Elektrisk "snyde-pejs"
Fra : Susanne

Dato : 10-09-03 20:15

Jeg har lige kigget Ellos' efterårskatalog igennem og faldt over en
elektrisk pejs/kamin til 2999,- (
http://www.ellos.dk/images/dk/dan/CatalogueOnline/03201/03201E470DK_korr_Page001-1.jpg
s. 470)

Der står som følger: Åben kamin. Elektrisk med naturtro dekorative "flammer"
og varmeelement. Konsol af hvidmalet MDF. Varme og "flammer" kan indstilles
trinløst og reguleres med den mdflg. fjernbetjening. Kan anvendes med
"flammer" og varme seperat eller med begge samtidigt. Totale mål B 90/ D 33/
H 95 cm. Effekt 2000 W.

Er der nogle der kender denne type "pejs"?

En rigtig pejs ville selvfølgelig være at foretrække, men den koster så også
10 gange så meget + montering - her skal man bare putte stikket i
kontakten.....
Og er der nogen der ved om de 2000 W primært går på varmeydelsen ("flammerne
kan vel ikke sluge så meget energi?) - det lyder jo unægteligt af meget når
man ellers bruger sparepærer hvor man kan?
Og ser den bare helt gyseligt kunstig ud i virkelighedenk, eller?

Håber der er nogen der kender enten denne pejs eller andre af samme type,
der kan give lidt info....

Mvh.
Susanne.

Fra : Gert

Dato : 10-09-03 20:27

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og ser den bare helt gyseligt kunstig ud i virkelighedenk, eller?
>
> Håber der er nogen der kender enten denne pejs eller andre af samme type,

Hejsa

lige den pejs der er vist på siden, kender jeg ikke, men har set flere af
samme "art" i brug i Skotland og de så faktisk ret godt ud. og de gir en ret
god varme.
så hvis jeg virkelig var tændt på at få en rejse og ikke havde
muligheden for at sætte en rigtig op, ville jeg nok vælge sådan en.
det eneste jeg ser som et minus er at det jo ikke lige frem er billigt at
"tænde" op i sådan en.

Med venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller (fjern spamsaks i mail for direkte kontakt)
www.lynghoy.dk
www.fordp7-bornholm.dk

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 10-09-03 21:45

Hej

Jeg har også "oplevet" en sådan i Skotland, og var vildt betaget af den. Den
varmede fint, men vi tændte den også nogle gange bare for at se på den. Mht
varmeydelse og lignende må du kunne læse det ud af facts'ne, desuden bør du
da se den i brug inden du køber den.

VH Birgitte

Fra : Susanne

Dato : 11-09-03 08:41

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in message
> [...]
Mht
> varmeydelse og lignende må du kunne læse det ud af facts'ne, desuden bør

Jamen der står skam også i teksten at den bruger 2000 W, men når der
samtidig står at man kan vælge ENTEN at have varme ELLER "flammer" tændt
eller begge dele samtidigt ville jeg gætte på, at det var varmen, der brugte
den største del af de 2000 W. Det er ikke lige muligt at se den i levende
live da Ellos jo er et postordrefirma.....

Men måske der er nogen der ved om den slags pejse sælges andre steder i DK
hvor man kan se før man køber.....Silvan, Bauhaus eller noget i den stil,
måske?

Anyone?

Mvh.
Susanne.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-09-03 10:32

Hej Susanne,

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> wrote in message

> Men måske der er nogen der ved om den slags pejse sælges andre steder i DK
> hvor man kan se før man køber.....Silvan, Bauhaus eller noget i den stil,
> måske?

Jeg har aldrig set dem til salg i byggemarkeder eller andet i Danmark. Der
er nok en grund.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-09-03 10:29

Hej Susanne,

> [...]
33/
> H 95 cm. Effekt 2000 W.
>
> Er der nogle der kender denne type "pejs"?

Næh.. Men det kan da a-l-d-r-i-g slå en rigtig pejs..

