Sapphire ATi, Radeon 9800 Pro
Fra : Søren Andersen

Dato : 10-09-03 15:40

Hej...

Nu har jeg lige inviteret i et Sapphire ATi, Radeon 9800 Pro 256 megabyte
DDR-2 RAM
Købt hos SHG med passiv køling, det var netop det folk købte flest af og
ville have, sagde de.

Men den passive køling - tror jeg ikke er nok - for efter kort tid brænder
det totalt varmt.
Jeg ved ikke om det er en mandags model jeg har fået mig? for det kan da
ikke være
rigtigt - skulle jeg få mig den samme model - bare med en aktiv køling på,
ville det hjælpe?

Eller skal jeg købe mig en køler til kortet med den passive køling? kan det
hjælpe noget?

Er der nogle der kender til samme problem med den passive køling, at netop
det grafik-
kort. At det simpelt hen bliver totalt varmt??? og hvad har i gjort ved
problemet?

Jeg ved godt at det var mange spørgsmål - men håber at I derude kan hjælpe
mig påvej.
Det var sgu' et dyrt nok grafikkortet, jeg gav ca. 5100.00 kr. for det. Så
jeg er da ked af ikke
at kunne bruge det. pågrund af den utrolige varme udvikling - jeg døjer med.

Jeg vil her takke! mange gange for hjælpen på forhånd.

Hilsen

Søren Andersen

Fra : Zulu

Dato : 10-09-03 16:05

"Søren Andersen" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> DDR-2 RAM
> Købt hos SHG med passiv køling, det var netop det folk købte flest af og

Der er en sælger, der kan sit kram! Jeg tvivler på at de sælger flest af det
kort, 5100,- er godt nok mange penge for et grafikkort...

> [...]
> ikke være
> rigtigt - skulle jeg få mig den samme model - bare med en aktiv køling på,

Hvordan er airflowet i din PC?
Hvis du ikke har blæsere til at suge kold luft ind og lede den varme luft ud
igen, vil der hurtigt blive meget varmt inden i med et passivtkølet kort.

> Eller skal jeg købe mig en køler til kortet med den passive køling? kan
det
> hjælpe noget?

God idé. Zalman, der laver den passive køleløsning på dit kort, anbefaler at
man på 9800 kort sætte en blæser på, denne behøver dog ikke være så voldsom,
ellers forsvandt hele ideen med den passive køling jo også!

> [...]
> det grafik-
> kort. At det simpelt hen bliver totalt varmt??? og hvad har i gjort ved

Jeg har et også 9800 Pro og har lige bestilt en Zalman køleprofil til den,
så nu må vi se hvordan det går med det...

Håber at du kan bruge svaret...

Zulu

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-09-03 20:42

> God idé. Zalman, der laver den passive køleløsning på dit kort, anbefaler at
> man på 9800 kort sætte en blæser på, denne behøver dog ikke være så voldsom,
> ellers forsvandt hele ideen med den passive køling jo også!

Lort- jeg ligger inde med en spritny uåbnet Zalman ZM80a passiv køler, som
jeg aldrig fik monteret på mit GF4 kort.
Nu vil jeg købe et Radeon 9800 pro kort og havde håbet, at det var nok med
denne passive køler.
Skal jeg også have en blæser på, så må jeg udskifte min passive zalman
køler med den nyere C model - for blæseren kan ikke sidde naturligt på A
modellen :(

Men jeg håber, at mit almindelige sunde airflow i mit Lian LI alu kabinet
vil redde mig - jeg har 2 stk. 80 mm til at trække luft ind i front, 2 stk
80 mm til at trække luft ved MOBO, og overvejer 2 stk. 80 mm yderligere til
at trækkeluft i toppen bagest - så dette kan måske spare mig for at skulle
købe det nyeste nye passive GPU kølingfra Zalman ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 10-09-03 21:09

Dr.Ralph wrote:
> [...]
> yderligere til at trækkeluft i toppen bagest - så dette kan måske
> spare mig for at skulle købe det nyeste nye passive GPU kølingfra

Det lader skam også til du har fint gennemtræk i kassen :) Jeg selv har blot
en 12db Papst 80 mm blæser der suger ud ved CPUen bag på kabinettet. Det er
det. Alligevel bliver min XP2400+ sjældent over 45 grader :)

--
Martin K

Fra : Kim Larsen

Dato : 10-09-03 21:55

> [...]
> at trækkeluft i toppen bagest - så dette kan måske spare mig for at skulle
> købe det nyeste nye passive GPU kølingfra Zalman ?

