

Fra : D.u.n.k.

Dato : 14-09-03 14:01

> [...]
>
> Så vidt jeg forstår loven og bekendtgørelsen skal TDC umiddelbart
> foretage sletningen i sit system og må ikke afvente en rettelse fra

Dermed påstår du, at hvis TDC havde trykt 2 millioner telefonbøger med den
pågældende 'fejl' skulle TDC tilbagekalde disse selvom fejlen reelt findes
hos enten Sonofon eller abonnenten selv.
Den holder vist ingen steder.
Slap af og betragt den navne/nummer oplysning i telefonbogen som en ekstra
service.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 14-09-03 15:55

D.u.n.k. skrev:

> Dermed påstår du, at hvis TDC havde trykt 2 millioner telefonbøger
> med den pågældende 'fejl' skulle TDC tilbagekalde disse selvom fejlen
> reelt findes hos enten Sonofon eller abonnenten selv.

Nej, jeg påstår ingenting. Jeg læser bare, hvad der står i loven.

> Den holder vist ingen steder.
> Slap af og betragt den navne/nummer oplysning i telefonbogen som en
> ekstra service.

Det var ikke telefonbogen, vi talte om. Det var en online-tjeneste.

I denne tråd har du insinueret, at spørgeren selv har været ude om
problemet og at spørgeren ikke har nogen rimelig grund til at have
hemmeligt nummer. Nu forplumrer du yderligere sagen ved at snakke om
telefonbøger. Hvad med at forholde dig til fakta i stedet for gætværk og
dine personlige holdninger til hvordan verden burde være indrettet?

--
Jørgen Hansen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 14-09-03 16:05

Jørgen Hansen wrote:

> Hvad med at forholde dig til fakta i stedet for gætværk og dine
> personlige holdninger til hvordan verden burde være indrettet?

D.u.n.k. alias Knud Thomsen alias Knud T alias jeg ved ikke hvad anser
usenet for at være hans private legeplads, hvor han kan trolle løs og
poste ligegyldige, provokerende og vildledende indlæg omkring sager,
han ikke har det mindste smule begreb om eller egentlig interesse for.

Hans eneste interesse synes at være at forplumre enhver debat.

Fra : D.u.n.k.

Dato : 14-09-03 17:57

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
> han ikke har det mindste smule begreb om eller egentlig interesse for.
>
> Hans eneste interesse synes at være at forplumre enhver debat.

Jeg kan kun konstatere, at du taler mod bedre vidende.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : D.u.n.k.

Dato : 14-09-03 17:59

> Det var ikke telefonbogen, vi talte om. Det var en online-tjeneste.

Vil du dermed påstå, at der er forskel på at blive optaget i papirudgaven af
telefonbogen og on-line udgaven af samme. ?
Nig bekendt er datagrundlaget helt identisk.

Venlig hilsen
Dunk

gakselroske

Fra : Jane

Dato : 14-09-03 21:41

D.u.n.k. skrev i <news:3f649eb5$0$97163$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Vil du dermed påstå, at der er forskel på at blive optaget i
> papirudgaven af telefonbogen og on-line udgaven af samme. ?

Hvis du er heldig får du ikke et mobil-nummer i papirudgaven.
De nøjes nogle gange med fastnet telefoner.

Jane

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 14-09-03 21:50

D.u.n.k. skrev:

> Vil du dermed påstå, at der er forskel på at blive optaget i
> papirudgaven af telefonbogen og on-line udgaven af samme. ?
> Nig bekendt er datagrundlaget helt identisk.

Jeg har ikke påstået noget om telefonbøger - tværtimod.

Jeg har konstateret at TDC på kundens foranledning umiddelbart skal
rette fejl i deres registre. Faktisk ser det ud til at Sonofon ikke er
forpligtet til at meddele TDC om fejl i tidligere udleverede data.
Telestyrelsen tog problemet op med branchen for et par år siden. Her er
lidt at Telestyrelsens problemformulering:

<citat>
Telelovgivningen har ikke forudsat det tilsyneladende store antal
tilfælde, hvor et teleselskab fejlagtigt har offentliggjort en
slutbrugers nummeroplysningsdata.

Teleselskaberne er ikke forpligtede til at tilbyde slutbrugeren et nyt
telefonnummer uden beregning. Teleselskaberne er heller ikke forpligtede
til, hverken at oplyse overfor slutbrugeren, til hvilke selskaber
nummeroplysningsdata er videresolgt, eller at tage kontakt til disse
selskaber m.h.p. at rette de forkerte nummeroplysningsdata. Det er
således op til slutbrugeren at opspore de respektive selskaber, som har
modtaget nummeroplysningsdata samt anmode hvert af disse selskaber om at
slette eller rette de pågældende data.

