/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Lynnedslag...
Fra : D. R. Sijm


Dato : 11-09-03 06:05

Jeg spørger her, for jeg ved ikke hvad "dimsen" hedder jeg er ude efter:
Kan man installere en enhed mellem telefonstikket og bredbåndsmodem - eller
mellem modemet og computeren; så effekten af lynnedslag ikke når
computeren..?

Vi har fået brændt to computere af her i sommers; ved to forskellige
lejligheder - forsikringen har uden problemet erstattet reparationerne; men
vi ville gerne være det foruden, hvis det kunne undgås.

mvh

Dyveke



 
 
Johnny (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Johnny


Dato : 11-09-03 06:14


"D. R. Sijm" <dyveke@sandvej.dk> skrev i en meddelelse
news:bjovnq$9fl$1@sunsite.dk...
> Jeg spørger her, for jeg ved ikke hvad "dimsen" hedder jeg er ude efter:
> Kan man installere en enhed mellem telefonstikket og bredbåndsmodem -
eller
> mellem modemet og computeren; så effekten af lynnedslag ikke når
> computeren..?

Ja, der fås et dobbelt stik med sikring indbygget til el nettet. Jeg ved
ikke lige hvor, men prøv en Computer forretning eller byggemarked.

Johnny



Johnny (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Johnny


Dato : 11-09-03 06:18

>
> Ja, der fås et dobbelt stik med sikring indbygget til el nettet. Jeg ved
> ikke lige hvor, men prøv en Computer forretning eller byggemarked.
>
> Johnny
>
>

Her er lidt flere oplysninger:

Sitecom 5-port Wireless Power Protection Strip

5 port Wireless Power Protection Strip beskytter elektronisk udstyr mod
strøm peaks, lynnedslag og overgang. Fjernbetjening med lang rækkevidde -
ca. 20 meter. Består af 2 porte med konstant strøm og 3 porte med
fjernbetjent on/off funktion .

EMI filter beskytter mod elektromagnetiske forstyrrelser
RFI filter beskytter mod radioforstyrrelser
Overspændingsbeskyttelse
Indbygget 10A sikring
Børnesikringslås
Moden / telefon / telefax beskyttelse

Prisen er 249,00 DKK

Fundet på : http://www.bbec.dk/ under Kabler

Johnny



Michael Harritz (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Michael Harritz


Dato : 11-09-03 07:16

Hej

Jeg arbejder på et gymnasium som IT supporter, og jeg kan sige at intet af
alt dette der virker. Det er rigtigt at der fjernet peaks, og der forlænger
levetiden, men når man har en peak som er så høj som ved et lynnedslag, så
vil den ikke kunne gøre noget som helst. Bedste råd er derfor at når det
tårdner skal du tage dine stik ud.

Mvh Michael



Ukendt (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-09-03 09:26

Michael Harritz wrote:
>
> Jeg arbejder på et gymnasium som IT supporter, og jeg kan sige at intet af
> alt dette der virker. Det er rigtigt at der fjernet peaks, og der forlænger
> levetiden, men når man har en peak som er så høj som ved et lynnedslag, så
> vil den ikke kunne gøre noget som helst. Bedste råd er derfor at når det
> tårdner skal du tage dine stik ud.

Enig. Et lyn som er "hoppet" flere kilometer gennem fri luft, bliver
ikke stoppet af en lille æske med sikring og transientfilter.


Jens Petersen (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Petersen


Dato : 11-09-03 21:06

On Thu, 11 Sep 2003 10:26:13 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion®gmx·net> wrote:


>Enig. Et lyn som er "hoppet" flere kilometer gennem fri luft, bliver
>ikke stoppet af en lille æske med sikring og transientfilter.

Det gør et lyn faktisk ikke, det udlades gennem en ioniseret kanal der
opbygges lidt efter lidt indtil den kan lede tilstrækkelig godt. Lidt
som om nogen havde trukket en ledning mellem skyen og jordkloden.

http://science.howstuffworks.com/lightning4.htm

--
Jens

Famous Last Words #02: "You and *WHAT* army?"

