børnebidrag og plejeforældrer
Fra : Qrt Winding

Dato : 11-09-03 08:22

Hej NG

Hvis man som forældrer til et barn bliver skilt og mister forældrerretten
over dette barn, skal man jo
som bekendt betale børnebidrag til barnets anden forældrer. Derom ingen
tvivl.

Nu har denne anden forældrer så "valgt", gennem kommunen hvor vedkommende
bor, at få barnet
anbragt hos plejeforældrer.

Nu kommer så spørgsmålet; Kan det være rigtigt, at den foældrer, der ikke
har forældrermyndighed
skal fortsætte med at betale forældrerbidrag?, Det er så ikke længere til
barnets anden forældrer, men
til kommunen, som har anbragt barnet.

Dette synes jeg ikke, der kan være rimeligt. At den ene part fortsat skal
betale bidrag, medens den anden
part helt slipper for udgifter i forbindelse med barnet.

Relevante links til love og paragraffer modtages gerne.

--
Med Venlig Hilsen/Best Regards
Qrt Winding http://www.sitecenter.dk/windings

Fra : Sturm

Dato : 11-09-03 12:45

"Qrt Winding" <l_black_shadow_l@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har forældrermyndighed
> skal fortsætte med at betale forældrerbidrag?, Det er så ikke længere til

Hej! Såvidt jeg husker hedder det børnebidrag, hvilket indikerer, at pengene
er barnets og skal følge barnet. Noget andet er så, hvem der skal
administrere pengene for barnet - det vil typisk være den anden forælder...
Mvh Inger.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 11-09-03 20:40

"Qrt Winding" <l_black_shadow_l@hotmail.com> skrev i en meddelelse
-SNIP-
> [...]
> har forældrermyndighed
> skal fortsætte med at betale forældrerbidrag?, Det er så ikke længere til

Ja, det mener jeg er korrekt jvf. en lignende sag jeg selv har gennemgået og
jvf. "Lov om børns forsørgelse":

§ 13. Forældrene er hver for sig forpligtet til at forsørge barnet. Barnet
skal forsørges, opdrages og uddannes under hensyn til forældrenes livsvilkår
og barnets tarv.
Stk. 2. Opfylder en af forældrene ikke forsørgelsespligten over for barnet,
kan statsamtet pålægge ham at udrede bidrag til barnets underhold.

§ 14. Bidraget fastsættes under hensyn til barnets tarv og forældrenes
økonomiske kår, herunder deres erhvervsevne. Er begge forældre ubemidlede,
fastsættes bidraget i almindelighed til det for barnets opholdssted til
enhver tid gældende normalbidrag,.jf. § 14 i lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag. Er barnet avlet ved en ved dom
fastslået kønsfrihedsforbrydelse, skal faderens bidrag ansættes således, at
det dækker samtlige udgifter ved barnets underhold.
Stk. 2. Bidragspligten ophører ved barnets fyldte 18. år. Bidragspligten
ophører endvidere, når barnet indgår ægteskab, medmindre statsamtet
bestemmer andet.
Stk. 3. Bidrag til undervisning eller uddannelse kan dog pålægges indtil
barnets fyldte 24. år.
Stk. 4. Bidraget erlægges halvårsvis forud, medmindre andet bestemmes.
Barnets bortadoption eller død medfører ikke fritagelse for nogen del af
bidraget for den pågældende bidragsperiode.

> Dette synes jeg ikke, der kan være rimeligt. At den ene part fortsat skal
> betale bidrag, medens den anden
> part helt slipper for udgifter i forbindelse med barnet.

Du er ikke den eneste, der har tænkt den tanke... Jeg kan ikke lige helt
forklare det og kan ikke lige finde mine sagspapirer vedr. min egen sag men
prøv også at kigge på
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Boernetilskudsloven.html

> Relevante links til love og paragraffer modtages gerne.

Jeg har lynhurtigt skimtet ovenstående lov igennem og bemærker især:

§ 8. Børnetilskud udbetales til moderen.
Stk. 2. Har kun faderen forældremyndigheden over barnet, udbetales
børnetilskud til ham.
Stk. 3. Tilkommer forældremyndigheden den ene af forældrene, og den anden af
forældrene godtgør, at barnet bor hos ham eller hende, kan børnetilskud
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse udbetales til den, som barnet bor
hos.
Stk. 4. Lever forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke sammen,
udbetales børnetilskud til den af forældrene, der har barnet hos sig.
Opholder barnet sig i disse tilfælde lige meget hos begge forældrene,
udbetales børnetilskud til den af forældrene, på hvis adresse barnet er
tilmeldt folkeregisteret.
Stk. 5. Er barnet i privat familiepleje, jfr. bistandslovens § 65, kan
børnetilskud efter kommunalbestyrelsens bestemmelse udbetales til den, der
har taget barnet i pleje. Er barnet i pleje hos et ægtepar, udbetales
børnetilskud i givet fald til plejemoderen.
Stk. 6. Såfremt det skønnes bedst for barnet, kan kommunalbestyrelsen
bestemme, at børnetilskuddet skal udbetales til barnet selv.
Stk. 7. Når den, der har forældremyndigheden over barnet, er indsat i
institutioner under Kriminalforsorgen, jf. § 2, nr. 3, kan børnetilskud
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse udbetales til den indsattes
ægtefælle, såfremt den indsattes særbarn opholder sig hos denne.

Håber det hjælper lidt.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Qrt Winding

Dato : 11-09-03 21:47

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Qrt Winding" <l_black_shadow_l@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det mener jeg er korrekt jvf. en lignende sag jeg selv har gennemgået
og
> jvf. "Lov om børns forsørgelse":

-SNIP (nogle gode paragraffer)-

> Du er ikke den eneste, der har tænkt den tanke... Jeg kan ikke lige helt
> forklare det og kan ikke lige finde mine sagspapirer vedr. min egen sag
> [...]

Okay, det vil jeg prøve.

> Jeg har lynhurtigt skimtet ovenstående lov igennem og bemærker især:

- SNIP (endnu flere gode paragraffer) -

> Håber det hjælper lidt.

Det gjorde det ikke, det hjalp meget

Mange tak for dine referencer til relevante love og paragraffer. Det satte
lidt
mere lys over sagen.

Endnu en gang tak.

MVH