<citat slut>

Diskussionen med teleselskaberne førte ikke til ændringer i
bestemmelserne.
--
Jørgen Hansen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-09-03 08:23

> [...]
TDC
> offentligheden,
>
> Korrekt. Du kan prøve at søge efter §34 data (har ikke lige selv IP på

Jeg tror du er ude efter §35 (Lov om behandling af personoplysninger)

§ 35. Den registrerede kan til enhver tid over for den dataansvarlige
gøre indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende gøres til genstand for
behandling.

Stk. 2. Hvis indsigelsen efter stk. 1 er berettiget, må behandlingen
ikke længere omfatte de pågældende oplysninger.

Den dataansvarlige må her uden tvivl være TDC Forlag A/S, som driver de De
Gule Sider.

At de får data fra andre dataleverandører vedrører ikke forholdet mellem den
berørte person og databehandleren.

/Per

Fra : Henrik

Dato : 15-09-03 20:55

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gule Sider.
>
> At de får data fra andre dataleverandører vedrører ikke forholdet mellem

Mange tak Per, for et klart svar.

Fra : D.u.n.k.

Dato : 16-09-03 07:06

> Mange tak Per, for et klart svar.

Men forkert.
Hvorfor udvælger du (og mange andre) altid præcist det svar de helst vil
høre, som værende det rigtige og bedste?

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Henrik

Dato : 16-09-03 08:53

> "Henrik" <henrik@josephsen.nu> skrev i en meddelelse

> Men forkert.
> Hvorfor udvælger du (og mange andre) altid præcist det svar de helst vil
> høre, som værende det rigtige og bedste?

Verden vil bedrages....

Fra : Søren

Dato : 19-09-03 12:38

> Verden vil bedrages....

Husk nu at ringe til:
http://www.krak.dk/
http://www.909.dk
http://www.eniro.dk/

Der er mange flere (oplysninger kan købes af alle og enhver for et beløb jeg
ikke lige kender), så dine oplysninger er ikke sikre.

Du vil dog blive ved med måned efter måned af kunne finde dit telefonnummer
hos enhver sider der yder denne tjeneste...Ikke pga. TDC, men pga. Sonofon.

/Søren

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-09-03 14:33

Søren wrote:

> Husk nu at ringe til:
> http://www.krak.dk/
> http://www.909.dk
> http://www.eniro.dk/

Oh my god ... Har du aktier i de selskaber eller hvad? Det er femte gang
du fyrer den smøre af.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Søren

Dato : 19-09-03 14:40

> Oh my god ... Har du aktier i de selskaber eller hvad? Det er femte gang
> du fyrer den smøre af.

Fjerde hvis det endelig skal være.

/Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-09-03 08:57

> [...]
> Hvorfor udvælger du (og mange andre) altid præcist det svar de helst vil
> høre, som værende det rigtige og bedste?

PLONK

/Per

Fra : Søren

Dato : 19-09-03 12:35

> [...]
> Gule Sider.
>
> At de får data fra andre dataleverandører vedrører ikke forholdet mellem

Glem nu ikke f.eks
http://www.krak.dk/
http://www.909.dk
http://www.eniro.dk/

Det er Henrik selv der har lavet en fejl, og den fejl skal rettes hos
Sonofon, med mindre at han ikke vil se den dukke op igen og igen hver måned.

/Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-09-03 13:53

> Det er Henrik selv der har lavet en fejl, og den fejl skal rettes hos
> Sonofon, med mindre at han ikke vil se den dukke op igen og igen hver
måned.

En henvendelse til en databehandler om at man ikke vil indgå i deres
register skal natuligvis tages alvorligt.

Afgørelsen af om man kan kræve oplysningerne fjernet skal ske i en afvejning
mellem databehandlerens ønsker og beskyttelsen af den registrerede. I dette
konkrete tilfælde vil jeg tro at beksyttelse af den registrerede vil veje
tungest (pga. de alvorlige personlige problemer det kan involvere).

Det er den enkelte databehandlers ansvar, hvordan fjernelsen i praksis skal
ske, så de kan ikke undskylde sig med, at de får oplysningerne fra Sonofon.
De må finde en måde at klare den lille sag på.

/Per