Ukendt (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-09-03 05:31

Jens Petersen wrote:
> On Thu, 11 Sep 2003 10:26:13 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
> <greylion®gmx·net> wrote:
>
>>Enig. Et lyn som er "hoppet" flere kilometer gennem fri luft, bliver
>>ikke stoppet af en lille æske med sikring og transientfilter.
>
> Det gør et lyn faktisk ikke [snip]

Gør ikke hvad? - Lynet bliver stadig ikke stoppet af sådan en lille æske.
Læg mærke til at jeg skrev "hoppet" i anførselstegn.
Jeg syntes ikke det var umagen værd at tage med _hvordan_ lyn udbreder
sig, blot at de gør det over store afstande.


Jens Petersen (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Petersen


Dato : 12-09-03 17:34

On Fri, 12 Sep 2003 06:31:11 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion®gmx·net> wrote:


>>>Enig. Et lyn som er "hoppet" flere kilometer gennem fri luft, bliver
>>>ikke stoppet af en lille æske med sikring og transientfilter.
>>
>> Det gør et lyn faktisk ikke [snip]
>
>Gør ikke hvad? - Lynet bliver stadig ikke stoppet af sådan en lille æske.
>Læg mærke til at jeg skrev "hoppet" i anførselstegn.
>Jeg syntes ikke det var umagen værd at tage med _hvordan_ lyn udbreder
>sig, blot at de gør det over store afstande.

Det var nu mere den med fri luft jeg studsede over.

Men du har ret i at der er stor kraft bag et lyn, men faktisk er det
sjældent at et lyn slår ned i elnettet.
Det der ofte sker er at et lynnedslag i nærheden skaber overspænding i
elnet og telefonnet og det kan afledes med forholdsvis beskedne
midler. (jeg kender ikke den nævnte "lille boks")

--
Jens

A horse! A horse! My kingdom for a horse!

Anders Bystrup (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Anders Bystrup


Dato : 11-09-03 10:40


>
> Prisen er 249,00 DKK
>
> Fundet på : http://www.bbec.dk/ under Kabler
>
> Johnny

Damn - chokerende holdning hos den shop!
"Desværre...vi har valgt at koncentrere vores ressourcer på
funktionaliteten i shoppen, frem for at gøre den kompatibel med flere
browsere."

De beder jo direkte en om at handle andre steder!

/Anders

Soeren Nielsen (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Soeren Nielsen


Dato : 11-09-03 16:43

"Anders Bystrup" <anders@XXX.redakula.net> skrev i en meddelelse
news:pan.2003.09.11.09.40.09.784070@XXX.redakula.net
>> Prisen er 249,00 DKK
>>
>> Fundet på : http://www.bbec.dk/ under Kabler
>>
>> Johnny
>
> Damn - chokerende holdning hos den shop!
> "Desværre...vi har valgt at koncentrere vores ressourcer på
> funktionaliteten i shoppen, frem for at gøre den kompatibel med
> flere browsere."
>
> De beder jo direkte en om at handle andre steder!

Det er vist også det bedste

"Men så snart at shoppen kører stabilt under Microsoft Internet
Explorer så begynder vi at tilpasse den til andre browsere. "

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/
Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den


Søren Steinmetz (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Søren Steinmetz


Dato : 11-09-03 20:04

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bjq52n$rds$1@sunsite.dk...
> "Anders Bystrup" <anders@XXX.redakula.net> skrev i en meddelelse
> news:pan.2003.09.11.09.40.09.784070@XXX.redakula.net
> >> Prisen er 249,00 DKK
> >>
> >> Fundet på : http://www.bbec.dk/ under Kabler
> >
> > De beder jo direkte en om at handle andre steder!
>
> Det er vist også det bedste
>
> "Men så snart at shoppen kører stabilt under Microsoft Internet
> Explorer så begynder vi at tilpasse den til andre browsere. "

Tjaeh, den "lyn beskytter" de viser på siden, er jo heller ikke tilladt
i Danmark.
Den er med schuko stik, som de bruger i Tyskland.