1 - tænk på hvad den koster i drift 2000 W er cirka 3 kr/timen
2 - hvad med lyden af brændende træ
3 - duften af træet, der brænder
4 - hyggen med at tænde op osv

En rigtig åben pejs er da meget sjovere. Eller en brændeovn med en stor rude
i, så kan du trække en ganske habil varmeeffekt ud af den og så på den måde
få billig og rar opvarmgning oven i hatten og hyggen.

Jeg ville ihvertilfælde syn's det var lidt tamt at sætte sig hen foran
pejsen med kæresten - og det så var så'n elektrisk dims..

Jeg har engang set en i et lejesommerhus, det var ihvertifælde ikke den
store oplevelse!

** Lars

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 11-09-03 20:06

"Lars Knudsen" <newsgroup@landligt.dk> wrote in message
> Hej Susanne,

> "flammer"
> indstilles
> 33/

> Næh.. Men det kan da a-l-d-r-i-g slå en rigtig pejs..

Nej, det kan den ikke, men den kan måske slå 'ingen pejs'

> 1 - tænk på hvad den koster i drift 2000 W er cirka 3 kr/timen

Det er faktisk billigt, hvis den både hygger og varmer...
Nok det billigste indslag på en hyggeaften med sin nye date - Og har man
et immiteret isbjørneskind liggende foran giver resten jo næsten sig
selv...

> 2 - hvad med lyden af brændende træ

Det findes skam også. Jeg har engang repareret sådan en svend for en ældre
amerikansk dame. "Den var holdt op med at knitre" sagde hun. Det viste sig
at være en elastik der var hoppet af. Den drev en slags halvskaldet
flaskerenser langsomt rundt inde i apparatet...

> 3 - duften af træet, der brænder

Findes det ikke i "Wunderbaum" serien?

> 4 - hyggen med at tænde op osv

Det KAN være hyggeligt, men ofte hører man nu også hele repertoiret af
eder og forbandelser...

Bortset fra det er jeg nu helt enig Hans...

- Og til Susanne:
Jeg ved ikke hvordan den producerer "flammerne", men du kan roligt regne
med at den elektriske effekt der medgår hertil er en forsvindende del af
de 2000 watt. Uanset hvad, så vil flammernes el-forbrug også blive til
varme. Alt den elektricitet du bruger i huset bliver til varme. Radio, TV,
belysning og sågar køleskab og fryser.

/ Erik Rudbeck

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-09-03 10:58

Hej Erik,

"Erik Rudbeck" <No@Mails.sorry> wrote in message

> Det er faktisk billigt, hvis den både hygger og varmer...

Ah... Ikke som opvarmining da - men hvis man har elvarme i forvejen, så
måske nok.

> [...]

> at være en elastik der var hoppet af. Den drev en slags halvskaldet
> flaskerenser langsomt rundt inde i apparatet...

*LOL* Okay! Det er faktisk temmelig utroligt

> Findes det ikke i "Wunderbaum" serien?

Ah.. Nu holder du altså!!!

> Det KAN være hyggeligt, men ofte hører man nu også hele repertoiret af
> eder og forbandelser...

Det er udelukkende et spørgsmål om træning

> Bortset fra det er jeg nu helt enig Hans...

,.... lars

** Lars

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 12-09-03 11:17

> ,.... lars

Ja - LARS - (sgu' da).....Sorry!

/ Erik

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-09-03 16:07

Hej,

"Erik Rudbeck" <No@Mails.sorry> wrote in news:3f619c5f$0$54799
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Ja - LARS - (sgu' da).....Sorry!

Ah.. Men det er da helt i orden Syn's bare lige jeg ville påpege det nu
jeg opdagede det...

** Lars

Fra : Jakob

Dato : 12-09-03 21:53

- Hvad med en video med pejseild og en varmeblæser nedenunder fjernsynet...?
Så har man da det hele!
Nogen kan da vist endda få pejselyden i surround...

Og så er det bare frem med dyret (altså isbjørneskindet!)

Jakob