Korte kabler i et Miditower?
Fra : Rookie All Stars

Dato : 11-09-03 14:56

Hejsa derude.

Jeg har det problem, at mine runde IDE-kabler (90 cm.) ikke kan
tilsluttes korrekt. Vil gerne have :

Prim. Master : HD
Prim. Slave : CD
Sek. Master : BACKUP-HD
Sek. Slave : CDR

... men Master og Slave conn. på mit kabel kan ikke nå fra bunden, hvor
min HD sidder, og op til toppen hvor mit CD sidder!? Der er masser af længde
mellem IDE-konn. og SLAVE .. men ikke videre opad ..

... bliver derfor nødt til at køre :

Prim. Master : HD
Prim. Slave : BACKUP-HD
Sek. Master : CD
Sek. Slave : CDR

... nogen, der ved, hvad der skal til - og ikke noget med et Minitower eller
flade IDE-kabler, vel?

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 15:31

Rookie All Stars wrote:

> Vil gerne have :
>
> Prim. Master : HD
> Prim. Slave : CD
> Sek. Master : BACKUP-HD
> Sek. Slave : CDR
>
> ... nogen, der ved, hvad der skal til - og ikke noget med et Minitower eller
> flade IDE-kabler, vel?

Så må du jo købe nogle skinner til at sætte dine harddiske op mellem
dine CD-drev.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374657927

Køling af harddiskene kan dog blive et problem.

Fra : Leony

Dato : 11-09-03 19:44

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> skrev i en meddelelse

> Køling af harddiskene kan dog blive et problem.

Det tror jeg bestemt ikke.
Hvorfor skulle det blive et problem?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 20:55

Leony wrote:
> "Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx·net> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg bestemt ikke.
> Hvorfor skulle det blive et problem?

Luft-flowet er typisk meget lille øverst i kabinettet, og diskene kommer
til at sidde "lukket inde" mellem de andre drev.

Fra : Leony

Dato : 12-09-03 07:30

> Luft-flowet er typisk meget lille øverst i kabinettet, og diskene
> kommer til at sidde "lukket inde" mellem de andre drev.

Det har du ret i.
Luftflowet kan dog heldigvis let forbedres med en enkelt blæser.
Det vigtigste er ikke hvor kraftig den er, blot at luften bevæger sig.

Fra : Leony

Dato : 11-09-03 19:43

"Rookie All Stars" <hvad-tror-du-selv@smarte.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har det problem, at mine runde IDE-kabler (90 cm.) ikke kan
> [...]

Nogen bestemt grund?

> .. bliver derfor nødt til at køre :
> Prim. Master : HD
> Prim. Slave : BACKUP-HD
> Sek. Master : CD
> Sek. Slave : CDR

Den opstilling har virket for mig i 4 år.

Du kunne evt købe nogle andre kabler eller de skinner Jens nævner (jeg
har selv sådan et par monteret på min Maxtor).

Fra : Jonny Jensen

Dato : 12-09-03 17:39

> Den opstilling har virket for mig i 4 år.

Helt enig, det er også den måde jeg mener er mest "rigtig", da jeg altid har
holdt HDD for sig of optiske drev for sig, og sådan har jeg så vidt muligt
gjort i 5½-6 år også

Jonny.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 12-09-03 20:39

> Nogen bestemt grund?

Således kører jeg også med mit setup, fuldkommen som ovenstående. Det gøres
i det, HD'erne helst skal være master hvis der skal kunne bootes på dem
direkte. Desunden mener jeg at have læst, at hvis man eksempelvis skal tage
backup på en CD fra den primære HD vil det gå stærkede, hvis ikke CD-R og HD
sidder på samme IDE controller...

> Den opstilling har virket for mig i 4 år.

Det er muligt, men med hvilken hastighed?

--
Martin K

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 12-09-03 20:49

Den Fri, 12 Sep 2003 21:38:33 +0200, "Martin Kirschmeyer"
<kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev:

>>> Prim. Master : HD
>>> Prim. Slave : CD
>>> Sek. Master : BACKUP-HD

>Således kører jeg også med mit setup, fuldkommen som ovenstående. Det gøres
>i det, HD'erne helst skal være master hvis der skal kunne bootes på dem
>direkte.

Det har jeg ikke hørt om før i moderne tid. Hvilket OS? Link?

> Desunden mener jeg at have læst, at hvis man eksempelvis skal tage
>backup på en CD fra den primære HD vil det gå stærkede, hvis ikke CD-R og HD
>sidder på samme IDE controller...

Jeg tvivler på det har praktisk betydning nu om dage.

>>> Prim. Slave : BACKUP-HD
>>> Sek. Master : CD

>Det er muligt, men med hvilken hastighed?

Med hvilken hastighed fungere det andet?

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard
--
Det er en muldvarp på motorcykel!
Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 14-09-03 11:05

Michael Pilgaard wrote:
> Det har jeg ikke hørt om før i moderne tid. Hvilket OS? Link?

Tja... det var et råd jeg fik herinde. Jeg rodede på et tidspunkt med Linux,
og havde således den til at ligge på min master disk på den sekundære kanal,
mens windows lå på master disken på den primære kanal. Så kunne jeg bare
ændre hvilken HD der skulle bootes på i BIOS...

> Med hvilken hastighed fungere det andet?

Tja... det kører i hvert fald godt nok til mig. Har aldrig problemer når der
skal tages backup mv. Det er nok derfor jeg ikke har overvejet at sætte
drevene anerledes

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 14-09-03 09:46

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f6220a5$0$48894$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
> eksempelvis skal tage backup på en CD fra den primære HD vil det gå
> stærkede, hvis ikke CD-R og HD sidder på samme IDE controller...

Det vil gå stærkere, men spørgsmålet er hvor meget.
Problemet er, svjv, at der ikke kan læses og skrives samtidig på den
samme controller.

Det er muligt den vil gå "stærkere", men du skal stadig tage
hastighedsbegrænsningerne på din brænder i betragtning.
Brændere der kører 48x overfører mindre end 8 MB/s, hvor en harddisk der
kører ATA100 maksimalt over 100 MB/s (den reelle overførselshastighed er
sikkert mellem 40-50 MB/s), der burde derfor ikke være nogen fare for at
harddisken ikke kan levere data nok.

> Det er muligt, men med hvilken hastighed?

Det er jo maksimum hastighed for netop den opstilling på mit system.

Grunden til at jeg har mine drev siddende på den måde, er den at jeg
ikke har brug for hastigheden (hvis den da overhovedet kan mærkes).
Jeg kopierer aldrig cd-ere "on-the-fly" og har derfor ikke brug for den
hurtigere læsning mellem cd-rom drevene.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 14-09-03 11:07

Leony wrote:
> Det vil gå stærkere, men spørgsmålet er hvor meget.

Det er jo det. Men det er jo også lige meget. Sagen ligger i at det går
stærkere Jeg er også den type der sætter min ramklods i slot nr. 1.
Eller skal der først spørges på nr. 1 for derefter at spørge på nr. 2. Du
kan helt sikkert ikke mærke det, men der er noget psykisk i at det nu er
optimalt

> Problemet er, svjv, at der ikke kan læses og skrives samtidig på den
> samme controller.

Præcis...

> Grunden til at jeg har mine drev siddende på den måde, er den at jeg
> ikke har brug for hastigheden (hvis den da overhovedet kan mærkes).

Det kan den nok ikke

--
Martin K