Til at beskytte sig mod at lynet kommer ind via telefon ledningen,
kan f.eks. benyttes Ptel2 (analog) eller PDIGITEL (digital som ISDN og
ADSL) fra APC.

Fælles for dem alle (som med alt andet der skal beskyttes) er at de skal
tilsluttes en korrekt jord/ekstra beskyttelse.

MvH
Søren Steinmetz



anders majland (12-09-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 12-09-03 10:18

> Tjaeh, den "lyn beskytter" de viser på siden, er jo heller ikke
> tilladt i Danmark.
> Den er med schuko stik, som de bruger i Tyskland.

Det er kun i den faste installation at man ikke må bruge schucko stik -
så der er ikke noget galt i en forlænger med schucko stik. Næsten alt
computergrej kommer alligevel med schucko stiksom standard .... Jeg
bruger selv schucko dåser til EDB. Jeg erstatter selvfølgelig proppen
med en korrekt dansk med jord og tilslutter så ellers med schucko.

Det er også korrekt at de "små" skinner ikke gør en skid ved et direkte
lynnedslag, men det kan tage mange af de transienter der kommer i
ledningsnettet "i nærheden".

Kig evt også hos www.conrad.com de har også mange varianter

/A



Søren Steinmetz (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Søren Steinmetz


Dato : 15-09-03 12:16

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:bjs5tg$83v$3@sunsite.dk...
> > Tjaeh, den "lyn beskytter" de viser på siden, er jo heller ikke
> > tilladt i Danmark.
> > Den er med schuko stik, som de bruger i Tyskland.
>
> Det er kun i den faste installation at man ikke må bruge schucko
stik -
> så der er ikke noget galt i en forlænger med schucko stik. Næsten alt
> computergrej kommer alligevel med schucko stiksom standard .... Jeg
> bruger selv schucko dåser til EDB. Jeg erstatter selvfølgelig proppen
> med en korrekt dansk med jord og tilslutter så ellers med schucko.

Ok ring til Elrådet 33732000 snak med indstallationsafdelingen, og bliv
skældt ud.

Det er IKKE tilladt at benytte schuko udtag (hunstik) i Danmark,
ENESTE undtagelse er f.eks. en udenlandsk kunstner der giver koncert,
men så skal jorden/EB stadig føres med igennem.

Det er tilladt at sælge dem, men sælgeren SKAL gøre opmærksom på de er
ulovlige og ikke må bruges i DK.


MvH
Søren Steinmetz



anders majland (15-09-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 15-09-03 13:00

>> Det er kun i den faste installation at man ikke må bruge schucko
>> stik

> Ok ring til Elrådet 33732000 snak med indstallationsafdelingen, og
> bliv skældt ud.

Done - Og de skældte nu ikke ud. Men du har ret. Schuko stikpropper
tillades men ikke udtag - heller ikke i forlængerledninger....

Dvs det er lovligt at tilslutte f.eks en pc med shucko stik i en dansk 3
benet kontakt - således at den er tilsluttet uden jord, men det er
ulovligt at lave en mellemledning med dansk prop og shucko udtag der
ellers ville få jorden med igennem .....

Lov og logik er ikke altid det samme ....

/A



Søren Steinmetz (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Søren Steinmetz


Dato : 15-09-03 13:16

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:bk49jm$ha8$1@sunsite.dk...
> >> Det er kun i den faste installation at man ikke må bruge schucko
> >> stik
>
> > Ok ring til Elrådet 33732000 snak med indstallationsafdelingen, og
> > bliv skældt ud.
>
> Done - Og de skældte nu ikke ud. Men du har ret. Schuko stikpropper
> tillades men ikke udtag - heller ikke i forlængerledninger....