Hvis du skal have et kort med 9700 pro, så kig på denne side
http://www.tyan.com/products/html/g9700pro.html
Jeg har sådan et kort, og jeg kan ikke høre noget til blæseren, og det er
altså lækkert.

Kim Larsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-09-03 06:46

> [...]
> http://www.tyan.com/products/html/g9700pro.html
> Jeg har sådan et kort, og jeg kan ikke høre noget til blæseren, og det er

Dette kort ser fint - sådan en mellemløsning med både en lille Tyan blæser,
og en stor passiv køleprofil - laver de ikke en 9800 pro version ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-09-03 08:27

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
blæser,
> og en stor passiv køleprofil - laver de ikke en 9800 pro version ?

Du kan se deres øvrige program her
http://www.tyan.com/products/html/graphics_cards.html der er lidt at vælge i
mellem.

Kim Larsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-09-03 08:59

> Du kan se deres øvrige program her
> http://www.tyan.com/products/html/graphics_cards.html der er lidt at vælge i
> mellem.
>
> Kim Larsen

Ja, ser nu, at de også laver en Radeon 9800 pro M model - med den ekstra
store passive køleprofil på - det vil jeg så købe og dropper så nok Zalman
modellen, der jo alligevel nok ender op med at skulle køles af med en
lydløs blæser - og hvis den Tyan blæser, der sidder på Tyan kortet også er
lydløs, så kommer det vel ud på et.

Eneste ting er, at kun www.shg.dk tilbyder Tyan Radeon 9800 pro kortet til
3299 kr - og det findes både i en standard rød version med mindre
køleprofil og så den blå version med den store køleprifl på - jeg vil KUN
have den blå farvede med den extra store køleprofil på.

Vil kontakte shg for at høre om de sælger den blå udgave med den store blå
køleprofil på.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-09-03 13:33

> [...]
> have den blå farvede med den extra store køleprofil på.
>
> Vil kontakte shg for at høre om de sælger den blå udgave med den store blå

Jeg kan sige så meget, at jeg kører uden sider på mit kabinet, fordi jeg
roder altid inden i, og her forleden havde jeg besøg af nogle, og de spurgte
om jeg ikke havde min Pc tændt, for de kunne ikke høre den, så det må da
siges at den er lydløs, og det er til trods for jeg også har to
kabinet-blæsere, min cpu-blæser og den til grafikkortet kørende, så jeg er
tilfreds
Mit Tyan ligger konstant på 46 grader og "safe range" er på 70 grader, så
kølet bliver det også, så jeg har endnu ikke nogen grund til klage.

Kim Larsen

Fra : Zulu

Dato : 11-09-03 07:37

Dr.Ralph wrote:
> [...]
> Skal jeg også have en blæser på, så må jeg udskifte min passive zalman
> køler med den nyere C model - for blæseren kan ikke sidde naturligt

Jeg har også bestilt C-modellen, og jeg håber at den kommer med posten i
dag, så skal jeg lade jer vide hvor varm den bliver på mit 9800 Pro.

> [...]
> yderligere til at trækkeluft i toppen bagest - så dette kan måske
> spare mig for at skulle købe det nyeste nye passive GPU kølingfra

Jeg tror at jeg vil prøve at sætte den ekstra 92mm Powerfluid blæser, jeg
har liggende, til at køre ved 7 v og blæse ind på Zalman'en.
Så må vi håbe at det er nok!

Zulu