Sikkert fordi jeg havde kørt dem trætte.

> Dvs det er lovligt at tilslutte f.eks en pc med shucko stik i en dansk
3
> benet kontakt - således at den er tilsluttet uden jord, men det er
> ulovligt at lave en mellemledning med dansk prop og shucko udtag der
> ellers ville få jorden med igennem .....

Delvis, eftersom en pc rent faktisk skal ekstrabeskyttes, så skal den
tilsluttes en trebenet stikkontakt,
og du skal skifte schuko stikproppen til en dansk.
Hvis du ikke har jord i dine stikkontakter, må du gerne beholde schuko
stikket på.

> Lov og logik er ikke altid det samme ....

Er der nogen der har påstået det ?

MvH
Søren Steinmetz



anders majland (15-09-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 15-09-03 13:52

> Delvis, eftersom en pc rent faktisk skal ekstrabeskyttes, så skal den
> tilsluttes en trebenet stikkontakt,

Er der ikke noget med at et hpfi er "godt nok" således at jord ikke er
nødvendigt ?

> og du skal skifte schuko stikproppen til en dansk.

Afaik ikke hvis det er beskyttet af hpfi

> Hvis du ikke har jord i dine stikkontakter, må du gerne beholde schuko
> stikket på.


Det må du nu også alligevel hvis der er et klasse 1 apparat - Se Love
& regler - Materiel nr. 04/98
Materiel nr. 04/98



/A



Niels Elgaard Larsen (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Niels Elgaard Larsen


Dato : 16-09-03 15:57

Søren Steinmetz wrote:


> Det er IKKE tilladt at benytte schuko udtag (hunstik) i Danmark,
> ENESTE undtagelse er f.eks. en udenlandsk kunstner der giver koncert,
> men så skal jorden/EB stadig føres med igennem.

De er da vist også tilladt i campingvogne.

--
Niels

Søren Steinmetz (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Søren Steinmetz


Dato : 16-09-03 21:34

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:1063724214.655368@gombert.agol.dk...
> Søren Steinmetz wrote:
>
> > Det er IKKE tilladt at benytte schuko udtag (hunstik) i Danmark,
> > ENESTE undtagelse er f.eks. en udenlandsk kunstner der giver
koncert,
> > men så skal jorden/EB stadig føres med igennem.
>
> De er da vist også tilladt i campingvogne.
>

Ikke ifølge El-Rådet.

Mener man skal benytte CEE udendørs, altså på tilgangen.
Og så benytte Dansk M/J inden for.

MvH
Søren Steinmetz



Jesper G. Poulsen (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 14-09-03 15:42

In dk.edb.hardware, Anders Bystrup <anders@XXX.redakula.net> says...
> Damn - chokerende holdning hos den shop!
> "Desværre...vi har valgt at koncentrere vores ressourcer på
> funktionaliteten i shoppen, frem for at gøre den kompatibel med flere
> browsere."

Hænger funktionalitet og kompatibilitet ikke sammen?
Hvis funktionaliteten kun er iorden i MSIE, så er den jo ikke god nok...

Men jo, jeg handler også et andet sted.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Bent E. (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 11-09-03 15:00


> Jeg spørger her, for jeg ved ikke hvad "dimsen" hedder jeg er ude
efter:
> Kan man installere en enhed mellem telefonstikket og bredbåndsmodem -
eller
> mellem modemet og computeren; så effekten af lynnedslag ikke når
> computeren..?
>
> Vi har fået brændt to computere af her i sommers; ved to forskellige
> lejligheder - forsikringen har uden problemet erstattet
reparationerne; men
> vi ville gerne være det foruden, hvis det kunne undgås.

Dyveke.
Firmaet Desitek www.desitek.dk I Søndersø (Fyn) er eksperter på området,
og har løst
mange "lyn"-opgaver på en prof. måde.
Men du får det ikke for 250kr, som nævnt andet steds i tråden.

Mvh
Bent E.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste